A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Ik zie in de specificaties staan van LSI RAID card dat hij kan in:
5v 64-bit PCI slot en
3,3 v 64-bit PCI Slot
kan hij dus wel in een PCI slot die op 33Mhz draait..??
[ Voor 34% gewijzigd door John2B op 09-10-2003 18:42 ]
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Al de PCI sloten zijn 32bit/33MHz op de P4P800. PCI 2.2 en 2.3 betekent niet direct dat je PCI bus sneller draait. Je zit dus nog steeds gewoon aan de 133 MB/s limiet (die bij een 66MHz bus is verdubbeld). Als je een 66MHz controller erin stopt zal dit wel gewoon werken, maar dan op 33MHz. An sich niet zo'n probleem, tenzij je een grote RAID config d'r aan bouwt die meer dan 133MB/s trekt. Het zal dus gewoon werken in een 32/33 PCI slot hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door Laurent op 09-10-2003 18:48 ]
Maar die 64 bit PCI kaarten zijn toch veel langer dan de 32bit PCI sloten??
Most 64-bit, 66 MHz PCI cards are incompatible with older 33 MHz PCI slots, and can only be used in their specific PCI slot. 64-bit, 66 MHz PCI cards are extremely rare right now, and are usually reserved for VERY highly demanding PCI devices, so it's no big deal unless you're dealing with server-class systems.
Gevonden:
http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/General/PCI_Info.html
Onderste PCI card is compatible met "alle" PCI slots !!!
Bedankt..!!
[ Voor 85% gewijzigd door John2B op 09-10-2003 20:02 ]
Verwijderd
Ja, dat klopt. Een flinke SCSI schijf met een goede controller is misschien zelfs goedkoper dan 2x een WD Raptor + controller, terwijl de uiteindelijke oplossing ongeveer even snel zal zijn.dus een RAID10 met 10.000 Rpm WD Raptors is dus eigelijk een beetje zond
Dat is niet verstandig. De MPX chipset komt uit augustus 2001 (ongeveer), en die is wat betreft verkoop en ondersteuning aardig end-of-life, of zal dat binnenkort worden. Als je NU een MPX koopt, dan koop je een verouderde chipset. Daar komt nog bij dat de MPX alleen, voor zover ik weet, op dual borden voor AMD MP's zit.en moederbord upgrade naar een MPX is dan wel verstandig.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 20:21 ]
[...]
Ja, dat klopt. Een flinke SCSI schijf met een goede controller is misschien zelfs goedkoper dan 2x een WD Raptor + controller, terwijl de uiteindelijke oplossing ongeveer even snel zal zijn.
[quote][
Even voor de duidelijkheid, RAID10 is dus 5 Raptors 4x plus 1x hotspare.
Ik vraag mij ook af hoe het zit met de doorvoersnelheid van alle componenten, wat is dan de botllenek..Ik neem aan de disk zelf??
Verwijderd
Dit ga je echt niet trekken met een standaard PCI slot. Hier moet je een véél snellere PCI bus voor hebben. Ik weet niet zo snel wat het hoogst haalbare is. 64 bit op 66 MHz is al 4 keer zo snel als een gewone 32b/33MHz bus.
Ik weet niet uit het hoofd of 64b/100Mhz of 64b/133Mhz ook bestaat, maar áls het bestaat, dan is dat zeker niet op een workstation bord te vinden...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 21:00 ]
Mee eensVerwijderd schreef op 09 October 2003 @ 20:21:
Dat is niet verstandig. De MPX chipset komt uit augustus 2001 (ongeveer), en die is wat betreft verkoop en ondersteuning aardig end-of-life, of zal dat binnenkort worden. Als je NU een MPX koopt, dan koop je een verouderde chipset. Daar komt nog bij dat de MPX alleen, voor zover ik weet, op dual borden voor AMD MP's zit.
MPX chipset, ook wel de AMD760mpx uit m'n hoofd, is alleen voor dual bordjes bestemd, en beschikt iig over een appart kanaal voor PCI-66/64. Oftewel, 66Mhz 64bit PCI sloten. Deze lopen op een ander voltage dan de 'gewone' PCI sloten, maar sommige kaartjes zijn backwards compatibel en kunnen dus ook in PCI-X sloten gebruikt worden. Hierin is het voltage overigens een van de bepalende factors: de meeste 66MHz 64bit PCI sloten lopen op 3.3V, en hebben een andere inkeping. Sommige (zoals gebruikt bij de 760MP chipset) lopen echter op 5.0V en hebben weer iets andere inkepingen meen ik. De standaart PCI sloten lopen op 5.0V
133Mhz 64bit PCI sloten bestaan ook, en heten PCI-X sloten. Deze zijn echter zeer zeldzaam, en ook totaal overbodig: een 64bit / 66MHz PCI slot heeft 512mb/s bandbreedte en deelt deze enkel met 1 ander PCI slot, zodat je effectief minstens 256mb/s per slot kan gebruiken. Zelfs de snelste (S)IDE RAID zullen dit moeilijk te vullen vinden, aangezien je met 4 schijfen in RAID0 nog steeds 64mb/s per schijf tot je beschikking hebt, of zelfs 128mb/s als je maar 1 64bit/66MHz PCI slot (tegelijk) gebruikt. Zeer weinig (S)IDE HD's halen die 64mb/s continu, zodat je er effectief makkelijk 8 schijfen aan kan hangen
Maar als je zo'n enorme bandbreedte nodig hebt kun je beter een bord met onboard SCSI nemen, of in ieder geval een SCSI controller plus wat snelle schijfjes daarop
[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 09-10-2003 21:15 ]
't gaat niet om de bandbreedte maar om het feit dat er een PCI RAID kaart op de markt wordt gezet die die bandbreedte aankan, en vervolgens je er weinig aan hebt omdat de snelste SATA disk (momenteel) dus ook in een RAID0 opzet er bij lange na niet aan toe komt. Dan heb ik het over de bandbreedte van de kaart en laat ik even bandbreedte gebruik van een andere PCI kaart buiten beschouwing.[b][message=18957897,noline]FragFrog schreef op 09 October 2003 @
Maar als je zo'n enorme bandbreedte nodig hebt kun je beter een bord met onboard SCSI nemen, of in ieder geval een SCSI controller plus wat snelle schijfjes daarop
Is de bandbreedte van de kaart dan niet een beetje overkill, of kunnen we binnenkort vernieuwingen verwachten die een dergelijke bandbreedt rechvaardigen??
P.s. ik heb het gevoel dit we offtopic raken!!
Verwijderd
Overigens, als een set-up al zo belangrijk is dat je met hot spares aan de slag gaat in een RAID10 omgeving, mag je jezelf misschien afvragen of er geen betere oplossingen zijn.
Wel, je kunt 't wel doen via één PCI S-ATA RAID kaart waar je alle vijf de disken aan hangt wanneer deze disken bijna als enigen de beschikking hebben over de PCI bus (dus geen andere grote bus 'hoggers') en maximale STR niet het oogmerk is van deze set-up. Tenslotte zit een groot deel v.d. kracht van deze Raptors niet in alleen hoge STR's maar ook in lage toegangs- en zoektijden
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Een moederbord met een 32-bit 33MHz PCI-bus zal inderdaad niet de maximale performance van een Raptor RAID 0 stripe kunnen benutten. Dat wil echter niet zeggen dat RAID 0 nutteloos zou zijn. De maximale transfer rate wordt alleen gehaald bij sequentiële lees- of schrijfoperaties. In de praktijk zullen de meeste I/O's bestaan uit kleine stukjes data die over het schijfoppervlak zijn verspreid. De schijf zal daardoor veel moeten seeken. Zoals je waarschijnlijk weet hebben harde schijven een relatief zeer hoge toegangstijd. Het gevolg is dat de werkelijke transfer rate veel lager zal zijn het maximum van de PCI-bus, waardoor de RAID-configuratie (die een groter aantal I/O's kan verwerken) toch stukken beter zal presteren dan een enkele drive.John2B schreef op 09 October 2003 @ 19:22:
dus een RAID10 met 10.000 Rpm WD Raptors is dus eigelijk een beetje zonde, en moederbord upgrade naar een MPX is dan wel verstandig.
http://gathering.tweakers...t_message/17919687#agppci (onderaan)
Verwijderd
Dus je zou met 4WD Raptors wel boven 200MB/sec kunnen uitkomen als je er 2 aan de ICH5R hangt en 2 aan PCI add-in controller? Dat klinkt leuk. Dit zou dan wel via software RAID0 moeten.Abbadon schreef op 09 October 2003 @ 22:28:
Als je de S-ATA aansluiting van de ICH5 'southbridge' gebruikt omzeil je de PCI bus: deze S-ATA controller hangt namelijk niet aan de PCI bus maar zit in de ICH5 chip en staat zo via een 266MB/s pijp in verbinding met de 'northbridge'Probleem is alleen dat je tot twee disken beperkt wordt. Wil je meer S-ATA disken gebruiken dan ontkom je niet aan een PCI kaart en dus belasting v.d. bus. Misschien een optie om er twee aan de ICH5 te hangen en twee aan de PCI add-in controller? (wat automatisch betekent dat je aan software RAID zult moeten doen en hotspares kunt vergeten, althans met de standaard voorzieningen).
Overigens, als een set-up al zo belangrijk is dat je met hot spares aan de slag gaat in een RAID10 omgeving, mag je jezelf misschien afvragen of er geen betere oplossingen zijn.
Wel, je kunt 't wel doen via één PCI S-ATA RAID kaart waar je alle vijf de disken aan hangt wanneer deze disken bijna als enigen de beschikking hebben over de PCI bus (dus geen andere grote bus 'hoggers') en maximale STR niet het oogmerk is van deze set-up. Tenslotte zit een groot deel v.d. kracht van deze Raptors niet in alleen hoge STR's maar ook in lage toegangs- en zoektijden
Weet iemand trouwens hoe dit zit bij Socket A mobo's van bijv. VIA en Nvidia?
Heb je daar ook een aparte S-ATA controller op de southbridge en eentje die via de PCI bus gaat?