VPN Concentrator met 3 adsl routers

Pagina: 1
Acties:

• Davidoff402
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2022

Davidoff402

The more you tweak....

Topicstarter
Titel is een beetje vaag maar hieronder een uiteg van de situatie.

Het volgende probleem:

In nederland willen we met 20 man simultaan een connectie maken via VPN naar een server in het buitenland. De gedachte is een Cisco concentrator te gebruiken uit de 3000 serie.

Onze upload is genoeg (1.5 Mbit) en de download aan de buitenlandse kant is ook 1.5 Mbit. Maar de upload is maar 384Kbit maximaal welke ze in het buitenland kunnen leveren.

3 ADSL lijnen nemen en we zitten aan 1 Mbit upload in het buitenland, maar is dit wel mogelijk met een VPN verbinding naar 1 server?

Sempron 3800+ 8k9a7i

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Is alles in jullie beheer???

Je kunt 3 ADSL lijnen nemen, maar wat wil je dan doen? Bundelen, loadbalancen??? Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het verhaal een beetje erg beknopt.... Wat zijn de opties die je zelf al bekeken hebt???

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Het kan alleen als je aan beide kanten iets anders er tussen zet om die lijnen te bundelen, volgens mij kan die Cisco dat iig. niet. 2x een linux router oid en gaan met die banaan.

Is het niet beter om gebruik te maken van terminal services of citrix?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:06

Predator

Suffers from split brain

Waarom neem je 3 ADSL lijnen ipv een 2Mbit SDSL lijn :?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:07
Predator schreef op 09 oktober 2003 @ 19:53:
Waarom neem je 3 ADSL lijnen ipv een 2Mbit SDSL lijn :?
Misschien is dat daar niet mogelijk, als ze al geen snellere upload kunnen regelen zou dat wel mogelijk zijn. Oftwel meer info TS!

Verwijderd

wat moeten die gebruikers doen (oftwel hoeveel dataverkeer gaan ze genereren?

• Davidoff402

Davidoff402

The more you tweak....

Topicstarter
Het is zo dat het buitenland maximaal 384 upload kan krijgen bij de provider. Maar wij willen vanuit Nederland met 20 man een SQL database in het buitenland benaderen.
De data die wij binnenkrijgen komt dus met maximaal 384K binnen wat naar mijn inzicht niet genoeg is om 20 man lekker op een databeestje te laten werken. Het probleem is dus gewoon dat de provider niet genoeg upload biedt.

Is het uberhaupt wel mogelijk om via een "bundelaar" (in vorm van router, proxy) VPN connecties met 1 server te krijgen?

Na onderzoek is gebleken dat Citrix een te dure grap zal worden voor wat wij willen en is toch een redelijke overkill. In principe is het topic dat we 20 mensen (gelijktijdig en zonder teveel oponthoud) op een SQL server in het buitenland willen laten werken. Alleen kunnen ze maar data met 384k verturen. 3 abbo's nemen en bundelen lijkt de enige oplossing. Alleen moet VPN daarna dan ook nog mogelijk zijn.

Sempron 3800+ 8k9a7i

Verwijderd

Het zal je een hoop moeite en tijd besparen als je gewoon probeert een professionele SDSL-lijn te krijgen. Drie ADSL-lijnen bundelen kán wel, maar wordt erg moeilijk. Je zit dan sowieso op een Linux-systeem aan die kant die die drie lijnen gaat bundelen, en het is maar de vraag of daar de expertise voor in huis is.
Voor zover ik weet zijn er geen hardwarematige bundelaars voor drie lijnen..

• Davidoff402

Davidoff402

The more you tweak....

Topicstarter
Yes, dat is best balen. Het probleem zijn de DSL aanbieders, welke geen oplossingen bieden voor hogere snelheden dan 384. (Ja, dedicated lijn misschien)

We gaan maar even verder zoeken naar andere alternatieven. Ze moeten toch wel ergens SDSL of adsl met hoge upload kunnen leveren....

Wanneer de lijnen gebundeld gaan worden, gaat het eigenlijk lijken op een soort load-balancing. 20 mensen die data ontvangen en sturen naar SQL, ik denk dat we direct dichtslibben :(

Ik heb hier een voorbeeld van een situatie zoals in 3xADSL zou kunnen:

http://www1.magma.ca/images/adsl-backup.jpg

Maar dit is een bedrijf in Amerika :(

[ Voor 15% gewijzigd door Davidoff402 op 13-10-2003 13:22 ]

Sempron 3800+ 8k9a7i

Verwijderd

Davidoff schreef op 13 oktober 2003 @ 09:02:
Na onderzoek is gebleken dat Citrix een te dure grap zal worden voor wat wij willen en is toch een redelijke overkill. In principe is het topic dat we 20 mensen (gelijktijdig en zonder teveel oponthoud) op een SQL server in het buitenland willen laten werken.
Tja, ik vindt vette bandbreedte aanschaffen voor SQL verkeer weer overkill.
TC is juiste bedoeld om dit soort problemen te tackelen.
En als je Citrix laat vallen, en alleen 2003 TS gebruikt?
Ik zou nog maar eens naar alle opties kijken; 2 koekebakkers die een verkeerde query opstraten, en weg is je bandbreedte.

• Davidoff402

Davidoff402

The more you tweak....

Topicstarter
Ok, ik heb de mogelijke oplossing gevonden bij een bedrijf dat zegt SDSL aan te kunnen bieden. We kunnen zo naar een 2 Mb of eventueel 3 Mb verbinding gaan (symmetrisch).

Een overzicht van de waarschijnlijke oplossing:

Nederland:

- 20 VPN capable desktops
- Snelle (ADSL) internet connectie (2x 1 Mb)

Buitenland:

- 1 SQL Windows2K VPN server
- Cisco 3000 Series concentrator.
- SDSL connectie 2 Mbit up/down
- SDSL router

Zou dit volstaan?

Sempron 3800+ 8k9a7i

Verwijderd

tja waarom je niet een ts server neer wil zetten is me eigenlijk onduidelijk. een voordeel hier van is dat wanneer de vpn verbreekt en je sessie disconnect je weer in dezelfde sessie verder kan gaan, ipv een query opnieuw uit te voeren.

Verwijderd

Je bent moeilijk te overtuigen, om van het door jouw in gedachte pad af te gaan, dus dan maar een "eye-opener". Download een bandbreedte programma van het web, en zet die op een 2 of 3 megabit lijn simuleren op de sql server (physiek is dat dan ongeveer 200 tot 300 kilobyte per seconde)
Ga dan eens connecten met een stuk of wat van je sql clients.
Is de performance acceptabel? (een test met 5 man tegelijk zou je al meer moeten kunnen vertellen)

Verwijderd

Het bundelen van de verschillende ADSL verbindingen is niet het grootste probleem. Het gebruik van gebundelde verbindingen is erg lastig voor VPN.

Je zult in ieder geval 3 aparte tunnels op moeten zetten daar IPsec verbindingen niet tegen a-symetrische routering kunnen. Hierna zal je een of andere load balancing op moeten zetten welke de last onder de verschillende tunnels verdeeld.

Citrix is vaak te duur inderdaad, maar hebben jullie een eenvoudige Windows Terminal server overwogen? De winst die je met Citrix haalt is in de praktijk te verwaarlozen. (Niet dat Citrix geen mooie extra features heeft ofzo)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 10:59 . Reden: Extra info ]

Pagina: 1