Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] stappenmotor stappen te groot?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met pic's, en het wil allemaal wel aardig lukken. Ik ben momenteel bezig om met een pic 2 stappenmotoren aan te sturen.

De stappenmotoren die ik heb zijn unipolair (6-dradig) en zouden een stap-grootte van 1.8 graden moeten hebben, das dus 200 stappen voor elke 360graden. Het rare is nu dat de stappenmotor al in 50 stappen rond is? :? Dat is dus 7.2graden per stap ipv 1.8! Ik vind dit nogal vervelend, aangezien ik bezig ben met een project waarbij het belangrijk is dat de stappenmotoren een hoge resolutie hebben.

Ik denk persoonlijk dat het te maken zou kunnen hebben met de uitstuurcyclus, maar weet dat ook niet zeker. Als volgt stuur ik de stappenmotor aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
poort      A B C D
           1 0 0 0
           0 1 0 0
           0 0 1 0
           0 0 0 1

of anders half-step-mode:

poort      A B C D
           1 0 0 0
           1 1 0 0
           0 1 0 0
           0 1 1 0
           0 0 1 0
           0 0 1 1
           0 0 0 1

In beide gevallen, is het motortje in 50 stappen rond. Ik weet overigens vrijwel zeker dat het niet aan de stappenmotor ligt dat ie in 50 stappen rond is, achterop staat een stikker met de specs, en daarop staat toch echt 1.8degree/step, en ik heb twee van deze motors, beide met dezelfde stikker, en in beide gevallen in 50 stappen rond.

Ik heb met de bovenstaande cylci alle mogelijke combinaties met de aansluitdraden geprobeerd, en dat mag niet baten. Weet iemand misschien wat ik fout doe? Ik zou graag van de volle 200stapjes gebruik maken!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

WAVE
A B C D

1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 1 0
0 0 0 1

2 FASE
A B C D
1 0 0 1
1 1 0 0
0 1 1 0
0 0 1 1

HALF STEP
A B C D
1 0 0 0
1 1 0 0
0 1 0 0
0 1 1 0
0 0 1 0
0 0 1 1
0 0 0 1
1 0 0 1

dat klopt dus (je bent wel een stap vergeten)...
weet je zeker dat je de goede spoelen te pakken hebt? draai voor de lol een 1 spoel om (qua aansluitingen), als hij gelijk matig loopt zou het goed moeten zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door 3lmowww op 09-10-2003 18:44 ]

Electronics development

Verwijderd

Controleer idd eerst eens of je echt de goede aansluitingen te pakken hebt, dat gaat het meeste mis :) Manier hoe ik het doe (niet het handigste, wel makkelijk): as vastpakken met je vingers en dan 1 voor 1 spanning op een van de spoelen zetten. Je moet er dan dus voor zorgen dat hij steeds 1 stapje naar rechts draait, heb je er eentje fout weet je het snel genoeg omdat hij dan weer terug springt. En natuurlijk meten of je PIC niet een uitgang overslaat. Anders zou ik het ook niet weten :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reply's zover, ik zal het allemaal eens proberen!

[edit]
In navolging van jullie reply's ff snel een programmaatje gemaakt waarbij de pic een zeeer langzame wavecylcus uitstuurt, (0.5sec per stap-onderdeel).
En bij elke stap-onderdeeltje draaide de as netjes een stukje door, dus de aansluitingen zijn prima in orde...
Daarmee werd ik alleen wel aan het denken gezet; met 1 "stap-cyclus", legt de motor 7.2 graden af. Maar 1 onderdeel van de cylcus komt wel overeen met 1.8graden!! Klopt het dan misschien dat als je een stappenmotor hebt die 200steps/cycle doet, je te maken hebt met een stappenmotor die dus eigenlijk in 50 stap-cyli een rondje maakt, waarbij 1cylcus bestaat uit 4 stapjes? In dat geval zou alles dus toch kloppen.

Oja, nog iets. Als dit inderdaad zo is, je laat een stappenmotor over het algemeen toch een gehele stapcylcus maken? Of je kun je ook gewoon stap-onderdeel voor stap-onderdeel een stap maken? (van het aantal "stapjes" dat in dit topic voorkomt wordt je echt niet vrolijk ;) )

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 19:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 19:28:
In navolging van jullie reply's ff snel een programmaatje gemaakt waarbij de pic een zeeer langzame wavecylcus uitstuurt, (0.5sec per stap-onderdeel).
En bij elke stap-onderdeeltje draaide de as netjes een stukje door, dus de aansluitingen zijn prima in orde...
Daarmee werd ik alleen wel aan het denken gezet; met 1 "stap-cyclus", legt de motor 7.2 graden af. Maar 1 onderdeel van de cylcus komt wel overeen met 1.8graden!! Klopt het dan misschien dat als je een stappenmotor hebt die 200steps/cycle doet, je te maken hebt met een stappenmotor die dus eigenlijk in 50 stap-cyli een rondje maakt, waarbij 1cylcus bestaat uit 4 stapjes? In dat geval zou alles dus toch kloppen.
Daar sla je precies de spijker op z'n kop :P Die 200 staat voor 'losse' stapjes, en dat je toevallig om de vier stapjes weer bij dezelfde spoel terechtkomt heeft daar niets mee te maken. Anders zou je dus een stappenmotor met 0,45 graden nauwkeurigheid hebben, en met half stepping zelfs 0,225 graad, die wil ik wel :*) (met micro stepping kun je natuurlijk nog veel verder gaan)
Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 19:28:
Oja, nog iets. Als dit inderdaad zo is, je laat een stappenmotor over het algemeen toch een gehele stapcylcus maken? Of je kun je ook gewoon stap-onderdeel voor stap-onderdeel een stap maken? (van het aantal "stapjes" dat in dit topic voorkomt wordt je echt niet vrolijk ;) )
Misschien komt het door het aantal stapjes, maar deze vraag snap ik niet ;) Kun je dat nog eens stap voor stap uitleggen? :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 20:09:
[...]
Misschien komt het door het aantal stapjes, maar deze vraag snap ik niet ;) Kun je dat nog eens stap voor stap uitleggen? :+
:D
Ik bedoelde of het uitmaakte in welke stand je je stappenmotor achterlaat. (dus of het uitmaakt of je een hele stapcylus maakt, of dat je dat in 4 stappen doet met enige tijd ertussen...) Maar inmiddels heb ik begrepen dat dat niet uit moet maken (toch??.. O-) )

Verwijderd

Klopt precies, alle spoelen zijn hetzelfde dus je kunt hem ook in elke stand laten staan :) Natuurlijk wel weer bij de goede spoel beginnen als je verder gaat, anders krijg je lelijke sprongen en weet je zijn stand niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 21:11:
Klopt precies, alle spoelen zijn hetzelfde dus je kunt hem ook in elke stand laten staan :) Natuurlijk wel weer bij de goede spoel beginnen als je verder gaat, anders krijg je lelijke sprongen en weet je zijn stand niet meer.
Prima!!! Dat is precies wat ik graag horen wou!!
Bedankt voor alle stapsgewijze :P hulp!

Verwijderd

is het nou gelukt om stapjes van 1,8 graden te maken?
Ik heb ook wel vaker met stappenmotoren gespeeld maar bij mij is 't nooit echt van belang geweest hoe groot de stappen waren. Eigelijk heb ik nooit echt naar spec's van de motor gekeken voor de stapgrote.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 21:50:
is het nou gelukt om stapjes van 1,8 graden te maken?
Ik heb ook wel vaker met stappenmotoren gespeeld maar bij mij is 't nooit echt van belang geweest hoe groot de stappen waren. Eigelijk heb ik nooit echt naar spec's van de motor gekeken voor de stapgrote.....
Yep, is zeker gelukt, als je het topic goed had door gelezen had je dat er toch uit moet kunnen halen? In half-stepping mode kan ik zelfs stapjes van 0.9 graden maken 8)
Pagina: 1