[HD's] Ik ben geschokt van deze vaststelling bij Maxtor

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Topicstarter
Een recente aankoop bestond uit 2 Maxtor 6Y080LO4 80Gig schijven:
(ATA133, 1platter, 2 heads, manuf. date 17sep2003 Singapore)

Tijdens het onderzoeken van trillingen bij deze schijven in navolging op Twee Harddisks geeft Golvend geluid (waar je ook het geluid vind trouwens) heb ik een zeer sterke vaststelling gedaan.

Ik kon het niet laten om 1 van mijn nieuwste schijven ook onder het mes te werpen ;-) voor men project Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

persoonlijk vind ik de schijf matig afgewerkt, doch er ook veel positive punten zijn.

pro: solide behuizing, goede koeling onderaan mogelijk, degelijke overgangsconnectoren naar spindelmoter (silver) en actuator (gold plated), degelijke aandrukpunten voor de printplaat tbv de connectoren(schroeven zijn vlak naast de contactpunten)

con: slechte afwerking van actuator, open lageras (olie verdampt in cabinet hierdoor)

maar de ergste vaststelling moet nog komen...

voor het project nam ik wat foto's zoals ik steeds doe bij elke schijf, en demonteer de schijf ook volledig. na het nemen van de foto's monteer ik de zaak terug af en toen viel mijn lodderig oog op een zeer opmerkelijk feit:
der zit een GAT in die schijf!!!
heee, dat kan toch niet waar zijn? rechtstreeks contact met de buitenlucht? dat kan toch niet ....

je ziet het links (3 cm van onderaan af, 1cm van de rand)

Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/cover-closed-noboard.jpg

op de tweede foto genomen van de cabinet zie je ook het gaatje en dat die er ook doorkomt (is werkelijk open en vrij)

(onderaan 3cm van links af, 1 cm van onderaan)

Afbeeldingslocatie: http://intersecting.info/projects/hdmaint/actuator-pos-parked.jpg

op de schijf kan je het gaatje niet rechtstreeks zien omdat het zich situeerd net onder de ATA-connector, meer exact NET daar waar het slot zit.
Het is duidelijk dat hierdoor RECHTSTREEKS uitwisseling is met de buitenlucht en het cabinet.

toen ik deze vaststelling heb gedaan, heb ik metteen de schijf afgedicht op die plaats, en tevens men tweede schijf ook gedemonteerd om die fout daar na te gaan.

bij de tweede schijf is duidelijk een "tepeltje" te merken die het gaatje dicht en voor een air-vent zorgd. (wat normaal is)

ook bij die tweede schijf heb ik het gaatje afgedicht uit voorzorg.

nu zou ik graag horen van andere mensen die ook zoeen schijf hebben, of ze dit even willen nagaan.

je kan het gaatje goed zien net onder de ATA-connector en je hoeft de schijf er NIET voor te demonteren om het te kunnen zien.
de vraag is: zit er bij uw schijf een "tepeltje" in het gaatje JA of NEE?

greets, en ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Dat zit toch vaker in HD's? Gewoon om drukverschillen op te vangen afaik....

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Daar zit normaalgesproken wel een soort filtertje of iets soortgelijks voor dan, of zo'n 'tepeltje' waar WildJim het over heeft. Dan kunnen drukverschillen nog steeds opgeheven worden, maar er is geen rechtstreekse luchtstroom mogelijk (alleen met een wezenlijk drukverschil als drijvende kracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
LOL. Gozer.. Misschien moet je eerst maar eens kijken hoe een HD nou precies werkt en daarna een "project" over HD's starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik denk dat jimmie wel weet waarvoor dat gaatje is,maar dat ie alleen geschokt was dat er dus geen barriere is, dus direct contact met de lucht...

En dat is ook niet zo netjes lijkt me..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

InterCC schreef op 10 October 2003 @ 21:58:
LOL. Gozer.. Misschien moet je eerst maar eens kijken hoe een HD nou precies werkt en daarna een "project" over HD's starten..
:/

Gewoonlijk is een HDD wel afgesloten van de buitenlucht, maar dan met een soort rubbertje. Dit om stof te voorkomen welke de schijf kan beschadigen. Zie ook de andere topic van hem: Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

Verder vind ik jouw reply erg onvriendelijk overkomen. Ook zie ik nergens concrete onderbouwing. Bij deze wil ik je dan ook vragen om voortaan tweemaal na te denken eer je op 'Verstuur bericht' klikt :) Aan zo'n reply heeft niemand namelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

je zegt dat je na de demontage een foto hebt genomen.
misschien dat je dus tijdens de demontage dat "tepeltje" perongeluk hebt verwijdert??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 09:58
ik heb ook menig HD's open gemaakt, en meestal zit er of een filter op dat gaatje zelf, of tussen het schijvencompartiment en de rest...zo'n breather hole zit er niet voor niks, drukverschillen beïnvloeden de snelheid van de koppen over de schijf en dat wil je niet hebben met 80 GB/platter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
BalusC schreef op 10 oktober 2003 @ 23:29:
[...]
:/

Gewoonlijk is een HDD wel afgesloten van de buitenlucht, maar dan met een soort rubbertje. Dit om stof te voorkomen welke de schijf kan beschadigen. Zie ook de andere topic van hem: Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

Verder vind ik jouw reply erg onvriendelijk overkomen. Ook zie ik nergens concrete onderbouwing. Bij deze wil ik je dan ook vragen om voortaan tweemaal na te denken eer je op 'Verstuur bericht' klikt :) Aan zo'n reply heeft niemand namelijk wat.
Je zou het ook niet onvriendelijk op kunnen vatten. En een onderbouwing is verplicht. Ik ga toch echt niet bij elke post een heel verhaal typen of 300 urls toevoegen. Van iemand die als "project" en hd losschroeft mag ik aannemen dat hij ook enige kennis van HD's heeft. Blijkbaar is dit niet zo en vandaar van vorige post...
Ik zie het probleem eigenlijk niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Topicstarter
@damster: ja, ik dacht het ook eerst, van wat heb ik nu uitgespookt heh, kom ik een onderdeel te kort, lol :-) Nu zou ik natuurlijk mijn tweede schijf ook kunnen opengooien, maar die wil ik ff nog in eere houden omdat ik daar men data-backup ga zetten. Ik heb veel voor het project over, maar niet men data waar ik al jaren aan gewerkt heb natuurlijk.
Natuurlijk bedoelde ik een breather-hole (of air-vent) die normaliter afgedicht wordt met een microporeuze afdichting. Er zijn verschillende systemen die de fabrikanten toepassen. Bij somige schijven zitten er zelfs helemaal geen air-vent's en is het dus volledig air-tight-sealed.

De air-vents laten toe dat drukverschillen geneutraliseerd worden, doch er geen verontreinigende partikels kunnen binnendringen in het cabinet. Dat is volledig correct.
Want die zouden de schijf echt heel snel gaan bezetten wat tot een snel einde zou leiden van de schijf in zijn geheel. (zeker als je weet dat ik wel graag een sigaretje rook ;-) )

Dus erg geschrokken was ik toen ik een simpel gat er in vond waar teer van sigaretterook zo doorkan.

Als ik met HD's bezig ben, probeer ik zo zuiver en voorzichtig mogelijk tewerk te gaan.
Mijn werktafel is rein en ik heb er geen enkel onderdeel "op overschot" teruggevonden bij de montage.

Het zou nu natuurlijk de max zijn, als ik tenminste al eens wist hoe het bewuste onderdeel in dit geval er zelfs moet uitzien. Maar dat tot daar nog.

Ik zou het al leuk vinden mochten medetweakers dit gegeven toch eens onder de loep nemen als ze een dergelijk type van schijf in handen hebben op het al dan niet ontbreken van dit "tepeltje". Misschien is dit een extreem toeval of een maandagmorgen-model. I don't know.

louter informatief, ik heb er net win2K opgezet en de schijf doet zijn best tot nu toe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

InterCC schreef op 11 October 2003 @ 00:22:
[...]

Je zou het ook niet onvriendelijk op kunnen vatten. En een onderbouwing is verplicht. Ik ga toch echt niet bij elke post een heel verhaal typen of 300 urls toevoegen. Van iemand die als "project" en hd losschroeft mag ik aannemen dat hij ook enige kennis van HD's heeft. Blijkbaar is dit niet zo en vandaar van vorige post...
onderbouwing is weldegelijk gewenst. Zeker als je zo stellig iets meldt. Dat maakt de discussie meer waard en zorgt er tevens voor dat er geen tegenspraak mogelij kis. Wat jij nu doet is gewoon "wellis" roepen en dat is niet de bedoeling.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
InterCC schreef op 11 oktober 2003 @ 00:22:
[...]

Je ziet probleem niet... ik zie de bedoeling van jouw post niet, behalve dat je de TS voor onbenul uitmaakt. Terwijl jij duidelijk degene bent die geen kennis van zaken heeft omdat het geen uitzondering is dat een hdd een "breather hole" heeft. Als je iets anders bedoelde, dien je dat duidelijk te maken door je bewering toe te lichten, anders is je post nutteloos voor dit forum. WildJim reageert terecht niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

> off-topic

Hé wildjim, ik ben het een beetje vergeten van die harde schijven ...
Maar nou heb ik er 7 gespaard die ik je toe kan sturen, das het geld van het versturen misschien wel waard !

on-topic:
Ik denk niet dat dat wat ergs is, bij maxtor weten ze heus wel waar ze mee bezig zijn, als het ernstig was geweest dan had je dat waarschijnlijk wel gemerkt aan de uitval cijfers ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-04 21:52
Bartjuh schreef op 13 October 2003 @ 17:20:
> off-topic

Hé wildjim, ik ben het een beetje vergeten van die harde schijven ...
Maar nou heb ik er 7 gespaard die ik je toe kan sturen, das het geld van het versturen misschien wel waard !

on-topic:
Ik denk niet dat dat wat ergs is, bij maxtor weten ze heus wel waar ze mee bezig zijn, als het ernstig was geweest dan had je dat waarschijnlijk wel gemerkt aan de uitval cijfers ..
Het kan ook zijn dat het een enkele schijf is die geen 'tepeltje' (ik zal het woord ook maar verder gebruiken :m ) heeft. Is een grote fabricagefout vind ik. Alleen is het daar nu een beetje te laar voor...
Pagina: 1