P4C800-e Deluxe Q-fan probleem

Pagina: 1
Acties:

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:31
Ik heb sinds kort een nieuw moederbord namelijk de Asus P4C800-e Deluxe met een Pentium 4 3ghz erop. (boxed cooler)
In de Bios heb ik Q-fan uitgezet
Als ik gewoon in windows werk draait de cpu fan ook gewoon constant dezelfde snelheid (3000rpm)
Maar als ik een spel ga spelen dan gaat de fan onregelmatige toeren maken
Het is erg irritant om daar steeds naar te moeten luisteren
Maar ik weet voor 100% dat Q-fan uitstaat hoe kan het dan dat hij toch van snelheid veranderd?

dit moederbord heeft een soort van automatisch overclokken genaamd AI overclocking zou dat er iets mee te maken hebben?

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

De fan van de boxed p4 is temp controlled, die gaat harder draaien als de cpu warmer wordt. Het kan evt. ook je voeding zijn die luider wordt als de computer moet werken zoals bij games...

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Vincent Meijer

You better believe it!

Ik heb hetzelfde moederbord alleen met een 2,8ghz cpu. Ik zou als ik jouw was de standaard boxed koeler vervangen voor een stille Zalman koeler ofzo. Verder kan je als je Q-fan uit hebt staan in windows de snelheid van je fan regelen met een programma dat Speedfan heet. Werkt echt super.

Systeem specs

• joostve
het is echt de cpu fan
ik ga eerst speedfan eens proberen

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

ja de fan heeft een zelf een temp sensor ingebouwd, die bevind zich onder het ziveren labeltje en regeert dus meer op kast temp dan op cpu temp. je kan wel die ntc eraf halen en doorverbinden, dan draai de fan op constant tempo, en kan je het wel afregelen met speedfan...

speedfan+de ingebouwde temp control zal toch weer wisselende toerentallen laten zien...

edit:
de intel spec sheet voor 800fsb p4 procs raadt het gebruik van q-fan en speedfan zelfs min of meer af met de boxed cooler:
constant +12V to the processor's power header to ensure
proper operation of the variable speed fan for the boxed
processor
ftp://download.intel.com/...um4/datashts/29864310.pdf p74-78

[ Voor 34% gewijzigd door Dark op 09-10-2003 16:16 ]

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Vincent Meijer

You better believe it!

Dark schreef op 09 October 2003 @ 16:00:
ja de fan heeft een zelf een temp sensor ingebouwd, die bevind zich onder het ziveren labeltje en regeert dus meer op kast temp dan op cpu temp. je kan wel die ntc eraf halen en doorverbinden, dan draai de fan op constant tempo, en kan je het wel afregelen met speedfan...

speedfan+de ingebouwde temp control zal toch weer wisselende toerentallen laten zien...

edit:
de intel spec sheet voor 800fsb p4 procs raadt het gebruik van q-fan en speedfan zelfs min of meer af met de boxed cooler:

[...]

ftp://download.intel.com/...um4/datashts/29864310.pdf p74-78
Het lijkt me idd niet handig om beide functie tegelijk aan te hebben. Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat beide functies mekaar gaan versterken of juist tegenwerken/afzwakken.

Joostve heb je Speedfan al werkende? Het is een tikkeltje lastig om te configureren maar daarna werkt het als een trein. In de help staat trouwens stap voor stap uitgelegd hoe je Speedfan moet configureren.

Systeem specs

• joostve
ik ben het aan het configureren maar ik heb het idee dat het programma niet reageert op mijn instellingen.

hij geeft bv geen werkelijke temparatuur aan maar een standaard temp van 25 graden.
de throttle staat standaard op 7500 en veranderd ook niet als ik hem verhoog.
het programma FanSpeedNT heb ik ook al uitgevoerd van te voren maar er gebeurd niks :(

[ Voor 91% gewijzigd door joostve op 09-10-2003 22:41 ]

• CHARTMEN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 18:08

CHARTMEN

CH@RTMEN

ik heb ook dit moederbord alleen met een 2.4 zo af en toe krijg k de melding dat de bios gereset is doordat overclocking fout is gegaan volgens mij heeft dat ook iets te maken met AI overclocking .
(op moment van tonen van melding was er geen spraken van overclocking normaal loop thij op 3)
Pagina: 1