Netwerkcomputer bouwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik moet voor mijn pa's werk netwerkcomputers bouwen. per stuk met een budget van +/- 3000 piek. Wat zijn eisen voor een netwerkcomputer?
- standaard videokaart (intel 810)
- standaard geluidskaart?
Wie heeft er nog tips wat ik moet kopen?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Oh ja, welke 15" monitor?? sony? Belinea?

• morpheus
  • Laatst online: 21:40
lijkt me toch handig om te weten wat ze moeten gaan doen.

dan weet je wat voor cpu en hoeveel geheugen, en kun je de prijs bepalen. volgens mij moet het wel voor onder de 3000 kunnen, 2500 moet makkelijk kunnen lijkt me.

3kwp pvoutput

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Dat hangt ervan af wat ze er mee gaan doen
Grafische plaatjes maken, of een beetje Word...

de tweede vraag is waar je software komt te staan op de server of op de client. hier hangt oa de grootte van je hdtje af. Van belang is ook het soort netwerk en het netwerkverkeer.

ga dat eens uitzoeken dan ben je al een stukje verder.

succes

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Misschien heb ik het een beetje te summier gedaan. Er moet op een aantal alleen Word en Excel gedaan worden, op andere ook autocad.
Ik heb zelf al iets in elkaar geflanst (op papier dan):
- Midi tower
- NEC floppy drive
- 128 MB RAM
- 8,7 GB Maxtor U66
- Asus P3w-p (intel 810)
- belinea 103010 17" monitor
- Logitech wheelmouse
- Intel Pentium III 500 Mhz
- QWare toetsenbord
Kosten: 2597,93
beetje goed zo?

Nu nog een pc'tje voor autocad e.d.

Oh ja, alle programmatuur wordt centraal opgeslagen en lokaal gedraaid..
welke videokaart??

Verwijderd

Beetje wel ja, alleen zou ik voor die computers een Hansol monitor nemen, erg goede kwaliteit en lage prijs (nr1 in PCM).
Ik zou ook geen PIII maar een athlon nemen maar dan moet je ook weer een andere moederplank nemen.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
welke videokaart voor autocad???
Matrox g400 DH of volstaat een tnt2'tje
(of maakt autocad hier toch geen gebruik van?)

Verwijderd

Ik weet niet welke eisen Autocad stelt, maar ik denk dat een TNT2 wel voldoet.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

WAUW...en p3 500 voor word!
Joh, dat heb je echt niet nodig. Celeron is the answer.

bespaar wat op die typemachines en geef dan wat meer uit aan de grafische dingen. Is volgens mij stukken beter.

Dus:
niet zo'n hele dure processor, 128 ram is wel redelijk veel, maar met grote documenten enzo is het toch best wel handig.
Voor de rest standaard dingen wel goed, maar toetsenbord, muis en monitor niet op besparen. Daar zit je de hele dag mee, wel handig als dat goed is.

Verwijderd

Waarom 128mb als je de software centraal draait 64 mb is genoeg. BTW Hansol is ECHT topkwalitiet

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het staat centraal opgeslagen, maar wordt lokaal gedraaid. Er moet trouwens meer mee gebeuren dan Word. Excel, INternet en wie weet wat meer in de toekomst.....

Verwijderd

you do not need a PIII 500
for the server ..
network card is 10 mbs
a PII 300 of celeron 333 is meer dan voldaan
meer geheugen 128 mb

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
2 verschillende configuraties:
excel/word: traagste celeron met 17" monitor en verder alles zo simpel mogelijk. 64MB lijkt me ook genoeg.
Autocad: hier houdt je nu extra geld voor over. Zo-ie-zo 21", werkt lekkerder. VGA met veel geheugen. Snelheid van proc en hoeveelheid geheugen afhankelijk van toepassing autocad. Als je het bij 2D houdt, dan is 64MB en celeron voldoende. Als je 3D gaat modelleren, dan zo snel mogelijk (merk=eigen voorkeur), 256 MB. Trouwens, als je geld gaat uittrekken voor de lecensie van autocad, dan is uitgave voor de PC in vergelijking klein. Niet op bezuinigen dus.

Verwijderd

wel 128 mb nemen, werkt veel lekkerder.
Maar voor die autocad dingen hoef geen geen tnt ofzo te nemen. Die zijn goed in 3d maar daar heeft autocad nix mee te maken.
Als ie maar veel videogeheugen heeft.
En een PIII als typmachine is toch wel een beetje overkill lijkt me.

Verwijderd

Als je kiest voor een TNT2 kaart voor de Autocad bakken, kies dan in iedergeval voor een Ultra kaart. (hoef je niet over te klokken, is sneller en je behoud je garantie).

De matrox G400 heb ik geen ervaring mee. Maar persoonlijk ben ik wel weg van de TNT2 Ultra.

En inderdaad druk in die veredelde typmachines een Celeron ofzo en geeft het bespaarde geld uit aan extra geheugen en/of CPU Power voor die autocadabakken.

Als autocad ook centraal staat zou ik adviseren om daar in ieder geval voor een 100mbs netwerk connectie te zorgen. Overleg ook eens hoe die tekenaars denken over een tekentablet (WACOM is erg goed) ipv gewone muis.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik gebruik redelijk veel Autocad en andere tekenprogramma's (voor scheepsbouw)

Mijn ervaringen:
Processor: neem niet de langzaamste, maar de snelste is overkill (maar voor toekomst...)
Videokaart: 3d eisen zijn minimaal. Werk nu met een matrox mill 2 4mb welke nog steeds voldoet. Voor een grotere monitor meer geheugen (8 / 16 mb)
Monitor: hoe groter, hoe beter.
Geheugen: min 128, liever meer. Maar wacht daarmee tot die prijzen weer een beetje gezakt zijn.
Muis / besturing: Persoonsgebonden. Zelf werk ik met een logitech cordless, en een calcomp drawingboard III, a3 formaat met 4 knops puck (muis met vizier). Ik wil nooit meer anders. (a4 vind ik net te klein) Werkt veel sneller dan muis alleen en menu's op het scherm.

Mijns inziens ideaal en economisch systeem:
P-450 of C-500
Matrox G400 16mb Dual head
21" monitor (tekenoppervlak)
15" monitor (menu's en command-area)
128 mb, later 256mb
muis
tablet calcomp of summagraphics, a3 of a4
100 mbit lan kaart. (tekeningen hebben de neiging erg groot te worden, en autocad begint pas als de hele tekening er is.....

Een kantoorcomputer is niet zo veeleisend. Zou er wel een goed toetsenbord, muis en monitor bij doen, evt 19". Dit is waar de mensen mee omgaan, of de harddisk iets trager is, heeft geen invloed op de gezondheid.
kijk ook naar goede bureau's en stoelen. Informeer eventueel ook bij de arbodienst, mbt aanbevolen resolutie, toetsenbord ed.

Succes!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Wat betreft die overkill:
Ik ben het helemaal met jullie eens, maar dat
is wat het werk van mijn pa zegt....
En op den duur zal windows 2000 en office 2000 niet onvermijdelijk worden, nou, dan zou ik liever met een pentiumpje III 500 zitten, dan met een celeron 300 ofzo....

By the way, over het netwerk heb ik nix te zeggen, dat regelt de systeembeheerder, dat is volgens mij nog 10Mbps Coax.....

Verwijderd

als u met server werkt..PIII 500 is toch niet nodig met 4@5 computer.
met netwerkcard 10 Mbps wilt de client niet snelle...

Verwijderd

Hoi TB,

Ik denk het volgende:

Celeron 400 210,-
DiamondMAX VL 8.7Gb U-DMA66 330,-
64MB SDRAM 220,-
Asus MEW 810 (incl. Sound + Video) 330,-
Desktop (geen towers) 140,-
Een willekeurige Floppy Drive (NEC is goed). 35,-
Asus 40x CDROM 110,-
Logitech wheelmouse 95,-
Windows 98 PS/2 Keyboard 43,-

Totaal = +/-1500 piekjes (Zonder Monitor)

Mis je alleen nog een monitor. Monitoren zijn vaak lastige keuzes ($$$), maar het geld altijd waard! Investering dus! Ik vind persoonlijk dat een GOEDE monitor met goede refresh rates op WERK zowiezo nodig is/ een must is!!! Kijk een 21" is gaaf, maar 17" vind ik wel minimaal. Dit moet je maar met je Pa bespreken. Ik vind 1000 voor een goede 17" monitor niet verkeerd. Je medewerkers zitten wel =/- 10 uur per dag achter dat scherm.... dus een goede DPI e.d. is zeer belangrijk... en waarschijnlijk kan je Pa het fiscaal/van de belasting aftrekken...?

Suc 6 er mee, en vertel ons wat het uiteindelijk geworden is...

ciao!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja, helemaal mee eens over monitoren. Koop een goeie.
Meneer arbo wil ik wat

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

ik loop nu stage bij een architectenburo en ik werk met de volgende systemen:

Intel pentium pro 200,
128 MB geheugen
(een zooi harde schijven)
Matrox G200 8 MB grafische kaart
EIZO 20" monitor.

dit werkt allemaal prima voor 2D bouwkundige cad tekeningen.
zodra je 3d applicaties (3d studio,
speedicom A , gbA 3D, ed.) wil gaan gebruiken heb je meer nodig

deze compu is zo'n twee jaar oud, ik weet niet of het beeldscherm ouder is, maar het is wel erg wazig in vergelijking tot de nieuwe compu's

tevens werk ik nu op een van de nieuwste bakken, dit is een:

PII 500,
128 MB geheugen,
10 GB harde schijf
onbekende (onboard vermoed ik) intel 740 ??? grafische kaart.
21" philips scherm.

het verschil tussen de oude en nieuwe compu is bijna niet te merken bij AutoCad.
Wij tekenen wel met tekentableau's en dat is zeker de investering waard. reken hiervoor wel een bedrag van rond de 2000,-- ; want die dingen zijn, inclusief puck, errug duur!

en, zoals al is gezegd, is de prijs voor de compu zelf niets vergeleken met de prijs die je betaald voor de software zoals Autocad en bijbehorende applicaties/libraries.
op mijn stageburo gaan ze uit voor 25.000,--- per werkstation!!! (hard- en software)

en dan hebben ze nog niet eens een netwerk liggen :(
Pagina: 1