Toon posts:

[ADSL] hoofdverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In mijn huis zaten al vreselijk veel telefoonstekkers, dus ik maak me wat zorgen over 1 hoofdaansluiting.

Nu heb ik in de meterkast een kpn kastje gevonden waar onderin twee (telefoon?)kabels in gaan. In dit kastje zitten 6 schroefverbinding, via welke de twee kabels bovinin verbonden worden (2 draadjes).

Iemand enig idee wat dit kastje is ?? ik hoop dat hier de hoofdverbinding zit en het een versterker ofzo betreft.. maar ik heb echt geen idee...

Verwijderd

Of je NT1, of je ISDN splitter (waar je dus ISDN telefoons op aan kan sluiten

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 20:03 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37
gewoon de binnenkomende kabel inderdaad

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Topicstarter
'k heb (voor zover ik weet :-) geen IDSN.... wat is een NT1 ??

Verwijderd

Topicstarter
damn.. dan heb ik dus ook nog zo'n kabeltang en stekkertje nodig om de splitter en het modem aan te kunnen sluiten... en moet ff de kruipruimte in om te weten welke kabel de binnenkomende is.. :-( iig bedankt voor de snelle replies... _/-\o_

Verwijderd

Tang kan je al voor een euro-tje of 10 kopen bij de gamma (plastic)... Gaat dan zo'n 20-40 keer mee... als je geluk hebt iets langer.. voor zo'n 50 euro heb je een superdeluxe waarmee je alles kan knijpen en knippen wat je wilt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
en waar hang ik de splitter? voor of na de NT1 ?? (en wat doet een NT1 dan eigenlijk)

mmm... welke kleurvolgorde houd ik aan in de stekkertjes?
(kabel doorknippen, aan beide uiteinden een stekkertje - 1 in phone en 1 in line)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
NT1 is alleen voor ISDN, kan je vergeten. Je moet de splitter VOOR alle andere apparaten zetten, direct op de hoofdaansluiting dus.

Verwijderd

Dat is waarschijnlijk gewoon de ISRA. Daar gaan volgens mij altijd standaard al 2 lijnen in. Je mag het KPN-deel niet openmaken overigens.

Als je ADSL via KPN krijgt, krijg je een pakket met zo'n plastic tangetje volgens mij.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok.. let me get this straight...

1. binnenkomende lijn en vertrekkende lijn op de NT1 loshalen
2. stekker op de binnenkomend lijn (hoofdaansluiting) en op mijn line aansluiting op m'n splitter
3. stekker op de vertrekkende lijn (rest v/h huis) en op mijn phone aansluiting op m'n splitter
4. modem aan de dsl aansluiting op de splitter

zit ik nog steeds - welke kleurvolgorde op de stekkers ?? zelfde als op de bijgeleverde kabeltjes ??

• Pc123
Daar gaan standaard nooit 2 kabels in, gewoon 1 blauwe plastic kabel (of ouder: een of andere loodkabel) die uit de grond komt.

Verwijderd

als t goed is krijg je er een handleiding bij waar alles precies instaat...
ook hoe je adsl moet aansluiten als je zo'n ISRA hebt, want ik neem aan dat dat het kastje is waar je het over hebt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 20:24:
als t goed is krijg je er een handleiding bij waar alles precies instaat...
ook hoe je adsl moet aansluiten als je zo'n ISRA hebt, want ik neem aan dat dat het kastje is waar je het over hebt...
Waarschijnlijk een vrij oud huis.

• Pc123
Het is dus geen NT1, dat is voor ISDN, maar een ISRA punt. Het is waarschijnlijk inderdaad een hoofdkabel die uit de grond komt en een voor de rest van het huis (die later gesplitst wordt). Je moet de splitter aansluiten op de aansluiting op het IRSA punt die voor de aansluiting op de kabels binnenhuis is bedoelt.

Er bestaan zeer veel verschillende types ISRA punten, vaak komt de hoofdkabel aan aan de onderkant binnen en kan je de rest aan de bovenkant aansluiten maar er zijn ook andere varianten, soms staan er op het punt waar je zelf mag aansluiten codes (A1, A2 oid). Zelfs een lasdop is mogelijk, een simpele grijze dop waar een kabel in gaat en eentje uit.

Let wel op, je mag dus NIET de inkomende kabel loshalen, je mag de kabel naar de rest van het huis loshalen en daar je splitter op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
help! het kastje is dus geen NT1 ?? maar een ISRA ?? wat is dat nou weer.....??
er gaan overigens 2 grijze kabels in... geen stekkers o.i.d. ... "gewoon" vastgeschroefd... en intern verbonden via een blauw en rood kabeltje...

(en er ligt ook nog een los kabeltje in de meterkast... ik begin te vermoeden dat de vorige bewoner een flinke hobbyist was...)

• Pc123
Geen paniek, hoe het ding heet maakt toch weinig uit :D Als je zeker weet dat dit de hoofdaansluiting is dan is het simpel. Je maakt de kabel die naar de rest van het huis gaat los (niet de hoofdkabel). Je sluit de splitter aan op die uitgang. Vervolgens sluit je de kabel die je losgemaakt hebt aan op de uitgang voor de gewone telefoons en je modem op de aansluiting voor het modem.

Verwijderd

Topicstarter
ok.... dat snappik... is dan de kleurvolgorde nog belangrijk?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00
euh.. als ik jou een tip mag geven..

lees de handleiding is door sorry voor deze reply maar het meeste staat daar gewoon in vermeld.. ensom moetje niets verder kijken dan je neus lang is. Bij mij was het namelijk het geval datik een s2 kastje had wat op een s3 manier aan elkaar geknoopt zat.. op de helft van guide 1 ben ik dus overgegaan op guide 2

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
mmm.. kleurvolgorde waarschijnlijk hetzelfde houden als de bijgeleverde kabels...?

en voor diegene die net als ik ook benieuwd waren wat een IRSA is:
AvK schreef op 11 april 2002 @ 20:57:
Meestal zijn er 4 aders beschikbaar.
Meestal zijn de rode(A) en de blauwe(B) ader daadwerklijk aangesloten op de telefoon-centrale.
Bij een analoge lijn staat er een kleine 50Volt gelijkspanning op de lijn.
Bij een ISDN aansluiting staat er ~95Volt gelijkspanning op de lijn.

Wat wil je eigenlijk precies weten?

isra staat voor: Infra Structuur / Rand Apparatuur.
Het is het scheidingspunt tussen de bekabeling van KPN en jou apparatuur binnenshuis (telefoon-fax-modem).
Simpel toch....

• Pc123
Je moet inderdaad op de kleurvolgorde letten.

[ Voor 58% gewijzigd door Pc123 op 09-10-2003 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Da Monkey schreef op 09 October 2003 @ 20:36:
euh.. als ik jou een tip mag geven..

lees de handleiding is door sorry voor deze reply maar het meeste staat daar gewoon in vermeld.. ensom moetje niets verder kijken dan je neus lang is. Bij mij was het namelijk het geval datik een s2 kastje had wat op een s3 manier aan elkaar geknoopt zat.. op de helft van guide 1 ben ik dus overgegaan op guide 2
natuurlijk mag je me een tip geven... graag zelfs, daarvoor heb ik mijn vraag hier gesteld (altijd lekker veel mensen die snel tips geven ;) )

de handleiding heb ik gelezen... (DEMON/BBNed) maar kon in de handleiding niks vinden over dit kastje en was met het grote aantal 'hoofdaansluitingen' in mijn huis wel blij dat ik een kabel gevonden had die waarschijnlijk de hoofdaansluiting is...

iemand nog een tip over die kleurvolgorde.. of is dat een hele domme vraag 8) ?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08

Korakal

Up up up!

Kijk es: staat netjes een stukje over in onze
I&T FAQ, met plaatjes :Y)
Succes met aansluiten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.