Toon posts:

Waar logic board bestellen voor Quantum CX? *opgelost*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al in meerdere topics beschreven, heeft de Quantum Fireball CX een bekende productiefout: Alle drives die met een Philips motor combi ic zijn uitgerust, branden vroeg of laat door. Pin 6 en 7 van de chip smelten dan en je harddisk doet niks meer.

Enfin, ik heb er dus een van vier jaar oud, en die gaf gisteravond de geest.
Laatste backup 2+ maanden oud :D :D :|
Toen kwam ik er dus pas achter dat ik een probleem harddisk had.

Omdat de disk zelf niet gecrashed is, en er alleen een chip is doorgebrand, en omdat er belangrijke documenten op die schijf staan, ging ik op zoek naar een oplossing.

Nou zit er een leverancier in Maleisië die losse Quantum CX logic boards verkoopt, waarop geen Philips chip zit, maar een Panasonic chip.

Overzicht logic boards
Gegevens bedrijf in Maleisië
(waarschuwing pop ups en unders)

Je hoeft de disk zelf niet open te maken, alleen het printplaatje met de controller die er onderop zit, eraf te schroeven en te vervangen; het schijnt heel makkelijk te zijn.

Kost $28, of via FedEx $40 (dan wordt hij binnen 5 dagen bezorgd.)
Ik heb al uitgezocht hoe ik het geld kan overmaken, maar alleen al het overmaken kost me minimaal 20 euro en in het slechtste geval doet de bank in Maleisië daar nog eens tientallen euro's bovenop.

Ik vroeg me af, weet iemand soms waar ik in Nederland een logic board voor een Quantum CX kan kopen? Of heeft er nog iemand een werkende CX rondslingeren die ik kan kopen om het logic board eraf te halen?
Dat zou me bakken met geld schelen...

Ik heb Maxtor support al gebeld in Ierland (Maxtor heeft Quantum een tijdje terug gekocht), maar die zeggen keihard "Meneer, daar weten wij niks van, zoekt u hardware, dan moet u op maxtor.com kijken, daar staan onze distributeurs op."

Nou, dat zijn in Nederland dus Mediamarkt en de Makro. Die allebei zeggen: "Maar meneer, dan moet u Maxtor bellen!" |:(

Dus daar schiet ik geen moer mee op.
Weet iemand hier iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 19:37 ]

Verwijderd

kan je niet een losse chip ergens krijgen en die er op monteren? of is er dan inmiddels meer kapot dan die chip alleen zo dat je hele logic board vervangen dient te worden :?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een chip die aan het bordje vastzit, geen chip in een voetje die je kunt vervangen.
Daar komt bij dat een stuk van de printplaat mee is gesmolten toen de twee ic voetjes smolten. De kamer stonk behoorlijk net nadat het gebeurd was..
Bovendien weet ik niet of het bord meerdere lagen geleidende banen heeft, waardoor het al helemaal onmogelijk zou zijn dat het nog aan de praat te krijgen is.
Tenslotte denk ik dat het makkelijker is om een tweedehands Quantum CX op de kop te tikken dan zo'n losse chip...

Verwijderd

Kom je niet van de onderkant bij de schijf zelf als je die hele printplaat weghaalt? Als dat zo is heeft het geen zin, want je handen zijn zo statisch dat je hem kunt weggooien. Als er nog een metalen plaatje tussen zit is het niet erg, maar ik weet eigenlijk niet hoe dat aan de onderkant zit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het printplaatje zit apart op de onderkant van de Zeer Goed Ingepakte schijf zelf geschroefd. Je kunt het losschroeven zonder zegels te verbreken of wat ook, en vervangen.

Dat je handen statisch zijn, is volgens mij nog niet eens het ergste; als een platter van een schijf open en bloot in een gewone kamer komt (dus niet in een clean room), komt er vrijwel gegarandeerd stof op. En als er ook maar 1 stofje op 1 van de platters ligt, en een kop komt daar tegenaan is het toedeledokie harddisk

En de koppen zweven op 1/10 mm boven het oppervlak van de disks dus dat gebeurt al vrij gauw..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 21:15 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Is een andere HD slopen en dat bordje op je oude hd monteren geen oplossing :? of denk ik te simpel :?

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat schreef ik al,
maar dan moet ik er dus 1 zien te vinden ergens
Quantum CXen worden al een poosje niet meer nieuw verkocht..

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Misschien dat deze meneer je kan helpen; die heeft ondertussen al een flinke verzameling gok ik :)
Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 16:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 21:11:
Nee, het printplaatje zit apart op de onderkant van de Zeer Goed Ingepakte schijf zelf geschroefd. Je kunt het losschroeven zonder zegels te verbreken of wat ook, en vervangen.

Dat je handen statisch zijn, is volgens mij nog niet eens het ergste; als een platter van een schijf open en bloot in een gewone kamer komt (dus niet in een clean room), komt er vrijwel gegarandeerd stof op. En als er ook maar 1 stofje op 1 van de platters ligt, en een kop komt daar tegenaan is het toedeledokie harddisk

En de koppen zweven op 1/10 mm boven het oppervlak van de disks dus dat gebeurt al vrij gauw..
Dat valt ook wel mee. Als je een defecte harddisk zo aan de gang krijgt, dan heb je tijd genoeg om je data er vanaf te halen. Ga alleen niet de kattebak verschonen naast die draaiende hdd, want lang houd hij het niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!

Hoe is het afgelopen?

Ik heb een nieuw logic boardje laten komen uit Maleisie, eentje met een Panasonic chip in plaats van een Philips chip erop.

Kostte US$5.
Plus US$35 verzendkosten (Federal Express).
Plus 9,21 euro kosten voor het overmaken van het geld naar Maleisie (Western Union).

Dus al met al 10% kosten voor het ding zelf, 90% overhead :)

Het geld overmaken heb ik via Western Union gedaan op aanraden van de man van het Maleise bedrijfje.
Die Snertrabobank raadde me aan om het via hun te doen.
Bij de Rabo zou het me tussen de 50-130 euro kosten om het geld over te maken, dat zou drie weken duren, en dan konden ze nog niet zeggen of het aan zou komen of niet.
Bij Western Union kostte het 9,21 euro, kwam het geld wel gegarandeerd aan, en wel binnen tien minuten nadat ik het had overgemaakt.
Betalingen via Western Union kun je doen in elk Nederlands postkantoor.

Ik had het pakketje binnen 4 dagen. Tot die tijd kon ik met het tracking nummer van FedEx precies volgen waar het pakje was op de wereld.
Vanmiddag werd het aan de deur gebracht.

Gelijk op mijn harddisk geschroefd en hij werkt weer als een tierelier.

Dat mannetje van bedrijfje in Maleisie heeft mijn dag gemaakt!
Dus mocht iemand dit topic nog eens opdiepen uit de archieven: bestel een nieuw logic board bij het bedrijfje in Maleisie, link staat in de eerste post van dit topic!

Nog even iets wat ik in een ander topic las, over de smeltende Philips chip die de oorzaak is van al deze ellende:

"Philips. Let's make things knetter"

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 00:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelchange op verzoek :)
Pagina: 1