[XP] Het explorer crash systray icons verhaal

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:11

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Jaja, laat ik nou een de rebel uithangen en gewoon _nog_ een topic openen, ondanks dat de vorige ([rml][ XP] Proces draait... hoe kom ik er bij?[/rml]) net op slot is gegaan.

Hartstikke mooi dat er snel en strak gemodereerd wordt, maar voordat dat gebeurt is het misschien een idee om te kijken of er uit de vorige topics over hetzelfde onderwerp een oplossing is gekomen. In dit geval niet dus.

Explorer crashed, je sluit 'm af en start 'm weer op. Alles werkt weer, maar je mist een boel icons in je systray. De processen zijn er nog in de task manager, maar je kunt er niets meer mee doen.

Er zijn verscheidene tooltjes die kunnen helpen, maar die moeten dan al installed staan voordat explorer crashed, of hebben een reboot nodig om te werken. Ik wil heel heel heel graag die icons terug zonder reboot/re-login, aangezien het om downloads gaan waarvan ik niet weet of ze resuming ondersteunen en momenteel dus ook niet weet hoe ver ze zijn of dat ze al klaar zijn.

In de bestaande topics hier (of andere fora via Google) wordt voornamelijk het volgende geroepen:
- Draai Ad-Aware
- Draai Spybot
- Reboot
- Log opnieuw in
- Installeer programma x (wat niet werkt)
- Ga linux draaien

Niet echt oplossingen dus.. het gebeurt mij vast niet alleen, er moeten veeeeeel meer mensen zijn met hetzelfde probleem, maar er is werkelijk niets op te vinden als het (de crash) eenmaal gebeurt is. Of heb ik een hoekje van het grote internet vergeten? Tot nu toe (3 uur zoeken) weinig resultaat iig.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb altijd programma's die of in me taskbar staan, of als ik ze kwijt ben, pech voor mij en dan sluit ik ze af via taskmanager en start ik ze opnieuw.
Soms wil het wel eens helpen het prog. nogmaals te starten als je geen multiple instances hebt. Bij Winamp bijvoorbeeld. Krijg je de trayicon versie gewoon weer namelijk.

Verwijderd

Werkt dit ook niet:
Je kan ook gewoon als IE crashed, voordat je op OK drukt een nieuwe instantie van IE starten, dan gaan je icons niet uit je taskbar ! (met meeste versies van windows)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat is hetzelfde als met die programma's die al moeten draaien voordat explorer crashed. Het gaat dus om explorer, niet te verwarren met IE. Probleem is, het is al gebeurd. Icons zijn uit m'n systray, processen zijn er nog... hoe krijg ik deze terug?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• dennisv
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb hiervoor ooit een mogelijke verklaring gevonden (was volgens mij in een nieuwsgroep):

Explorer can crash without taking down XP and restart very quickly. Don't
blink. The reason that some icons don't come back is that once upon a time
Microsoft told developers that Windows Explorer wouldn't crash without
taking the whole system down. No need to replace icons. With 2K and XP, this
is no longer true and Explorer can crash all day long and you'll hardly
notice.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Same prob als TS, maar ik heb er geen oplossing voor ... en als er idd geen andere topics over zijn MET oplossing, dan vind ik het openen van zo'n draadje hartstikke goed bedacht :Y)

... alleen nu hopen dat er hier wél een oplossing komt :?

Ik denk trouwes dat 'r niks aan te doen is ... welk progje checked nu je Taskmanager om te zien wat er loopt om vervolgens het bijbehorende icon in je traybar te doen ?! :?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hmm ja, da's een verklaring, maar helaas geen indirekte oplossing :|
Microsoft told developers that Windows Explorer wouldn't crash without
taking the whole system down
En ze geloofden dat???? daaamn :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34
Het probleem ligt bij de ontwikkelaars van die applicaties die een icon in de tray hebben.

Een applicatie die een icon in de taskbar maakt, moet een bepaald Windows Event opvangen, en z'n icons opnieuw maken als dat event gebeurd.

Zie ook hier:
[rml]curry684 in "[ DELPHI] TService"[/rml]

[ Voor 18% gewijzigd door whoami op 10-10-2003 15:41 ]

https://fgheysels.github.io/

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kaastosti schreef op 10 oktober 2003 @ 15:36:
Hmm ja, da's een verklaring, maar helaas geen indirekte oplossing :|

[...]

En ze geloofden dat???? daaamn :P
Sure :)
Microsoft told developers that Windows Explorer wouldn't crash without taking the whole system down
Vrij vertaald ..
Microsoft vertelde de ontwikkelaars dat Windows Explorer niet zou crashen zonder dat het, het hele systeem mee zou laten crashen
Euhmz ... mjah, DAT lijkt me niet zo moeilijk te geloven :)

Andersom .. Explorer crasht en de rest van je systeem blijft draaien lijkt mij meer een sprookje ... en tóch is dát wat er hier gebeurt !! :P

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-10-2003 15:42 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• blackd
  • Niet online
Misschien kun je deze tweak gebruiken:
http://www.winguides.com/registry/display.php/950/
daardoor is je desktop een aparte instance van explorer.exe en als je windows verkenner dan crasht, dan neemt hij je desktop niet mee.

http://www.winguides.com/registry/display.php/769/ vergelijkbare tweak, maar dan met windows verkenner processen.

Ik gebruik de eerste tweak ook. Nooit last van een lege systray.

[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 10-10-2003 15:45 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat zijn iig mooie dingen om te gebruiken, maar dat werkt vast niet als alles alweg is :P

[ Voor 126% gewijzigd door Kaastosti op 10-10-2003 15:55 ]

• blackd
  • Niet online
Kaastosti schreef op 10 oktober 2003 @ 15:49:
Dat zijn iig mooie dingen om te gebruiken, maar dat werkt vast niet als alles alweg is :P
Je zult sowieso je systeem opnieuw moeten opstarten, zodat de desktop daadwerkelijk als 1 proces wordt geladen (en de rest van de Windows verkenners e.d. in een ander proces).

Daarna zou een crash van Windows verkenner de desktop niet meer down mogen halen, en dus je systray behouden.
Kaastosti schreef op 10 October 2003 @ 15:49:
DesktopProcess bestaat bij mij niet... dat is vast het probleem :?
Nee, dat is niet het probleem. Als hij niet bestaat, gewoon aanmaken:
Create a new DWORD value, or modify the existing value, called "DesktopProcess" and set it according to the value data below.

[ Voor 29% gewijzigd door blackd op 10-10-2003 15:53 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Sorry sorry sorry ik moet leren lezen :X lang leve de edit functie :P
Helaas was ik niet op tijd om jouw edit voor te zijn :)

Dat is alvast mooi voor de toekomst... nu nog real-time... maar als ik naar de reacties kijk ben ik bang dat reboot het enige is wat er op zit.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaastosti op 10-10-2003 15:57 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
[dubbelpost]

[ Voor 96% gewijzigd door Kaastosti op 10-10-2003 15:57 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 10:36
Windows Explorer en Internet Explorer zijn 2 verschillende dingen :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:56

momania

iPhone 30! Bam!

Mmmm, én mailen én toch een nieuw topic openen....
Niet helemaal de bedoeling, maar voor deze ene keer zie ik het door de vingers.

Ontopic:
Waarom ga je niet achter je explorer crash probleem aan :?
Als je explorer niet crashed, hoef je je ook geen zorgen te maken over je systray icons.

Heeft het crashen toevallig een vast patroon, bv altijd nadat je een bepaald iets start oid ?
En zijn er events aangemaakt in de logboeken?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heh ja sorry, ik was wanhopig :)

Explorer crashed niet echt, maar hij gebruikt 99% CPU. Daar kan ik alleen maar quit/restart bij doen, anders gaat hetniet weg. Helaas is het geen vast patroon.

Events zijn er wel, maar aangezien explorer volgens XP niet is gecrashed (hij gaat hooguit flink over z'n huig) staat er niets over.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:56

momania

iPhone 30! Bam!

Kaastosti schreef op 10 October 2003 @ 16:13:
Explorer crashed niet echt, maar hij gebruikt 99% CPU. Daar kan ik alleen maar quit/restart bij doen, anders gaat hetniet weg. Helaas is het geen vast patroon.
Heb je daar dan ook al naar gezocht ?
[search=explorer,100%]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe ja, die is al eeeerug oud en is geen one-size-fits-all fix voor te krijgen. Daar hebben veeeeeel mensen naar gezocht, maar helaas geen oplossing. Ook deze lijkt niet echt een standaardorzaak te hebben.

• blackd
  • Niet online
Kaastosti schreef op 10 October 2003 @ 16:13:
Het is toch nuttig om te onderzoeken waarom je explorer.exe proces 99% CPU tijd opeist. Als dit namelijk jouw desktop process is, schiet je met bovenstaande regtweak nog niets op 8)7

Waar de verkenner nog wel eens last mee heeft, zijn filmpjes. Probeer eens te draaien in de classic view van de verkenner, zodat er geen voorbeeld weergave wordt geprobeerd te maken.

Ik heb trouwens gemerkt dat onder Win2000 je bij Windows verkenner in Tools -> Options -> Launch folder windows as separate process er ook voor zorgt dat elke Windows verkenner instance in een nieuw proces geladen wordt.

Maar er zijn wat eigenaardigheden; wanneer je de task manager erbij houdt, en de volgende opdrachten uitvoert, zul je soms wel, maar soms niet een nieuw explorer.exe proces zien verschijnen:

ActieNieuw proces?
• Rechtsklik Start knop -> ExploreNee
• Aanklikken 'Deze computer' op desktopNee
• Start -> Programs -> Accessories -> Windows ExplorerJa
• Windows toets (keyboard) + ENee

Dit is dus met de regtweak, zonder 'Launch folder windows...' instelling
Bij de acties waar 'nee' bij staat, wordt alleen een nieuwe thread aangemaakt.

Zodra je echter 'Launch folder windows as separate process' aanzet, zal bij de bovenstaande acties die 'Nee' opleveren, een nieuwe Windows verkenner window verschijnen wanneer je een map verder klikt, wat dus wel een nieuw proces is.
Dus je klik op Deze computer, een nieuwe thread wordt aangemaakt in explorer.exe. Zodra je een map opent, opent er een nieuwe Windows verkenner (er wordt immers een nieuw proces gestart).

Er is echter wel een uitzondering, de 1e actie zal gelijk een nieuw proces starten.

Het lijkt erop dat die regtweak dus niet werkt zoals gewenst, onder 2000.
Ik ben hierover nog wat aan het opzoeken, tot zover dit gevonden, en ff testen.
http://www.jsiinc.com/SUBA/tip0000/rh0040.htm

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 10-10-2003 16:54 ]

Verwijderd

een echte oplossing is dus zorgen dat je geen explorer crashes meer hebt. ipv de symptomen na een crash proberen te verhelpen...

misschien toch maar ad-aware spybot virusscanner en de hele meuk gaan draaien?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Explorer crashes voorkomen kan niet... dat is een trademark van MS.
Ad-Aware gedraait -> niets
Spybot gedraait -> niets
Virusscanner gedraait -> niets
De hele meuk -> niets
Had ik een paar dagen terug allemaal al gedaan :)

Verwijderd

Heb je het bestand 'printweb.exe' op je pc staan?
If so, dan zou het dat wel eens kunnen zijn..
Aub sturen als je het hebt.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 16:08

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Als ik dit wel is heb (heel soms gebeurd me dit wel eens) dan meld ik altijd effe af en aan. Ipv compleet te rebooten of processen te killen.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kaastosti schreef op 10 October 2003 @ 17:50:
Explorer crashes voorkomen kan niet... dat is een trademark van MS.
Ik denk dat de meeste mensen nog nooit een crashende explorer hebben gehad hoor - deze opmerking voegt dus ook weinig toe aan het topic :)

--

Voor je probleem - wat je eens in de gaten zou kunnen houden is ofdat je misschien direct surfed vanaf een 'explorer.exe' en dat je InternetExplorer hangt (dat wil namelijk af en toe nog wel eens gebeuren). Probeer dit maar eens:

• Kill alle iexplore processen
• Start -> Run -> Explorer
• In address balk type je in: "http://gathering.tweakers.net/"
• In de taskmgr zie je nog steeds geen iexplore

Oftewel - misschien dat eigenlijk je IE component over de zeik gaat, en niet je browser ?

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 19:49

WhiteDog

met zwarte hond

Is puur de fout van de programmeur. Even goed googlen en je vind wel voor elke programmeertaal de oplossing. Mensen die coden in VB mogen mij steeds om hulp vragen hiermee...
Pagina: 1