[ppp] routing probleem

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb met behulp van pppconfig een inbel verbinding gemaakt over een analoog modem. In pppconfig heb ik aangegeven dat deze verbinding default route moet zijn.
Maar als ik inbel werkt alles goed, behalve dat de route tabel niet correct wordt aangepast. In mijn syslog zie ik:
code:
1
pppd[1762]: not replacing default route to eth0 [192.168.0.1]

Dat is dus niet de bedoeling. Deze computer (een notebook) zal maar weinig aan het netwerk hangen, dus moet de inbelvinding default route worden.
Na wat googlen vind ik de tip om de volgende regel in een scriptje in ip-up.d te zetten:
[code]
route add default gw $5
[code]
Mijn route tabel ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
62.21.128.32    *               255.255.255.255 UH    0      0        0 ppp0
192.168.0.2     *               255.255.255.255 UH    1      0        0 tap0
localnet        *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
default         192.168.0.1     0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0
default         *               0.0.0.0         U     1      0        0 tap0

Maar routing werkt nog steeds niet. Een zootje dus. Bovendien duurt het ongeveer een minuut voordat de hele tabel is geprint.

Hoe moet ik routing goed krijgen? Het liefst gebruik ik een Debian manier. Ik wil dus dat normaal gesproken 192.168.0.1 default gw is, na inbellen uiteraard ppp0
O ja, ik gebruik een originele Debian 2.4.18 kernel, en heb ppp versie 2.4.1

Wat is trouwens tap0, en wat heeft die met ppp0 te maken?

Verwijderd

Dat zijn een hoop vragen...

Als je bij "route -n" gebruikt i.p.v. "route" moet het een stuk sneller gaan om de lijst te genereren. Doe een "man route" om te kijken wat dit doet!

Weet niet uit mijn hoofd wat tap0 precies doet, maar dat kan je vast wel op google vinden.

Over de default gateways: ik zou zelf de gateway setting uit /etc/sysconfig/network (of waar die ook mag staan bij Debian) slopen, waarschijnlijk wordt het dan met ppp wel goed ingesteld.
Als je niet ingebeld bent en je hangt aan het netwerk zou ik gewoon een statische route instellen om alles naar eth0 te sturen. Als het hier niet om een thuisnetwerkje gaat maar om een groot netwerk (op je werk ofzo) de default gateway handmatig instellen, of met een scriptje o.i.d.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

'defaultroot' in je ppp config file.

(in debian staan die in /etc/ppp/peers/)

[ Voor 47% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2003 16:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Sir Isaac schreef op 09 October 2003 @ 23:55:
code:
1
pppd[1762]: not replacing default route to eth0 [192.168.0.1]
Gooi defaultroute in /etc/ppp/options
Dat is dus niet de bedoeling. Deze computer (een notebook) zal maar weinig aan het netwerk hangen, dus moet de inbelvinding default route worden.
Na wat googlen vind ik de tip om de volgende regel in een scriptje in ip-up.d te zetten:
code:
1
route add default gw $5
code:
1
2
/sbin/route del default
/sbvin/route add default gw $5

zal beter werken.

• Sir Isaac
Ik heb inmiddels wat verder geexperimenteerd en gelezen. /dev/tap0 hoort bij diald. Om de boel wat eenvoudiger te maken heb ik diald verwijderd. Daarmee ben ik inderdaad van /dev/tap0 af.

'defaultroute' staat in zowel /etc/ppp/options als in /etc/ppp/peers/Freeler. Het probleem is dat desondanks mijn inbelverbinding geen defaultroute wordt, zie de syslog message uit mijn openingspost.

Ik heb mijn /etc/ppp/ip-up.d/route nu zo gemaakt:
code:
1
2
3
#!/bin/sh
route del default 
route add default gw $5

Volgens 'plog' worden de scripts in ip-up.d uitgevoerd. Ik heb dit nog extra gecheckt door een echo regel toe te voegen aan ip-up.d/route. Maar als de verbinding is gemaakt ziet mijn route tabel er zo uit:
code:
1
2
62.21.128.26   *   255.255.255.255 UH   0   0   0   ppp0
localnet       *   255.255.255.0   U    0   0   0   eth0

De oude default route wordt dus inderdaad verwijderd, maar er wordt geen nieuwe aangemaakt. Blijkbaar doet de derde regel het niet. Iemand een idee?

Een tweede probleempje is dat mijn modem herrie blijft maken tijdens het inbellen terwijl ik als init string 'atz m0' heb opgegeven. In /etc/chatscripts/Freeler staat:
code:
1
'' "ATZ M0"

In de plog output zie ik een regel ATZ M0^M^M voorbijkomen, maar toch werkt dit niet zoals het moet. Onder het andere besturingssysteem (andere computer) wel...

[ Voor 13% gewijzigd door Sir Isaac op 13-10-2003 22:53 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sir Isaac schreef op 13 October 2003 @ 22:49:

De oude default route wordt dus inderdaad verwijderd, maar er wordt geen nieuwe aangemaakt. Blijkbaar doet de derde regel het niet. Iemand een idee?
Probeer dat eens vunuit de console, nadat je ingebeld hebt. Probeer er, als het een error geeft, eens 'dev ppp0' achter te plakken.

(Al zou defaultroot gewoon moeten werken..)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sir Isaac
OK het routing probleem is opgelost. In plaats van $5 heb ik $PPP_REMOTE in het route script gezet. $5 is gewoon het 5e commando regel argument van het routescript dat zonder argument wordt aangeroepen door run-parts. Het is dus een lege variable. Het ip-up script slaat het ipadres van de ppp server op in de variabele $PPP_REMOTE.
Ik weet nog steeds niet waarom M0 niet werkt in mijn init string.

Verder heb ik nu wel een verbinding maar die is ontzettend traag. Logisch met een analoog modem, maar met een 56k6 modem moet je toch verder komen dan 1.1 kb/s. Met dit modem had ik in het verleden (windows) snelheden van 4.6 kb/s.
pppstats -r laat zien dat de compressieratio 1.00 is: geen compressie dus. Voor zover ik weet, moet het compressieniveau onderhandeld worden tussen client en server. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn modem he hoogste compressie niveau onderhandelt?

• Sir Isaac
Met 'deflate 15,15' in mijn ppp-options heb ik de snelheid al wat omhoog gekregen: tussen 1.5 en 2 khb/s.
Pagina: 1