[W2K Server] oude DHCP releases blijven staan

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Ik heb afgelopen weekend een lan gehad bij mij thuis en iedereen heeft netjes van mijn server een ip adres gekregen, etc.

nu zie ik echter de releases nog steeds in mijn tbal staan.
192.168.0.1 is server
192.168.0.2 t/m 192.168.0.11 zijn in gebruik door server
192.168.0.12 ben ik
192.168.0.13 t/m 192.168.0.20 zijn in gebruik door de mensen die al weer thuis zijn :?
als ik nu laptop aansluit dan krijgt deze JAWEL...192.168.0.21 en das niet de bedoeling.

hoe komt het dat de in het verleden gebruikte ip adressen blijven staan in deze tabel en waarom gaan ze niet weg als ik op refresh klik :'(

Verwijderd

zit er niet ergens een release knopje (of kan je nergens de DHCP's releasen?) ik denk namelijk adt als je op refresh klikt dat hij dan gewoon vrolijk alle DHCP's refresht...(of alleen het beeldscherm)

• shardphoenix
ja idd alleen het beeldschem verder gebeurt er niet echt veel

*edit*
server gereboot
en alle uitgegeven ip adressen staan er vrolijk nog in

[ Voor 41% gewijzigd door shardphoenix op 09-10-2003 20:17 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

ff je dhcp scope wegdonderen en daarna weer opnieuw aanmaken is enige oplossing als hij hard wordt onthouden ergens. Mocht ie op in een omgeving staan met active directory vergeet dan niet em to authorizen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Hoe lang staan je lease-times ?
Misschien is dat ook nog van enige invloed :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De meeste (Windows) DHCP servers zullen standaard proberen een PC altijd je laatst gekregen adres te geven. Dit houdt in dat zelfs na de lease expiry time, je leases blijven staan. Op het moment dat je leases echt 'op' zijn, zal hij de expired leases weer gaan hergebruiken.

Dit is ook een logische actie - als je nog genoeg addressen hebt, is er niemand bij gebaat een PC een address te geven van een andere PC. Al met al is het dus gewoon het handmatig verwijderen van je oude leases wil je dat ze weg zijn :)

• shardphoenix
de release tijd staat op oneindig volgens mij
er is namelijk nog een pc in huis die 24/7 aan staat dus...maar goed
ik ga eens ff testen of het werkt om de dhcp scope wat kleiner te maken zodat ze allemaal in gebruik zijn en dan kijken of iemand die nieuw komt een oud eerder uitgegeven maar ongebruikt ip adres krijgt.
testing

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Ken jij het principe van DHCP eigenlijk wel.

[kleine opfriscursus hoe dhcp werkt]

Client vraag lease aan DHCP server geeft lease. na 50% van verlopen lease tijd doet client broadcast naar DHCP server om te melden dat hij opnieuw lease wil. DHCP stuurd ack pakketje en Client heeft weer full leasetijd. Bij geen gehoor van DHCP server gaat Client na 50% van die verlopen tijd weer een broadcast doen opzoek naar een DHCP server in jou netwerk.. bij 100% is einde oefening. Dus Expires never is niet nodig.
[/kleine opfriscursus hoe dhcp werkt]

Verwijderd

zie boevengenoemde opmerkingen; je zegt zelf dat de lease oneindig staat; welnu dan worden ze dus oneindig vastghouden tenzij je de leasetijd aanpast of de adressen gaat deleten.

Gewoon ff in de DHCP manager kijken en aanpassen

• shardphoenix
ok. leek mij logisch dat dhcp server de niet actieve connecties verwijderd uit de dhcp tabel...dit gebeurt volgens mij met een Netware server wel namelijk maar goed ik weet voldoende
Pagina: 1