[ASP] ASP op frontend database komt niet in backend database

Pagina: 1
Acties:

• LordAlderaan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11-2021
Hallo,

ik heb een database die gesplits is in een frontend (met query's) en een backend (met tabellen). Nu wil ik mbv een ASP SQL uit de front end informatie uit een query opvragen (en die query moet het dus weer uit de backend halen).

Maar dan krijg ik het bericht:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma] De Microsoft Jet-database-engine kan het bestand G:\Inetpub\wwwroot\fpdb\Vervoers.mdb niet openen. Het is exclusief geopend door een andere gebruiker of u hebt een machtiging nodig om de gegevens te kunnen bekijken.<br><i>Number:</i> -2147467259 (0x80004005)<br><i>Source:</i> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers

Dat vervoers.mdb is dus de backend. Hij komt dus niet in de backend (de query is gebaseerd op de front end). Dit terwijl de rechten op beide bestanden precies gelijk zijn en ze in dezelfde map staan.

Verder werken SQL ASP statements die direct op de vervoers.mdb gebaseerd zijn wel.

Heeft iemand een idee waar dit dan aan kan liggen?

I do not suffer from insanity... I enjoy every minute of it!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Sluit MS Access eens af

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Gebruik je een dsn?

Zo ja, kijk eens of daar exlusief aangevinkt is.

offtopic:
Ik moet het gewoon eens vragen. Maar Gorgi heb jij ook werk ofzo?

[ Voor 39% gewijzigd door Phenomenon op 10-10-2003 14:54 ]

Verwijderd

is dat pad wel zichtbaar voor de user waaronder iis draait???

Verwijderd

kan je de query wel gewoon uitvoeren? dus vanuit access?

en idd wat hierboven wordt gezegd; de iis_user heeft misschien geen rechten op die database of op de dir waar ie in staat

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 15:00 ]

• LordAlderaan
Ik heb de front end database gesloten bij het testen (back end niet maar deze is niet exclusief geopent).

Als ik de tabel uit de backend importeer in de front end in plaats van koppel werkt het wel.

Als ik de query vanuit de front end naar de back end copieer en de ASP connection op de back end instel werkt het ook (dit bevestigd ook dat de back end niet exclusief is geopent anders zou dit niet werken).

Dus de machtigingen lijken goed te staan en de database is ook niet exclusief geopend. De query is in access wel gewoon zo uit te voren.

Het moet dan iets anders zijn. Of is het gewoon niet mogelijk in frontpage ook nog eens met front en back end te werken?

iig bedankt voor jullie snelle replies.

• gorgi_19

gorgi_19

Supervisor schreef op 10 October 2003 @ 14:53:
offtopic:
Ik moet het gewoon eens vragen. Maar Gorgi heb jij ook werk ofzo?
offtopic:
Erhm.. hoezo? :?

Ontopic:
ASP heeft moeite om een database te benaderen, welke al fysiek geopend is. Probeer, puur voor de test, eens alle MS Access vensters c.q. applicaties te sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door gorgi_19 op 10-10-2003 15:16 ]

Verwijderd

is die vervoers.mdb je backend of je front end?..

mag ik trouwens vragen waarom het op deze manier gescheiden is? In principe is je verzameling ASP scripts je front end... waarom twee access bestanden? dan zou je ook de GUI in je front-end accessding moeten proppen en niet nog eens een extra gui in ASP gaan bouwen.. deze scheiding is mijns inziens volledig nutteloos

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 15:21 ]

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
kan ook aan je rechten liggen volgens mij... en sluit idd eerst msaccess eens af...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• gorgi_19

gorgi_19

4of9 schreef op 10 October 2003 @ 17:07:
kan ook aan je rechten liggen volgens mij
afaik veroorzaakt een rechtenprobleem de volgende foutmelding:
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query

Verwijderd

staat er een *.ldb in de map van de database?
Soms gaat die lockfile niet weg bij mij en blijft de database gelockt dan krijg je dat soort foutmelding.
Een oplossing is uit en inloggen of helemaal rebooten.

• LordAlderaan
Ok, ik heb nu ff nieuwe setup gemaakt waarbij ik een nieuwe database (A) heb gemaakt met hierin een tabel. En een tweede database ( B ) met hierin een gekoppelde tabel naar (A) en een query. (Deze is uitvoerbaar)

Er is niemand in de databases en er is ook geen .ldb file. Machtigingen voor bijde databases staan Volledige Toegang voor iedereen. (1)

En nu krijg ik in ASP nog steeds dezelfde melding.

Hij krijgt dus wel verbinding met de query in Database B, maar zodra de query in B word uitgevoerd door ASP komt hij dus niet in Database A (ten minste die conclusie trek ik omdat in het foutbericht staat dat hij niet in Database A komt).

Dus of ASP kan geen gekoppelde tabellen openen. Of er zit iets fout in de code in ASP en deze ga ik nu dus eens napluizen.

Weer bedankt voor jullie moeite.

P.S. Waarom dit allemaal? We werken hier met een Access Database. Nu wil ik deze gaan opsplitsen in front en back end om het onderhoud te vergemakkelijken en meerdere front ends te hebben. Ook het aanpassen van de website query's zou ik graag in een apparte front end doen zodat ik deze makkelijk kan vervangen. Als het me dus niet lukt zal ik de Website queries dus in de back end moeten laten en dit vermoeilijkt onderhoud.

1. ff ter zijde, we werken op het moment met 1 database waar de tabellen, query's en formulieren samen in staan, en waar dus ook de website op is gebaseerd. Er word dus gewoon gebruik gemaakt van de ASP pagina's terwijl er mensen mbv Access ingelogt zijn en er een .ldb file is.

• LordAlderaan
Fout gevonden!

Na eens stap voor stap een connectie te leggen kwam ik erachter dat de asp naar e:\Inetpub\wwwroot\fpdb\B.mdb verbinding legt. En de foutmelding van voorheen zegt dat hij g:\Inetpub\wwwroot\fpdb\A.mdb niet kan openen. Geen wonder. Want g: is een netwerkverbinding en e: is de echt partitie op de server. De gekoppelde tabel in B.mdb eens gekoppeld aan e:\Inetpub\wwwroot\fpdb\A.mdb en nu werkt het wel.

Stom dat ik dit eerder over het hoofd heb gezien :(

Pagina: 1