I think therefor I am ... I think
gewoon flink kracht zetten met een plamuurmes. wel voorzichtig, niks anders raken.
eventueel leg je hem ff in de vriezer, de lijm is zwakker als ie kouder is.
Verwijderd
ja maar wel in meerde hoeken dan.Op maandag 04 december 2000 13:07 schreef aatos het volgende:
gewoon flink kracht zetten met een plamuurmes. wel voorzichtig, niks anders raken.
en idd niet doen als je net 3 uur hebt geq3ad (nieuwe spelling
Zwakker als ie kouder is? Ik heb welles het tegenover gestelde gelezen.
Hier een Guide voor een Radeon: http://www.rage3d.com/radeon/cooling/
Verwijderd
Volgens mij is het idd zo dat de lijm smelt. Ik heb wel eens een videokaart uit een desktop gezien waar het koelblok helemaal eraf gezakt was. Wel grappig, niet echt fijn. Volgens mij kan je gewoon ff flink de temperatuur opstoken, en dan eraf "draaien" als het ware. Is mij tot nu toe altijd goed gelukt.
Probeer eerst met een radeermesje (wordt in de tekenwereld veel gebruikt) onder het koellichaam te komen. Op deze manier kun je ook alvast eventueel stukjes lijm lossnijden, zodat je daarna met een plamuurmesje minder kracht hoeft te zetten (less damage). Ik neem aan dat je een ander koellichaam wilt monteren om het ding te overklokken? Gebruik dan liever ook Arctic Silver, nadat je de GPU eerst goed schoongemaakt hebt. Doekje drenken in schoonmaak alcohol en lichtjes de overige lijmresten verwijderen. Als je serieus de hitte weer een paar graden wil beperken op een relatief goedkope manier, this is the way!
OP de pagina's van tennmax (een fabrikant van kleine koelertjes)
http://www.tennmax.com/remove&clean.htm
vind je info.
http://www.tennmax.com/remove&clean.htm
vind je info.
Let goed op dat je geen spoortjes of onderdeeltjes beschadigd, dat je de scroevendraaier er niet te ver tussen duwt, en zo de rand van de chip beschadigd.
... verder kan het handig zijn om een strookje dun karton tussen printplaat en schroevendraaier te plaatsen om krassen op de print te voorkomen.
Controleer of de heatsink bij herplaatsing echt goed zit, zelf heb ik waargenomen dat de geforce chip niet erg vlak was. Als ik de heatsink plaatste zonder koelpasta kon ik er zo tussendoor kijken, en rustte de koeler alleen op de randen van de chip-behuizing. Ik had 2 mogelijkheden om hier iets aan te doen: veel koelpasta of vlakken van de chip,
dat laatste heb ik gedaan...
edit eerste prargraaf was weg...verkeerd gekniplakt
... verder kan het handig zijn om een strookje dun karton tussen printplaat en schroevendraaier te plaatsen om krassen op de print te voorkomen.
Controleer of de heatsink bij herplaatsing echt goed zit, zelf heb ik waargenomen dat de geforce chip niet erg vlak was. Als ik de heatsink plaatste zonder koelpasta kon ik er zo tussendoor kijken, en rustte de koeler alleen op de randen van de chip-behuizing. Ik had 2 mogelijkheden om hier iets aan te doen: veel koelpasta of vlakken van de chip,
Verwijderd
Ging hij ook nog veel sneller na het lappen dan?Op maandag 04 december 2000 14:14 schreef Dark het volgende:
Van lappen gaat een chip in principe niet sneller natuurlijk, maar door het optimale contact tussen chip en cooler is hij waarschijnlijk wel beter over te klokken (cpu of gpu) en je moet natuurlijk de heatsink ook nog lappen voor het beste resultaat
Met de tennmax lasagna type B krijg ik m'n Creative Annihilator Pro (GF32m/ddr) makkelijk op 150Mhz (core), met standaard heatsink kwam ik maar tot 142Mhz. Van dat tennmax heatsinkje is het voordeel vooral dat ie klein is, hij koelt maar ietsje beter dan de standaard heatsink. Als je een echt goeie cooler gebruikt (en 1 of meer PCI sloten opoffert), moet je denk ik wel verder komen. Hoger dan 150Mhz. heb ik nooit getest, en ik betwijfel of het het risco waard is. Voor het contact was het lappen echt wel bevorderlijk, met een miniem drupje koelprut zuigt ie zich haast vanzelf vast nu, terwijl het daarvoor echt huilen was
want er zat wel 0,5mm tussen denk ik, en bevestigen met thermal tape lukte niet door die kier.
ik kan hier niet vinden dattie warm moet zijn..Op maandag 04 december 2000 13:39 schreef hjs het volgende:
Zwakker als ie kouder is? Ik heb welles het tegenover gestelde gelezen.
volgens mij wordt die epoxy toch echt harder als ie warmer is. epoxy die je in de winkel koopt hard ook sneller uit bij hoge temperaturen en bij hoe hogere temperaturen hij hard, hoe sterker de verbinding wordt. (natuurlijk is hier wel een grens aan)
ik weet het niet 100% zeker, maar ik zou graag een link zien die mijn verhaal bevestigd of tegenwerpt, dan is het in ieder geval duidelijk.
Tja, wat ik gehoord heb en de link zijn twee apparte dingen, Ga eens zoeken bij Hardocp (of is het nu opc
)
Nadat ik bovenstaande tennmax uitleg goed gelezen had, heb ik de heatsink er gewoon afgehaald bij kamertemperatuur, het kostte niet eens echt veel kracht, gewoon ff draaien met een niet te grote platte schroevendraaier onder het hoekje, en knak, heatsink los!
(of knak geforce weg
)
De lijm die er vrij dik (1mm) tussen zat was van een rubberachtige consistentie, en ik kan me dus voorstellen dat ie harder en minder rekbaar wordt als ie koud is, en taaier en rekbaarder in warme toestand, maar met de resten lijm die ik na een kwartier krabben met een stanley-mesje over had heb ik niet verder geexpirimenteerd.
Zo'n mesje is (in nieuwe toestand) ook ideaal om te zien hoe vlak de chip en heatsink zijn, je houd het mesje erop en richt op een lichtbron, als je er tussendoor kunt kijken dan moet je nog wat vlakken, of iets meer dan gemiddeld koelpasta gebruiken
De lijm die er vrij dik (1mm) tussen zat was van een rubberachtige consistentie, en ik kan me dus voorstellen dat ie harder en minder rekbaar wordt als ie koud is, en taaier en rekbaarder in warme toestand, maar met de resten lijm die ik na een kwartier krabben met een stanley-mesje over had heb ik niet verder geexpirimenteerd.
Zo'n mesje is (in nieuwe toestand) ook ideaal om te zien hoe vlak de chip en heatsink zijn, je houd het mesje erop en richt op een lichtbron, als je er tussendoor kunt kijken dan moet je nog wat vlakken, of iets meer dan gemiddeld koelpasta gebruiken
Pagina: 1