[XP] Disk read error, press ctrl-alt-del to restart.*

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren starte ik Windows XP Pro op, en deed m'n muis en toetsenbord niks. Na een tijdje klooien besloot ik dat de enige uitweg een harde reset was, de resetknop dus. Alles leek goed te gaan, schijven werden gespinned enzo (SCSI), maar op het moment dat -ie Windows XP zou moeten starten, gaf -ie een error: "Disk read error, press ctrl-alt-del to restart.". :{.

Heb al van alles geprobeerd, de Seagate Tools erop los gelaten en de schijven zijn fysiek en mechanisch in orde volgens de uitgebreide test.

Partition Magic 7.0 (2-floppen versie) vind bij een test wel errors (oa partition improperly dismounted, daarna nog een paar) maar kan ze niet fixen, de fix knoppen blijven grijs! (Waarom is dit?)

Fdisk /mbr heeft ook geen resultaat gehad.

Heeft er iemand nog een tip?

Het gaat om een U160 SCSI schijf van Seagate, op een Adaptec 29160 en hij is geformateerd met NTFS.

Help! :{.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 09:21

mutsje

Certified Prutser

Starten in Safe mode nog nut? Anders Repair uit voeren tijdens setup installatie.

• Servor
  • Niet online
mutsje schreef op 10 oktober 2003 @ 09:00:
Starten in Safe mode nog nut? Anders Repair uit voeren tijdens setup installatie.
Hij komt helemaal niet aan booten toe, helaas. Wat zijn de gevolgen van een repair?

Is het trouwens nog mogelijk dat Partition Magic 8.0 de fouten WEL kan repareren?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Ziet je SCSI bios de schijven wel ?

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 12:22
Misschien iets voor femme dit?

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Jarno schreef op 10 oktober 2003 @ 08:58:
Partition Magic 7.0 (2-floppen versie) vind bij een test wel errors (oa partition improperly dismounted, daarna nog een paar) maar kan ze niet fixen, de fix knoppen blijven grijs! (Waarom is dit?)
Geeft PM errorcodes aan? Zo ja, probeer die nummers dan in je manual of online op te sporen voor mogelijke oorzaken.
Zelf wel eens vage error gehad in PM die na opzoeken errorcode o.a. veroorzaakt zou kunnen worden door externe tapestreamer...en die bleek idd. de boosdoener te zijn

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat deze conform de policy is.

Als je probeert de recovery console te startten van Windows - ziet hij dan nog wel de disken, en de daarbij behorende data?

• Servor
  • Niet online
under-world schreef op 10 oktober 2003 @ 09:10:
Ziet je SCSI bios de schijven wel ?
Yups. Met de schijven lijkt echt helemaal niks mis te zijn, vandaar mijn vermoeden dat de bootsector en/of andere critical spullen vernaggeld zijn...

• Servor
  • Niet online
elevator schreef op 10 October 2003 @ 09:18:
Kleine titel edit zodat deze conform de policy is.
Sorry, vergeten in de paniek. :).
Als je probeert de recovery console te startten van Windows - ziet hij dan nog wel de disken, en de daarbij behorende data?
Mja. Het stomme is dus dat mijn (originele, legale, retail!) CD van XP Pro niet meer wil booten. Althans, hij boot wel, maar niet door ofzo. M'n kopie ook niet. Een Windows 2000 Pro CD doet het wel, heeft het zin de recovery van 2k te draaien of ben je dan zeker weten alles kwijt?

• Servor
  • Niet online
Iva_Bigone schreef op 10 October 2003 @ 09:14:
[...]

Geeft PM errorcodes aan?
Ik heb net even gezocht op powerquest.com, maar met die foutmelding komen ze niet verder dan chkdsk /f draaien of fdisk /mbr doen...

Verwijderd

Hangen er andere apparaten aan dezelfde SCSI-controller? (Thuis nogal wat irritaties gehad met SCSI zipdrive namelijk.) Verder zou ik inderdaad de Recovery console inzetten:
- Boot vanaf de installatie CD (of een geslipstreamde versie met servicepacks)
- Wacht geduldig tot het setup scherm
- Kies voor repareren
- Kies voor Recovery console
- GEEN Enter
- kies de installatie (ALS ie wat kan zien)
- Meld aan als admin

In de Recovery COnsole zijn de optie fixboot en fixmbr verwerkt probeer die in ieder geval.

• elevator
  • Niet online

elevator

Zou je als je zelf de laatste poster bent, het topic willen editten met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen?
Jarno schreef op 10 October 2003 @ 09:27:
Mja. Het stomme is dus dat mijn (originele, legale, retail!) CD van XP Pro niet meer wil booten. Althans, hij boot wel, maar niet door ofzo. M'n kopie ook niet. Een Windows 2000 Pro CD doet het wel, heeft het zin de recovery van 2k te draaien of ben je dan zeker weten alles kwijt?
Nee hoor - Windows 2000 Pro doet in principe niets "extra" fout (je moet alleen geen automatische repair startten met 2000 Pro) zolang je in de recovery console blijft.

• Servor
  • Niet online
elevator schreef op 10 October 2003 @ 09:31:
Zou je als je zelf de laatste poster bent, het topic willen editten met [afbeelding] in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen?
Wederom excuses. :@.
Nee hoor - Windows 2000 Pro doet in principe niets "extra" fout (je moet alleen geen automatische repair startten met 2000 Pro) zolang je in de recovery console blijft.
Okay, dus ik kan een fixboot en fixmbr doen vanaf de W2K Recovery Console ook al gaat het om XP hier?

Tevens bedankt drexciya voor de tips. :).

• elevator
  • Niet online

elevator

Fixboot normaal gesproken wel (je kan je XP namelijk ook startten met de bootloader van 2000), al weet ik niet helemaal zeker hoe dit zich met SCSI verhoud (omdat er volgens mij een extra driver door de ntldr geladen moet worden bij scsi).

Fixmbr kan iig geen kwaad.

• Servor
  • Niet online
Dan ga ik eerst FixMBR proberen denk ik. En ik hang er wellicht even een IDE CD-ROM speler aan om te kijken of die wel de XP CD wil booten... En if all else fails, heb ik wellicht nog wel een IDE schijfje liggen om even snel XP op te knallen om vandaaruit te gaan fixen...

*zucht*

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57
Bij FixMBR heb je wel kans je data te verliezen

• elevator
  • Niet online

elevator

Waar baseer je dat op -GuRu-? Uiteindelijk heb je met elke disk operatie kans op dataverlies - en zeker als je systeem op een of andere reden niet meer boot, maar ik zie niet in waarom de 1e 406 bytes van je harddisk herschrijven een extra probleem zou kunnen opleveren ?

• Servor
  • Niet online
Opstarten met W2K installatie CD, recovery console en chkdsk /p deden de rest. Gelukkig werkt alles weer, geen fixboot of fixmbr nodig! :).

Verwijderd

-GuRu- schreef op 10 October 2003 @ 09:42:
Bij FixMBR heb je wel kans je data te verliezen
Dat is een generieke waarschuwing heb ik het idee, anders zouden ze die optie toch al helemaal niet aan kunnen bieden.

• Servor
  • Niet online
Helaas, ik heb XP wel weer aan de praat kunnen krijgen, maar het bleef blauwe schermen regelen. Kennelijk zijn er toch wat systeembestanden beschadigd ofzo? Enniewee, heb de data kunnen redden en heb toen maar Windows 2000 geinstalleerd (don't ask).

Overigens hing die ook een paar keer tijdens de installatie, maar nadat ik wat PCI kaarten had verschoven loopt het weer als een trein. Okay, kan ik snappen, maar waarom werkt het dan eerst maandenlang goed???

Verwijderd

Ik krijg bij booten dezelfde melding (disk read error). Niets vreemd gedaan voor die tijd.

IDE schijf/160GB/NTFS, wordt netjes herkend in de BIOS. Het vreemde is dat de schijf het in een ander systeem wel doet, boot zonder problemen. het lijkt mij dat het bootrecord dan wel in orde is.

Kan iemand daar een wijze uitspraak over doen....of een oplossing vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 12:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 12:22:
Ik krijg bij booten dezelfde melding (disk read error). Niets vreemd gedaan voor die tijd.

IDE schijf/160GB/NTFS, wordt netjes herkend in de BIOS. Het vreemde is dat de schijf het in een ander systeem wel doet, boot zonder problemen. het lijkt mij dat het bootrecord dan wel in orde is.

Kan iemand daar een wijze uitspraak over doen....of een oplossing vertellen.
hij doet t weer. fixmbr vanaf het recovery console (na booten van cd), xp repair installatie.

ben alleen 24GB kwijt...en 'xp' ook...alleen de disk manager niet. dus dat wordt nog even zoeken

Verwijderd

Jarno schreef op 13 oktober 2003 @ 14:34:
Overigens hing die ook een paar keer tijdens de installatie, maar nadat ik wat PCI kaarten had verschoven loopt het weer als een trein. Okay, kan ik snappen, maar waarom werkt het dan eerst maandenlang goed???
Dat blijft altijd vaag, recentelijk hadden Circuitbreaker en ik wat angstige momenten toen 1 controller plotseling begon te muiten in de server, I/O errors, parity errors en dergelijke. je kon over het netwerk niet eens iets kopieren, terwijl dat om een schijf aan de andere controller ging.

Overhevelen van (extern) SCSI box naar ander systeem en niets aan de hand. teruggeplaatst en het lijkt nu weer goed te gaan, vaag. Toch maar een BIOS update voor de ene controller doen. -> Dat zou ik sowieso doen in het algemeen.

Als voorzorg toch maar een DVD-writer enzo aangeschaft, je moet dit soort dingen toch als een waarschuwing zien en CD-R is te beperkt qua nack-up.

Verwijderd

Beschadigde bestanden, random blauwe schermen, weet je ZEKER dat het je schijf is? Niet dat je RAM hier ineens de boosdoener is ==> draai memtest86 eens.

• mischadbs
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-09-2022
Ik heb exact dit probleem alleen als ik de repair run van de xp cd dan vraagt hij om een administrator wachtwoord die ik naar mijn weten nooit ergens heb ingevuld!

aub help mij!

E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case

• mischadbs
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-09-2022
please help mij!

Er staat voor 3 jaar aan school werk op die c partitie plus veel films en fotos van de afgelopen jaren!!

E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case

Pagina: 1