[Java] pc hangt met NetBeans + JDK241

Pagina: 1
Acties:

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik draai hier NetBeans 3.5.1 en JDK 2.4.1 op W2000.
Als ik net eventjes bezig ben, net een minuutje ofzo, dan hangt mn NetBeans :?
Als ik iets anders probeer te openen of aan te klikken dat krijg ik een *bliep* :+ en hangt heel mn pc.

Ik had iets gehoord van een minor-bug tussen JDK en Pentium4's. Is dit zo en zo ja, hoe kan ik nu NetBeans normaal draaien. Beetje klote namelijk, er staan hier alleen maar P4's (wat op zich niet erg is ;))

P4: 2,4 GHz
512 MB
NetBeans: 3.5.1
JDK: 2.4.1
Moet wel lukken lijkt mij...

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Kun jij mij die versie van jdk ook even doen? Misschien is het handig als je die ook even naar Sun toestuurt, ze zijn namelijk nog maar bij versie 1.4/1.5 dus ik denk dat ze wel blij zijn met die 2.4 ;)

Ik draai hier ook java op een p4 en ik heb nog nooit troubles ermee gehad.

[flame]
je zou misschien ook kunnen kijken naar een andere ide zoals IDEA, Codeguide of Eclipse.

[edit]
Je zou ook de nieuwste versie kunnen proberen:
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Je kan een versie downloaden waar netbeans bij in zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Alarmnummer op 09-10-2003 14:14 ]

Verwijderd

of gewone een andere IDE pakken... vergeleken met Netbeans is Websphere heel erg snel. en dat wilt wat zeggen!

ohh ik sluit me dus aan bij AlertCall :P

er is niets vervelender dan een onstabiel development omgeving! ik geloof dat onstabiel een synoniem van NetBeans is

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
sorry hoor maar dit gaat me te ver...Hoe lang hebben jullie met netbeans ontwikkeld????

Ik doe het nu bijna een jaar en ik het is nog nooit vastgelopen, nog nooit heb ik iets gemist. Ik vind de integratie met ant heerlijk...alles gaat er eigelijk heerlijk mee. En dat het synoniem is voor onstabiel is even waar als dat ik Jezus ben...zooooo puf puf puf en ik ga weer verder in Netbeans

Groetjes

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

yrew schreef op 09 October 2003 @ 14:55:
sorry hoor maar dit gaat me te ver...Hoe lang hebben jullie met netbeans ontwikkeld????
Ik heb mezelf geen melding zien maken over het feit dat netbeans onstabiel is. Hoogstens dat er betere ide`s op de markt zijn ;) *heeft zelf wel eens met netbeans gewerkt maar ik vond het om te huilen.. zelfde als jbuilder trouwens*

Verwijderd

nou... ik heb een paar maanden met Netbeans gewerkt.. .welke release weet niet meer.

Even de prettige dingen aan netbeans... het is erg compleet.. je hoeft maar weinig add ins installen... byv zo als ant en JUnit
maar waar ik al snel achter kwam is het volgende:

- hij werkt erg prettig met kleinere projecten!

- bij grotere projecten loopt het een groot stuk minder prettig... ik vind het niet erg prettig als je een build aan het draaien bent NetBeans eruit knalt omdat het GEHEUGEN OP LIJKT TE ZIJN

- ik moet wel zeggen uiteindelijk build ie het wel waren wel een aantal retry;s voor nodig. Maar dan krijgt ie zo lijkt het dan een treath prioriteits probleem... UI reageert dan maar heel erg traag.

- oja deze is ook grappig... ik ga compilen (herinner ff het grote project) hij voert dat uit gebruikt daar wat geheugen voor... je verandert wat in je code.. compiled weer... doe dat een paar keer... check tussentijds dan het geheugen gebruik van NetBeans... uiteindelijk geheugen op en hij crashed! hij lijkt een MEMORY LEAK te hebben (en dat in Java... LOL)...

- hij lijkt niet te checken bij het reserveren van geheugen.. en handelt dit dus ook niet af wanneer het geheugen op is. gevolg vette crash

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 16:06 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 16:04:
NetBeans... uiteindelijk geheugen op en hij crashed! hij lijkt een MEMORY LEAK te hebben (en dat in Java... LOL)... en hij lijkt niet te checken bij het reserveren van geheugen.. en handelt dit dus ook niet af wanneer het geheugen op is. gevolg vette crash
Memleaks in java zijn niet zo vreemd. Het ligt niet aan het falen van de gargage collector, maar aan de programmeur. Als je bv de observer/observable bekijkt, zal bij de observable een lijst van observers staan. Als zo`n observer een gui element is (bv een button) dan zit aan die button het hele scherm (parent referenties). Als je dus een ovserver nooit afmeld van de observable, dan heb je dus een memleak (je schermen worden namelijk nooit weggegooid). Vanuit de vm gezien is dit natuurlijk correct. Hij weet niet waneer je iets waarschijnlijk niet meer gaat gebruiken.

Dit kan doodeenvoudig opgelost worden door gebruik te maken van een WeakReference. Jammer dat in de PropertyChangeSupport/Observer-Observable niet is vermeld. Op mijn site komt binnnekort een leakvrije versie te staan van de PropertyChangeSupport (naast een aantal andere.. SetChangeSupport, ListChangeSupport etc etc).

Mijn aanpak is trouwens superieur aan de gewone aanpak (afmelden). Java heeft geen destructor zoals c++ en daarom is het ook heel lastig om destructor functionaliteit toe te voegen aan classes.

[ Voor 15% gewijzigd door Alarmnummer op 09-10-2003 16:14 ]

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
Oke herstel, het is JDK 1.4.2, foutje :P

Maargoed, ik kan NetBeans gewoon installen en draaien alleen als je al ff naar een ander tabblad gaat dan hangt ie. Als je dan, heel simpel, ff een andere task wilt zien (bv je Browser ofzo) dan gebeurt dat niet. Na 3x klikken omdat je het toch wilt zien hangt opeens heel je pc :( erg irritant...

Oke NetBeans is idd niet echt snel maar bevat wel alles wat wij ermee willen doen (en het kost niets)

Voor de mensen doen nog meer leuke IDE's willen aanbevelen, wat willen wij (is voor een onderwijsmodule):
- JSP's en JavaBeans in maken en testen (evt ook Servlet's)
- Database koppelingen (Sybase ASA8)
- Kunnen Deploy'en naar een Applicatieserver (Sybase EAServer)

Verwijderd

Eclipse is ook gewoon kostenloos... moet wel zeggen dat je het niet een all in one packet is.... maar er zijn genoeg plug-ins voor te vinden om de fuctionaliteit aan te passen naar eigen smaak

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

[quote]TheRebell schreef op 09 October 2003 @ 23:33:
Oke herstel, het is JDK 1.4.2, foutje :P
Voor de mensen doen nog meer leuke IDE's willen aanbevelen, wat willen wij (is voor een onderwijsmodule):
- JSP's en JavaBeans in maken en testen (evt ook Servlet's)
- Database koppelingen (Sybase ASA8)
- Kunnen Deploy'en naar een Applicatieserver (Sybase EAServer)
Als je mensen iets duidelijk wilt maken, laat ze het dan in ieder geval niet doen met zo`n wizzard achtige omgeving. Als mensen er werkelijk iets van moeten opsteken, laat ze het dan met de hand doen. Verder kan je ANT ook perfect gebruiken om lastige 'aan de praat slinger en compileer' taken voor elkaar te krijgen (desnoods geef je ze een sjabloon)

Ik zou echt even kijken naar een klop ide zoals Codeguide, IDEA of anders naar bv Jext, JEdit of een nog eenvoudigere editor zoals bv Crimsoneditor en alleen syntax hightlighting. Dit is voor studenten vele malen beter omdat ze gewoon (voor de verandering) weten wat ze doen.

Ik heb laatst met een docent een heel gesprek over gevoerd. Hij deelde hierin gelukkig mijn mening, en hij snapt ook niet wat voor mensen beginners laten beginnen met dit soort 'reuze' ide`s.

Als je niet snapt wat je doet kan je ook geen software schrijven, laat mensen dus snappen wat ze doen en niet voortbouwen op een stuk drijfzand.

[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 10-10-2003 09:57 ]

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
ik lees dit en blijf me verbazen over hoe stabiel mijn netbeans is in verglijking met die van anderen :*) .... maar goed het is vast een kwestie van smaak etc. Ik vind de integratie met ant iig verschikkelijk fijn. Eigelijk maak ik verder ook geen gebruik van andere ide functies dus ja.....echt goed test ik die programma's ook niet

edit:

tevens ben ik het helemaal eens met alarmnummer.....wizzard omgevingen leren je niet programmeren...Notepad all the way :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door yrew op 10-10-2003 12:36 ]

Groetjes

Pagina: 1