Een stiller systeem en wat koeler ... maar geen waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik wil mijn Pc wat stiller gaan maken, maar heb een paar vraagjes, overigens het systeem staat beschreven onder in mijn sig.

Op het ogenblik zit er een Aopen voeding in mijn systeem die naar mijn idee veel te veel kabaal maak, ondanks dat het een stille behuizing zou moeten zijn |:( , daarnaast blazen er twee 8cm no-name fan's koele lucht langs de 2 Maxtor schijven (het maakt overigens duidelijk verschil als ik deze fan's uitschakel, geluid is minder maar de temp. van de schijfjes gaat voelbaar omhoog :P )

Ik zit nu er aan te denken om een Enermax voeding van 353 Watt te kopen, de reacties die ik over deze voedingen heb gelezen lijken mij vrij goed ook op het gebied van het geproduceerde geluid (lekkerstil) :) ... het type waar ik aan zit te denken is de EG365AX-VE (FM). Alleen nu komt bij mij de vraag kan ik deze voeding eventueel ook later gebruiken voor een Athlon64-FX systeem, waar eventueel een HDD of 3 in hangt met stevige videokaart of kan ik dan beter voor een 431 Watt uitvoering van enermax gaan (EG465P-(FM)). Je hebt ook (FMA) uitvoeringen alleen wordt daar de rpm-etjes van de fan handmatig geregeld en daar zit ik niet op te wachten.

Verder wilde ik voor mijn huidige systeem de actieve fan van de chip-set vervangen voor De Zalman ZM-NB47J heatsink, deze is bij freezinghadware te koop.

Daarnaast zit ik er aan te denken om de 2 8cm fan's achter de Harde schijven te vervangen voor een 12cm Papst, waar bij ik de standaard fanguard (wat gewoon gaten zijn in de behuizing) uit de behuizing haal en een ronde er voor terug plaats.

Maar het gaat mij vooral om 1. de voeding zijn de enermax-voedingen echt zo stil en is deze in de toekomst voor het genoemde voorbeeld systeem te gebruiken en 2. kan die zalman op de chipset van nee Abit KT7-Raid moederbord...

alvast bedankt voor de reacties :)

P.s. De behuizing is een Aopen Big-tower, ik weet alleen het type nummer zo niet.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 09-10-2003 23:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

move Casemodding & Elektronica > Die-Hard Overclocking & Cooling

Wat betreft het modificeren van je kast en voldoende airflow: CME Faq

Voedingsvraag en of je daar in de toekomst ook nog wat aan hebt: ATX en toekomst? - maar wat betreft kast is het natuurlijk afhankelijk in wat voor uitvoering jouw toekomstige moederbord aangeschaft wordt (ATX of BTX).

Natuurlijk kun je het beste alle actieve koeling vervangen voor passieve, alleen zul je dan wel rekening moeten houden met de grenzen die daarmee gepaard gaan (maximaal koelvermogen van passieve koelers zijn lager als van actieve) en dan komt een goede airflow als pré om de hoek kijken.

Ik zou zeggen, lees eens goed een aantal topics door, zo heeft ReemF een heel mooi topic gemaakt van zijn queste naar 'de ideale PC' zoals hij die zich voorstelt: [rml][ tips+verslag]PC (nagenoeg) stil maken[/rml]

Wat betreft je vraag over een Athlon64-FX icm de benodigde voeding: dat ligt er dus maar aan wat de overige hardware in je PC benodigd. Denk daarbij aan zaken als: CPU, moederbord, RAM, videokaart, harddisk, optical drives (CD/DVD), ventilatoren, verlichting en ander kast-opleuk-materiaal. Dat kan bij elkaar opgeteld nogal oplopen, en dan zwijgen we nog maar over het feit dat veel componenten sneller zijn geworden, maar ook meer vermogen zijn gaan verbruiken.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 00:08 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 22:07
Je moet zo denken: of je gaat klokken waarbij je je dus geen enkele graad temperatuurstijging kan veroorloven of je gaat voor stilte. Dat geld vooral voor die schijven, leuk dat ze _warmer_ worden maar zolang ze niet onbeschaafd warm worden boeit het niet. Dus dat is al een fan minder.

Helaas kan ik niks zinnigs zeggen over verbruik van een Athlon 64FX systeem, sorry.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik ga dus niet overklokken ... als ik een snellere Processor wil of videokaart dan koop ik die wel :P ja, ja deze gek doet alsof hij geld heeft .... het gaat mij dus om een stiller systeem ... alleen wil dit systeem zonder dat ik aan overklocking doe al redelijke temperaturen ontwikkelen ... :) ... samen met mijn 19"monitor weet hij mijn slaapkamer lekker op temperatuur te houden :P

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• cryforhelp
Wat noem jij redelijke temperaturen, ik ga er zelf van uit dat iets stressed prima 5-10 graden onder z'n max operating temp kan draaien, dus als je je fans daarop instelt scheelt het een hoop herrie...

AMD is trouwens bijzonder slecht mededeelzaam over het verbruik van een athlon 64 (FX) welke wil je ei'k FX of gewoon? Misschien moet je het ff in hun nieuwe forum vragen? :? :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmmm ik ga vermoedelijk voor een FX uitvoering ... al-hoe-wel ik absoluut niet wil zeggen dat ik er gelijk 1 koop wanneer hij te verkrijgen is ... ik kijk ook eerst even de kat uit de boom zal ik maar zeggen ...

Overigens enige idee of de Zalman heatsink goed genoeg koelt voor een Abit KT7-Raid mamaplankje ?

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2003 00:09 ]

Verwijderd

denk eens na over zalman koeling..... duur... maar stil... dan van die silent fans in je voeding..... leuke stille cpu fan... paar mooie stille casefans... en je kunt n systeem met nog wat extra geluidsdempende noppen schuim van de gamme je sys vrijwel geruisloos maken....

ik heb vette noisy koeling... wat schuim doet wonderen...
nog niet de helft van de herrie over....

btw die akasa matjes of zo niet pakken...
duur... nog steeds even veel herrie...
gewoon cheapass dikke matten.. dubbelzijdige tape... buiten t zicht plaatsen...
niemand last van...
en mooi stil

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmm klinkt(leest) goed Chainsaw1984 ... maar weet jij iets van de Zalman heatsink ... geeft hij mijn chipset genoeg koeling ... overigens zit de orginele fan al lang niet meer op mijn moederbord ... die heb ik al eerder betrapt op het niet meer zijn werk doen :( ...

Overigens wat bedoel je met Zalman koeling ... want later heb je het over silentfan's of bedoel je dat de fan's van zalman zijn ?

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2003 00:13 . Reden: typo ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
voor Cryforhelp : mijn huidige temp's zijn volgens speedfan,

CPU : 48C en 2 temp's van het moederbord resp. 33C en 23C alleen weet ik niet waar ze precies voor staan :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2003 00:16 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
ASUS maakt z'n borden nog steeds standaard met pasieve heatsink. Deze functioneert goed, zolang je de boel niet overklokt. Die zalman blokken zouden, gezien de vorm een stuk beter moeten presteren, dus volgens mij is het wel haalbaar om zo'n blokje erop te zetten.

• cryforhelp
_Dune_ schreef op 10 oktober 2003 @ 00:16:
voor Cryforhelp : mijn huidige temp's zijn volgens speedfan,

CPU : 48C en 2 temp's van het moederbord resp. 33C en 23C alleen weet ik niet waar ze precies voor staan :)
Ik gok erop dat 33 dan je NB temp is. (Ik heb ook twee van die dingen zonder info wie wie is. :( ) En dat lijkt me laag zat. Wat gebeurt er eigenlijk als je de fan van je huidige NB heatsink erafhaalt? Wel ff stresstesten natuurlijk. Ik neem aan dat je al blij bent met je CPU koeler?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
mmm sorry Euss ... ik zit maar verder te lezen, maar merkte niet op dat jij je reactie inmiddels vertienvoudigd (in lengte) heb ... met idd interresante info.

Cryforhelp : Ik heb de fan er nog niet afgehaald nee ... misschien kan ik eens voorzichtig proberen en wat mijn CPU-Fan betreft dat is een vrij standaard Coolermaster ... maar hij lijkt mij voldoende te koelen en is absoluut niet de herrieschopper in het systeem :) ... dat zijn voornamelijk de fan van mijn voeding en die twee 8cm fan's achter de hardeschijven.

[ Voor 56% gewijzigd door _Dune_ op 10-10-2003 00:28 . Reden: allemaal typo's ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-02 18:33
Ik heb afgelopen woensdag die Enermax 365 met handmatig regelbare fan vervangen. Hij was op zich best stil, stiller dan een dure 460W Antec TruePower - maar wel stil met een klein rateltje er in.

Nu zit er een 350W Nexus in, met een grote 12cm ventilator. En die is beduidend stiller, ben daar wel erg tevreden over. Geen idee of 'ie ook goed genoeg is voor Athlon-FX systemen. Je zou anders ook de 400W uitvoering kunnen nemen, maar die heeft *geen* 12cm ventilator - en produceert dus alweer 2dB-A meer.

Die Radeon-9500 kan je eventueel passief koelen - heb ik ook gedaan. Zie Zalman website.
8cm fans vervangen door een 12cm lijkt mij wel zinnig. Overigens hebben de 'experts' op www.silentpcreview.com het er over dat 'overdruk' (meer lucht in zuigen als uit) vaak voor hogere temperaturen zorgt dan 'onderdruk'. Ofwel, zorg dat je voldoende lucht naar buiten blaast, en net genoeg naar binnen om de harddisks te koelen. Die 12cm dus erg langzaam laten draaien.

Over die NB heatsink kan ik niks zeggen. Staan er geen afmetingen op de Zalman website?

Verder: die 80GB Maxtor heb ik ook, en daarvoor had ik ook nog een 40GB van hetzelfde type als die 30 van jou. Die 40GB vond ik maar een herrieding, dus misschien dat die 30GB voor jou de volgende ergernis gaat worden...

Stil maken werkt verslavend. Heb je net een herriebron vervangen, ga je je aan de volgende ergeren...

Verwijderd

In plaats van een Enermax voeding zou ik een Zalman 300 of 400W nemen. Een stuk stiller en een stabielere spanning.
Voor je processor raad ik de CNPS7000A serie aan. Geschikt voor socket A en voor de Athlon FX, dus die kun je blijven gebruiken. Ik gebruik zelf de CNPS7000A-AlCu op een XP2200+. Stil en koel.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
PaCKo : Ik heb idd de Zalman voeding al vaker voorbij zien komen, alleen deze heeft geloof ik maar 1 fan ... het voordeel van de enermax vindt ik weer dat er ook een 2 fan is ginstalleerd die in mijn geval de warme lucht direct bij mijn processor vandaan haalt. De voeding hangt namelijk recht boven de processor en de VGA-kaart. De Aopen Big-tower heeft namelijk onder de voeding verder geen uitsparingen in de achterkant van de case zitten om een extra fan te installeren die de warmelucht weg kan halen. Boven de voeding zijn er daar-in-tegen twee posities om 8cm fan's te plaatsen... waar ik mogelijk een 12 cm fan va nwil maken...

Verwijderd

Oké, teurgkomend op de topicstart. De Enermax voedingen zijn stiller, maar niet héél stil. Als je er toch aan begint je kast aan te passen zou ik een extra blowhole maken in de zijkant of in de bovenkant van je kast. Daar vervolgens 'n 120mm Papst achter plakken en toch een Zalman voeding nemen.

De Papst 4412FGL of 4412F/2GL zijn héél stil, maar duwen toch 55,3 CFM op 12 Volt naar binnen of buiten.

Oh ja, en op je vraag of je de Enermax voeding in een later systeem kunt gebruiken is mijn antwoord: waarom niet? De ATX standaard zal nog wel even blijven bestaan en 350 of 460 Watt is niet verkeerd of wel? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de Zalman voedingen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 12:36 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

M_v_A schreef op 10 October 2003 @ 08:07:

Stil maken werkt verslavend. Heb je net een herriebron vervangen, ga je je aan de volgende ergeren...
So true :). Ik heb als eerste mijn processorfan vervangen, dat is nu een Papst 80mm fan, daarna heb ik wel 4 verschillende zogenaamde "stille" voedingen geprobeerd (q-tec, icute, noname en enermax) en nu heb ik een nexus NX-3000, maar daar blaast die papst weer bovenuit (de fanadapter naar 60mm resoneert volgens mij), dus heb ik de athlon vervangen door een P3 tualatin (lekker weinig stroomverbruik) en staat die fan nu op 5V en hoor je eigenlijk alleen de voeding nog maar (en toen ik die voor het eerst aanzette dacht ik dat-ie stuk was :P) en m'n PC is eincdelijk "stil".

Ik kan nog wel eens een stukje schrijven over het stil maken van PC's, maar als je gewoon een stille onderdelen koopt, zit je wel goed (aanraders dus zalman processor en videokaart en chipset koeling, papst 12cm 19db blowers voor de HDD's desnoods op 5V, een klein vleugje wind scheelt al HEEL veel, lucht isoleert namelijk, bewegende lucht voert af, Nexus NX3000 voeding (als je niet een al te gek dual athlon 3400+ met Gf FX 5800 hebt enzo ;) seagate hardeschijven (duidelijk de allerstilsten!) etc).

Mijn ervaring met enermax is dus gewoon slecht. Ik weet niet wat mensen "stil" noemen, maar Jag (vriend van me) heeft er ook een, en dat is gewoonweg niet wat ik "stil" noem...

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 11-10-2003 13:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:17

Dark

who tweaked the light?

Voedingen met 2 fans maken over het algemeen meer lawaai dan met 1 fan, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn waar b.v. 1 heel lawaaiig fannetje in de voeding zit. een voeding zonder fans is natuurlijk het stilst, alleen moet je dan andere maatregelen nemen om toch een beetje lucht door de kast te laten vloeien, toch weer een fan dus. Een andere mogelijkheid is een extreem zware 2 fans voeding nemen die dan heel weinig hoeft te 'werken' zodat de fans bijna niet hoeven te draaien, b.v. een 550watter.

De kast is ook wel belangrijk, vooral dat er plaats is voor 120mm fans op de juiste plek. Antec heeft een paar kasten waarbij dit het geval is, de sonata en 3700 series hebben 120mm fan gaten. deze kasten hebben ook een harddisk montage systeem waarbij de schijven d.m.v. rubbers gemonteerd worden om trillingen richting kast te verminderen.

Als heatsink voor de cpu raadt ik een thermalright slk 900 of 947 aan i.c.m. een Papst 92mm fan, deze heatsinks heb ik de ervaring mee dat ie extreem goed werkt met een relatief lage lucht,- stroom en druk. Op de northbridge zou ik voor Zalman(de nieuwe , grotere) gaan als je passief wilt coolen, of als je er wel een fan op wilt heeft swifttech een heel mooi northbridge blokje of de microcool northpole is ook een hele mooie.

Uiteraard kan je gebruik maken van een goede set dempingsmatten b.v. van acoustipack te krijgen bij silentpc om het af te maken...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die isolatieschuimdingen werken eerlijk gezegd voor geen meter en zolang je geen herrie HHD's hebt of een dikke processorfan is het ook niet nodig en alleen maar irritant. Ik heb nu hier en daar wat van dat noppenschuim zitten (bovenkant, onderkant), maar aan de zijkanten heb ik het weggehaald. Het is te irritant. Wat wel helpt is het trillingsvrij maken van je PC kast, dat kan met die matten die je bij silentpc kan kopen, maar dat kan VEEL goedkoper door gewoon plakken loodbitumen bij speaker en co of speakerland ofzo te halen. Je krijgt daar een plaat van 50 bij 100cm voor 10 euro ofzo, dat is MEER dan genoeg om een pc mee te beplakken (op elke zijkant een stukje van 30x30 cm is al goed en hier en daar op een trillend onderdeel wat plakken (klein stukje).

Verder kan je je HDD ontkoppelen van je systeem, maar dan moet je oppassen datie wel z'n warmte kwijt kan en nog stabiel hangt. Zalman heeft hier (DENK IK) een goede oplossing voor :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1