[Mandrake 9.1] Problemen met OpenSSH

Pagina: 1
Acties:

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik probeer op m'n Mandrake server een OpenSSH (versie 3.6.1) server te draaien, maar deze wilt niet starten. Ik heb hier een stukkie van me syslog:

Oct 10 15:43:09 node-c-0ab6 sshd[11601]: error: Bind to port 22 on 0.0.0.0 failed: Address already in use.
Oct 10 15:43:09 node-c-0ab6 sshd[11601]: fatal: Cannot bind any address.

Nou lijkt mij het probleem vrij logisch; een ip adres van 0.0.0.0 werkt natuurlijk niet. Nou was mijn vraag, waar kan ik dit in veranderen? Ik draai een firewall (Shorewall) maar daar staat poortje 22 gewoon open, zowel local als net als masq. Dus daar kan het niet echt aan liggen denk ik.

Als er nog andere gegevens van mijn server nodig zijn dan hoor ik het graag, maar ik kan op dit moment even niet bedenken wat relevante informatie is.

Alvast bedankt

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
Hij zegt dat het adres reeds in gebruik is (goh, echt ;))
Waarschijnlijk draait de sshd al?

Je kunt de pids van de processen die de poort gebruiken krijgen door "fuser 22/tcp" te draaien, of "netstat -nap" te doen.

BTW, versie 3.6.1 heeft nog wat security bugs.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
0.0.0.0 werkt prima hoor, dat betekent dat ie op alle ip-adressen van je machine luistert, ik denk dat je stiekem al een sshd draait, gezien de melding "Address already in use."

• silentsnake
Nee hoor, hij draait echt niet.

Ik probeer hem ook via webmin op te starten maar dat doet ie niet.

doe ik ./etc/init.d/sshd stop zegt ie failed.

doe ik ./etc/init.d/sshd start zegt ie wel OK, maar de logfile geeft nogsteeds die error aan

(en ja, ik ben als root ingelogd :))

------

edit: Oh ja, en doe ik: ps -A | grep -E ssh (of met een d erachter) geeft ie ook niks aan

[ Voor 17% gewijzigd door silentsnake op 10-10-2003 16:10 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
Wat geeft "netstat -nap" bij het luisterende adres 0.0.0.0:22 aan?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

doe eens
code:
1
telnet localhost 22

Wat zie je dan verschijnen ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• silentsnake
[root@node-c-0ab6 init.d]# telnet localhost 22
Trying 127.0.0.1...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
[root@node-c-0ab6 init.d]#

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeN schreef op 10 October 2003 @ 16:10:
Wat geeft "netstat -nap" bij het luisterende adres 0.0.0.0:22 aan?
en dit dan?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• silentsnake
tcp 0 0 jouw ip adres:22 0.0.0.0:* LISTEN 1999/xinetd

dit is het enige dat naar poortje 22 luistert. Dat ip adres is trouwens het ip dat ik van m'n ISP opkrijg....

edit: tikfoutje gemaakt -- ik tik teveel engels de laatste tijd :P

[ Voor 31% gewijzigd door Wilke op 10-10-2003 16:50 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik zou je IP niet publiek in een forum posten (als je het per se wil hou ik je niet tegen om het terug te veranderen), is niet zo verstandig. Daarom heb ik 'm even weggehaald.

Maar goed, xinetd luistert dus op die poort, dat betekent dat in je /etc/xinetd.d een service staat (ws. SSH) die via xinetd opgestart wordt. Deze zul je toch echt moeten uitschakelen als je een standalone SSH server wilt gaan draaien.

• silentsnake
Ahh ok -- het maakt mij niet zoveel uit hoor, maar je hebt wel gelijk...

Maar ik probeer /etc/xinetd.d te editen met VI maar dan geeft ie aan dat ik niet in edit mode kan gaan aangezien deze niet modifyable is...zijn er nog andere manieren om dit weg te halen?

(en ja, ik ben nogsteeds als root ingelogd ;), ik heb er ook een chmod 777 overheen gegooit maar dat werkt ook niet. En voor het geval dat nog niet duidelijk was, ik ben best wel een Linux noob =P)

[ Voor 29% gewijzigd door silentsnake op 10-10-2003 17:01 ]

• silentsnake
Ok ik heb het al, m'n ssh deamon draait nou...maar nou zit ik met een ander probleempje.

vanaf localhost kan ik wel inloggen, maar als vanaf m'n netwerkje (intern) probeer in te loggen geeft ie de volgende error aan:

[root@localhost /]$ssh <ipadres>
ssh_exchange_identification: Connection closed by remote host.
[root@localhost /]$

En m'n logs geven deze error:

Oct 10 18:44:33 node-c-0ab6 sshd[6751]: refused connect from <ip adres> (<ip adres>)

Kan iemand mij verder helpen hiermee? Ik hoop hem echt wel draaiende te krijgen.

Alvast bedankt.
Pagina: 1