Maxtor Harddisk en P3 500

Pagina: 1
Acties:

• LWaS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik heb gisteren een MAxtor 20 gieg disk in een Dell P3 500 zitten proppen. Maar zonder succes. De bios wilde hem niet herkennen, Win2K ook niet.

Maxtor tooltje gedownload, die herkende hem ook niet.

NU ben ik thuis, doe ik die schijf in mijn eigen pctje en dan herkent ie hem meteen (AMD XP 1800+)

Wie kent het probleem en weet de oplossing?

Verwijderd

Jumpers goed staan? zet die is op cable select, die moet altijd werken.

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01-2025
Jumper settings goed?
Master, Slave, alles goed aangesloten?

Originele startpagina - Stadindex.nl

• LWaS
de Maxtor heeft voor Slave geen jumper nodig (zoals ie ook bij mij in de pc staat nu)
en op cable select doet ie het ook niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn de kabels en jumpers 100% goed aangesloten cq gezet? Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" voor meer details :)

En werkt de schijf verder wel goed in een ander systeem?

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 10-10-2003 11:41 ]

• LWaS
en alle kabels zitten er in ja. IK heb drie verschillende stroomkabels geprobeerd in de syteemkast (just to be sure) en twee verschillende IDE kabels.

Ook het ding op slave zetten bij bijvoorbeeld de cdrom had geen effect.

Bos ziet hem ok gewoon simpelweg niet, en win2K detecteert hem niet. (op één keer na, maar toen liep het systeem vast)

• LWaS
BalusC schreef op 10 October 2003 @ 11:41:

En werkt de schijf verder wel goed in een ander systeem?
In mijn eigen syteem werkt die schijf prima.
Of in ieder geval wsordt ie herkent, staat ook bij deze computer netjes vermeld enzo :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, je hebt zo te zien praktisch al het mogelijke geprobeerd ..

Heb je in zo'n Dell bak de optie om een HDD handmatig in de BIOS te instellen? Zo nee, dan zou ik als laatste hoop een BIOS update proberen.

Mocht dat allemaal niet lukken: neem een externe PCI IDE controller.

edit:
Je had ook wel het edit-knopje kunnen gebruiken ipv in korte tijd achter elkaar te posten. Dat leest voor iedereen zo wel prettiger dan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 10-10-2003 11:45 ]

Verwijderd

Kapotte kabel? Kapotte ide-poort? Spint ie wel op?

• LWaS
BalusC schreef op 10 October 2003 @ 11:44:
Sja, je hebt zo te zien praktisch al het mogelijke geprobeerd ..
Dat dacht ik ook
Heb je in zo'n Dell bak de optie om een HDD handmatig in de BIOS te instellen? Zo nee, dan zou ik als laatste hoop een BIOS update proberen.
Goeie vraag, geen idee of dat kan,. PC is niet van mij maar van een vriendin, dus dat kannik morgen pas zien. Zal vanaaf meteens zoeken naar een BIOS update :)
Mocht dat allemaal niet lukken: neem een externe PCI IDE controller.

edit:
Je had ook wel het edit-knopje kunnen gebruiken ipv in korte tijd achter elkaar te posten. Dat leest voor iedereen zo wel prettiger dan ;)
Excusez moi. Overenthousiasme ;)

En overigens spint ie wel op. Tenminste, zo te voelen. Ik heb ook meerdere spanningskabels geprobeerd

[ Voor 8% gewijzigd door LWaS op 10-10-2003 11:48 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 13:12
En als je hem master (single) dus "in z'n eentje" in je PC zet

(okee dan laadt je je OS niet van je andere HDD('s) maar voor de analyse is het een goede zet.)

[ Voor 10% gewijzigd door BovenHond op 10-10-2003 14:43 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op t werk een tweetal Optplex GX-1 staan (P3-600 's) die standaard met een 20 GB van Maxtor zijn geleverd en dat werk ok.

Kijk even bij dell voor een bios update van je bordje. Een beetje BX bord moet 20 GB aankunnen

Sluit desnoods even enkel deze 20 GB HDD aan en zie of je hem werkend krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Pantagruel op 10-10-2003 11:50 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• LWaS
Ik zal vanaaf even het serienummer van de dell vragen voor een bios update.
En eerst die maxtor eens alleen zetten op IDE 1.

Ik dacht eerst dat de schijf misschiehn verrot was, maar als ie het wel doet in mijn pc. Dat is beetje raar ;)

• LWaS
Update: Bios zaterdag geupdate. Ook NOG een andere IDE kabel geprobeerd. Bios ziet hem nog steeds niet.

Ik denk dat die Maxtor niet samen werkt met die Dell ofzo :{
Het vreemde is dat er al een Maxtor inzit (van 8 gieg ofzo). Zowel op IDE 1 aleen of samen doet die 20 Gb het niet...

Verwijderd

MaxBlast gebruiken... Blijkbaar wil die Dell niet aan schijven groter dan 8.4 Gb. Met floppy MaXBlast installeren (te downloaden van de Maxtor-site) op floppy zetten booten op die Dell... met schijf erin. en dan wil t wel ;)

• LWaS
met het booten van het maxtor tooltje wil ie ook de schijf niet zien hoor.

staat ook hierboven al :)

• misstickjoint
  • Laatst online: 08-02 10:55
volgens mij wil de bios van dell de hd niet herkenen omdat je de hd niet via dell gekocht heeft. er zit misschien een soort beveiliging in . Je ben verplicht een hd van dell te kopen (is duurder)

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

• LWaS
Er zit al een disk van MAxtor in, en die ziet ie wel. (staat het OS op)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

misstickjoint schreef op 13 October 2003 @ 22:56:
volgens mij wil de bios van dell de hd niet herkenen omdat je de hd niet via dell gekocht heeft. er zit misschien een soort beveiliging in . Je ben verplicht een hd van dell te kopen (is duurder)
Broodje aap verhaal.

Dell koopt ook gewoon daar waar ze de beste deal kunnen krijgen. Een snelle gang door 4 verschillende series Dell pc's levert op 2 x maxtor, 1 x seagate en 1x Western Digital.

Ik weet uit eigen ervaring dat je in een Dell zonder problemen een andere hdd kunt steken dan die Dell levert. Of je er nu een Maxtor, IBM, Seagate of Western Digital insteekt t maakt niets uit, IDE = IDE.

Probleem kan wel je BIOS zijn, heb je de jumper achter op de HDD al eens zo gezet dat hij de disk omvang limiteert tot 8.4 GB ?? (anders even bij Maxtor zoeken op de webpagina hoe dat moet voor dat type drive) Op die manier kom je er achter of t met de detectie te maken heeft.
Wat je ook kunt proberen is de hele zut van de HDD instellingenmet de hand invoeren (heads, tracks,etc..) maar het kan best zijn dat die optie door Dell in het BIOS is verwijderd.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Angels2
  • Laatst online: 15-03-2025
Ik heb hier in en Dell P3-800 een 120 gig van Maxtor steken (later bijgezet). Origineel was het een 40 gig.
Een Dell kan per definitie geen slave drive alleen aan. Als je een slave wil, moet daar een master bijhangen. Dat er enkel bepaalde hardware zou kunnen is onzin, Dell is alleen ietsje "kieskeuriger" dan clone merken, maar dat is echt heel weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door Angels2 op 14-10-2003 13:58 ]

• LWaS
ja, maar hij is toch slave drive op IDE 1, naast de master waar het OS opstaat?

• Angels2
  • Laatst online: 15-03-2025
De 40 gig zit bij mij als master op primary ide, de 120 gig als slave op primary ide. Jumpers moeten uiteraard juist staan. Dan heeft een Dell zelden problemen.

• LWaS
zoals ik zeg, de 8 gieg staat als maste op IDE 1, de 20 gieg als slave op IDE 1. Voor slave heeft de maxtor geen jumper setting nodig. DUs ik denk dat het probleem niet kan zijn :{

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Met wat voor IDE kabels heb je 'm aangesloten, 80 of 40 polig? Dit moet in princiepe niets uitmaken, maar je weet nooit.
Pagina: 1