Toon posts:

PC Reboot uitzichzelf (geen virus waarschijnlijk)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit zo, laatste tijd begint mn pc uitzichzelf te resetten.
Niet zoals met msblaster maar op een manier alsof je zelf op reset drukt en dus meteen zonder enig afsluit procedure reboot
Ik draai de nieuwste norton Avi met laatste updates, en zonealarm pro als firewall op hoogste beschermings level, winxp pro met de laatste updates allemaal (verse installatie). Waarschijnlijk is dit dus iets hardwarematigs, omdat de pc dus ook weleens tijdens het rebooten opnieuw opstart. Ik moet er bij vermelden dat ik sinds ik een verse winxp eroverheen heb gegooid de pc
voornamelijk opnieuw opstart tijdens het eerste half uurtje (een paar keer achter mekaar), alsof hij dan nog niet goed is warmgedraaid ofzo,
daarna gebeurt het sporadisch nog wel eens, maar ik heb gister bijvoorbeeld 10 uur achterelkaar uptime gehad zonder dat hij opnieuw rebootte. M'n pc is ongeveer een jaar oud, en alle onderdelen doen het voor de rest prima zo lang er maar niet word gereboot. Er is ook niet een bepaald moment waarop er steeds
een reboot plaatsvind, het lijkt willekeurig te zijn, want ik kan in principe nog wel alles draaien, spelletjes, muziek, internet, video renderen etc. De hd's lijken in orde, ik heb xp op 2 aparte hd's staan en op allebij de installaties is het probleem voor gekomen, dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen. Ik vraag me af hoe ik nu het beste kan bepalen wat het probleem is.
Als iemand enig idee heeft hoe ik hier verder mee moet, hulp word zeer gewaardeerd ;) . Alvast bedankt.

Specs mocht het belangrijk zijn :
Athlon xp 1700
Gigabyte ga7vaxp moederboard
512 mb A merk DDR 2700 geheugen
Nvidia asus Gforce 4 ti 4200
2x 80 gb 7200 rpm maxtor diamond max plus 9
onboard audio/ netwerk

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47

icecoolsniper

never run from a sniper!

Staat het automatisch rebooten van windows soms aan?
configuratiescherm/systeem/geavanceerd/opstart en herstelinstellingen
Het vakje de computer automatisch opstarten moet leeg zijn

[ Voor 56% gewijzigd door icecoolsniper op 09-10-2003 15:10 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Marcus Aurelius
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10-2023
Deze Computer -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> Opstart- en herstelinstellingen -> Instellingen -> bij Systeemfouten "De computer automatisch opstarten" uitvinken.
In plaats van het opniew opstarten krijg je nu een BSOD (blauw scherm) met een fout melding. Noteer die en ga dan zoeken wat die foutmelding betekent.

In the end nothing really matters.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je voeding misschien? :?

Verwijderd

Heb ik ook gehad, was toen een mobo probleem nieuw mobo erin en alles werkte perfect

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:10
Mocht je wat marcus_aerelius al opmerkte niet aan gevinkt hebben staan.Dan denk ik zelf dat je voeding wat troubles heeft.

Wanneer reboot hij precies? als je intensief met je pc bezig bent , of ook in "idle"stand? Als je intensief met je pc bezig bent, en hij reboot kan het zijn dat er een behoorlijke hoeveelheid stof de boos doener is.Schoonmaken(voorzichtig!)(net spanning eraf) en daardoor kan het zijn dat alles weer wat beter koelt en zo dus minder stroomverbruikende fannetjes nodig heeft om het hoofd koel te houden.

Wat zijn de specs van je psu btw :? Noname of brand kan een heel verschil maken

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

heb ik ook vaker gehad.... schijnt n probleem te zijn van hardware onderling.....

idd dikkere voeding zou ook kunnen helpen...
ik heb nu maar n 300watt voeding en me sys trekt veel meer... veroorzaakt zodra ik
ga gamen best vaker hangups.... gelukkig game ik zelden...

maar zodra me geld binnen is ga ik meteen n 460watt enermax halen.. hoop dat t dan verholpen is...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Het wijst inderdaad richting de voeding .. Doe een beetje zuiniger met stroom door bijvoorbeeld flink terugklokken (FSB@133 >> FSB@100), CD/DVD drives loskoppelen, AGP kaart vervangen door een PCI kaart, etc.. en zie toe hoe je bak het zich houdt :)

Verwijderd

mss een harddisk met slechte sectoren zoals ik vorige week voorhad. .. alhoewel hij niet resette maar vooral uitviel.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 08:20
Kijk eens via de Event Viewer in de application logfile. Hierin zie je precies wat er gebeurd vlak voor een crash. Als je de properties van een entry opvraagt krijg je zelfs te zien waar het misgaat.
Ik had het zelfde probleem en wat blijkt; in de log zag ik dat de reboot werd veroorzaakt door de Truevector Service van Zonealarm. Die probeert een bestand weg te schrijven wat niet gevonden kan worden en voila, een crash. Je kunt die service niet disablen want ZA heeft het nodig. Ik heb twee pro versies én de free versie geprobeerd van ZA maar ik bleef die verdomde reboots houden. Ik ga nu over op de vuurmuur van Norton.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als het hardware is (en daar lijkt het op, zeker als de machine ook reboot tijdens het starten), zou ik als eerste de voeding wantrouwen. Wat voor PSU heb je?

Als het de voeding niet is, kan het een ander (actueel) probleem zijn. Het blijkt namelijk dat op sommige moederborden elco's (elektrolytische condensatoren, worden o.a. gebruikt om de voeding voor de CPU te stabiliseren en te bufferen) van slechte kwaliteit zijn gebruikt. Deze elco's begeven het na drie maanden tot twee jaar (goede elco's moeten bij normaal gebruik minimaal vijf jaar meegaan). Als dit het probleem is, merk je het helaas pas als er een elco zichzelf helemaal ins blaue hinein blaast. Het bord draait dan waarschijnlijk helemaal niet meer, en het defect aan de elco kun je herkennen doordat de behuizing van de elco is opgebold of zelfs is opengebarsten. Ik weet dat dit elco-probleem o.a. optreedt bij _sommige_ borden van Gigabyte die geproduceerd zijn tussen 2000 en 2002, als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier een update :
Ik heb wat sugesties uitgeprobeerd, waaronder de volgende,
automatic recovery staat uit, ik heb de event viewer logs allemaal doorspit,
m'n pc helemaal opnieuw in en uitelkaar gehaald en alle stof met een compressor
heel voorzichtig verwijderd, de temperatuur gechecked etc.
De event logs gaven helemaal niks aan aan errors helaas.
De reboots gebeuren nog steeds, en nu ook weer als m'n pc langere tijd aan heeft gestaan,
dus het verhaal van dat het aleen in het eerste half uurtje gebeurt gaat
ook niet meer op.
De moederboard en cpu temperatuurt zijn beide continu ongeveer 45 C
In de bios setup heb ik alle eventuele automatische reset mogelijkheden uitgezet.
M'n voeding kan ik geen merk van vinden, zal wel no brand zijn ofzo, maar is in ieder geval
300 watt. 1 ding viel me op, games beginnen haperend te lopen, ze lopen nog wel,
maar soms hapert het even en dan gaat het weer verder op normale snelheid. Voor de rest kan ik in principe nog steeds alles doen, ik weet niet of het verstandig is om m'n pc uberhaupt nog te gebruiken, maar anders kan ik ook niet posten hier :P .
Ik zal morgen m'n videokaart met een andere proberen te vervangen als een test. Verder nog enige suggesties, hoe ik tenminste kan uitvinden wat het mischien zou kunnen zijn? Alvast bedankt, jullie hulp word wederom zeer
gewaardeerd.
Pagina: 1