Probleem tv-out radeon

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shadow-Dancer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb Connect 3D radeon 9500 pro en heb sindskort het volgende probleem: op mijn tv krijg ik nu alleen maar een heel donker beeld waarop alleen maar groen, blauw en rood erg fel zijn. De kleuren kloppen voor de rest wel maar het beeld is veels te donker. Ik heb verder geen problemen met mijn monitor.

Eerst had ik dit probleem alleen maar bij het gebruiken van een svideo stekker. Ik had het probleem tijdelijk verholpen door een composite stekker te gebruiken waardoor ik wel normaal beeld kreeg. Nu heb ik dus OOK donker beeld bij een composite stekker. (Ik vermoed trouwens dat het nooit had uitgemaakt of ik nu een composite of svideo stekker gebruikte) Ik had dit probleem al eerder maar dit was vaak maar tijdelijk. Na een reboot was het meestel opgelost.

Ik heb een beetje de search gebruik en heb denk ik hetzelfde probleem als:
Kleuren niet goed op m'n TV (radeon 9700pro)
deze werd helaas niet beantwoord..

Ik heb de nieuwste drivers geintalleerd en tvout faq gelezen, maar niets hielp.
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? (gebruik winxp)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Het feit dat je eerst wel goed beeld kreeg over de composite zou er misschien op kunnen duiden dat er of met je kabel, of met je tv iets niet lekker is. Heb je toevallig een kleine tv ergens die je er even aan kan hangen?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Ik heb dit probleem sinds een paar dagen ook opeens op me Club 3D Ati Radeon 9800 SE (softmod naar 9800 pro)

Beeld is heel donker en kleuren rood, geel en groen blijven heel fel.

Heb al geprobeerd op andere windows (zonder softmod, nieuwste drivers), andere kabel maar allemaal etzelfde.

Iemand enig idee?

Signature?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kep dit probleem ook sinds kort... (Club3d Radeon 9500 non pro 64MB catalist 3.8) maar ik weet niet of het bij mij komt door een software matige instelling of fout...

Dit aangezien mijn scart converter naar svideo van de week opgeblazen is. Een printbaan knalde met grof geweld kapot. Bleek dat audio in kabel tegen de + pool van mijn speaker kwam... Super harde knal.

Kep kabels, converter, tv en videokaart allemaal vervangen... niets helpt... dus ik denk toch dat het aan de software moet liggen.

Bij mij beweegt er ook iets door het beeld heen... Net alsof er singaal van buiten af de tv berijkt.. Ik ga eens oude catalist drivers proberen...

Gebruiken jullie ook allemaal catalist 3.8 ?

[ Voor 8% gewijzigd door jhead22 op 02-11-2003 00:19 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

jhead22 schreef op 02 november 2003 @ 00:18:

Gebruiken jullie ook allemaal catalist 3.8 ?
Heb em getest op een andere windows partitie (ook 2K) met Cat 3.8. Ook donker, en vrij onduidelijk. Maar tis op me hoofd partitie met softmod (9800 SE -> Pro) met laatste Omega drivers erger dan met cat. 3.8.

Zie echt bijna geen reet op me tv, alleen die felle kleuren die eruit steken.

Heb zowel Club3D als ATI ff gemailed. Kijken of zij et weten.

PS: Zoals je zei, dat er iets doorheen beweegt, de mijne stort ook heel klein beetje. Was bij Cat 3.8 heel goed te zien, onderaan liep ie beetje uit, alsof er slecht ontvangst was.

PS2: Heb trouwens tig keer een stroomshock gehad van me tv-out kabel die aan me pc vast zat, kan et zijn dat tv-out half opgeblazen is ofzo?

[ Voor 26% gewijzigd door Mesh op 02-11-2003 00:35 ]

Signature?

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Dit klinkt bijna alsof alleen nog maar de kleursignalen door het S-Video kanaal gaan, en niet de helderheidssignalen. Kijk eens goed naar de pinnetjtes van je S-Video plug, is alles nog recht?

This title is for sale, please send me a PM

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

the-body schreef op 02 november 2003 @ 00:39:
Dit klinkt bijna alsof alleen nog maar de kleursignalen door het S-Video kanaal gaan, en niet de helderheidssignalen. Kijk eens goed naar de pinnetjtes van je S-Video plug, is alles nog recht?
Zo te zien zit alles goed.

tis zoiets:
code:
1
2
3
 ------- 
. . .   .
 .  .  .

PS: Ga ff nieuwe drivers testen

[ Voor 9% gewijzigd door Mesh op 02-11-2003 00:55 ]

Signature?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 10:55
Osdorp-Dude: Dat van die stroomschokken he, is je computer wel geaard?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Gody schreef op 02 november 2003 @ 00:57:
Osdorp-Dude: Dat van die stroomschokken he, is je computer wel geaard?
Denk et niet, aangezien et een vrij primitief stopcontact is.

Signature?

• jhead22
  • Niet online
Dat lijkt idd op een aard probleem.
Verbind je pc ff tijdelijk met een draad naar de verwarming (ongeverft metaal)

Ik heb catalist 3.7 er nu op gezet, probleem nog steeds aanwezig.
Ik heb zelfs een andere videokaart en tv geprobeerd... ook dat mocht niet baten.

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

jhead22 schreef op 02 november 2003 @ 02:40:
Dat lijkt idd op een aard probleem.
Verbind je pc ff tijdelijk met een draad naar de verwarming (ongeverft metaal)

Ik heb catalist 3.7 er nu op gezet, probleem nog steeds aanwezig.
Ik heb zelfs een andere videokaart en tv geprobeerd... ook dat mocht niet baten.
Ik ga ff me systeem opnieuw installeren. Kijken of dat effect heeft.

Signature?

Verwijderd

quote: jhead22
Bij mij beweegt er ook iets door het beeld heen... Net alsof er singaal van buiten af de tv berijkt.. Ik ga eens oude catalist drivers proberen...
Jij dus ook! Ik heb me wild gezocht, maar ik dacht dat ik de enigste was.

Iets specificieker:
Ik heb een 9800SE AIW, bij gebruik van zowel de svideo als de composite uitgang heb ik in mijn beeld een lichte balk die langzaam van boven naar beneden beweegt, soms staat ie vrijwel stil en soms gaat ie weer van beneden naar boven.

Als ik mijn gewone desktop heb (veel kleuren) zie je het bijna niet, maar bv bij het zwarte menu van Lord of the Rings disc2 (continue movie) zie je het heel goed. En zie je dat het eigenlijk om meerdere balken gaat.

Als ik het constrast en helderheid van mijn beeld een stuk lager zet zie ik het bijna niet meer. Maar helemaal weg kan ik het niet krijgen (plus dat mijn beeld dan te donker wordt).

Wat ik al geprobeerd heb:

1 Verschillende kabels.
Ik heb 2 verschillende kabels voor composite gebruikt (resp 4 en 2.5 meter) en 1 kabel voor svideo. De composite kabels geven bij gebruik door andere apparaten geen storing (op de normale composite ruis na dan, maar die hoort).

2 Verschillende ingangen op mijn TV
Ik heb zowel SCART sockets als cinch sockets op mijn TV. Beiden geprobeerd, maar geen verschil. Voor de svideo alleen de mini-din geprobeerd.

3 TV en computer allebei op zelfde geaarde stopcontact
Geen verschil. Default was btw computer geaard, TV niet.

4 Alle kabels behalve TV out vanaf radeon uit mijn TV verwijderd.
Weer geen verschil. Er zat eerst een video recorder, gamecube en kabel tv in.

5 Verschillende resoluties en refreshes van mijn primaire VGA monitor gebruikt.
Weer geen verschil...

6 Verschillende instellingen in ATI display panel gebruikt.
Oa alle PAL varianten geprobeerd, maar geen enkel verschil. Wat wel heel verdacht was: Bij de NTSC instelling flikkert mijn beeld gigantisch. En nee.. dit is niet de soort flikkering of rollen van het beeld die je ziet als je TV geen NTSC aankan. Dat kan ie namelijk wel. Het lijkt er meer op dat de zelfde 'licht balk' die bij PAL heel langzaam bewoog nu met een noodgang over mijn beeld gaat.

Eerlijk gezegd vind ik dit behoorlijk irritant. Je hebt het eerst bijna niet in de gaten, maar als je het eenmaal ziet bij films, vooral de donkere scenes dan blijf je er na kijken :(

• jhead22
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat iedere tv out altijd wel een beetje storing heeft. Bij de geforce 2 familie is dit nog veel erger dan bij de radeon familie.

Goede kwaliteits kabels verminderen het. Maar als nog krijg je het beeld niet helemaal perfect. Misschien dat de duurdere videokaart merken betere onderdelen gebruiken waardoor het beeld wat beter is...

Verwijderd

jhead22 schreef op 02 november 2003 @ 19:42:
Wat mij opvalt is dat iedere tv out altijd wel een beetje storing heeft. Bij de geforce 2 familie is dit nog veel erger dan bij de radeon familie.
Een deel van die storing komt door het gebruikt van de composite of svideo aansluiting. Die hebben inherent een bepaalde mate van storing. De storing die ik boven noemde (de bewegende balk) valt daar echter niet onder.
Goede kwaliteits kabels verminderen het.
Absoluut. Bij hoge frequentie signalen (VGA) merk je dat nog meer.
Maar als nog krijg je het beeld niet helemaal perfect.
Dat komt omdat jullie (en ik nu ook) altijd alleen maar composite en svideo gebruiken. Geen enkele kabel, en geen enkel component kan de ruis en storing dan weghalen. Deze zijn namelijk onderdeel van de specificatie. Vergelijk het met low-bitrate mpeg1 filmpjes. No matter hoe goed je DVD speler is of je CPU, de macro blokken en onscherpte blijven.

Echt de enige manier om een mooi beeld te krijgen met TV out is RGB of eventueel YCbCr (maar dat is eigenlijk off-topic, de bewegende balken en het donkere beeld met alleen kleuren die hierboven genoemd worden zijn zelfs voor het belabberde composite en svideo over the top)
Misschien dat de duurdere videokaart merken betere onderdelen gebruiken waardoor het beeld wat beter is...
De build bij ATI kaarten komen toch niet goedkoop over op mij. Binnen wat mogelijk is met composite en svideo hoort het toch een stuk beter dan wat ik nu heb. De ruis en scherpte zijn ook best ok gegeven de beroerde aansluiting, het zijn alleen die bewegende balken die er gewoon absoluut niet in horen..

Het lijkt wel op een interferentie patroon van buiten af. Mischien dat er iets in de computer (CPU?) straling stoort op de TV out encoder. Of mischien dat de DAC van de VGA monitor stoort ofzo???? :?

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-08 14:29
Ligt het nou aan mij of zijn er wel heel veel problemen omtrent de tv out en fans van de radeons?? Komt dit nou door gebruik van goedkope onderdelen op die kaarten of is dit toeval??? Mischien is het tijd voor "het grote probleem met je radeon topic" >:)

[ Voor 9% gewijzigd door sjekneck op 02-11-2003 21:03 ]

• jhead22
  • Niet online
sjek schreef op 02 november 2003 @ 21:01:
Ligt het nou aan mij of zijn er wel heel veel problemen omtrent de tv out en fans van de radeons?? Komt dit nou door gebruik van goedkope onderdelen op die kaarten of is dit toeval??? Mischien is het tijd voor "het grote probleem met je radeon topic" >:)
Valt wel mee hoor...
Met radeons zijn denk ik evenveel problemen als met geforce etc...

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

jhead22 schreef op 02 november 2003 @ 21:06:
[...]

Valt wel mee hoor...
Met radeons zijn denk ik evenveel problemen als met geforce etc...
Heb net Windows opnieuw geinstalleerd en eerste wat ik krijg is me beeld 3/4 zo groot als normaal en bijna voor de helft buiten het zichtbare beeld steekt.

Beetje klooien met me monitor kreeg ik het beeld wel weer recht, maar dit had ik vroeger nooit met me GeForce.

En net merkte ik ook dat me beeld steeds stoorde als ik windows opnieuw opstarte.

Krijg toch het gevoel dat me Radeon niet helemaal 100% is.

Zal zo me tv-out weer es proberen.

Signature?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Osdorp-Dude schreef op 02 november 2003 @ 10:29:
[...]

Ik ga ff me systeem opnieuw installeren. Kijken of dat effect heeft.
Heeft dus niet geholpen.

:(

Signature?

• jhead22
  • Niet online
Welke catalist versie heb je er nu op ?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

jhead22 schreef op 03 november 2003 @ 11:04:
Welke catalist versie heb je er nu op ?
Laatste Omega zonder softmod. Maar heb al andere getest, krijg telkens hetzelfde beeld. Donker, onscherp met lichte storing er doorheen en kleuren rood,geel, groen die extreem overbelicht zijn.

Krijg echt et gevoel dat me tv-out gewoon naar ze malle is. Meerdere tv's geprobeerd, s-video (geeft zwart/wit beeld maar ook zelfde onscherpte, was eerst niet)

Composite; Donker, onscherp met lichte storing er doorheen en kleuren rood,geel, groen die extreem overbelicht zijn.

Zal proberen een foto te maken, dan snap je me wel beter.

Signature?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Als beloofd, de foto's:

Desktop @ Monitor

Afbeeldingslocatie: http://www.nenkaras.com/images/upload/PIC_0248.JPG
Schone windows XP installatie, lekker relaxed achtergrondje

Desktop @ Tv-Out

Afbeeldingslocatie: http://www.nenkaras.com/images/upload/PIC_0269.JPG
En dan krijg je dit op me TV

Game @ Monitor

Afbeeldingslocatie: http://www.nenkaras.com/images/upload/PIC_0259.JPG
Willekeurig spel met flink wat kleuren en contrast

Game @ Tv-Out

Afbeeldingslocatie: http://www.nenkaras.com/images/upload/PIC_0260.JPG
Beetje wazig, maar de kleuren maken wel duidelijk wat er mis is

Ik denk toch dat me tv-out echt kapot is. Starte net me computer opnieuw op, en zag dat de tv-out bleef doorwerken in DOS. Maar net zo donker, wazig en flinke storing doorheen. :(

Morgen winkel maar es bellen hoe et met garantie zit... :X

[ Voor 16% gewijzigd door Mesh op 04-11-2003 18:33 ]

Signature?

• jhead22
  • Niet online
Bij jou is het wel heel erg !

Bij mij is de helderheid gewoon te laag en de kleuren iets te vel. Als ik het handmatig bij stel is het redelijk. Maar ik had het eerst veel beter.

Zou goed kunnen dat je tv out idd naar z'n grootje is. Succes !

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 08:27

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Heb ook een Radeon 9800 Pro en heb dezelfde problemen met mijn TV-out.
Zowel met de oude Catalyst drivers als de nieuwe, heb verder hetzelfde gedaan als henk_DE_Man. Het heeft allemaal niet mogen baten.

Heb hier nog wel een andere pc staan met een Radeon 9200, ook met TVout. Die geeft met dezelfde drivers en kabels wel perfect mooi helder beeld.

Krijg ook wel redelijk met wat gepiel aan me tv en contarst etc. maar goed.....ik wil gewoon een goed werkende tvout ! :(

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Is hier inmiddels al iemand met een oplossing?

Ik heb een radeon 9600se en ben vanmiddag met mn tv-out bezig geweest, vanavond wil ik film gaan kijken en heb enorm brak beeld.

Wie o wie heeft een idee?

[ Voor 23% gewijzigd door DJ^ op 08-06-2004 14:02 ]

hmmz

Verwijderd

Righteye schreef op 13 mei 2004 @ 19:53:
Heb ook een Radeon 9800 Pro en heb dezelfde problemen met mijn TV-out.
Zowel met de oude Catalyst drivers als de nieuwe, heb verder hetzelfde gedaan als henk_DE_Man. Het heeft allemaal niet mogen baten.
Welk probleem heb je dan precies? De rare kleuren of de bewegende horizontale 'licht' balken?
Heb hier nog wel een andere pc staan met een Radeon 9200, ook met TVout. Die geeft met dezelfde drivers en kabels wel perfect mooi helder beeld.
Merk op dat de Radeon technisch gezien geen perfect beeld kan geven. Op zijn best kan het de kwaliteit van een hele goede SVHS band bieden. Kwaliteit zoals een RGB SCART connected DVD speler of console kan leveren zal de Radeon helaas nooit kunnen halen.

Ik heb overigens zelf mijn 9800SE AIW uit mijn PC gehaald wegens klachten van de buren (geluid van de fan was dwars door de muren te horen!). Er zit nu een 9600XT Ultimate Edition in. Ik heb de TV-out nog niet geprobeerd maar zal dat binnenkort doen.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Heb je ook een oplossing voor mijn probleem? Die veel anderen hiero ook hebben?
Zeer slecht beeld, erg donker en heel veel ruis, perfect geluid maar dat heeft natuurlijk niks met het beeld te maken.

hmmz

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Verwijderd schreef op 02 november 2003 @ 18:17:
[...]
Wat ik al geprobeerd heb:

1 Verschillende kabels.
Ik heb 2 verschillende kabels voor composite gebruikt (resp 4 en 2.5 meter) en 1 kabel voor svideo. De composite kabels geven bij gebruik door andere apparaten geen storing (op de normale composite ruis na dan, maar die hoort).

2 Verschillende ingangen op mijn TV
Ik heb zowel SCART sockets als cinch sockets op mijn TV. Beiden geprobeerd, maar geen verschil. Voor de svideo alleen de mini-din geprobeerd.

3 TV en computer allebei op zelfde geaarde stopcontact
Geen verschil. Default was btw computer geaard, TV niet.

4 Alle kabels behalve TV out vanaf radeon uit mijn TV verwijderd.
Weer geen verschil. Er zat eerst een video recorder, gamecube en kabel tv in.

5 Verschillende resoluties en refreshes van mijn primaire VGA monitor gebruikt.
Weer geen verschil...

6 Verschillende instellingen in ATI display panel gebruikt.
Oa alle PAL varianten geprobeerd, maar geen enkel verschil. Wat wel heel verdacht was: Bij de NTSC instelling flikkert mijn beeld gigantisch. En nee.. dit is niet de soort flikkering of rollen van het beeld die je ziet als je TV geen NTSC aankan. Dat kan ie namelijk wel. Het lijkt er meer op dat de zelfde 'licht balk' die bij PAL heel langzaam bewoog nu met een noodgang over mijn beeld gaat.
Ik heb even zoveel mogelijk mogelijkheden geprobeerd. Alleen 2 kan niet aangezien er maar 1ingang opzit. Het mag helaas niet baten.
Ik hoop dat iemand nog een oplossing heeft anders moet de videokaart maar terug.

hmmz

Verwijderd

DJ^ schreef op 07 juni 2004 @ 21:42:
Heb je ook een oplossing voor mijn probleem? Die veel anderen hiero ook hebben?
Zeer slecht beeld, erg donker en heel veel ruis
Het zou kunnen dat het inderdaad een probleem is wat je hebt, maar voor alle zekerheid; weet je hoe slecht compositie er standaard uit hoort te zien?

Ik ken namelijk ook een aantal mensen die dachten problemen met hun TV-out te hebben, zoals ruis, slechte kleuren (voornamelijk langs scherpe kleur-overgangen zoals letters) etc. Toen ik kwam kijken bleek het echter een normaal composite beeld te zijn. Composite hoort namelijk vrij slecht te zijn. Alleen als het echt slechter is dan vrij slecht is er een apart probleem.

Zoals die plaatjes die je boven ziet, of die bewegende licht balken. Dat hoort dus niet. Ruis, slechte kleuren, en color bleed is (helaas) inherent aan het formaat.

Indien mogelijk voor jou, sluit eens een spelcomputer aan op je zelfde TV via de brakke composite verbinding. Als deze het zelfde slechte beeld geven, besef dan dit gewoon de standaard is zoals composite eruit ziet. Als de console wel veel beter is, overtuig je er dan van dat je geen RGB SCART kabel gebruikt (aan veel SCART kabels is aan de buitenkant niet te zien of het RGB of Composite is). Als je zeker weet dat je composite gebruikt bij de console en het beeld is veel beter, dan zit het probleem wel bij de radeon.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Nee, dit is absoluut niet de goede (mindere) kwaliteit. Heb het bij andere veel beter gezien. Ik ga m'n kaart ruilen voor een andere, hopelijk werkt die beter :)

hmmz

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 09:23
Ook hier hetzelfde probleem met een Radeon 9700 aangesloten via SVHS: veel te felle rood, groen en blauw maar de rest veel te donker. Hier wordt het ook beschreven: http://forums.thetechguys.com/archive/index.php/t-5292.html, maar van die oplossing snap ik niets (de topicstarter daar ook niet).

Is mijn videokaart gewoon brak?

omniscale.nl

Verwijderd

Het blijft jammer dat ondanks dat PCs veel meer voor media dingen gebruikt kunnen worden vandaag de dag, TV out absoluut niet de aandacht krijgt van de fabrikanten die je eigenlijk zou verwachten.

De CT test altijd de kwaliteit van de composite TV out. Ze kijken dan naar signaal niveau's, flanken van een witte pixel, enz. Het valt me op dat er zelden een kaart tussen zit die aan officiele specs voldoet, en dat terwijl die van composite helemaal niet hoog gegrepen zijn.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 09:23
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:52:
Het blijft jammer dat ondanks dat PCs veel meer voor media dingen gebruikt kunnen worden vandaag de dag, TV out absoluut niet de aandacht krijgt van de fabrikanten die je eigenlijk zou verwachten.

De CT test altijd de kwaliteit van de composite TV out. Ze kijken dan naar signaal niveau's, flanken van een witte pixel, enz. Het valt me op dat er zelden een kaart tussen zit die aan officiele specs voldoet, en dat terwijl die van composite helemaal niet hoog gegrepen zijn.
Het brakke is dat de TV-out van mijn laptop (ook een Radeon) wel prima werkt...

omniscale.nl

Pagina: 1