Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Meerdere Ledjes, weerstand berekenen *opgelost*

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24
Hallo,

We zitten hier in een dilemma:
Wat willen we? We willen 4 LEDjes in serie zetten op de voeding van de PC.

De gegevens:
LEDje: 3,2v , 20mA
12v komt uit de voeding

Nu is het bij 1 LEDje zo:
(12v - 3,2v) = 20mA x Ohm => 470 Ohm

Nu willen we 4 LEDjes:
Dit zou moeten zijn, 12 - 12,8 en dat kan dus niet,
nu dachten we dat we het voltage op 2,9v zouden kunnen zetten dat we de
volgende berekening krijgen:
(12v - 11,6v) = 80mA x Ohm => dat we een weerstand van 5,1v moeten hebben.

Werkt het LEDje dan met 2,9v of moet hij perse 3,2v hebben om te werken?

Alvast bedankt!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:25
Ledjes branden prima bij 2.9 V

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je kan dat gewoon bekijken door een ledje in serie te zetten met een weerstandje van bijvoorbeeld 100 ohm.

Sluit die aan op een regelbare spanningsbron. Meet de spanning over de LED en stel daarbij de spanningsbron zodanig hoog in dat over de LED een spanning van 2,9 volt staat. Dan kan je precies zien hoe fel dat ding gaat branden.
Maar daarbij is het ook wel zo zinnig om dan ook de stroom door de LED te meten, dus multimeter even in serie zetten met het geheel en uiteraard op stroombereik zetten. Dan kan je opnieuw aan het rekenen gaan met die nieuwe stroom en die spanning van 2,9 volt als de hoeveelheid licht je aanstaat.

• JWR
OK, hartstikke bedankt!

Weerstand ervoor en kijken of het fel genoeg is :) .
Daar komt het op neer, ok nu kan ik weer met een gerust hart
verder modden >:) .

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
khad ook een vraag en ik dacht da ik da wel hier kon vragen,

ik wil iets gaan doen met ledjes, maar hoe kan ik die het beste in een serie koppelen? en hoe kan ik ze het best monteren? en ik was van plan ze op een fancantroller aan te sluiten, kan ik ook licht dimmen enzo, maar hoe bevestig ik eigenlijk een weerstandje bij die serie ledjes?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

darkdesign schreef op 09 oktober 2003 @ 22:25:
khad ook een vraag en ik dacht da ik da wel hier kon vragen,

ik wil iets gaan doen met ledjes, maar hoe kan ik die het beste in een serie koppelen? en hoe kan ik ze het best monteren? en ik was van plan ze op een fancantroller aan te sluiten, kan ik ook licht dimmen enzo, maar hoe bevestig ik eigenlijk een weerstandje bij die serie ledjes?
Ik denk dat je antwoord hier wel bij staat :)
[rml][ EL] LED FAQ[/rml]

serie of parallel kan allebij maar het hangt van je waardes af :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

darkdesign schreef op 09 October 2003 @ 22:25:
Bij serie koppelen gewoon de kathodes aan de anodes doorverbinden, meer is het niet :) Overigens is het het beste om ze parallel aan te sluiten, maar opzich kan in serie best zolang je een goede weerstand kiest. De weerstand bevestig je voor de led. Het is allemaal heel simpel en zie bijvoorbeeld ook de LED faq.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 22:28:
De weerstand bevestig je voor de led. Het is allemaal heel simpel en zie bijvoorbeeld ook de LED faq.
Voor, achter of tussen de verschillende leds maakt allemaal niks uit ;)
De enige functie die de weerstand heeft is om de stroom te beperken.

• darkdesign
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/351.jpg

als ik het goed begreip bedoel je zo?

Verwijderd

Uhm ja, het idee erachter klopt iig :)

• darkdesign
  • Niet online
oo en is er nog een handige manier om die ledjes aan elkaar te bevestige (srry voor de noob vragen)

Verwijderd

Wooh, teken tallent :D

Maareeh dat klopt jah. Lange pootje is plus trouwens.

Verwijderd

darkdesign schreef op 09 October 2003 @ 22:40:
oo en is er nog een handige manier om die ledjes aan elkaar te bevestige (srry voor de noob vragen)
Dat kan echt op 10 verschillende manieren, kun je dus zelf even naar kijken :) Je kunt de pootjes direct aan elkaar solderen, er draadjes tussen hangen, ze op een printplaat bevestigen... genoeg mogelijkheden. Succes ermee :)

• darkdesign
  • Niet online
@darkice, ja hebbik al vaker gehoort, kweetut ik ben goed..............j/k

@raffic dankje, ik denk dat ik is het solderen probeer, od w8, je hebt toch ook van die soort dingen, uuh ik zal proberen uit te leggen: achter op een cdrom drive heb je zon ding waar je insteld of het de jumper of de master hebt, dat schuif je er op de goeie plek in, heb je dat ook voor ledjes? dus dat je z'n ding over de draadjes heen schuift? is wel zo makkelijk als er 1 ledje kapot is

Verwijderd

Bij veel frontpanelen wordt er gebruik gemaakt van stekkertjes waar de ledjes ingestoken worden.

Als jij met dat verhaal in je lokale electronicashop komt weten ze vast wel wat ik bedoel.

• JWR
Het is gelukt :9

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~ros00371/ledjes1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~ros00371/ledjes2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~ros00371/ledjes3.jpg

Laatste foto is bewogen |:( .

Oja, dit is met een 10 Ohms weerstand van een oude 512kb ISA videokaart >:) .

[ Voor 14% gewijzigd door JWR op 10-10-2003 00:01 ]

• darkdesign
  • Niet online
nice, mooi gedaan, nu ik nog, maar ik was gistere bij een electro winkel geweest maar alle ledjes ware 30 cent per stuk, das toch veel te duur, want ik heb ze op internet gezien voor 5 tot 6 cent

Verwijderd

Voor blauwe ledjes betaal je wel zo veel hoor, tijdje geleden waren die blauwe dingen nog 2 euro per stuk ofzo :X

• darkdesign
  • Niet online
ja maar het ware gewoon groene gele en rode ledjes

Verwijderd

darkdesign schreef op 10 October 2003 @ 07:48:
nice, mooi gedaan, nu ik nog, maar ik was gistere bij een electro winkel geweest maar alle ledjes ware 30 cent per stuk, das toch veel te duur, want ik heb ze op internet gezien voor 5 tot 6 cent
Dat klopt wel hoor, bij de lokale electroboer betaal ik er zelfs 50 cent voor (is inderdaad geen goedkope zaak). Ze zijn op internet (en in sommige winkels) wel goedkoop te krijgen, maar dan moet je het ook maar net treffen :) Bij Conrad zijn ze ook niet zo goedkoop, varieert een beetje van 30 tot 55 eurocent.

• darkdesign
  • Niet online
o okay, en ledjes.tk heeft iemand daar ervaring mee? leveren die de ledjes snel? wel jammer dat de blauwe zo duur zijn, want eerliujk gezegt vintik dat het mooiste bij een zwarte kast

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn waanzinnig veel verschillende prijzen voor ogenschijnlijk dezelfde led's. In de winkel waar ik werk zijn gewone leds €0,30 (uit mijn hoofd), maar blauw is al €2,50 en mega bright (wit en blauw) €4,50. Van mega bright hebben we ook wel goedkopere gehad, maar die waren gewoon brak. Gingen te snel kapot en waren minder mooi qua licht. Wil je goede led's hebben, weer dan niet te gierig, want er zit echt wel verschil in!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als je het mij vraagt, kan je beter geen blauwe maar UV-leds gebruiken; met een beetje mazzel heeft dat in jouw geval (met je fluor-kleur water) nog wat extra effect!!!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

in navolging van dit probleem, even mijn eigen bedenksel:

ik wil ook 3 ledjes in serie in de voetjes van mijn kast gaan zetten: glowfeet!

Maar daar heb ik dus 4 molex-conectors voor nodig ? want 12 ledjes aan een 12 voltslijn? volgens mij branden ze daar niet fel genoeg van

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

thaBeerbuster schreef op 10 October 2003 @ 15:36:
in navolging van dit probleem, even mijn eigen bedenksel:

ik wil ook 3 ledjes in serie in de voetjes van mijn kast gaan zetten: glowfeet!

Maar daar heb ik dus 4 molex-conectors voor nodig ? want 12 ledjes aan een 12 voltslijn? volgens mij branden ze daar niet fel genoeg van
1 molex is gewoon genoeg.

Alleen moet je dus 4 strengen maken van elk 3 LED's in serie met hun eigen voorschakelweerstanden.

Maar je hebt echt niet meer dan 1 molex nodig hoor :D
Als je dat WEL nodig zou hebben, dan zou het zijn omdat de voeding het niet kan trekken. Maar dan heb je aan meerdere molexen van 1 voeding ook geen donder. Je zal dan meerdere voedingen moeten gebruiken :+
Maar 4 strengen LED's is echt geen bezwaar hoor voor zo'n voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 10-10-2003 15:58 ]

• darkdesign
  • Niet online
ja ik heb is wat berekeningen gedaan, maar ik heb nodig aan weerstandjes: 6x 100ohm weerstandjes, 2x 400 ohm, en 5x 400 ohm, maar het probleem is dat ze die bij ledjes.tk niet hebben, weet iemand een site waar ze kilos aan ledjes en weerstandjes hebben?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

• lex

lex

WFvN schreef op 10 October 2003 @ 15:58:
[...]

1 molex is gewoon genoeg.

Alleen moet je dus 4 strengen maken van elk 3 LED's in serie met hun eigen voorschakelweerstanden.

Maar je hebt echt niet meer dan 1 molex nodig hoor :D
Als je dat WEL nodig zou hebben, dan zou het zijn omdat de voeding het niet kan trekken. Maar dan heb je aan meerdere molexen van 1 voeding ook geen donder. Je zal dan meerdere voedingen moeten gebruiken :+
Maar 4 strengen LED's is echt geen bezwaar hoor voor zo'n voeding.
hmm opzich logisch, dan moet ik de strengen paralel schakelen toch?

* lex gaat even zijn natuurkunde samengevat erbij pakken, want dit kan ik niet meer beredeneren

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

thaBeerbuster schreef op 10 October 2003 @ 17:55:
[...]

hmm opzich logisch, dan moet ik de strengen paralel schakelen toch?

* WFvN gaat even zijn natuurkunde samengevat erbij pakken, want dit kan ik niet meer beredeneren
Ja, die 4 strengen sluit je dan parallel aan elkaar aan op de molex.

• lex

lex

Led
5mm
Kleur: Blauw
Lens color: Water clear
Kijkhoek: 30 graden
mcd: 6000mcd
Golflengte: 470nm
Voltage(20mA): 3.5-4.5v
laten we zeggen dat ik 3 led's aan 1 streng wil hangen, en die led's wil ik op 20mA hebben. De berekening wordt dan:

(12 - (3,5 x 3 ) ) / 0,020 = 75 ohm

In iedere streng moet dus een weerstand zitten van 75 ohm

je maakt 3 strengen, 2 aansluitkabeltjes een + en een - per streng

verbindt alle + draden van de strengen aan 1 aansluitdraad, en alle - draden van de strengen aan 1 aansluitdraad. Deze 2 sluit ik aan op de 12 v en de ground van een molex en klaar.

volgens mij klopt dit aardig zo :P

[ Voor 3% gewijzigd door lex op 10-10-2003 18:08 ]

• darkdesign
  • Niet online
wat een hoop werk voor een paar van die k*t ledjes, op http://www.conrad.nl kan ik geen goeie ledjhes vinden. en ik snap het nu eindelijk met al die formules maar nu alleen nog een goeie site met ledjes van vanalles

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

thaBeerbuster schreef op 10 oktober 2003 @ 18:07:
[...]

laten we zeggen dat ik 3 led's aan 1 streng wil hangen, en die led's wil ik op 20mA hebben. De berekening wordt dan:

(12 - (3,5 x 3 ) ) / 0,020 = 75 ohm

In iedere streng moet dus een weerstand zitten van 75 ohm

je maakt 3 strengen, 2 aansluitkabeltjes een + en een - per streng

verbindt alle + draden van de strengen aan 1 aansluitdraad, en alle - draden van de strengen aan 1 aansluitdraad. Deze 2 sluit ik aan op de 12 v en de ground van een molex en klaar.

volgens mij klopt dit aardig zo :P
Dat lijkt er aardig op ja :) Uitgaande van een spanningsval van 3,5V bij 20mA. In hoeverre dat klopt, weet ik niet. Maar als dat netjes klopt, lijkt je verhaal dik in orde.
Pagina: 1