Toon posts:

Netwerk kan niet op 100mb(full en half duplex).

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al tijden een probleem dat mijn netwerk niet op 100mb wil werken.
Nou heb ik mijn pc zo ver dat hij een andere netwerkkaart ziet(reinstall zonder ACPI).
Nou dat mijn pc met een 100mb verbinding werkt heb ik er voor gekozen om de pc beneden ook maar op 100mb te zetten(normaal op 10mb half duplex).

De pc boven werkt goed, alleen de pc beneden wil niet op het netwerk komen.

Mijn netwerk config:
Internet: Com21 kabelmodem met @home(breedband, 320kb/s max).
Router: Sitecom DC202 met nieuwste firmware.
Kabels: Cat5 UTP(goed geknipt/patched)
Switch: Edimax 8 poorts - 10/100mb

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Com21 Modem ------ Router(4 poorts switch)
                        |
                        |-------- 1 - Woonkamer(Deze pc)
                        |-------- 2 - Woonkamer(nvt)
                        |-------- 3 --------------- 20m -- Switch
                        |-------- 4                            |
                                        Mijn pc(100mb werkt) --|
                                                   PC Zolder --|

Ik maak gebruik van 3Com Fast Etherlink XL PCI 10/100 adapter(3C905B-TX) en nog een 3C905-xxx kaart met coax en tolkenring er bij.

Mijn kabels zijn GOED geknipt(dus daar kan de fout niet zitten).

Software configs:
code:
1
2
Windows 2000 SP4
3C905-TX

code:
1
2
Windows XP Pro SP1
3C905-TX

Wat heb ik gedaan:
• Netwerkkaart verwijderd
• Alle netwerk onderdelen verwijderd(tcp/ip enzo)
• Netwerkkaart vervangen
• 100mb half en fullduplex getest
• Reinstall windows helpt niet(1 maand geleden gedaan, toen hielp het niet).

Als ik de NIC op 100mb zet(ongeacht de duplex modus) dan krijg ik dit te zien zodra ik een IP wil vernieuwen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /renew *

Windows IP-configuratie

Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze 
interface: LAN-verbinding
4. Kan geen contact met de DHCP-server maken. Aanvraag 
is verlopen.

Ik kan wel packets verzenden(6577 total)/ontvangen(92), alleen ik ontvang niet voldoende packets(in vergelijking met verzenden) vind ik.

Het zou de kabel kunnen zijn, maar deze is volgends mn meter gewoon goed.

Ik heb GEEN zin om de XP pc een reinstall te geven, alleen als het ECHT niet anders kan.
ik hoop voldoende info gegeven te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 18:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

een 3C905-xxx kaart met coax en tolkenring er bij.
zo'n kaart bestaat bij mijn weten niet.

Als je die PC van zolder in de huiskamer aansluit, doet hij het dan wel goed? In dat geval zit het toch echt in je kabels..

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

-ET-

Phone Home

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 18:51:
[...]

zo'n kaart bestaat bij mijn weten niet.

Als je die PC van zolder in de huiskamer aansluit, doet hij het dan wel goed? In dat geval zit het toch echt in je kabels..
ik denk dat hij deze bedoeld

Afbeeldingslocatie: http://www.3com.com/products/prodimage/image/prd_lg_3c905b_combo.jpg

@TS ik kan niet uit je verhaal opmaken of je je kabel al een keer van poort verwisseld hebt?

Verwijderd

Download anders eens de dos-utility van de 3com site en check waar de kaart op staat ingesteld. Probeer dan meteen de kaart opnieuw het media te laten detecteren.

Is bij ons wel eens vaker voortgekomen dat ie de verkeerde media pakt of anders de snelheid niet goed wil pakken.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
download van de 3com-site de nieuwste drivers, dit wil ok wel eens helpen..... heb dat zelf ook al eens meegemaakt, en de nieuwste drivers werken dan wel...

Who Needs Windows...

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Naar mijn weten heeft 3com nooit een 10/100Mbit netwerk kaart MET BNC aansluiting op de markt gebracht die op 100 megabit wilde werken.

Het tolkenring, waar TS dus waarschijnlijk tokenring bedoelt is niet aanwezig op deze kaart. Die aansluiting is gewoon een andere Ethernet aansluiting nl. voor thick ethernet kabel.

conclusie: de netwerkkaart ondersteund geen 100mbit

[ Voor 3% gewijzigd door Emmeau op 09-10-2003 20:07 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

-ET-

Phone Home

volgens dit linkje kan die kaart gewoon op 100mbit draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 19:00:
Download anders eens de dos-utility van de 3com site en check waar de kaart op staat ingesteld. Probeer dan meteen de kaart opnieuw het media te laten detecteren.
Hoe heet die DOS-Utility? Er staan zoveel downloads op de 3Com site(natuurlijk alleen de 3c905x kaart downloads en van Windows XP).
Dafjedavid schreef op 09 October 2003 @ 19:58:
download van de 3com-site de nieuwste drivers, dit wil ok wel eens helpen..... heb dat zelf ook al eens meegemaakt, en de nieuwste drivers werken dan wel...
Dit heb ik gedaan, als ik hem op aansluiting(op de wandcontactdoos) #1 aansluit en op 100mb zet(ongeacht de duplex modus) dan zie ik continu dit in een _irri_ balon van Windows XP.
code:
1
De netwerkkabel is niet verbonden.

code:
1
100MB netwerk gevonden(ofzo).

Ik zie dus continu deze 2 balonnen elkaar afwisselen, oneindig lang.

Als ik hem op #2 op de wandcontactdoos aansluit dan ontvang ik geen packets(maar geen balonnen).
Emmeau schreef op 09 October 2003 @ 20:05:
conclusie: de netwerkkaart ondersteund geen 100mbit
1) Als een netwerkkaart geen 100mb ondersteund dan zou je dat ook niet in kunnen stellen.
2) Op de kaart staat dat hij via RJ45 een 10/100 verbinding aankan en via de rest(tolken ring en coax) max 10mb.
3) Deze kaartjes heb ik op mn werk een stuk of 50 in de computers ingebouwd.
4) conclusie: |:(

[edit]
nofi hoor, moest er even uit.

Verwijderd

ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c90x/3c90x2.exe

Hierin zit een bestand dat heet 3C90XCFG.exe. Moet je een bootdisk aanmaken en dit bestand erbij zitten. Dan gewoon runnen. Het menu wat je dan krijgt wijst zich van zelf wel

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Ik heb ook eens lang zo'n probleem gehad, bleek achteraf gewoon in me kabel te zitten die ik zelf gemaakt had.
Belangerijk is dat die kruising erin zit, maar als je hardware die kruising al maakt, dan is deze post overbodig.

(edit .Mijn kabels zijn GOED geknipt(dus daar kan de fout niet zitten.)

Dit heb ik gelezen ja :)

[ Voor 20% gewijzigd door Bajo op 12-10-2003 10:08 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Verwijderd

Topicstarter
In dat bestand zit alleen een mannesman.dos dir en 2 bestanden, geen 3c90xcfg.exe.

De 3Com website kan ook niets vinden op 3c90xcfg.exe.
Die file is btw 500kb, als ik hem uitpak dan krijg ik maar 32kb aan files. En nou lijkt me niet dat het extract progje zo groot is dat het 450kb in beslag neemt.
Bajo schreef op 12 October 2003 @ 10:05:
Ik heb ook eens lang zo'n probleem gehad, bleek achteraf gewoon in me kabel te zitten die ik zelf gemaakt had.
Belangerijk is dat die kruising erin zit, maar als je hardware die kruising al maakt, dan is deze post overbodig.

(edit .Mijn kabels zijn GOED geknipt(dus daar kan de fout niet zitten.)

Dit heb ik gelezen ja :)
Hoe bedoel je dit? Kruising in kabels?
Nouja iig ze zijn allemaal volgends Cat5 geknipt(UTP Kabel).
En de wandcontactdozen zijn ook goed aangesloten op de kabel(kleurcodekaartje dat in het doosje zat(netwerkcontactdozen inkopen per 100 voor mn werk ;) ).

Orange-Wit
Orange
Groen-Wit
Blauw
Blauw-Wit
Groen
Bruin-Wit
Bruin
uit mn hoofd, en dat klopt.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

-ET- schreef op 09 October 2003 @ 20:53:
volgens dit linkje kan die kaart gewoon op 100mbit draaien.
Maar als het een 3C900-Combo is kan die alleen op 10 draaien.

Living the American Dream

Verwijderd

Wellicht foute antwoord, of een tip voor de juiste richting?
Er waren 2 100Mb/s standaarden. De 4 draads standaard heeft overleefd , de 8 draads standaard niet. (hoe heetten beide ook al weer)
Mogelijk doet die NIC wel 100Mb/s , maar met verkeerde standaard.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mm ik heb dat probleem ook eens gehad, na lang gepruts en gedoe. Kwamen we erachter dat de kaart wel op 100mb half duplex kon met een hubje en niet full duplex 100mb met een switch.

Ding maar weggegooid en een nieuwe erin en hij liep :)

Dus ik zou ook eens een andere nic proberen.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Erik_van_H schreef op 13 oktober 2003 @ 10:43:
Maar als het een 3C900-Combo is kan die alleen op 10 draaien.
Anders lees je even het topic. Daarin staat dat hij ZEKER 100mb aankan en dat het een 3C905B-Combo is.
tweakduke schreef op 13 October 2003 @ 11:02:
Mm ik heb dat probleem ook eens gehad, na lang gepruts en gedoe. Kwamen we erachter dat de kaart wel op 100mb half duplex kon met een hubje en niet full duplex 100mb met een switch.

Ding maar weggegooid en een nieuwe erin en hij liep :)

Dus ik zou ook eens een andere nic proberen.
Hoeveel andere nic's moet ik proberen?
3C905B-Combo(2 stuks)
3C905
Een of andere Realtek kaart die ZEKER 100mb aankan.

Deze heb ik allemaal getest. Het maakt GEEN verschil of ik een andere kaart gebruik cq andere kabel(mijn 30 meter UTP Lankabel, deze kan zeker met 100mb werken(heeft hij iig altijd gedaan).

Het lijkt of dat Windows XP geen 100mb aankan, of een misconfig(kan hardwarematig zijn en/of softwarematig) in de pc ergens?
Ik heb btw ook een 3C905 in mijn eigen pc zitten en als ik die vervang met een 3C905B-Combo dan werkt die gewoon op 100mb.

Hier kan de fout nog zitten(denk ik):
• PC(hard/softwarematig)
• Router? Volgends de specs kan deze 100mb aan(Sitecom DC202 met laatste firmware)

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Loopt de kabel langs Coax of Elektriciteits kabels, zoja, het kan storing veroorzaken in de kabel.

Dan kan hij alleen op 10 mb.

[ Voor 15% gewijzigd door Plofkotje op 13-10-2003 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Plofkotje schreef op 13 October 2003 @ 17:37:
Loopt de kabel langs Coax of Elektriciteits kabels, zoja, het kan storing veroorzaken in de kabel.

Dan kan hij alleen op 10 mb.
Nou je het zegt, ja idd.
Deze gaat onder de vloer door(ijzere pijp uit 1920 voor stroom, was leeg), in de meterkast komt hij langs de 230 ingang van het huis(router staat daar). Kan ik het afschermen met allu.folie? Of mischien een ijzere case maken ofzo? Deze natuurlijk aarden.
Moet mijn router ook in allu, deze is van ijzer dus lijkt niet dat het veel uitmaakt, iig de kabels van allu maken.
Dan heb ik FTP kabel :P

ik ga ff testen....

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik zal het ff proberen ;) . Hier vind iedereen dat ik daarmee vreselijk overdrijf, maar het is echt zo, wij hebben er STP voor moeten kopen. Gewoon proberen.

[ Voor 65% gewijzigd door Plofkotje op 13-10-2003 19:45 ]

Verwijderd

http://members.home.nl/rochel/files heb ik alle bestanden uitgepakt. Je zult het goede bestand daar tussen vinden.
Pagina: 1