Krakend geluid bij hdd activity

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Waarom ik dit in pmg post ? Ik denk dat het namelijk met m'n (mobo)instellingen te maken heeft.

Ik heb sindskort een tweede harde schijf aangeschaft en ben sinds die tijd gebruik gaan maken van mijn SATA-RAID dat op de nf7-s zit. Nu als ik veel hdd activity heb, komt er veel gekraak/stoor over mijn geluid heen. Bij defragmenteren hoor ik dit geluid namelijk heel erg. Het lijkt alsof er een versleten LP afspeelt. Als ik het geluid in bijvoorbeeld winamp zachter zet, wordt de kraak ook zachter. Als er geen geluid speelt, ook geen gestoor.
Moederboard: Abit NF7-S rev 2.0 bios d19
Geluidskaart: Creative Audigy 2

Een clean install/andere drivers hielp niet. Ik heb ook mijn pc geaard, maar daar heeft het niet mee te maken, en hielp ook niet. Verder heb ik ook de pci latency verhoogt van 32 clocks naar 40, wat ook niet hiep. Ander pci-slot (zat in 4 , nu 5) helpt ook niet.
edit: Beide hebben inmiddels een verschillende irq. Dit mocht niet baten :'(

[ Voor 36% gewijzigd door Tutti-frutti op 05-11-2003 16:42 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 09:44
Die audigy in een andere pci slot raggen en nog eens testen ;)
(even in mobo boekje kijken voor de irq tabel (welke pci slot welke irq krijgt toegewezen))

[ Voor 43% gewijzigd door KBDE op 10-10-2003 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Probeer je PCI delay transaction op te zoeken en die te enabelen.
Werkt goed onder win2k en XP, op 98 nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
KBDE schreef op 10 oktober 2003 @ 15:37:
Die audigy in een andere pci slot raggen en nog eens testen ;)
(even in mobo boekje kijken voor de irq tabel (welke pci slot welke irq krijgt toegewezen))
Thnx, heb een tabelletje voor me met per pci slot INT A INT B INT C en INT D. elke "int" staat bij een PIRQ. Nu neem ik aan dat die a b c en d de prioriteit aangeven.
Ik ga het iig nu even proberen, dalijk meer ;).

edit: Geprobeerd, maar ging beetje vaag. Pcislot 4 zou PIRQ_1 gepakt moeten hebben, maar die ging samen met de videocontroler op PIRQ_3 zitten.
PCI-slot nummer 3 pakt gelukkig wel z'n eerste prioriteit, en alles heeft nu een eigen irq'tje :). Nu weer even formatteren, want windows vond het niet zo leuk, en geeft een blauw scherm haha. Ik post zodadelijk nog wel even of inderdaad het geruis weg is (en anders druipt mn hoop weg ;) ).

[ Voor 36% gewijzigd door Tutti-frutti op 10-10-2003 16:24 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Beiden een andere irq, maar nogsteeds kraakgeluid bij veel schijfactiviteiten, ik weet het niet meer.. :'(.

PCI delay transaction --> ga ik nu even naar kijken, khad het net nog niet gezien. Wel Enhance pci performance.

Werkt ook al niet, ben bang dat deze combi niet gaat... of zijn er oplossingen, waar ik nog niet op ben gekomen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Tutti-frutti op 10-10-2003 18:42 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bel abit een en kijk wat hun te zeggen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
geforce5_guy schreef op 19 oktober 2003 @ 00:22:
Bel abit een en kijk wat hun te zeggen hebben ?
Zegt Abit : U moet op internet kijken of anders een mail naar support sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Is dat het nieuwste BIOS, zoniet kan je overwegen die te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb bios d18, ik heb nu een dood mobo dus krijg deze week nieuwe ivm garantie. Misschien dat ik dan het probleem niet meer heb, maar ik ga ze wel contacten als het dus een probleem blijft.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb nu pas mijn nieuwe moederboard ontvangen, maar helaas nog steeds same problem.
Zijn er meer mensen die een audigy 2 hebben en serial ata raid draaien ?

Intussen heb ik ook een email naar abit gestuurd:
Sinds ik s-ata raid op dit moederboard gebruik, heb ik last van een ruis door mijn Creative Audigy player 2. Er komt een soort versleten LP geluid door mijn speakers, wanneer er schrijfactiviteit over de sata raid is. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd:
-Soundblaster in ander pci-slot gedaan, bios geeft aan dat alle devices een eigen irq hebben, en ik ben er zeker van dat het niet een irq probleem is.
-pci latency verhoogd van 32 clocks naar 40 clocks, ook geen effect.
-Bios d19 geïnstalleerd, nog steeds ruis.
-Nieuwste driver van serial-ata raid van de abit site geinstalleerd.
-Andere nf7-s, helaas was mijn vorige nf7-s plots overleden, met mijn nieuwe nf7-s heb ik nogsteeds de zelfde kwaal.
-Geluidskaart in ander moederbord, nforce 2 zonder serial ata raid. Geen enkele ruis(zo noem ik het maar even) te horen
-Clean windows install (ik draai windows xp pro), dit had ook geen nut
-Pc geaard, ook geen resultaat.
-HDD weer op ide aangesloten, geluid is weer perfect.

Ik ben bang dat het om een compatibility probleem gaat. Ik heb ook op tweakers een topic geopend over dit probleem, maar helaas is er geen oplossing uitgerold: Krakend geluid bij hdd activity

Ik hoop hierbij genoeg te hebben geïnformeerd, en hoop op een oplossing.

[ Voor 81% gewijzigd door Tutti-frutti op 05-11-2003 16:11 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58

peer

oeps

Lees net dit topic.
Heb zelf ook een audigy2, maar dan icm een asus a7v8x
Wanneer ik mijn hdd (wd 80 gig) via mijn raidcontroller aansluit heb ik hetzelfde probleem
hdd via het ide kanaal geen last
(geen serial ata)

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we hopen dat de PCI-bus niet overloaded geraakt. Als je 2 hdd's in RAID0 draait, dan kan je snelheden tot 80MB/s halen, de PCI-bus heeft een theoretische maximum 133MB/s. Creative SB Lives en hogere kaarten zijn bekend voor hun bandbreedte trekken uit de PCI-bus. Vooral VIA-chipsets (686B southbridge) hebben veel last van PCI-belasting.

Daarom wacht ik op een goeie Athlon64 FX met PCI-X op moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
peter_vos schreef op 06 november 2003 @ 10:50:
Lees net dit topic.
Heb zelf ook een audigy2, maar dan icm een asus a7v8x
Wanneer ik mijn hdd (wd 80 gig) via mijn raidcontroller aansluit heb ik hetzelfde probleem
hdd via het ide kanaal geen last
(geen serial ata)
Interessant. Er is dus iets met de compatibility aan de hand tussen raid en creative audigy (2) kaarten, en inderdaad met pci bandbreedte waarschijnlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Tutti-frutti op 06-11-2003 14:55 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyser Soze_61907
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik had vroeger ongeveer hetzelfde probleem met mijn computer, dit is wel geen sata-raid maar gewoon raid.

Geluid begon robotachtig te klinken en te stotteren bij hdd activity.

Oplossing was van de specifieke drivers voor men raidadaptor te installeren en niet de standaard windows... Ik weet niet of die ook bestaan voor zo'n sata-raid controller maar ik vermoed van wel ?

Good luck alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Keyser Soze schreef op 06 november 2003 @ 22:18:
Ik had vroeger ongeveer hetzelfde probleem met mijn computer, dit is wel geen sata-raid maar gewoon raid.

Geluid begon robotachtig te klinken en te stotteren bij hdd activity.

Oplossing was van de specifieke drivers voor men raidadaptor te installeren en niet de standaard windows... Ik weet niet of die ook bestaan voor zo'n sata-raid controller maar ik vermoed van wel ?

Good luck alvast !
Dat heb ik al gedaan.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een kennis van me had ik ook een NF7-S aangeraden (heb ik zelf ook maar gebruik P-ATA) en die heeft er toen meteen 2 S-ATA schjven bijgekocht. Nu ben ik erachtergekomen dat die S-ATA controller echt veel Interupts en geheugenadressen opvreet en dat je een PCI-kaart (als je die maar 1 hebt) het best in slot 3 kunt zetten, dat levert de minste problemen op. Installeer btw ook ff de net nieuw uitgekomen v3.13 nForce drivers want die lossen ook behoorlijk wat problemen op. :)

Kzie trouwens dat je de PCI-latency van 32 naar 40 had geprobeerd te verhogen, dit had heus nog wel wat hoger gemogen, naar bijvoorbeeld 64, dat kun je ook altijd nog proberen. Lager kan ook, dat wil ook weleens helpen, dat verschilt echt per geval.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op 07 november 2003 @ 11:17:
Een kennis van me had ik ook een NF7-S aangeraden (heb ik zelf ook maar gebruik P-ATA) en die heeft er toen meteen 2 S-ATA schjven bijgekocht. Nu ben ik erachtergekomen dat die S-ATA controller echt veel Interupts en geheugenadressen opvreet en dat je een PCI-kaart (als je die maar 1 hebt) het best in slot 3 kunt zetten, dat levert de minste problemen op. Installeer btw ook ff de net nieuw uitgekomen v3.13 nForce drivers want die lossen ook behoorlijk wat problemen op. :)

Kzie trouwens dat je de PCI-latency van 32 naar 40 had geprobeerd te verhogen, dit had heus nog wel wat hoger gemogen, naar bijvoorbeeld 64, dat kun je ook altijd nog proberen. Lager kan ook, dat wil ook weleens helpen, dat verschilt echt per geval.
kheb hem in slotje 3 zitten ja nvidia 3.13 ook geinstalleerd, pci latency ga ik proberen.. denk niet dat dat gaat helpen.. maar wie weet :)

edit: pci latancy op 64 helpt ook niet, ik ben bang dat ik mijn hoop beter op kan geven :(

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 07-11-2003 22:18 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Erg nette e-mail terug gekregen van Abit:
Geachte klant,

U heeft al behoorlijk wat dingen geprobeerd om uw probleem op te lossen (daar kunnen veel mensen nog wat van leren :D). Ik heb ook even het draadje bij Tweakers gelezen waar ook veel mogelijke oplossingen aangeboden werden die helaas niet geholpen hebben.

Ik neem aan dat de Audigy drivers ook up to date zijn?

Ik ben bang dat de oorzaak komt doordat de Audigy 2 kaart de PCI bus opslokt, ook als hij niet in gebruik is.

Als u alle onboard dingen uitzet (behalve S-ATA natuurlijk) en geen andere PCI kaarten installeerd, gaat het dan beter?

Heeft u als contact opgenomen met Creative om te vragen of zij een oplossing hebben?

Ik zal het probleem ook even aan Taiwan voorleggen om te vragen of zijn misschien nog voorstellen hebben.
please reply with former messages included,
Bitte Antworten sie mit vollem Inhalt vorheriger Nachrichten,

Met vriendelijke groet
Mit freundlichen Grüßen
Greetings

W. Simons
ABIT FAE Europe
www.abit.nl
Pci bus wordt dus waarschijnlijk "overbelast". Ik kan eigelijk niets ondernemen nu... afwachten of taiwan nog een oplossing weet. Denk dat het toch maar soundstorm moet worden dan...

4015Wp west (Dordrecht)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
Ik heb het probleem zelf ook , en ligt aan ACPI. Schakel dat voor de gein is uit instaleer windows XP met F5 tijdens dat je ook F2, F6 kan doen, doe standaard PC. De soundblaster wil het liefst op een eigen IRQ zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Termi schreef op 13 november 2003 @ 23:32:
Ik heb het probleem zelf ook , en ligt aan ACPI. Schakel dat voor de gein is uit instaleer windows XP met F5 tijdens dat je ook F2, F6 kan doen, doe standaard PC. De soundblaster wil het liefst op een eigen IRQ zitten.
Dat ga ik zeker proberen! Ik hoop dat het wil lukken... moet gelukkig toch formatteren, dus kan het direct toepassen :)

Maar jij heb het ook als je de sata-raid gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 14-11-2003 11:40 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:14
Tutti-frutti schreef op 14 november 2003 @ 11:26:
[...]

Dat ga ik zeker proberen! Ik hoop dat het wil lukken... moet gelukkig toch formatteren, dus kan het direct toepassen :)

Maar jij heb het ook als je de sata-raid gebruikt?
Heb kt7a-raid, met de hd's aan de raid controller, dus is ongeveer het zelfde ;).

www.viahardware.com, is de site dacht ik of anders via google naar : paul's unofficial abit site zoeken, staat bordevol tips :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Termi schreef op 14 november 2003 @ 16:42:
[...]

Heb kt7a-raid, met de hd's aan de raid controller, dus is ongeveer het zelfde ;).

www.viahardware.com, is de site dacht ik of anders via google naar : paul's unofficial abit site zoeken, staat bordevol tips :P.
Ik kan het niet vinden helaas. Ook kan ik nergens een acpi optie in mn bios ontdekken (alleen bij powermanagement, daar kan ik s1 of s3 instellen). F5 heeft helaas niet geholpen.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb geen last meer nu. De oplossing zit hem in 1 van de volgende:
- nieuwste sataraid driver van silicon image zelf, niet die van abit
- nieuwste mobobios erop gedaan (D20)
- enhance pci performance aangezet (kweet niet of die uit stond eerst, maar na bios defaults wel)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Voor degenen die dit ook hebben: De oplossing is om cmss van audigy uit te doen.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey, ik zag dat dit topic al vrij oud was maar ik heb hetzelfde probleem en geen van de dingen hier heeft tot nu toe geholpen. Ik heb net een SATA schijf geïnstalleerd met een PCI SATA controllertje van Silicon, en sindsdien heeft het geluid uit mijn Terratec DMX 6Fire de hele tijd rare kraakjes en andere vervormingen. Iemand nog met hetzelfde probleem en een oplossing?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ben bang voor je dat de pci-bus gewoon te beperkt is voor zowel raid als goede geluidskaart. :|

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dan zet ik me SATA schijf en me controller maar op marktplaats :'(
Iemand nog interesse in een week oude SATA schijf van Western Digital me 320 GB opslagruimte en een SATA controllertje van Silicon erbij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:40:
Ey, ik zag dat dit topic al vrij oud was maar ik heb hetzelfde probleem en geen van de dingen hier heeft tot nu toe geholpen. Ik heb net een SATA schijf geïnstalleerd met een PCI SATA controllertje van Silicon, en sindsdien heeft het geluid uit mijn Terratec DMX 6Fire de hele tijd rare kraakjes en andere vervormingen. Iemand nog met hetzelfde probleem en een oplossing?
Alvast bedankt
ik had hetzelfde probleem maar dan met een oude ide hdd in een celeron 466 mhz systeem ik heb er niks aan gedaan (omdat ik die pc tog niet zo vaak meer gebruik) maar in mijn nieuwe systeem had ik een el wire inverter van sunbeam en mun pc versterkte dat hoge irritante geluid nu heb ik mijn inverte niet op het metaal in mijn case gelegt maar op wat psu kabels en ccfl inverters vreemd , maar nu is dat piep - geluid wel weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ik heb eerder bij mij het idee dat de kraakjes komen doordat hij iets niet snel genoeg kan lezen op de HDD of dat mijn geluidskaart het niet goed kan verwerken, en niet omdat er iets aan geluid van mijn hardware versterkt wordt. ;(
Pagina: 1