Toon posts:

Thermaltake Silent Pure power 480 W trekt het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk nu al een tijdje met een heerlijke pc, maar sinds een week gaat regelmatig het alarm van m'n voltage monitor af, omdat de 12 V onder de 10,5 V zakt en vervolgens crasht de videokaart (GFX5900 non-ultra). Dit gebeurt meestal als de pc een uur of drie aanstaat. Nu heb ik wat nagezocht in de andere topics, maar ik kan niet vinden of dit nu komt omdat ik gewoon teveel in m'n kast heb zitten (wat ik eik nie verw8 voor een 480 W voeding), door de overclock van GFX of proc, of dat m'n voeding naar de |:( is. Ik heb toevallig wel onlangs de 2e maxtor er bij geplaatst.

Mijn systeem bestaat uit:
Thermaltake Xaser III behuizing (met de 7 koelers)
MSI 865PE NEO2-FIS2R
3,0 GHz PIV (800 MHz FSB) @ 3500 GHz
1024 MB PC 3700 Corsair
GFX 5900 (GPU @485 MHz, mem @ 925MHz)
Audigy 2
2 x 80 GB maxtor diamond plus 9
1 x 200 GB WD bla bla bla
DVD speler en een DVD brander
Modem
Tv-kaart

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Paar uitzetten misschien?

Dan weet je snel genoeg of je voeding niet machtig genoeg is.

[ Voor 26% gewijzigd door Kanarie op 10-10-2003 10:56 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

7 coolers = 7 watt, niet echt het probleem.

De 12 V voeding is qua opbouw in de voeding afhankelijk van de vraag naar de 3,3 V en 2,5 V. Je voeding houdt de laatste twee stabiel ten koste van de 5 V en de 12 V.

Ik denk dat na een tijdje overclocken de temperatuur te hoog oploopt de vraag naar 3,3 of 2,5 erg oploopt of erg daalt en dat daarna je voeding je 12 V in laat storten

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd, eerst door alle koelers op laagst mogelijke toerental te laten draaien (heb ze immers toch nie voor nix) maar dat hielp niets. Daarna gwoon alle koelers los gekoppeld, maar ook geen resultaat.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 11:03:
7 coolers = 7 watt, niet echt het probleem.
Ligt er maar net aan wat voor koelers het zijn....

En idd, het terugschroeven van de kloksnelheden kan natuurlijk ook geen kwaad.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2003 @ 11:03:

De 12 V voeding is qua opbouw in de voeding afhankelijk van de vraag naar de 3,3 V en 2,5 V. Je voeding houdt de laatste twee stabiel ten koste van de 5 V en de 12 V.

Ik denk dat na een tijdje overclocken de temperatuur te hoog oploopt de vraag naar 3,3 of 2,5 erg oploopt of erg daalt en dat daarna je voeding je 12 V in laat storten
De temperatuur blijft redelijk normaal (rond de 44 graden Celsius) en de spanning daalt soms zelfs als de computer alleen maar staat de downloaden en er dus niet veel extra gevraagd wordt van de de proc of videokaart.

Verwijderd

Zet je overclocken ff uit en kijk wat ie dan doet

Verwijderd

Topicstarter
THW Arie schreef op 10 October 2003 @ 11:05:
[...]

Ligt er maar net aan wat voor koelers het zijn....

En idd, het terugschroeven van de kloksnelheden kan natuurlijk ook geen kwaad.
Het zijn de standaard koelers die bij de Xaser III horen, deze ultra silent fans verbruiken niet veel, die 7 watt komt aardig in de richting.

Verwijderd

Eigenlijk is of je voeding stuk, of je systeem gaat qua Amperes uit de toegestane range van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het systeem terug geclocked en zal kijken wat ie doet. Maar dan vind ik het nog raar dat hij het wel drie maanden goed gedaan heeft (overgeclocked) en nu ineens problemen geeft??? Heeft de voeding dan toch wat geleden?

Verwijderd

Heb hier ff een cooler gepakt 12 V 0,13 A dus 1,5 Watt. Dat is dus veel minder dan je 480 Watt. Probeer ook een keer een gewone 350 Watt voeding uit. Kan zijn dat je voeding gewoon te groot is. Je kan op al je onderdelen zien wat ze maximaal verbruiken, en ik denk dat je niet over de 200 Watt komt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 11:14:
Heb hier ff een cooler gepakt 12 V 0,13 A dus 1,5 Watt. Dat is dus veel minder dan je 480 Watt. Probeer ook een keer een gewone 350 Watt voeding uit. Kan zijn dat je voeding gewoon te groot is. Je kan op al je onderdelen zien wat ze maximaal verbruiken, en ik denk dat je niet over de 200 Watt komt.
Ik geloof dat jij stoned bent, hè. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Met m'n schijven en zo niet nee, maar hoeveel zal een Proc gebruiken als ie op 3,5 Ghz loopt? En hoeveel neemt een GFX 5900 van de 12 V af? Ik kan dat namelijk nergens terug vinden. Trouwens, volgens mij werd bij de GFX5900 in de handleiding al aan geraden om minimaal 360W voeding te gebruiken...

Verwijderd

een vriend van me had ook dat zijn 12 volt lijn van een zalman 400W onder de 11 ging, heeft een nieuwe voeding gevraagd en nu werkt zijn systeem weer perfect, misschien hetzelfde eens doen (=andere voeding proberen)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 11:17:
[...]

Ik geloof dat jij stoned bent, hè. ;)
Net een pentium 2 van HP gezien desktop pc op basis van een 90 watt voeding,

btw ik ben van ALLE narcotica al 5 jaar clean excl caffeine

Verwijderd

Een 3,20 Ghz CPU gebruikt volgens intel 82 Watt, maar een 6 Gb WD gebruitk maar 10 Watt. De 5900 heeft zijn eigen power connector dus die zal ook wel aardig eten, denk dat je een nieuwe voeding moet uitproberen.

Anders kan je ook je Power supply openschroeven om ff te kijken of er iets uitgefikt is.

(wel de 220 eraf)

Verwijderd

(wel de 220 eraf)
tenzij je natuurlijk een zeer schokkende ervaring wil hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 11:47:
Een 3,20 Ghz CPU gebruikt volgens intel 82 Watt, maar een 6 Gb WD gebruitk maar 10 Watt. De 5900 heeft zijn eigen power connector dus die zal ook wel aardig eten, denk dat je een nieuwe voeding moet uitproberen.

Anders kan je ook je Power supply openschroeven om ff te kijken of er iets uitgefikt is.

(wel de 220 eraf)
Ik heb de voeding opengehaald, maar daar zie ik niets bijzonders aan. Maar ik denk wel dat het aan de voeding moet liggen (dat ie kapot is dus), of de GFX moet zo onbehoorlijk veel verbruiken, maar dat zou ik dan wel weer gehoord moeten hebben aan diens koeling, en dat valt reuze mee.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Check mn specs, draai dat alles op een TT 420W active-pfc...
Lijkt me dus stug dat het bij jou aan de psu ligt, iig niet aan het wattage.

Systeem Specs

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14

mphilipp

Romanes eunt domus

Misschien teveel op één rail van de voeding. Moet je niet de boel een beetje verdelen. In de docs van de Thermaltake staat volgens mij ook dat je niet alle fans op één rail moet zetten. Dus kijk even goed naar wat je hebt en maak een evenwichtige verdeling. Er zitten genoeg aansluitingen op de rails dus je moet er wel uit kunnen komen.

Anders zou de voeding idd een storing kunnen hebben. Je hebt btw ook nog met opstartpieken te maken van zo'n fan (en van alle electronica). Zitten er dus teveel dingen op één rail, kunnen ze denk ik langzaam maar zeker die voeding naar de galemiezen helpen door steeds eventjes te 'overvragen'.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 00:17
Een te grote voeding is natuurlijk ONZIN, een voeding levert wat je PC nodig hebt en niet meer.
Wat Mphilipp al zei je kan proberen of je inderdaad alles een beetje hebt verdeeld over de connectors die je voeding biedt.
Als je een heleboel op 1 connector doet KAN het zijn dan de spanning instort en het amperage omhoog gaat, let op dit KAN lijkt me een beetje sterk dat dat ook het geval is omdat je over het algemeen je connectors aardig verdeeld heb zitten.
Anders ligt het waarschijnlijk aan je voeding 480Watt is voldoende maar misschien is hij gewoon defect.

The one you cant see...

• NakedOne_NL30
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02-2025
Wat voor koelers zijn dat ?
Ik heb dat als ik 1 enermax 80*80 koeler langsamer laat draaien me Digidok ook alarm gaat geven.

IdieAloth

Verwijderd

NakedOne_NL30 schreef op 10 oktober 2003 @ 12:53:
Wat voor koelers zijn dat ?
Ik heb dat als ik 1 enermax 80*80 koeler langsamer laat draaien me Digidok ook alarm gaat geven.
Dat is weer een ander verhaal. Waarschijnlijk waarschuwt die je gewoon voor een te laag toerental...

• NakedOne_NL30
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02-2025
Nee dus, de digidok laat zien dat de 12 volt lijn wat heen en weer loopt.
Zet ik hem weer sneller gaat het weer goed.

IdieAloth

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:13
Hey euh...Chopmaximum.....op mijn stopcontact staat 230 volt...ik weet niet hoe dat bij jouw zit....

Verwijderd

Topicstarter
mphilipp schreef op 10 October 2003 @ 12:26:
Misschien teveel op één rail van de voeding. Moet je niet de boel een beetje verdelen. In de docs van de Thermaltake staat volgens mij ook dat je niet alle fans op één rail moet zetten. Dus kijk even goed naar wat je hebt en maak een evenwichtige verdeling. Er zitten genoeg aansluitingen op de rails dus je moet er wel uit kunnen komen.

Anders zou de voeding idd een storing kunnen hebben. Je hebt btw ook nog met opstartpieken te maken van zo'n fan (en van alle electronica). Zitten er dus teveel dingen op één rail, kunnen ze denk ik langzaam maar zeker die voeding naar de galemiezen helpen door steeds eventjes te 'overvragen'.
Daar had ik al aanged8. Ik heb alles zoveel mogelijk verdeeld. Wat de fans betreft, deze zitten allemaal op die controle eenheid van de Xaser kast vast, op elke potmeter 2 fans, en die eenheid kan nu eenmaal maar op één manier aangesloten worden op de voeding. Aangezien dit alles (voeding & kast) van Thermaltake is, neem ik aan dat dat wel goed zal zitten.

Verwijderd

NetXtreme schreef op 10 October 2003 @ 13:41:
Hey euh...Chopmaximum.....op mijn stopcontact staat 230 volt...ik weet niet hoe dat bij jouw zit....
De 220 betekend je wandcontactdoos aan de muur, waar idd rond de 230 Volt, met ongeveer 50 Hz. Bovenstaande waarden fluctueren ook nog zodat je lekker veel storing op je voeding krijgt.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Een ander idee... we roepen wel allemaal dit en dat en me zus en me zo, maar als je het nou eens wetenschappelijk aanpakt. Gooi alles eens eraf, behalve de noodzakelijke dingen om het bord te laten starten. Niet booten dus, maar alleen genoeg om in de bios te komen.
Bij mij kun je in de bios in ieder geval ook een voltage monitor oproepen.
Als je dan alleen de CPU, MoBo en evt. videokaart (ik heb een Radeon met eigen voeding) erop hebt en je voedingsspanning ziet er goed uit, ga je steeds één voor één de dingen weer inprikken. Eerst je casefans, HD's (ook 1 voor 1) en steeds even kijken op die voltagemonitor. Misschien is namelijk één van je stroomvretertjes niet in orde.

Je zult volgens mij dan op een gegeven moment een grotere spanningsterugval moeten zien. Als dat zo is, kun je nog door volgorde omdraaien bepalen of dat aan het apparaat ligt of de voeding. Denk ik tenminste... Misschien levert dat wat op?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 10:54:
Ik werk nu al een tijdje met een heerlijke pc, maar sinds een week gaat regelmatig het alarm van m'n voltage monitor af, omdat de 12 V onder de 10,5 V zakt en vervolgens crasht de videokaart (GFX5900 non-ultra). Dit gebeurt meestal als de pc een uur of drie aanstaat. Nu heb ik wat nagezocht in de andere topics, maar ik kan niet vinden of dit nu komt omdat ik gewoon teveel in m'n kast heb zitten (wat ik eik nie verw8 voor een 480 W voeding), door de overclock van GFX of proc, of dat m'n voeding naar de |:( is. Ik heb toevallig wel onlangs de 2e maxtor er bij geplaatst.

Mijn systeem bestaat uit:
MSI 865PE NEO2-FIS2R
3,0 GHz PIV (800 MHz FSB) @ 3500 GHz
1024 MB PC 3700 Corsair
GFX 5900 (GPU @485 MHz, mem @ 925MHz)
Audigy 2
2 x 80 GB maxtor diamond plus 9
1 x 200 GB WD bla bla bla
DVD speler en een DVD brander
Modem
Tv-kaart
ik geloof dat je niet persee hoeft te starten met de powerkabel in jou video kaart of wel? Dat hij dus zonder Powerkabel lager draait ofzo :s

Dan zou ik de videokaart eerst eens loskoppelen... zoniet een andere videokaart zonder externe voeding proberen.

Dan weet je gauw genoeg of het door de video kaart komt :*)

Verwijderd

Topicstarter
mphilipp schreef op 10 oktober 2003 @ 16:21:
Een ander idee... we roepen wel allemaal dit en dat en me zus en me zo, maar als je het nou eens wetenschappelijk aanpakt. Gooi alles eens eraf, behalve de noodzakelijke dingen om het bord te laten starten. Niet booten dus, maar alleen genoeg om in de bios te komen.
Bij mij kun je in de bios in ieder geval ook een voltage monitor oproepen.
Als je dan alleen de CPU, MoBo en evt. videokaart (ik heb een Radeon met eigen voeding) erop hebt en je voedingsspanning ziet er goed uit, ga je steeds één voor één de dingen weer inprikken. Eerst je casefans, HD's (ook 1 voor 1) en steeds even kijken op die voltagemonitor. Misschien is namelijk één van je stroomvretertjes niet in orde.

Je zult volgens mij dan op een gegeven moment een grotere spanningsterugval moeten zien. Als dat zo is, kun je nog door volgorde omdraaien bepalen of dat aan het apparaat ligt of de voeding. Denk ik tenminste... Misschien levert dat wat op?
Nou, het probleem is dus dat de terugval pas na een bepaalde tijd plaats vindt. Als ik gwoon alles aan koppel en ik duik voor het opstarten direct het bios in, dan lees ik keurig 12.00 af. Maar als na een paar uur de voltage terug springt, dan blijft dat zo, ook als ik de pc opnieuw opstart, als ik dan het bios weer in ga, dan staat ie op 11V of lager. Pas als ik de pc helemaal afsluit, netspanning er af haal en vervolgens weer opnieuw begin dan staat ie weer op de 12 V.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2003 @ 16:59:
[...]

ik geloof dat je niet persee hoeft te starten met de powerkabel in jou video kaart of wel? Dat hij dus zonder Powerkabel lager draait ofzo :s

Dan zou ik de videokaart eerst eens loskoppelen... zoniet een andere videokaart zonder externe voeding proberen.

Dan weet je gauw genoeg of het door de video kaart komt :*)
Zonder die powerkabel doet m'n videokaart het net zo goed als géén videokaart, of te wel, gin inne fl*kker

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 17:04:
[...]
Maar als na een paar uur de voltage terug springt, dan blijft dat zo, ook als ik de pc opnieuw opstart, als ik dan het bios weer in ga, dan staat ie op 11V of lager. Pas als ik de pc helemaal afsluit, netspanning er af haal en vervolgens weer opnieuw begin dan staat ie weer op de 12 V.
Hmmm...dan lijkt het me toch wel duidelijk de voeding. Ik ben geen electronicus, maar het lijkt me inderdaad dat er iets het begeven heeft of zich niet kan handhaven. Is er misschien een electro-freak in de zaal?

Ik hoop dat je nog garantie hebt, want deze voeding (heb 'm ook+XaserIII) zou toch robuust genoeg moeten zijn, gezien de prijs en reputatie.

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, ik zal m'n bonnen maar eens op gaan scharrelen, want ik begin het nu echt vervelend worden.
Ik begin me alleen wel af te vragen of m'n videokaart er niet ergens iets mee te maken heeft. Het is volgens mij namelijk alleen dat ding dat crashed (ook als ie niet overgeclocked is), windows blijft draaien (althans, WM gaat door met spelen) en aan de geluiden te horen werkt m'n systeem nog gewoon (kan het systeem normaal uitschakelen, zij het dan zonder beeld).
T is jammer dat geen andere voeding heb die sterk genoeg is. Heb net een 300 W voeding geprobeerd, maar daar komt de boel al helemaal nie mee in de lucht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 14:10:
[...]

De 220 betekend je wandcontactdoos aan de muur, waar idd rond de 230 Volt, met ongeveer 50 Hz. Bovenstaande waarden fluctueren ook nog zodat je lekker veel storing op je voeding krijgt.
240 V tegenwoordig...
Pagina: 1