Spontane reboots bij bepaalde toepassingen.

Pagina: 1
Acties:

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Specs:
- Chaintech 7NJL1 (nForce2 MCP)
- Athlon 3000+ (333MHz FSB)
- Corsiar 2x256MB DDR333 PC2700 TWINX
- ASUS GeForceFX 5900
- Terratec Aureon 5.1 Sky
- Terratec Cinergy 600 TV/FM
- Seagate 120GB 7200RPM 8MB
- Samsung CD-RW/DVD Combo

- Windows 2000 SP4 + DX9.0b + laatste NVidia drivers voor mobo en video.

Probleem:
Mijn probleem is dat ik bij sommige spellen zomaar random spontane reboots heb, ik ben dan bijvoorbeeld een half uurtje Battlefield aan het spelen en dan opeens reboot me pc. Het gekke is dat het alleen gebeurt in Battlefield 1942, Blood Rayne en 3DMark2003. Andere spellen als GTA3, GTA Vice City, RtCW, RtCW ET, Postal 2, TR-AOD, Max Payne gaan allemaal uitstekend. Ook als ik me pc een hele nacht 3DMark 2001 laat draaien is er devolgende ochtend ook niks aan de hand, dan draait ie nog.
Mijn temps zijn volgens mij goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.trforum.nl/stuff/temps.jpg

Het volgende heb ik al geprobeerd; mijn voeding 350Wat Enermax heb ik vervangen door een 400Watt Zalman, probleem bleef. Videokaart heb ik vervangen door een Ti4200, probleem bleef. Ook me geluids- en tv-kaart heb ik eruit gehad maar het probleem bleef.

Het enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat het aan het moederbord, geheugen of aan de cpu ligt, maar dan nog dan zou dat toch in andere spellen ook moeten voorkomen die reboots. :?

Ik snap er niks van. Uitraad heb ik de search geprobeerd maar dat gaf geen oplossing.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je voltages en temps zien er idd. wel prima uit. Ze mogen 5% afwijken, alles zit dus netjes binnen de marge. Even een paar dingetjes die je kan proberen op een rijtje:

• Probeer eerst even Automatisch herstarten uit te zetten. Waarschijnlijk krijg je dan een BSOD te zien i.p.v. een ruwe restart. In deze FAQ staat dat uitgelegd.
• Met deze BSOD kan je weer d.m.v. deze guide toe te passen meer informatie krijgen over het probleem. Ik gok zelf op het geheugen

• Probeer even je geheugen te testen, zoals ik al zei verdenk ik in deze situatie het geheugen. Dit kan je doen met MemTest86. Laat deze even een extended test doen en houdt deze voor een nachtje aan. Het gehuegen hoort 0,0 fouten te bevatten.
• Teruglcocken als je overclockt.

Als laatste raad ik je aan deze guide helemaal door te nemen, en de bevindingen hiervan dan hier te posten. Hierin staan een aantal tips van mij ook, sommige tips zal je dus wel herkennen. :)

In het geval van dat geheugen is het wel raar dat 't alleen reboot in bepaalde spellen. 3dMark gebruikt DirectX en Vice City afaik ook, anders zou 't een probleempje met DirectX kunnen zijn n.l.. Je hebt het helemaal niet als je b.v. een tijdje gewoon werkt in Windows? Dus de hele dag door je PC gebruiken zonder te rebooten, en daarbij ook gewoon aardig wat geheugen gebruiken?

Probeer desnoods nog SP4 te uninstallen, maar dat laat ik als laatste optie over. Bij een PC hier in huis geeft SP4 veel problemen met spellen (Generals, die gebruiker speel geen andere spellen :+), terwijl SP2 prima werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurent op 09-10-2003 22:22 ]

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Super bedankt voor de tips. Ik heb het automatisch herstarten uitgeschakeld en toen kreeg ik inderdaad een BSOD. Hier stond hetvolgende:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Address BFD246BE base at BFCCB000, DateStamp 3efc1875
ttp9sens.sys

Het bestand ttp9sens.sys is de Sensaura-driver van m'n geluidskaart. Toch gek ik heb m'n d'r uit gehad maar die Sensaura zal dan wel blijven hangen. Nou bedenk ik me opeens dat bij 3DMark 2003 de reboot ook plaatsvind tijdens de SoundTest en bij Battlefield vinden die reboots plaats bij veel actie en dus veel stemmen.
Ik zal Sensaura eens uitschakelen en kijken of alles dan blijft draaien. :)

=UPDATE=

Ik heb Sensaura uitgeschakeld in het ControlPanel van me geluidskaart maar nu doet Battlefield vervelend omdat deze Sensaura nodig heeft voor z'n 3D audio.

Ik heb nu de drivers van de M-Audio Revolution 7.1 gedownload en daar de Sensaura file uitgeplukt. Deze was nieuwer dan de mijn. (oude 5.10.00.3506 en die nieuwe is 5.10.00.3508)

Kijken of dit wil draaien.

=UPDATE #2=

Ik heb net 3DMark 2003 gedraaid en dit ging nu perfect. :*) Ik heb nu alleen nog een vraagje hierover zodat ik zeker kan zijn dat hij de SoundTests goed doet:
- is SoundTest nr. 1 zonder geluid? (hoor niks)
- is SoundTest nr. 2 alleen stereo? (hoor alleen fronts)
- en is SoundTest nr. 3 multikanaals? (hoor alle 5.1 speakers)

=edit= laat maar de SoundTests kloppen. :)

[ Voor 45% gewijzigd door xabre16v op 09-10-2003 23:37 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leuk om te horen dat 't goed is afgelopen. :)
Wel handig dat ik het extra in deze volgorde had gezet; straks zat jij voor 6 uur lang je geheugen te testen terwijl 't gewoon een driver issue was. Nouja, het is iig. opgelost. Die BSOD guides zijn erg handig, zo blijkt weer. :)