Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ir-seriëel data door aardedraad

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
ik heb is een tijdje lopen denken over deze schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/ir.png

en dan gaat het mij om de tsop1738.
hij heeft een + en een - en een data.
nu wil ik dat alleen de data word verzonden van de ene kamer naar de andere kamer, en wel door het lichtnet. Het is hier namelijk niet mogelijk een andere kabel te trekken. dus ik dacht de data is 1 kabeltje. de aarde draad is 1 draad en die loopt door heel het huis, en staat altijd aan. zou ik niet de data door de aarde draad kunnen laten lopen, zodat ik op de ene kamer de date verzend door de aardedraad, en op elke willekeurige kamer het signaal kan opvangen?!!?? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 22:34 ]

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 22:26
Zul je er heel wat aan vermogen in moeten stoppen ... Lijkt me dus niet echt haalbaar.

-

• Opperhoof
mm ik denk dat het door de aardedraad toch niet mogelijk is want als er iemand kortsluiting maakt dan gaat mn hele pc dus naar de klote, toch?? maar ik zou het dan wel door het gewone lichtnet kunnen doen dacht ik,...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

een FM zender/ontvanger maken is nog makkelijk imho :)

en veiliger :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Opperhoof
ja als jij me verteld hoe ik dan een normale ir-afstandsbediening kan gebruiken om door mn winamp list te crosse. Die schakeling hang je namelijk aan je compoort, en met iedere willekeurige eigenhuisinpuin afstandbediening kun je je pc regelen, en dus ook je winamp. maar daar zijn hier al een aantal topics over...

Verwijderd

denk dat het niet lukt, bij mij was 2 meter draad wel het uiterste, nog langer draad en het ding werkte niet lekker meer.

Verwijderd

Allereerst: werken met 230V is funest voor je PC/IR mocht het verkeerd gaan.

Ten tweede: je hebt minimaal 2 signaaldraden nodig ([TX]signaal en [Gnd]aarde) als je de TSOP extern gaat voeden (via de +5V en [Gnd]aarde).

Het is veel gemakkelijker om een seriële verlengkabel te halen (het is namelijk seriële data, zie onder), al moet je rekening houden met verliezen ivm kabelweerstand:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/serial-IR-receiver.gif

Er bestaan ook complete sets waarmee je het IR signaal van de ene kamer naar de andere kan 'routeren' door het lichtnet. Het voordeel van dat soort kastjes is dat het volledig gescheiden is (qua laagvoltage koppelingen) van de rest van je apparatuur. Normaliter worden dit soort kastjes bij stereo en video apparatuur gebruikt, een blik in een bruingoedwinkel (bijv. Correct) zou dan soelaas bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 22:39 ]

• Opperhoof
mm dat klinkt al beter, daar ga ik morgen is achteraan als ik even tijd heb. hopen dat ze dat of iets soortgelijks bij de elektroboer hiero hebben

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
buiten de bovengenoemde problemen is die aard draad in je pc nog eens vrolijk doorverbonden met massa, je zou dus gewoon kortsluiting maken

Repareren doe je zo.

Verwijderd

ehm kun je niet beter een radiografische afstandsbediening kopen :?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
koop gewoon zo'n netwerkadapter die over het electriciteitsnet werkt...

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Opperhoof
k ben net even bij de elektroboer geweest, die had een tv/audio zender en ontvang pakketje die infrarood was, hij zei dat die infrarood WEL door muren enz. kon, kan ik niet gewoon mn afstandsbediening oc'en?? zodattie ook door muren kan.
(is het trouwens wel mogelijk wat hij zei dat het door muren enz. kon, k heb er nog nooit van gehoort, en het was geen radiografische....)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
infrarood door mure? wist ik niet, wil ik ook wel met mun tv afstand bediening

• Evil Dax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 20:54

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Infrarood door muren ?
Echt niet. IR blijft licht, dat gaat je niet lukken.
Als het alleen voor Winamp is, werkt een draadloze muis dan niet ? ontvanger aan ene kant vd muur, muis andere kant.
Weet niet of 't door muren kan, maar men Logitech muis haalt makkelijk 5 meter...

in de winter is het kouder als buiten

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Opperhoof schreef op 11 October 2003 @ 11:00:
k ben net even bij de elektroboer geweest, die had een tv/audio zender en ontvang pakketje die infrarood was, hij zei dat die infrarood WEL door muren enz. kon, kan ik niet gewoon mn afstandsbediening oc'en?? zodattie ook door muren kan.
(is het trouwens wel mogelijk wat hij zei dat het door muren enz. kon, k heb er nog nooit van gehoort, en het was geen radiografische....)
IR kan niet door wuren, maar door weerkaatsing kan het zijn dat het via de deur naar een andere kamer gaat. Doe een peer aan in je kamer, door weerkaatsing zal er een beetje licht in de kamer verder komen.

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11 10:28
k ben net even bij de elektroboer geweest, die had een tv/audio zender en ontvang pakketje die infrarood was, hij zei dat die infrarood WEL door muren enz. kon
Dan weet je elektro boer denk ik niet wat hij verkoopt, IR kan echt niet door muren heen.
Dit soort apparaatjes zijn echter her en der te wel verkrijgen maar werken anders.
Het systeem werkt nl zo dat het het infrarood signaal van je AB opvangt en via FM naar het andere apparaat stuurt. Dat apparaatje ontvangt en zet het FM signaal weer om in een IR signaal wat door je normale IR-onvanger ontvangen wordt.

Anything goes !!

Verwijderd

BTW ga niet proberen signaal door een aarde draad te gooien..

want als er ergens eens een keer kortsluiting komt tussen een fase/nul naar aarde.. heb je toch ff mooi 220V op circuitje staan.. dat gaat dus fout.. en met een beetje geluk ben je dan je seriele poort kwijt..
Pagina: 1