[devfsd.conf] PCM volume vastzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31444

Topicstarter
Hai :)

Ik irriteer me er nogal aan dat bij XMMS je PCM volume nogal snel overhoop gaat door je scrollwieltje. Ik wil deze namelijk vastzetten op 70% omdat anders de boel gaat kraken. Ik had al geprobeerd om in mijn devfsd.conf een regel te zetten, maar dit liep verkeerd af en toen moest ik met "mount -n -o remount /" mijn / weer remounten om de 'magische' zin weg te halen.

Waar zijn mijn PCM volume device eigenlijk? Hoe kan ik deze op een goeie manier in devfsd.conf vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43394

Anoniem: 31444 schreef op 10 October 2003 @ 12:12:
Ik irriteer me er nogal aan dat bij XMMS je PCM volume nogal snel overhoop gaat door je scrollwieltje. Ik wil deze namelijk vastzetten op 70% omdat anders de boel gaat kraken.
Ik heb (gelukkig?) nog geen ervaring met devfs, maar ik betwijfel een beetje of dat de juiste plek is om dit in te stellen. Hoe ik het heb gedaan: PCM volume op 100% zetten, en daarna het master volume terugbrengen tot het huisgenoot-vriendelijk is. Het mastervolume wordt n.l. standaard niet door XMMS aangepast, tenzij je dat zo instelt.

Zo kan je met je scrollwheel het volume regelen, en toch niet harder gaan dan je versterker / boxjes aankunnen.

Ik heb daarvoor wel in mijn init.d (rc.d) scripts in een script opgenomen dat m'n mixer zo wordt ingestelt. Daarvoor maak ik zelf gebruik van rexima die accepteert dingen als 'rexima pcm 100' ;)

HTH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In Xmms kun je zelf instellen of je master-volume of PCM bedient met je scrollwieltje.
Preferences->Audio IO plugins -> output plugin -> Mixed device: Master

Meer algemeen: PCM vastzetten: geen idee, het is wel handig als het zou kunnen; Vmware gooit mijn PCM bij opstarten standaard naar bijna nul, erg onhandig.

[ Voor 30% gewijzigd door AlterEgo op 10-10-2003 20:16 . Reden: nu compleet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

chmod a-w /dev/mixer? Alhoewel dat ook weer mis kan gaan in sommige gevallen, maarschien helpt het. Zelf zou ik doen wat AlterEgo zegt, of het uitzetten (iirc kan dat ook.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
chmodden in devfs helpt nogal, een keer rebooten en dan ist weer zo :P

wat CyBeR zegt moet je proberen uit te vinden voor devfsd.conf, staat gewoon in de manpage AFAIK (heb het destijds ook gevonden om mijn alsa op 666 te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op 10 October 2003 @ 20:44:
chmodden in devfs helpt nogal, een keer rebooten en dan ist weer zo :P

wat CyBeR zegt moet je proberen uit te vinden voor devfsd.conf, staat gewoon in de manpage AFAIK (heb het destijds ook gevonden om mijn alsa op 666 te krijgen)
Mja ik heb geen devfs, onzin is het :P Anyway, ik ging er van uit dat iets soortgelijks wel wat meer permanent te maken was en ziedaar, onze eigen trouwe JGC geeft het antwoord al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31444

Topicstarter
Ik snap wel hoe je die zin moet maken, maar ik weet niet hoe de PCM device heet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
/dev/mixer?

beetje verder kijken dan je neus lang is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op 10 October 2003 @ 20:18:
chmod a-w /dev/mixer? Alhoewel dat ook weer mis kan gaan in sommige gevallen, maarschien helpt het. Zelf zou ik doen wat AlterEgo zegt, of het uitzetten (iirc kan dat ook.)
*KUCH*
:P

Die devicenamen veranderen niet met devfs hoor :P

(Alhoewel wat jij zegt /dev/dsp is, maar dat doet helemaal niets met volumeregeling; da's /dev/mixer)

Pagina: 1