Plotseling zeer luidruchtige cooler?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen lijkt een van m'n coolers (waarschijnlijk die van de voeding) een stuk luidruchtiger (sneller dus) te draaien...

Ik heb geen idee hoe dit komt en hoe ik dat kan verhelpen.

Ik heb beide coolers al wel schoongemaakt... ik wist ook niet of het zou helpen of niet. Gevolg is dat ik nu een stofvrije PC heb... maar nog steeds met dat harde zoemende geluid...

Nu de vragen dus:
Hoe kan dit zo ineens gebeurd zijn? (ik heb geen modificaties verricht)
Hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt.

PS Ja ik heb de search gebruikt maar het ging telkens over standaard hard lopende coolers...

edit: Ik heb een Pentium4, 1800mHz.

[ Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 10-10-2003 13:41 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stop 1 voor 1 je coolers, en komt erachter welke het is. Maak die schoon, als je dat nog niet hebt gedaan, of vervang hem.

Vrij voor de hand liggend...

• Gitarist
  • Niet online
Aikon schreef op 10 October 2003 @ 13:51:
Stop 1 voor 1 je coolers, en komt erachter welke het is. Maak die schoon, als je dat nog niet hebt gedaan, of vervang hem.

Vrij voor de hand liggend...
Ik ben ook niet zo'n PC wonder... dus vandaar dat ik het hier vraag...

Maar zoals ik al zei, ik heb ze beide grondig schoongemaakt. Ze werken ook allebei nog.

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik denk dat één van m'n coolers dus ineens meer stroom krijgt dan eerst... Ik heb echter geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren zo plotseling.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Het is de CPU fan heb ik ook gehad, kep gewoon een nieuwe van Intel gekregen omdat die boxed was!

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Of misschien is een lagertje stuk of zo. Ventilator uit balans -> lawaai

Plant eens een boompje

• Gitarist
  • Niet online
HyperDevil schreef op 10 October 2003 @ 13:53:
Het is de CPU fan heb ik ook gehad, kep gewoon een nieuwe van Intel gekregen omdat die boxed was!
Ehhm... en in het Nederlands zodat ik het ook begrijp aub?! Ik begrijp het voor zover dat je CPUcooler dat ook had, en je om een bepaalde reden een nieuwe van Intel hebt gehad... :?

• Gitarist
  • Niet online
Lindetree schreef op 10 oktober 2003 @ 13:54:
Of misschien is een lagertje stuk of zo. Ventilator uit balans -> lawaai
En hoe kijk ik dat na en verhelp ik het?

edit: sorry nee dat is het niet, hij kan gewoon vrij en goed draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Gitarist op 10-10-2003 13:58 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gitarist schreef op 10 October 2003 @ 13:52:
[...]
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik denk dat één van m'n coolers dus ineens meer stroom krijgt dan eerst... Ik heb echter geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren zo plotseling.
Ja, dan moet je ff de spanning meten, deze hoort 12v te zijn. Das de enige manier om erachter te komen.
Gitarist schreef op 10 October 2003 @ 13:55:
[...]

Ehhm... en in het Nederlands zodat ik het ook begrijp aub?! Ik begrijp het voor zover dat je CPUcooler dat ook had, en je om een bepaalde reden een nieuwe van Intel hebt gehad... :?
Boxed betekent dat de koeler bij de CPU zat. Dus als deze gaar is ga je terug naar de fabrikant, in dit geval dus Intel. :)

• Gitarist
  • Niet online
Aikon schreef op 10 October 2003 @ 13:59:
[...]

Ja, dan moet je ff de spanning meten, deze hoort 12v te zijn. Das de enige manier om erachter te komen.
[...]
En dat geld voor beide coolers?
Boxed betekent dat de koeler bij de CPU zat. Dus als deze gaar is ga je terug naar de fabrikant, in dit geval dus Intel. :)
Aha ok... weet ik dat ook weer.

Verwijderd

Misschien werkt die voeding met een temperatuur-sensor, en is het / denkt hij dat hij het nu een stuk warmer heeft = fan gaat harder draaien. staat die bak toevallig naast een kachel? :)

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
kan ook zijn dat de fan kogellagertjes zijn versleten , dan is het tijd voor een nieuwe fan idd

• Gitarist
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 14:03:
Misschien werkt die voeding met een temperatuur-sensor, en is het / denkt hij dat hij het nu een stuk warmer heeft = fan gaat harder draaien. staat die bak toevallig naast een kachel? :)
Nee de PC staat al tijden op dezelfde plaats, niet in de buurt van een verwarming. Ook staat 'ie niet dichter bij de muur ofzow. Hij kan dus wel gewoon z'n warmte kwijt. En volgens mij heeft m'n voeding geen temp. sensor...
Gipsy King schreef op 10 October 2003 @ 14:03:
kan ook zijn dat de fan kogellagertjes zijn versleten , dan is het tijd voor een nieuwe fan idd
Als de kogellagers versleten zijn, gaat 'ie dus harder draaien...?

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-02 19:46

_fool

Helemaal zo gek nog niet

De koeler op mijn GeForce Ti4200 van Leadtek heeft hetzelfde probleem. Soms (vlak na opstarten) maakt hij een enorme herrie en later verdwijnt het weer.

Na op en neer mailen met de fabrikant bleek dat er -zoals eerder in deze thread genoemd- een lager stuk was. Dat merk je niet als je probeert of hij vrij ronddraait! (Dus denk niet: hij draait *dus* de lagers zijn goed). Fabrikant bood mij aan een nieuwe op te sturen als ik eerst het oude koelblok naar hen stuurde. Maar daar had ik geen zin in: ik weet hoe lang dat gaat duren :)

Bottom line? Volgens mij is het een lager. Gewoon vervangen die hap, liefst via fabrikant, anders zelf ff naar de winkel :)

[ Voor 1% gewijzigd door _fool op 10-10-2003 14:10 . Reden: ik kan niet typen, bleek ]

specs

• Gitarist
  • Niet online
_fool schreef op 10 October 2003 @ 14:09:
De koeler op mijn GeForce Ti4200 van Leadtek heeft hetzelfde probleem. Soms (vlak na opstarten) maakt hij een enorme herrie en later verdwijnt het weer.

Na op en neer mailen met de fabrikant bleek dat er -zoals eerder in deze thread genoemd- een lager stuk was. Dat merk je niet als je probeert of hij vrij ronddraait! (Dus denk niet: hij draait *dus* de lagers zijn goed). Fabrikant bood mij aan een nieuwe op te sturen als ik eerst het oude koelblok naar hen stuurde. Maar daar had ik geen zin in: ik weet hoe lang dat gaat duren :)

Bottom line? Volgens mij is het een lager. Gewoon vervangen die hap, liefst via fabrikant, anders zelf ff naar de winkel :)
Kijk, aan zo'n reactie heb ik ten minste wat!

Ik ga eerst ff (zodra ik van jullie hoor of op elke cooler 12v behoort te staan of niet) de spanning meten van de coolers. Als dat gewoon goed is ga ik achter die lager(s) aan.

Ik heb het sterke vermoeden dat het om m'n cooler van m'n voeding gaat... Het is nl. een vrij hard geluid zodat ik denk dat het niet van de CPUcooler vandaan komt.

edit: offtopic: Welkom op GoT btw... :) 'k Zag dat het je eerste post was...

[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 10-10-2003 14:18 . Reden: Verwelkoming... :) ]

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ja... Op elke cooler hoort standaard 12 V te staan... Dus kan je gewoon ff meten met een multimeter...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Gitarist
  • Niet online
apen-nootjes schreef op 10 October 2003 @ 14:20:
Ja... Op elke cooler hoort standaard 12 V te staan... Dus kan je gewoon ff meten met een multimeter...
Ga ik doen.

Bedankt, gij allen. _/-\o_

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit was ook na te gaan door de search te gebruiken, cq. te mailen met winkel/fabrikant ;) Ook zelf even redeneren waardoor het lawaai precies zou kunnen komen van de cooler, had de oorzaak kunnen opleveren. Oftewel, iets meer vooronderzoek voordat je een topic opent :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.