Ik denk dat je de complexiteit onderschat. In de ontwikkelde landen zijn die dingen langzaam opgebouwd. Voor ziekenhuizen heb je electriciteit nodig. Voor electriciteit brandstof. Die brandstof moet gekocht worden of geproduceerd worden. We kunnen ze niet eeuwig brandstof blijven geven. Dus moeten ze inkomen hebben. Maar om inkomen te verwerven moeten ze werken. En wij moeten ze werk bieden, want veel werk is er vaak niet. Maar wij kunnen ze niet zomaar onze lonen gaan betalen, want mensen die we onze lonen betalen, die stoppen na een maand met werken, omdat ze voor de rest van hun leven genoeg verdiend hebben.
Je denkt nog steeds in termen van geld. We moeten ze geld geven, om iets mee te doen. Daar zit de fout. Ze hoeven geen inkomen te verwerven, ze moeten werken voor zichzelf, voor voedsel enz. Het argument 'dat kost tijd' is alleen maar geboren vanuit een visie van geld, want qua productiecapaciteit is het onzin. Het is best mogelijk om heel afrika binnen 3 jaar van een goede infrastructuur te voorzien bijvoorbeeld. Hitler deed in de 2e wereldoorlog er minder lang over om bijna geheel Duitsland van een betere infrastructuur te voorzien, en dat met inmiddels achterhaalde technieken.
Jij zit te redeneren vanuit de optiek dat die mensen geld en een inkomen nodig hebben. Dat is niet waar, ze hebben eten en drinken nodig.
Voedselfabrieken, om welk voedsel te verwerken? Ze moeten wel eerst zelf voedsel produceren, maar dat wil nou net niet zo hard lukken, omdat de regeringen daar niet zo erg aan meewerken.
En waarom? Juist: Geld. Geen enkele andere reden. En welk voedsel moeten ze verwerken? Ik denk dat er imiddels genoeg gras in het Ajax stadion is gelegd om een kudde koeien op te laten grazen. Leg dat gras niet eens daar neer, maar ergens in afrika. Leg er een irrigatiesysteem en enz bij aan, no problemo.
Er zijn talloze problemen te verzinnen. Je kan niet zomaar met de hele wereld een paar honderd miljard neerleggen en in een paar jaar tijd een heel land opklussen. Dat moet de bevolking daar zelf doen en de overheden in die landen zijn door en door verrot, terwijl je juist een goed functionerende overheid nodig hebt om zoiets te coordineren.
Beetje een 'wie was er eerder, de kip of het ei?' verhaal. Als ik morgen met 100.000 teer-leg-machines naar ghana afreis en ze vertel dat ik hun hele land ga voorzien van snelwegen zonder dat er iets tegenover hoeft te staan dan willen ze dat echt wel hoor.
Jij pleit er dus eigenlijk voor om land voor land binnen te vallen, te reorganiseren, van de grond af op te bouwen (wat veel meer kost dan jij denkt) en ze dan aan hun lot over te laten en het volgende land aan te pakken. Ik garandeer je nu al dat de helft van die landen compleet kapot zal gaan aan interne machtsstrijden nadat we ze weer autonomie gegeven hebben. Iedereen wil zoveel mogelijk nieuwe rijkdom.
Ziedaar: wederom is GELD het probleem, en niets anders.
Hoe weet jij of de bevolking dat wil? Gaan wij dan toch bepalen wat de juiste staatsvorm, de juiste cultuur, etc. is? Hoeveel gaan we ze nog meer opleggen? En hoe vaak is in het verleden niet gebleken dat een bevolking, een cultuur, ontwikkelingen daadwerkelijk zelf door moet maken om te veranderen? Een arm land ineens in rijkdom storten, dat gaat gigantisch mis.
Wie heeft het hier over in rijkdom storten (jij ook met je geld), of over een cultuur opdringen, of over uberhaupt iets opdringen. Wil jij daadwerkelijk beweren dat als wij een niet dictatoriaal afrikaans aanbieden om gratis en voor niets hun te voorzien van de middelen voor voedsel en medicijn-productie, dat die landen dan zullen zeggen 'je dringt me iets op'?
En als ik 2x zoveel verdien als een stratenmaker, dan is dat omdat ik iets kan wat minder mensen kunnen of willen. Dat was vroeger niet anders. Inkomensongelijkheid is tot op zekere hoogte redelijk, omdat anders bijvoorbeeld niemand meer de eindverantwoordelijkheid voor een groot bedrijf op zich wil nemen.
tot op zekere hoogte geef ik je hier wel gelijk in. Totdat we gaan kijken hoe de situatie werkelijk in elkaar zit, en dan blijkt gewoon dat er op deze planeet 10 mensen rondlopen welke bij elkaar genoeg GELD hebben om minstens een miljard mensen uit de problemen te helpen. Is dat dan nog reeel? Gaan de wensen van die 10 mensen boven de wensen van een miljard?
Als er geen televisie is, gaan ze ook niet dood. Is een televisie fictief? Als er geen andere dieren zijn, gaan ze ook niet dood. Zijn dieren fictief?
In zekere zin wel. Je hebt natuurlijk gelijk dat het woord fictief hier verkeerd gekozen is. Ik kon niet zo snel iets anders bedenken.
Dit kan je toch niet serieus menen? Waarom denk jij dat we al heel vroeg in de geschiedenis geld hebben uitgevonden? Heb je enige voorstelling van wat er van de beschaving terecht was gekomen als de Grieken geen handel waren gaan drijven met de Egyptenaren? Dacht je dat daar geen waardevolle voorwerpen puur als geld dienst deden, zoals goud?
Ja, en waar spreek ik dat precies tegen dan? Ik heb het over zeg de laatste 500 jaar op z'n minst.
Simpel gezegd.. vroegah schoot ik een koe neer, en dan had ik eten. Jij reeg een paar vissen aan je speer en dan had jij eten. Alleen had ik meer koe dan ik kon eten, en jij meer vis. Daarnaast gaat een dieet van alleen koe vervelen, dus besloten we te ruilen. Ik een vis en jij een stuk koe. Leuk. Toen kwam onze buurman, en die bouwde een huis. Dat wilden wij ook wel, maar wat konden we daarvoor ruilen? Hoeveel koeien is een huis? Het feit dat niet iedereen met iedereen kon ruilen op zo'n manier dat alles goed kwam, zette mensen aan tot het invoeren van waardepapieren. De waarde van die papieren werd vastgesteld op basis van de waarde van het product wat je had (een koe kunnen wel 10 gezinnen een week van eten, van een vis maar 1 persoon een dag) of van de hoeveelheid arbeid die er in zit (een huis bouwen duurt lang). Later is daar nog de hoeveelheid kennis nodig om iets te vervaardigen aan toegevoegd, en de mate van verantwoordelijkheid die de productie met zich meebrengt.
Tot zover geen probleem. Echter toen gingen de waardepapiertjes ineens een eigen leven leiden. Ze werden meer en minder waard, zonder dat het eraan gekoppelde product, de behoefte aan dit product of de capaciteiten/arbeid/enz nodig om het product te vervaardigen iets veranderde. Dat is het punt waarop het misgaat.
De boekhoudschandalen van de afgelopen tijd en de luchtbellen op de beurs bewijzen mijn stelling dat geld een verzonnen iets is volledig. Immers, een pakhuis met 100000 vissen zie je niet zo even over het hoofd, maar een miljoen euro erbij of eraf verzinnen is geen probleem.
Hoofdzakelijk wel. Wat uitwassen daargelaten, hebben we bijvoorbeeld in Nederland een gemiddeld inkomen en grote hoeveelheden mensen verdienen een inkomen dat daar dichtbij ligt.
Als je de groep maar groot genoeg maakt, zal deze uitspraak altijd waar zijn. Daarom is het ook een gemiddeld inkomen. Wat bewijs je overigens met deze uitspraak? Wat bewijst het feit dat de standdaardeviatie in het inkomen klein is precies in de discussie of geld nuttig is of niet?
En veel meer dan jij schetst.
Misschien is dat waar, echter zoals jij het oorspronkelijk schetste (geld is
alleen gekoppeld aan de factor arbeid) was iig. fout, zonder nuance.
Juist, dus omdat ik geloof, is er armoe, honger etc in de wereld?
Dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat geloof alleen maar voor ellende zorgt. Wat ik wel zeg is dat als je van alle momenteel gevoerde oorlogen de oorzaak op een rij gaat zetten, dat geld en geloof de nummer 1 en 2 positie zullen innemen. Daarmee zeg ik niet dat iemand die geloofd slecht is, of de oorzaak is van ellende, ik zeg alleen wel dat het beter was als het geloof nooit uitgevonden was, dat had ons een hoop oorlogen gescheeld. Hetzelfde geldt voor geld.
Die mensen zorgen er voor dat jij rente krijgt. Dat jij een huis kan kopen. Dat jij je geld veilig kan opslaan. Dit wegvegen is nogal kinderlijk.
Zo.. zij introduceren een non-product wat ik niet nodig hebben, en weten het dan ook nog voor elkaar te krijgen dat ik maandelijks meer van dat non-product krijg, en het veilig kan opslaan. Holadiee wat ben ik ze dankbaar.
Die mensen doen helemaal niets. Ze schuiven een door mensen bedacht verzinsel op zo'n manier heen-en-weer dat de helft (ok zwaar overdreven) van de wereldbevolking op sterven ligt, en dan moet ik ze nog dankbaar zijn ook?
Probeer nu nog eens een redenatie op te zetten waarom we afrika niet binnen afzienbare tijd 'boven jan' kunnen hebben, echter dan een redenatie waar het worden 'geld', 'rijkdom', 'inkomen', 'investeren' niet in voorkomen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-10-2003 01:24
]