Heeft het zin: RAID 0?

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op dit moment een 34 gig IBM 7200 schijf in mijn pc zitten (ata 66). Ik wil met een tweede ibm schijf gaan stripen.
Deze schijf ondersteund ultra dma 100 en die oude van mij 'maar' 66.

1. Gaat dit problemen opleveren (lees slechtere performance)?

2. Werkt de setup onder zowel DOS, 98 als onder 2k? (dat laatste weet ik zeker..)

Mijn belangrijkste vraag:

3. Ik klooi gewoon meestal wat met windows of ik doe af en toe een game. Merk ik dan iets van de snelheid?

Al vast bedankt voor de reactie.

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 12:14
Als je het over SOFTWARE raid hebt, denk ik dat het geen probleem hoeft te zijn. Software raid werkt volgens mij alleen maar onder Win40 en Win2k.

• Q

Q

Topicstarter
OW, vergeten, ik wil natuurlijk een raid kaartje gebruiken: Abit hotrod 100.

Gaat dit onder 98 en merk ik verschil:
sneller booten, sneller tussen applicaties swappen: reageert mijn pc sneller door raid wanneer ik in het rond klik en af en toe een game spel of zal ik er weinig van merken?

Q.

• Q

Q

Topicstarter
Iemand een suggestie?

Verwijderd

Ik zit precies in dezelfde situatie als jij :) Ik heb waarschijnlijk ook precies dezelfde schijven als jij. Ik heb namelijk 1x34Gig IBM(ata66) en 1 x 30gig IBM(75GXP ata100) erbij gekocht.

Ik heb er voor dit moment even voor gekozen om deze 2 schijven nog niet als RAID te configureren. Je moet er rekening mee houden dat de snelheid van je raid-setup maximaal 2x de snelheid van je langzaamste drive zal zijn. Dit is opzich niet zo gek veel sneller dan die enkele IBM(ata100) drive.
Ik heb dit echter zelf nog niet geprobeerd.

Bovendien is de processorbelasting van 1 enkele drive een stuk lager dan bij een RAID array.

Voor wat betreft de snelheid van RAID. Het laden van games en het booten etc. zal er zeker baat bij hebben. Maar vooral als je grote bestanden gaat kopieren scheelt het een stuk. Je maximum doorvoersnelheid is gewoon bijna 2X zo hoog. Je kunt op deze manier dus het maximum uit ATA66/100 halen. Wat met 1 drive gewoon niet lukt.

Ik heb gelezen dat bij normaal office gebruik etc. het natuurlijk niet echt veel scheelt. Schijfintensieve apps. hebben er baat bij.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Ik heb twee Maxtors aan een (omgebouwde)Fastrak100 hangen (onder zowel W98 als W2K), eigenlijk heeft zoiets alleen zin wanneer je met schijfintensieve dingen bezig gaat (wat ik redelijk veel doe). Voor spelletjes heeft het eigenlijk geen zin. Ik deed het overigens ook omdat ik het gewoon wel vet vond, zo'n stripe.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1