Toon posts:

[OKI Microline 320] Doet vreemd onder XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja, beetje vreemd probleem, maar ik kan er met geen mogelijkheid uitkomen. Ik zal het even proberen uit te leggen. Voordat iedereen met 'Search!' begint te gooien, mijn probleem kon ik niet vinden met de Search.

Op het kantoor van mijn vader's bedrijf faktureerden ze tot vandaag altijd met een 286 met daaraan een Oki Microline 320. Het probleem is echter dat deze 286 kuren begint te vertonen. Ik heb er dus een vervangend systeem neer gezet (AMD 2400+ met Windows XP), maar die geeft problemen met de Oki.

Het maakt niet uit wat ik wil printen, hij maakt steeds rare tekens en hij neemt zo 15 papiertjes of meer (met op ieder papier 1 regel of helemaal niets). Deze printer is een kettingpapier-printer, dus niet zo maar een printer. Een andere printer is dus geen optie.

Ik heb al verschillende drivers geprobeerd die ik kon vinden, maar dat hielp niet. Daarnaast heb ik allerlei 'printprocessors' geprobeerd (waaronder 'Text'), maar dat mocht ook niet helpen.
In de BIOS kan ik van alles instellen wat betreft de Parallelle poort (want daar hangt deze Oki aan), maar wat dat allemaal inhoudt is voor mij een raadsel. Ik weet dat er een optie bestond, bestaande uit '378', '278' en nog iets (Parallel adress). Daaronder was er dan een optie voor ECP, EPP, 1, 2 of zoiets. Dan weer de optie om 'IRQ5' of 'IRQ7' te gebruiken.

Moet ik het nou zoeken bij de BIOS en zo ja, hoe dan? Of hebben we hier te maken met een instellingsfout of driverprobleem?

P.S: Ik ga zo weer naar het werk, bij het desbetreffende probleem. Ik kan er op een andere pc 'verder GoT-en'. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 20:01 ]

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 08:56

Speedpete

was barman

Had een boek van oki, maar kan het nu niet vinden...

Heb ff gegoogled, enne, kwam op dit: op de printer zelf (dip) of door middel van software moet de emulatie aanpassen.

bron...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu zover dat ik onderstaande afdruk eruit kan krijgen, maar dat is niet echt optimaal. Kreeg dit verbeterde effect toen ik een andere driver installeerde.

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/MVC-695F.JPG

Ik kan nergens iets vinden wat uitlijning betreft, dus is dit dan een driver probleem?

De BIOS staat nu trouwens goed, dus daar hoeft niet meer naar te worden gekeken.

Verwijderd

Komen de facturen er wel normaal uit eigenlijk ??
Want gezien er eerst een 286 aan stond, neem ik aan dat die
applicatie niks doet met de Windows drivers.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 21:33:
Komen de facturen er wel normaal uit eigenlijk ??
Want gezien er eerst een 286 aan stond, neem ik aan dat die
applicatie niks doet met de Windows drivers.
Er is een nieuwe Windows versie van het factureer programma op de nieuwe pc gezet. :) Dat moet dus geen probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Speedpete schreef op 10 oktober 2003 @ 21:07:
Had een boek van oki, maar kan het nu niet vinden...

Heb ff gegoogled, enne, kwam op dit: op de printer zelf (dip) of door middel van software moet de emulatie aanpassen.

bron...
Dan zou het onderstaande dip moeten zijn (blauw hendeltje), want verder kon ik niets vinden.

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/MVC-696F.JPG

Van boven naar beneden staat er: 1, 2, 3, 4, 5. Erbij staat 'Head gap'.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2003 @ 21:39:
[...]
Dan zou het onderstaande dip moeten zijn (blauw hendeltje), want verder kon ik niets vinden.

[afbeelding]

Van boven naar beneden staat er: 1, 2, 3, 4, 5. Erbij staat 'Head gap'.
euh, ik denk dat dat voor de papierdikte is.

Verwijderd

Drivers voor de 320: Windows XP
http://holland.oki.com/binaryData/3540/32xWXPML.exe

of had je die al geprobeerd.
Wat ik zie is dat de 320 Elite de simpelste is, de 320 Flatbed is nog in te stellen via een menu.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 21:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 21:46:
Drivers voor de 320: Windows XP
http://holland.oki.com/binaryData/3540/32xWXPML.exe

of had je die al geprobeerd.
Wat ik zie is dat de 320 Elite de simpelste is, de 320 Flatbed is nog in te stellen via een menu.
Ik heb die er op het moment op staan en die werken het beste, maar daar krijg ik wel bovenstaand resultaat mee.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 08:56

Speedpete

was barman

Heb je misschien hier iets aan? Komt uit de manual:
Emulations
The ML320/321 E/I printers emulate the Epson FX printer and the IBM Proprinter printer (the factory default). The ML320/321 Standard printers have the Okidata MICROLINE Standard emulation.

Printer Drivers
Commercial software packages use printer drivers to control the appearance of printed documents. A printer driver is a set of printer commands which cause the printer to perform various functions at the request of the software. When you use your printer with a software package, you must use the software to select a printer driver which is compatible with your printer.

Changing Emulations
The ML320/321 E/I printers are set at the factory for the IBM Proprinter emulation. To change to the Epson FX emulation, press the MODE button to enter the Menu mode. Press the GROUP button until

General Control _______ Emulation Mode ________ IBM PPR

prints. Press the SET button to change the setting to Epson FXe. Exit the Menu mode and save your setting by pressing the MODE button
bron

[ Voor 3% gewijzigd door Speedpete op 10-10-2003 23:23 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Speedpete schreef op 10 oktober 2003 @ 23:22:
Heb je misschien hier iets aan? Komt uit de manual:

[...]

bron
Ik zal het morgen even proberen. Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Even een kick, want het probleem is nog steeds niet opgelost. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de service van Oki eindelijk te pakken kunnen krijgen en zij vertelden me de oplossing. Het bleek een driver probleem te zijn. Ik moest de IBM Graphics driver installeren, staat standaard in Windows XP. Vervolgens moest een een eigen papierinstelling maken. Faktureerpapier is namelijk wat betreft kader maar 8,5 bij 12 inch. Vandaar de rare verhoudingen aan het begin. :)

Ik wil iedereen bedanken die al dan niet met resultaat geholpen heeft. ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Precies wat ik aan het begin van het lezen van het topic dacht. gewoon een IBM driver installeren...die zijn 99% overal mee compatible.
Come 2 think of it...er staat hier nog een Star LC-20 stof te trekken....keertje uit de motteballen halen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1