2x XP2000+ erg uiteenlopende temps

Pagina: 1
Acties:

• Mr_White
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12-2021

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Ik heb 2 systemen draaien met beiden een AMD Athlon XP2000+. Het rare is dat beide systemen zeer uiteenlopende temperaturen hebben (idle & stressed) :? Hier komen de spec's:

Sys1:
CPU: XP2000+
Cooler: Artic Super Silent Pro (Recommended Max. XP2100+)
Mem: 512 Mb PC2700 Infineon
Mobo: ASUS A7V8X-X
HD0: Maxtor D-740X (40Gb 7200 rpm)
Case: Big Tower
Other:
- In de kast zijn geen extra fan's geplaatst.
- De zijplaten hebben van boven tot onder geperforeerde luchtinlaten (aan de voorkant van de kast)
- Er zit een 230W PSU in.

Sys2:
CPU: XP2000+
Cooler: Q-Tec AMD Overclock Cooler Enhanced (Recommended Max. 3,0 Ghz)
Mem: 256 Mb PC2700 Spectec
Mobo: MSI KT4V-L
HD0: Maxtor D-540X (40Gb 5400 rpm)
HD1: Maxtor D-740X (40Gb 7200 rpm)
HD2: Maxtor D-740X (80Gb 7200 rpm)
HD3: IBM Deskstar (60Gb 7200 rpm)
Case: Aopen H500a
Other:
- In de kast zijn 2 extra Coolermaster fan's geplaatst aan de achterkant.
- De zijplaten hebben van boven tot onder geperforeerde luchtinlaten (aan de voorkant van de kast)
- Er zit een 300W PCU in.

Nu zit ik me af te vragen hoe het kan dat de XP2000+ in sys1 48/55 (idle/stressed) kan zijn zonder al die extra koeling en in sys2 54/62 (idle/stressed) kan zijn. Ik heb een eerdere koeler (Coolermaster; geen ID welke) erop gehad en de temp was idle 60 8)7 en stressed heb ik maar niet uitgeprobeerd.
De CPU is afkomstig uit m'n pa zijn systeem waar de temp opliep tot 75 8)7 Een vriend van me pa heeft nagenoeg de zelfde PC (op VGA en HD na) en had precies het zelfde probleem. Beiden hebben nu een XP2200+ en de temp is gezakt naar 48/55 (idle/stressed) :*)

De CPU uit sys1 heeft eerst in sys2 gezeten alleen met 2 Maxtor D-740X (40Gb) schijven. En de temps waren het zelfde als nu.

Kan iemand mij miss vertellen wat dit verschil zou kunnen verklaren? Ik heb alle koelers in mijn bezit geprobeerd en ik ben ten einde raad. :'(
Want Sys2 moet mee naar LAN's en daar kan ik geen hoge temps veroorloven (= sys-crash).

Canon 300D | Canon SpeedLite 550EX | Canon 18-55 EF-S | Sigma 24-70 f2.8 EX DG | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300 LD Macro | Tas | Zooi CF

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er bestaan verschillende mobo's, verschillende temperatuursensors, verschillende BIOS'jes, verschillende temperatuurmeetsoftware, etc..etc.. :)

Als het systeem stabiel is, is het niks om je je druk over te maken, maar dat ben ik. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "hoe warm mag mijn CPU worden?" voor meer info, tips en suggesties ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 13:51
We praten hier over een verschil van slechts 5~6 graden met totaal verschillende hardware, dus een non-issue imo :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
in de 1e kast zit toch meer hd's in en die worden ook nog eens warm en verschillende coolers

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien las ik er over heen maar wat is je probleem? ;)
Die temps vergeleken tussen PC's onderling gaat lastig/slecht/niet. (zie Modjes hierboven)

Dan is de iets hoge temp van sys2 waarschijnlijk je probleem:
Is een Aopen H500A niet een beetje erg vol met 4 Hdd's erin?

O ja, en zijn het dezelfde 2000+'s, dus is het niet zo dat je er 1 Palomino tussen zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 10-10-2003 09:40 ]

{signature}

Verwijderd

Inderdaad, Palomino en T-Bred mix??

Verwijderd

Kijk ff of onder de Cooler het plasticje verwijderd is dat tussen de pasta en de CPU kan zitten. Als je dit laat zitten wordt je CPU zo`n 25 graden warmer.

Verwijderd

kijk of je instellingen qua Vcore kloppen. dit kan ook een heel hoge temperatuur geven.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je nou ff de CPU's inlc. cpu-coolers wisselt van mobo krijg je een beter plaatje lijkt me.
Als de temps dan afwijken met de andere CPU word 1 van de 2 heter en/of 1 van de 2 cpu-coolers doet beter zijn werk.

CPU-temps vergelijken met verschillende kasten, mobo's, bios etc.etc. heeft idd niet veel zin.
Kleine illustratie; 3x monteren van dezelfde cooler op de dezelfde CPU/mobo/bios etc. leverde 3x VERSCHILLENDE resultaten....
En dat terwijl op het oog het koelblok er recht op zat, met elke keer dezelfde prut (AS3).
Beste resultaat haalde ik trouwens met de laatste poging, mobo eruit, cooler gedemoteert (letterlijk, de clip + fan losgeschroeft) blok+as3 erop, toen clip er voorzichting opgeperst (terwijl het koelblok dus kaarsrecht gehouden werd) en als laatste de fan er weer op...
Nu idle 36c/ stressed -43c (niet slecht voor een Igloo 2200 met een XP 2400+)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Voutloos schreef op 10 October 2003 @ 09:40:

Dan is de iets hoge temp van sys2 waarschijnlijk je probleem:
Is een Aopen H500A niet een beetje erg vol met 4 Hdd's erin?

O ja, en zijn het dezelfde 2000+'s, dus is het niet zo dat je er 1 Palomino tussen zit?
In de Aopen zitten 2 xtra fan's. Maar ik heb ook de kast open gehad en em laten idle-en. Geen verschil met de temps :?

Ik zal eens nazoeken op de orderbonnen of het de zelfde XP's zijn...

Canon 300D | Canon SpeedLite 550EX | Canon 18-55 EF-S | Sigma 24-70 f2.8 EX DG | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300 LD Macro | Tas | Zooi CF

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: het is niks om je druk over te maken. Alles werkt toch prima? So be it :)

Verwijderd

Crosposten ook nog eens :)

@ Kiek: Moahahaa :o :+

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 16:05 ]

Verwijderd

mjah, anders ga je ook nog ff crossposten :)

2x XP2000+ en zeer uiteenlopende temps

edit:

flipke was me voor :P

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 16:03:
Crosposten ook nog eens :)

@ Kiek: Moahahaa :o :+
Ik ben van mening dat in beide forum's kenners zitten (ten opzichte van mij) die veel meer verstand van zaken hebben dan ik. En ik heb in deze korte tijd meer info vergaard dan al die uren zelf proberen.

Heb de koelers omgewisseld en het blijkt dat ze beide systemen hetzelfde blijven qua temps. Sys1 is zelfs een stukje koeler geworden :*) Dus ik denk dat het een mix moet zijn van Palomino en Thourobred.

En de een produceerd meer warmte dan de ander heb ik begrepen...

Verwijderd

Mr_White schreef op 10 October 2003 @ 16:33:
[...]

Ik ben van mening dat in beide forum's kenners zitten (ten opzichte van mij) die veel meer verstand van zaken hebben dan ik. En ik heb in deze korte tijd meer info vergaard dan al die uren zelf proberen.

Heb de koelers omgewisseld en het blijkt dat ze beide systemen hetzelfde blijven qua temps. Sys1 is zelfs een stukje koeler geworden :*) Dus ik denk dat het een mix moet zijn van Palomino en Thourobred.

En de een produceerd meer warmte dan de ander heb ik begrepen...
Jah, in beide forums zouden wel eens kenners kunnen zitten jah.. als iedereen dezelfde gedachtengang had als jij dan was het hier ook een zooitje geweest :X

edit:
geen flame, niet goed gelezen :/

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 17:09 ]

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 16:37:
[...]

en vervolgens ook nog flamen :r
Mijn excuses als het een flame is. Niet zo bedoeld |:(

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zou es gaan experimenteren met andere koelers.

Verder is het zaak om es te kijken welke versie XP's dit zijn. De Palomino 0,18 mu wordt namelijk al veel warmer dan de Thouroughbred 0,13 mu CPU's. Mijn XP2200+ draaid momenteel licht overklokt op 36-37 graden idle en rond de 40 graden stressed met een TT Volcano 9+ koeler. Ik heb overigens wel wat kleine case mod's gedaan mbt koeling.

Wat ook van grote invloed kan zijn, is of de PC in een kast staat of gewoon open in een ruimte. Scheelt bij mij ruim 10 graden.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

idd, de airflow in de ast heeft ook invloed. Beste setups zijn die waar de outtake vlak bij de CPU te vinden is. Hoe sneller die warme lucht uit de kast "gezogen" word hoe beter. Daarom heb ik bijv. mijn kast"verbouwd en de PSU naar boven verhuist en daaronder 2 outtakes geplaatst (ouwe HX08-aopen bigtower). scheelde ruim 8c ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Ik heb de beide kasten onder mijn bureau staan. Ze hebben rondom geen belemmeringen om de warme lucht kwijt te kunnen.
Bij de Aopen-kast zit 1 fan ~5 cm van de CPU af en de tweede zit er direct onder. Ik kan wel verschil merken als ik de fans uitzet... Dan komt er in eens een heleboel warme lucht extra uit de voeding. Aangezien die bijna "tegen" de CPU aan zit... Als ik de fan's aan zet, dan blaast de voeding een stuk minder hard lucht naar buiten EN de lucht is een stuk koeler.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt 2 verschillende configuraties. 2 verschillende kasten en er zijn nog meer verschillen.

Zoals BalusC in de allereerste reactie al zei:
Als het systeem stabiel is, is het niks om je je druk over te maken, maar dat ben ik. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "hoe warm mag mijn CPU worden?" voor meer info, tips en suggesties
Het lijkt me dat er niets meer nuttigs toe te voegen is en alle reacties erna komen min of meer op hetzelfde neer. Einde verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 11-10-2003 09:56 ]

ARME AOW’er

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Beide systemen draaien gelukkig stabiel, alleen bij sys2 ben ik bang dat de CPU op LAN's veel te warm wordt.
Omdat me pa de CPU al tegen de 80 (gem. was het 75) graden kreeg stressed en ik voel niet zoveel voor zulke temps...
Bij mij thuis heeft die computer niet zoveel te lijden... Maar op LAN's is het ding continu bezig en kan ik er veelal niet fatsoenlijk op werken... Dus vandaar dat ik graag wilde weten wat nou het euvel is omdat ik graag een continue uptime wil hebben :p en niet een shutdown vanuit het mobo...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Haal dan wat aan HD's weg uit systeem 2, scheelt weer een beetje. Verder nog een andere koeler proberen of een processor die minder warm wordt. Desnoods even de voeding jatten van je pa. Je weet maar nooit. :)

ARME AOW’er

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Die HD's moeten erin blijven... Het is mijn file-server, dus zonder storage heb ik er weinig aan... Ik had er eerst een AMD 750 in zitten, dat was me echt te langzaam. Daarom heb ik me pa een nieuwe CPU aangepraat en zijn oude geclaimd :*)
En het is zonde om goeie HD's te laten liggen stofhappen :p

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
75-80 graden is inderdaad ronduit ongezond te noemen. Ik denk dat de gebruikte koelers niet echt blij zijn met je XP2000+ CPU's.

Ik zou gewoon een behoorlijk goede koeler aanschaffen, en die met de broodnodig koelpasta netjes monteren. Zonder koelpasta krijg je trouwens ook dergelijke effecten, of bij foute montage van de koeler ( 180 graden gedraaid bv ), je zal ze de kost moeten geven die ondanks alles de koeler verkeerdom gemonteerd hebben. Vaak koelt ie dan net voldoende om de CPU in leven te houden, maar bij belasting gaat de temp echt skyhigh of het systeem wordt zeer instabiel en reboot regelmatig spontaan.

En zelfs als het een oude XP is ( Palomino ), dan moet de temp nog prima rond de 40-50 graden te houden zijn. Zeker in een bigtower met extra outtakefan.

Mocht je nog trek hebben, in wat lichte casemodding. Dan is het absoluut aan te raden om de roosters ( uitgestanst blik met gaatjes en sleuven ) die voor de voeding en outtakefan zitten weg te halen met een Dremel, of blikschaar. Kleine ingreep met toch leuke gevolgen. Dat grapje scheelde bij mij echt de nodige graadjes in temperatuur. Vandaar ook dat de mijn nu nog maar 40 graden stressed wordt in een dichte kast met te weinig ventilatie. Als hij vrij zou staan moet ie nog wel een graadje of 5 lager kunnen denk ik.

Verder moet je er rekening mee houden dat die XP2000+ Palomino's best heethoofden zijn. De Thoroughbred's zijn veel koeler te houden, zelfs met lichtere koelers. Da's dus de reden dat die nieuwe van je Pa nu koeler draaid met een XP2200+ dan voorheen met die XP2000+.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Mr_White

Mr_White

DPZ-Schildpad

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe koeler aangeschaft voor het "heethoofd". Het is een Q-Tech AMD Overclock Cooler Enhanced. Het ding moet tot max. 3,0 Ghz aan kunnen. En zelfs dat ding laat em tot over de 60 graden heen gaan vanaf 50 idle... Daarentegen gaat de temp ook erg rap weer terug naar die 50 als hij weer aan het idle-en is...
Ik heb de koelers eens omgewisseld uit beide systemen en merk geen verschil bij sys2. Sys1 is zelfs een stuk koeler met de Q-Tech i.p.v. de Artic (48 -> 44 idle/48 -> 51 stressed).
Bij beide systemen heb ik netjes cool-paste gebruikt (van Artic). Voor zover ik kan zien zitten beide koelers goed op de CPU...
De temp bij me pa is idd een stuk minder... Nu wordt ie nog maar iets van 50 stressed... Dus heb ik em toch een goeie aangepraat :p

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_White op 11-10-2003 14:56 ]

Pagina: 1