Toon posts:

[A7N8Xdeluxe] Vraag over voltmods

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een A7N8Xdeluxe rev1.4 en heb sinds kort geil geheugen(zie sig). Omdat dit geheugen nogal veel volts volgens de reviews nodig heeft om tot leuke oc's te komen en me mobo met uberbios maar tot 2.9V gaat wou ik de vmem mod uitvoeren.
Hoe hem uit te voeren heb ik hier wel gevonden.

Aangezien ik niet echt veel verstand van electro heb, hier een paar vragen over deze mod.
Er staat dat ik een 15K VR moet gebruik ik denk dat ze hier een Variable Resistor bedoelen, een potmeter dus. Maar nu ik op conrad.nl zoiets wil bestellen hebben ze geen 15K potmeters.

Kan ik nu een een normale weerstand en een potmeter is serie schakelen voor hetzelfde effect? :?
En zo ja de weerstanden zijn ook in verschillende wattages verkrijgbaar maakt dit nog iets uit.

Wie heeft deze mod werkend en welke componenten daarvoor gebruikt?

P.S. Ik wou deze vraag eerst in het groot asusA7N8X topic plaatsen maar die zit op slot en kan nog geen deel 7 vinden, dus maar een nieuwe geopend.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een variabele weerstand is geen potmeter. Van een potmeter kun je echter wel makkelijk een variabele weerstand maken door de sleper (meestal middelste pennetje) te verbinden met een van de twee andere pennetjes.

Wat betreft de waarde: je zou een 20k potmeter kunnen nemen en die ombouwen naar een variabele weerstand; probleem is alleen dat de waarde van de variabele weerstand te hoog kan worden. Of dit erg is kan ik niet inschatten; de link waarnaar je verwijst geeft jemmergenoeg geen elektrotechnische informatie (laat staan een schema) over de mod. Maar ik vermoed dat het geen kwaad kan om een hogere waarde pot (dus zeg 20k) te nemen, aangezien het mobo zelf al een overspanningsbeveiliging heeft.
Wat je ook kunt doen is een 5k gewone weerstand nemen en een 10k pot waar je een variabele weerstand van maakt. Deze twee zet je in serie waardoor je regelbereik loopt van 5k-15k. Als je het volle regelbereik van 0k-15k wil hebben, zou je ook een 5k en een 10k potmeter kunnen modificeren naar VR's en ze in serie zetten. Misschien is dat nog wel de beste oplossing, als je geen 15k pot kan vinden.

De vermogenswaarde van de pot is in deze situatie niet zo kritisch, aangezien de pot/VR blijkbaar in een stuurcircuitje zit, waar weinig vermogen wordt gedissipeerd. Een standaard potje van 0.25Watt moet dus voldoende zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dus deze zou ik kunnen gebruiken, deze kun je redelijk precies instellen volgens mij.

Ik maak eerst wel een testopstelling met een lampje, zodat ik zeker weet dat hij niet maximaal staat als ik me computer opstart. :)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Invalid Session
You have tried to use a WWW session that has already been terminated. You should restart your session. If the problem persists you should close your World Wide Web browser and open it again.