Wat doet een CAI wandcontactdoos?!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgezien van splitsen :7

Wordt het signaal ook gefilterd in radiofrequenties en tv-frequenties? Ik zie namelijk niet echt veel techniek in zo'n doosje zitten...

Het zit namelijk zo. Ik heb sinds kort een nieuwe tv-kaart (Aldi :)) met ook een radio aansluiting. Nu had ik tv-kabel signaal al trouw doorgetrokken naar de studeerkamer, maar een extra radiokabel wil ik als het kan vermijden. Kan ik de kabel die er al ligt splitsen in een radio- en een tv-stekker (man&vrouw)?

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik gebruik maak van kabelinternet van Essent; daarbij heb ik:
Een CAI wandcontactdoos met een rtv-aansluiting (1 dus) ==> dan een data/rtv-filter met een data- en een rtv-aansluiting ==> waarop vervolgens een Essent splitter/verdeler voor radio/tv zit. We hebben het nu over die laatste tv-aansluiting.

Kort gezegd; is die laatste radio/tv-verdeler alleen een verdeler (mbt aansluitingen) of filtert deze ook op enige wijze het signaal?

Wie helpt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Als ik je goed begrijp kan je aan die coax-kabel gewoon een connector zetten en dan een bijbehorend t-stukje naar mannetje en vrouwtje. Een huis-coax kabel geeft zowel radio als TV door.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Zo'n contact doos is een passief iets zonder filters en dergelijke. Dus gewoon splitsen die hap.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat snap ik, weet iemand of de Essent verdeler niet toevallig de signalen uitfiltert zodat de theorie van de samengevoegde signalen niet meer opgaat? Het dingetje ziet er niet echt standaard uit namelijk.

Nog 1 vraag (voordat ik mijn pc kortsluit ofzo): levert een splitsing van 1 coax in radio en tv zo dicht bij de pc (zeg, op 5 a 10 cm afstand) geen interferentie of andere ongewilde bij-effecten op?

Ik kan mij voorstellen dat de aardes van beide aansluitingen verbonden zijn maar de signaal-kanalen (tja hoe zeg je dat lekker) niet (dus de kernen van de aansluitingen).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 13:02 . Reden: Extra vraag! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit er voor het radiogedeelte een verzwakker ofzo.
Maar je kan prima de TVkabel gebruiken voor radio en TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Radio en TV (en kabelmodem) signalen zijn frequenties (radiosignalen)

Radio loopt tot ongeveer 110MHz (weet het niet precies)
Kabel loop in de GHz en TV signalen lopen daartussenin.

[ Voor 7% gewijzigd door WHiZZi op 09-10-2003 13:44 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Ik heb hier een iets andere splitter, maar het principe is hetzelfde:

code:
1
2
CAI -> kabelsplitter -> modem
         -> splitterinstallatie -> verscheidene filterdoosjes

Als je de essent splitter hebt, zit daar een simpel stom blokje op met Radio/TV signaal, die haal je eraf en het signaal wat normaal in dat ding komt split je op naar meerdere aansluitingen.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 09-10-2003 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij zit er inderdaad wel een splitter tussen voor tv/radio,
tenmiste, bij mij (upc kabel) zit er zowel een spoeltje als een condensatortje
tussen, dus de frequenties voor tv en radio worden waarschijnlijk toch gesplitst.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik gewoon de tv uitgang hier in zit zowel radio als tv signaal (tv signaal loopt van 50 mhz tot ik dacht 850mhz)
aleen de radio uitgang word gefilterd bij zo een verdeler dit om te vorkomen dat ook tv signaal op de radio te horen is (harmonise)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WHiZZi schreef op 09 October 2003 @ 13:43:
Radio en TV (en kabelmodem) signalen zijn frequenties (radiosignalen)

Radio loopt tot ongeveer 110MHz (weet het niet precies)
Kabel loop in de GHz en TV signalen lopen daartussenin.
Ik dacht ook dat de signalen passief worden gesplitst, maar het ligt iets moeilijker.

TV kan 1-4 en 5-12 = FM band 1 en 2
FM radio 88-108 Mhz = FM band 3
TV kan 21-68 = band 4 & 5

Dus radio frequenties vallen tussen TV frequenties in. Bij ontvangst uit de lucht geldt, hoe lager de frequentie hoe groter de dipool van de antenne.

En voor de ouderen onder ons, de bekende kan4 antenne was meer dan 1 mtr breed, de kan 27 Ned2 ooit) was slechts 30 cm en een echte FM antenne ca 80 cm.

Dan zou je weer zeggen, kan niet gesplitst zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

het doosje doet niets meer dan passief de radio en tv frequenties scheiden. Hoe beter het doosje, hoe complexer het filter. Die simpele gamma dingen hebben idd maar 1 spoeltje, weerstandje en een condensatortje, maar een Hirschmann heeft meerdere spoelen en condensators en zal daardoor ook beter presteren

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 09:26
Juicy schreef op 09 October 2003 @ 12:51:
Zo'n contact doos is een passief iets zonder filters en dergelijke. Dus gewoon splitsen die hap.
Onzin. Voor radio worden iig de frequenties boven de 108 MHz afgekapt. Er wordt dus wel degelijk gefilterd.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb het dus uitgeprobeerd; een tv-kabel bij mijn pc splitsen in radio en tv. Mijn rtv-kaart herkent de 'radio' kabel niet als 'radio'kabel maar als fm-antenne (en een niet al te beste ook nog). Geen goed resultaat dus. Als ik hierbij een kabel-radio frequentie invoer (bv 104.1; arrow) gebeurt er niets, ik kan ook in de software niet switchen tussen fm-antenne en kabel.

Mijn vermoeden is dus dat de splitter die essent meelevert bij een kabel-pakket (CAI --> radio en tv) dus wel de signalen filtert en splitst. De volgende stap is om het zonder de splitter/filter te proberen.

Ik hou u op de hoogte...

p.s. De ontvangst op de tv-input is onveranderd goed gebleven, er is dus (nog) geen sprake van enige interferentie of storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de Essent splitter/filter er tussen uit gehaald en nu heb ik overal (woonkamer, slaapkamer en studeerkamer) nog steeds goed tv-ontvangst EN heb ik er in de studeer radio bij gekregen! :) Een filter is dus totaal overbodig en met splitters kan je dus elk signaal uit 1 kabel halen.

Het moraal van het verhaal: Coax is coax, alle signalen gaan door het zelfde kabeltje, interferentie en storing: bullshit. Laat je niks wijs maken door kerels achter balies in electronicawinkels die zeggen dat je allerhande filters en versterkers nodig hebt. Gewoon splitten die hap, geen filters gebruiken, de helft besparen op coax kabels en een stuk minder gedoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Wacht maar tot een van je TV's een flink stukje stroom op je coax zet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 18:40
Er wordt niet gefilterd op radio en tv signaal.

Er zit wel degelijk evrschil in die dingen. Wij verkopen ze ook (DHZ zaak). Je hebt goedkope waar t idd doorvoeren is. Maar je hebt ook goede. Die worden onderverdeelt in doorvoerdozen en einddozen, waar ook weerstandjes inzitten om t signaal zo goed mogelijk te houden. En ja, meestal verkoop je eerst een goedkope, komen ze later terug voor een goed exemplaar. Zie je die klant een week later weer, is alles in orde.

En ik durf te wedden dat er verschil tussen coaxkabels zit. Je kan over grote afstanden beter een wat dikkere gebruiken met een betere mantel dan zo'n dun flut dingetje.

[ Voor 5% gewijzigd door Rein_stein op 12-10-2003 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Gewoon aansluiten op beide ingangen... op tvsignaal kabel zit ook altijd radio :P iig bij m'n ouders thuis op KCMA wel :P

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rein_stein schreef op 12 October 2003 @ 00:40:
Er wordt niet gefilterd op radio en tv signaal.

Er zit wel degelijk evrschil in die dingen. Wij verkopen ze ook (DHZ zaak). Je hebt goedkope waar t idd doorvoeren is. Maar je hebt ook goede. Die worden onderverdeelt in doorvoerdozen en einddozen, waar ook weerstandjes inzitten om t signaal zo goed mogelijk te houden. En ja, meestal verkoop je eerst een goedkope, komen ze later terug voor een goed exemplaar. Zie je die klant een week later weer, is alles in orde.

En ik durf te wedden dat er verschil tussen coaxkabels zit. Je kan over grote afstanden beter een wat dikkere gebruiken met een betere mantel dan zo'n dun flut dingetje.
Klopt, coaxkabel, langer dan 5 mtr moet van goede kwaliteit zijn, anders gaan de hoge frequenties (kanalen vanaf 50) door signaalverlies sneeuwen.

Vraag b.v. naar R12 kwaliteit, minder verlies, minder instraling. Ja, je PC (scherm) kan weer storing in de coax stralen.
Denk nou niet hij is afgeschermd, want die afscherming is bij goedkope kabel vaak ontoereikend!
Pagina: 1