Toon posts:

SN41G2 CPU overtemp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik net een aantal dagen geleden een nieuwe ShuttleXPC gekocht heb ik nu al problemen.
Telkens als ik de pc rustig zijn gangetje laat gaan met opstarten gaat alles prima, zodra ik iets doe knalt hij eruit en gaat er een klein rood lampje op het mobo branden die aangeeft CPU OVERTEMP.
Ik in de bios kijken, staat de proc. op 166MHz, nou ik heb een Barton 2600+ die op 166MHz hoort te draaien wil hij zijn normale snelheid van 1907MHz halen, maar telkens als ik hem hier op zet dan krijg ik die melding, hij doet het alleen als ik de FSB op 100MHz.

Nou dan draait hij op 1150MHz, en dat is dus niet de bedoeling.
Wat kan ik hieraan doen wat ik erger me dood... :(

Mijn configuratie is als volgt:

ShuttleXPC SN41G2
AMD Barton 2600+ (11,5x166MHz) (momenteel draaiende op 11,5x100MHz :( )
256MB Kingston DDR400 (dat overigens ook maar op 333MHz kan draaien, is volgens mij ook niet de bedoeling).
Maxtor 120GB
Creative DVD 12x speler
Standaard 200W voeding
GEEN floppydrive

PLEAZ HELP

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik weet niet hoe die koeler bevestigt is met zo'n shuttle, maar kijk daar even naar. :)
edit:

Hoe warm word ie dan?

[ Voor 22% gewijzigd door PD2JK op 10-10-2003 17:33 . Reden: temp? ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• W1LL3M
  • Laatst online: 16-08 15:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Okee, je hebt dus een te hoge temp, heb je alles goed in elkaar zitten?
- Koelpasta gebruikt (niet te veel)
- bijgeleverde spacer gebruikt? zo ja, heb je het blauwe plastic wel verwijdert?
- Fancontrol in bios niet te laag zetten, shutdown-temp op 70 (default)

ik zelf heb een sn45g met barton 2500+, die doet netjes 40 graden idle.

succes!

• PD2JK
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat natuurlijk ook kan is dat je een kapotte sensor hebt (lijkt me stug).

Toen waren beige computers heel gewoon.

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 18:31
Heb je geprobeerd de VCore omhoog te schroeven? Ik heb een enigszins hetzelfde probleem als jij met een XP 2600+ (alleen bij mij freezed mn beeld), en toen ik mn VCore op 1.75 volt heb gezet was mijn probleem verholpen...

Enige nadeel is dat mijn temp nu 75 graden stressed is met FSB333... (beter dan dat ie bij ongeveer 53 graden instabiel wordt en niets meer doet) terwijl ik een koeler heb die tot XP3400+ zou moeten koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou weet je wat nou zo gek is....als ik de FSB op 100MHz heb staan is de proc. idle 40graden en stressed 43 graden, verander ik de FSB naar 166MHz dan is ie idle 46graden en stressed max 50graden.
Lijkt me nou niet echt een rede om te zeggen CPU OVERTEMP, ik bedoel in het boekje staat dat hij dit pas bij 85graden doet.
Ik heb ook aan de cooler gevoeld maar die is echt niet heel warm, en zeker niet veel warmer dan als ik hem op 100MHz laat lopen.

Zou er een fout in de bios ofzow zitten???
BTW heb het geheugen ook al getest.

2e BTW, als ik hem op 133MHz wordt hij praktisch net zo warm als op 166MHz maar schakelt hij zich niet uit!!! :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan trouwens ook niet mijn MP wijzigen e.d. dus alleen mijn FSB voor mijn proc. de rest is niet toegankelijk evenals de mogelijkheden voor het geheugen, hier kan ik ook niet bij!!!

• eXtReMeBiE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 18:31
Ja bij mij viel hij ongeveer @ 53 graden uit als ik mijn FSB op 133MHz of 166MHz had staan... Core voltage omhoog en hij was gefixed (ook maar bij toeval achter gekomen... na minimaal 48 uur troubleshooten en googlen). Ik heb mijn Vcore op 1.75V gezet en nu is hij stabiel (maar wel verdomd warm) @ 166MHz FSB.

Overigens toen ik mijn Vcore op 1.65V had staan deed de 133MHz het wel en de 166MHz FSB ging alsnog flippen...

Dus gewoon ff je bios in en veranderen die hap...

• W1LL3M
  • Laatst online: 16-08 15:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens op Sudhian, daar zijn zowat alle problemen met shuttles al eens langsgekomen. :)

Dat je de mp niet kan wijzigen klopt, die optie zit allen bij de sn45g. Voor de memory settings moet je je bios waarschijnlijk eerst op advanced of expert mode zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Wat blijkt nu, verwijderen van die copper-shim op je proc en het probleem is verholpen.
Hij wordt nu stressed wel ongeveer 55 graden maar hij draait wel stabiel.

Bedankt voor jullie reactie's (oplossing stond trouwens op Sudhain :) )

• jipje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 09:37
Ik heb sinds 2 weken ook de SN41G2 met XP2800+.
Bij mij ging het geheugen ook niet hoger dan 333 mHz.
Gister heb ik de bios ge-update en nu draait het geheugen bij mij op 400 mHz.

Ook de fans op ultra-low laten draaien is een leuke feature van het nieuwe bios

http://www.shuttle.com/sh...0ans/E_Winflash%20SOP.pdf
Pagina: 1