I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Dell heeft idd geregeld dat je geen key hoeft in te voeren of hoeft te activeren. Daar staat tegenover dat die versie ook slecht op een non-Dell pc geínstalleerd kan worden. t kan wel natuurlijk maar is stuk lastiger dan normaal met xp
ok tnx voor de replay want ik heb hier nog heel veel van die CD van Dell liggen vanwege installatie W98 ipv Wxp Home UK.
Microsoft verplicht computerbouwers een vorm van bescherming in te bouwen tegen piraterij. Dat kan (voor zover ik weet) op drie manieren:
1. Product activatie
2. Op de hard disk staat een beveiliging
3. Aparte chip op het moederbord
Wel erg handig, tenzij je je hardware gaat aanpassen.
1. Product activatie
Ik vraag toch af naar wat wordt gekeken of gecontroleerd. Op sommige kloonpc's installeert zo'n cdtje zonder enig probleem, bij een ander gaat ie zaniken over 'geen Dell pc' en nog andere vraagt ie spontaan key?? Ik heb er geen patroon in kunnen vinden.
Why use Windows since there are doors ?
Verwijderd
Meestal gaat het hier om een "corporate versie" van Windows Xp...
Deze heeft dell dan aangeschaft bij Microsoft samen met een "corporate" licence...
Hierbij is dus geen activatie nodig, wel is er een licentie code aan gekoppeld (die aanwezig is op de sticker).
Dell voorinstalleert hun machines met Windows Xp en laat meestal de "cabs" onder een I386 map zitten op een hidden partitie... dus niet op de restore cd...
Meestal kun je de cabs dan gewoon weer zelf gebruiken voor een "verse" installatie..
En meestal kun je deze ook op een "niet dell" machine gebruiken. Het zijn meestal de applicaties zoals brander software die bij de Dell machine zitten die wel checken of het een "dell" is of niet.
Deze heeft dell dan aangeschaft bij Microsoft samen met een "corporate" licence...
Hierbij is dus geen activatie nodig, wel is er een licentie code aan gekoppeld (die aanwezig is op de sticker).
Dell voorinstalleert hun machines met Windows Xp en laat meestal de "cabs" onder een I386 map zitten op een hidden partitie... dus niet op de restore cd...
Meestal kun je de cabs dan gewoon weer zelf gebruiken voor een "verse" installatie..
En meestal kun je deze ook op een "niet dell" machine gebruiken. Het zijn meestal de applicaties zoals brander software die bij de Dell machine zitten die wel checken of het een "dell" is of niet.
Vaak kan het ook nog in de bios weggeschreven worden. een grote OEM doet dat op deze manier (+ beveiliging @ hdd en diskette). werkt heel erg failsafelvmeijer schreef op 17 October 2003 @ 01:20:
Microsoft verplicht computerbouwers een vorm van bescherming in te bouwen tegen piraterij. Dat kan (voor zover ik weet) op drie manieren:
1. Product activatie
Uuuh, wat heeft dit met hardware te maken 
Move OH -> WOS
Move OH -> WOS
Oslik blyat! Oslik!
Dus ik ga ze gewoon op andere pc gebruiken. Ik heb het vandaag geprobeerd. Eerst even een image gemaakt en $oem$ weggehaald en in I386 een ms bestandje geedit en dat ging perfect op een kloonmachine(intel Pentium III 667, 128MB Deels Compaq bak)
Licentie-technisch natuurlijk niet geheel volgens de regels he?
Je zal nog steeds een licentie moeten hebben + een key (al zal dat wel weer geen echt probleem zijn..)
Je zal nog steeds een licentie moeten hebben + een key (al zal dat wel weer geen echt probleem zijn..)
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Dat is dell hun probleem. Dan hadden ze dat in orde moeten hebben toch? of heb ik dat nou weer fout? Zij leveren de software.
Voorbeeld je koopt een auto waarvan blijkt dat het chassisnummer al een keer eerder is gebruikt. Dan moet je dat toch bij de dealer de schuld geven en niet dat jij verantwoordelijk voor bent.
Voorbeeld je koopt een auto waarvan blijkt dat het chassisnummer al een keer eerder is gebruikt. Dan moet je dat toch bij de dealer de schuld geven en niet dat jij verantwoordelijk voor bent.
Verwijderd
Als je pech hebt en men neemt aan dat de chassisnummer van jouw auto dan nep moet zijn dan ben je voorzover mij bekent geen eigenaar meer van deze auto.itsalex schreef op 22 October 2003 @ 00:48:
Dat is dell hun probleem. Dan hadden ze dat in orde moeten hebben toch? of heb ik dat nou weer fout? Zij leveren de software.
Hij kan dan omgekat/gestolen zijn.
Dus jij bent auto kwijt en moet maar hopen dat de dealer je tegemoet komt.
Verwijderd
he, dit ken ik van medion. bijgeleverde xp cd ging ook zonder problemen op een zelfbouw bak (retail asus mobo).
wel de ingebakken key vervangen door een andere, want windows update deed moeilijk omdat de originele medion pc die key ook al in gebruik had...
wel de ingebakken key vervangen door een andere, want windows update deed moeilijk omdat de originele medion pc die key ook al in gebruik had...
dit soort "fuk joe, niet mijn probleem " argumenten vind ik nou niet echt je van het.itsalex schreef op 22 October 2003 @ 00:48:
Had je maar 3 meter hoge hekken om je huis moeten zetten, dan had je nu je DVD/video en breedbeeld TV nog, jouw probleem.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Zij leveren inderdaad de software bij een Dell pc, maar als jij deze vervolgens op een niet-Dell gaat installeren ben jij toch fout ? Staat meestal ook wel op de cd-pakketjes, 'For use on Dell systems only' o.i.d. Neem trouwens aan dat je wel de licentie-stickers van die pc's hebt gepeuterd, aangezien een kaal cd'tje al helemaal geen waarde heeft.itsalex schreef op 22 October 2003 @ 00:48:
Maar stel als ik die cd toch weer op een machine ga installeren en ik gebruik dat nummer niet van de computer. Wat voor zin heeft dan een bijgeleverd lic nummer? En als ik dat wil veranderen moet ik weer allerlei toeren uithalen om dat nummer te veranderen.
Windows mag je alleen installeren met een geldige licentie. Ofdat je een uitgeprinte versie van Windows in een copy con ntldr intypt, je een CD copieert of de installatie op een andere manier vandaan tovert maakt niet uit.
Een licentie (het recht om het product te gebruiken niet een of ander nummer) heb je nodig, en daar ga je niets aan kunnen doen. Alle andere gebruik is dan ook illegaal
Een licentie (het recht om het product te gebruiken niet een of ander nummer) heb je nodig, en daar ga je niets aan kunnen doen. Alle andere gebruik is dan ook illegaal
Het meegeleverde licentienummer geeft je het recht om de meegeleverde windows te gebruiken op de pc waar dit liecentie-nummer op zit, ongeacht of de meegeleverde windows dit nummer wel gebruikt, want alle Dell's worden waarschijnlijk gewoon geinstalleerd met een en hetzelfde licentienummer. Dus ook al hoef je het nummer op de kast nergens in te voeren, geeft dit je het recht nog niet om de bij de pc horende windows op een willekeuige andere pc te gebruiken.itsalex schreef op 22 October 2003 @ 17:40:
Maar stel als ik die cd toch weer op een machine ga installeren en ik gebruik dat nummer niet van de computer. Wat voor zin heeft dan een bijgeleverd lic nummer? En als ik dat wil veranderen moet ik weer allerlei toeren uithalen om dat nummer te veranderen.
Verwijderd
niet helemaal waar. als je een OEM licentie niet meer gebruikt op de pc waar hij bij zat mag je hem gewoon gebruiken op een andere pc. je mag er zelfs in handelen.Nielson schreef op 22 October 2003 @ 20:03:
geeft dit je het recht nog niet om de bij de pc horende windows op een willekeuige andere pc te gebruiken.
Dat is op z'n minst twijfelachtig, zie hier :Verwijderd schreef op 22 oktober 2003 @ 21:47:
[...]
niet helemaal waar. als je een OEM licentie niet meer gebruikt op de pc waar hij bij zat mag je hem gewoon gebruiken op een andere pc. je mag er zelfs in handelen.
OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd. De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden.
[knip]
Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.
Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
Verwijderd
ff wat uit je stukje nog quoten:Nielson schreef op 23 oktober 2003 @ 08:46:
[...]
Dat is op z'n minst twijfelachtig, zie hier :
[...]
nou en? in de licentievoorwaarden van microsoft staan heel veel regels die keihard wettelijk verboden zijn. heeft de HCC ooit eens een dossier over gemaaktIntegendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe.
dat is nou juist het mooie. het ging om een uitspraak door het hoogste duitse hof. omdat microsoft er toen niets meer aan gedaan heeft is dat vonnis opgenomen in een soort dossier van bekrachtigde uitspraken door het europese hof in luxemburg. mocht je in nederland dus ooit een rechtszaak aan je broek krijgen voor handel in OEM licenties, dan heeft de rechter eigenlijk geen andere keus dan die bekrachtiging over te nemen. desnoods vecht je door tot dat zelfde europese hof...geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
Pagina: 1