dvd brandprogramma gui

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik zoek een handig programma voor het branden van dvd's onder linux.

Ik ben twee verschillende pakketten tegengekomen voor het schrijven van dvd's en vermoed dat alle grafische programma's hierop gebaseerd zijn. Ik bedoel:
- dvdrtools
- dvd+rw-tools

Volgens mij geldt hetzelfde voor het schrijven van cd's, daarvoor gebruiken programma's:
- cdrtools

Voor cdrtools is een executable te downen (cdrecord-prodvd) voor het schrijven van dvd-r en dvd-rw. cdrecord-prodvd ondersteunt schijnbaar geen dvd+r's.

Is er een grafisch programma dat verschillende soorten schijfjes kan branden?(dvd-r(w), dvd+r(w), cdr(w)) Volgens mij is voor het schrijven van dvd+r(w) alleen dvd+rw-tools geschikt. Is er al een gui programma dat hierop leunt?

Ik heb trouwens een nec nd1300A.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-04 20:18
Ik heb toevallig gisteren een dvd+r en een dvd+rw gebrand met cdrecord-prodvd.
Op een nec nd1100. Dat is dus geen probleem.
Er schijnt ook een versie van xcdroast te zijn die dvd's ondersteund, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 16:35

MrScratch

I am rubber, you are glue

MyDyingBride schreef op 09 oktober 2003 @ 12:46:
Er schijnt ook een versie van xcdroast te zijn die dvd's ondersteund, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.
Daar heb ik wel naar gekeken. Op de site van xcdroast (www.xcdroast.org) staat ook een uitleg hoe het dvd-deel van cdrecord in te richten. Ik heb dit gevolgd en daarmee zonder problemen een dvd+r gebrand. dvd-r ga ik nog proberen.

Wat mij betreft is dus xcdroast een prima gui-applicatie voor het branden van cd's en dvd's.

Look behind you! A three headed monkey!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:41

BoAC

Memento mori

Ik zelf gebruik K3b om CD's te branden onder KDE. Deze maakt ook gebruik van cdrecord maar of DVD door K3b wordt ondersteund is mij onbekend nog.

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik heb de readme van cdrecord-prodvd blijkbaar niet helemaal goed gelezen:
Schijbaar ondersteunt het zowel CD-R/CD-RW & DVD-R/DVD/RW als DVD+R/DVD+RW.
:)
MrScratch schreef op 09 October 2003 @ 12:56:
[...]
Wat mij betreft is dus xcdroast een prima gui-applicatie voor het branden van cd's en dvd's.
Dan zou dit dus kunnen voldoen aan mijn eisen.
BoAC schreef op 09 October 2003 @ 13:02:
Ik zelf gebruik K3b om CD's te branden onder KDE. Deze maakt ook gebruik van cdrecord maar of DVD door K3b wordt ondersteund is mij onbekend nog.
Ook maar even emergen dan! :)

Waarom is cdrecord-prodvd-2.0.1 niet gewoon opensource en wat stelt die DVD-key voor?

[ Voor 9% gewijzigd door irondog op 09-10-2003 13:20 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• MrScratch

MrScratch

irondog schreef op 09 October 2003 @ 13:15:
Ook maar even emergen dan! :)
Aaahh, emerge dus Gentoo. Als je dan xcdroast wil emergen, zet even dvdr in je USE= regel in /etc/make.conf. Is dat klaar, volg dan de tekst op xcdroast.org en dan zou het goed moeten werken.

• irondog

irondog

Topicstarter
MrScratch schreef op 09 October 2003 @ 13:47:
Aaahh, emerge dus Gentoo. Als je dan xcdroast wil emergen, zet even dvdr in je USE= regel in /etc/make.conf. Is dat klaar, volg dan de tekst op xcdroast.org en dan zou het goed moeten werken.
#emerge xcdroast -pv
gaf me die info al.

uit een faq:
In this case, the DVD-key is something. Copy it into the textfeld Setup -> Options -> CDR_SECURITY key and click on Save Configuration. Now, X-CD-Roast should write DVDs instead of CDs if your media size exceeds 1 GB.
Dit vind ik eigenlijk maar vaag. X-CD-Roast brand pas een dvd als de media size (=het lege schijfje) groter is dan 1GB? Ik zie echter nergens dat een leeg schijfje van 4,7 gig gevonden is.

Dus ik klik nu na het starten van xcdroast op 'Create cd/dvd' en dan op 'Master Tracks'.
Onder Master source pleur ik dan bijvoorbeeld wat mp3tjes:
* ik kan niet zien hoeveel gig ik al in mijn compilatie heb
* ik kan ook niet zien hoe groot het medium is waarnaar ik schrijf (4,7 gig)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
De CVS versie van k3b schijnt deze nieuwe tooltjes ook te ondersteunen trouwens. Aangezien ik geen DVD-brander heb kan ik je niet vertellen of het uberhaupt werkt, en zo ja hoe goed.

• MrScratch

MrScratch

irondog schreef op 09 October 2003 @ 14:10:
Dus ik klik nu na het starten van xcdroast op 'Create cd/dvd' en dan op 'Master Tracks'.
Onder Master source pleur ik dan bijvoorbeeld wat mp3tjes:
* ik kan niet zien hoeveel gig ik al in mijn compilatie heb
* ik kan ook niet zien hoe groot het medium is waarnaar ik schrijf (4,7 gig)
Je kunt ergens via een knop calculate size uitzoeken hoe groot je compilatie is. Dat zit volgens mij op het volgende tabblad na het tabblad waar je de mp3tjes kunt toevoegen.

Tevens kun je bij write tracks aangeven wat de grootte van het medium gaat zijn. Hier geef je dus 4.7Gb op.

[disclaimer]
Ik kan het niet opzoeken want ik zit nu niet thuis achter mijn Gentoo-bak, dus bovenstaande is uit m'n hoofd.
[/disclaimer]

Verwijderd

Wilke schreef op 09 October 2003 @ 14:14:
De CVS versie van k3b schijnt deze nieuwe tooltjes ook te ondersteunen trouwens. Aangezien ik geen DVD-brander heb kan ik je niet vertellen of het uberhaupt werkt, en zo ja hoe goed.
Yep, ik heb hem net getest. ;)

De laatste versie DVD+RW tools (5.13.4) downloaden, uitpakken en 'make' + 'make install' doen.
Hier staan de DVD+RW sources.

Daarna de 1.0CVS i686 versie van K3B ophalen en installeren.
Hier staan de K3B CVS versies.

Je kunt natuurlijk zelf kiezen of je de i686 wilt nemen of de SRC versie zelf wilt compileren.

Hier werkt de precompiled versie prima met RH9, en een RICOH MP5125.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 18:12 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
MrScratch schreef op 09 oktober 2003 @ 14:32:
Je kunt ergens via een knop calculate size uitzoeken hoe groot je compilatie is. Dat zit volgens mij op het volgende tabblad na het tabblad waar je de mp3tjes kunt toevoegen.

Tevens kun je bij write tracks aangeven wat de grootte van het medium gaat zijn. Hier geef je dus 4.7Gb op.
Dat doet ie niet zelf. Hmn. Vind ik matig...

Hier een textballon uit het programma in de sectie die jij bedoelt:
The calculated size of the new session/image. If you choose to write the image to hard drive, this is the free space you need in de image-directories. When burning on-the-fly make sure there is enough space left on the cd-r/rw.
jammer dat je tijdens het samenstellen in de Master source sectie niet te zien krijgt hoevol je compilatie is. Gelukkig blijkt in het Create session/image tablad, dat dit bijvoorbeeld niet past:
Used/Available: 0MB / 4482MB
New session size: 4738MB / 539:05.16

Het bedieningsgemak van de Master source sectie laat veel te wensen over (je moet elke directory file apart aanklikken i.p.v. slepen of shift inhouden). Als je een dvd propvol wilt maken ben je bovendien twintig keer op en neer aan het klikken tussen Master sourcen en Create session/image.
Gemak dient de mens, zeg ik en dit programma biedt dat niet echt helaas.
Het werkt verder prima, maar het maakt me niet 100% tevreden.
Wilke schreef op 09 oktober 2003 @ 14:14:
Dan zal ik mijn ervaringen binnekort even posten :). Ik ben nu iig onder de indruk van de k3b stable versie k3b-0.9-r1
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 17:59:
Yep, ik heb hem net getest. ;)

De laatste versie DVD+RW tools (5.13.4) downloaden, uitpakken en 'make' + 'make install' doen.
Hier staan de DVD+RW sources.

Daarna de 1.0CVS i686 versie van K3B ophalen en installeren.
Hier staan de K3B CVS versies.

Je kunt natuurlijk zelf kiezen of je de i686 wilt nemen of de SRC versie zelf wilt compileren.

Hier werkt de precompiled versie prima met RH9, en een RICOH MP5125.
Ik pak die rpm gewoon even uit op een andere pc (met rpm) en zal het dan handmatig proberen te compilen. Ik ben te lam om gewoon cvs te gebruiken (ik heb het niet eens op mijn pc).
Ik word bang van de de stappen die ik allemaal moet nemen met cvs, want ik heb het nog nooit gebruikt (ik gebruik eigenlijk alleen maar stable software).
Deze situatie verandert de zaak natuurlijk.

Heeft niemand heel toevallig ebuilds voor k3b CVS, dat zou nog beter zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door irondog op 09-10-2003 18:31 ]

• Wilke
irondog schreef op 09 October 2003 @ 18:00:
Dan zal ik mijn ervaringen binnekort even posten :). Ik ben nu iig onder de indruk van de k3b stable versie k3b-0.9-r1
Mooi, alleen die ondersteunt nog geen DVD's zoals je al wel gemerkt had. Maar voor CD's branden vind ik het ook prima werken :)
Ik word bang van de de stappen die ik allemaal moet nemen met cvs, want ik heb het nog nooit gebruikt (ik gebruik eigenlijk alleen maar stable software).
Tja, zo eng is dat niet hoor. Je moet hopen dat het momenteel goed werkt, zo niet dan verwijder je het weer. Je kunt ook nog een maandje o.i.d. wachten totdat de volgende versie uit is. Jouw keus.... :)

En ik neem aan dat er bij DVD's net als bij CD's een 'test' optie is, zodat je niet meteen een DVD+/-R eraan verkloot als er iets mis blijkt te gaan?
Heeft niemand heel toevallig ebuilds voor k3b CVS, dat zou nog beter zijn.
Ik niet. Maar je kunt als je het zelf compileert opgeven dat 'ie in /opt/k3b installeert, dan komt het tenminste niet door je 'echte' packages heen te staan:

./configure --prefix=/opt/k3b
make
su
make install

Alleen lastig dat je dan wel steeds het hele pad moet intikken, maar ja.

Op de K3b homepage schijnt ook een script te staan dat dit voor je doet, maar dan weet je natuurlijk weer niet waar alles terecht gaat komen, dus dat zou ik liever niet doen.

• irondog

irondog

Topicstarter
Wilke schreef op 09 October 2003 @ 18:42:
Tja, zo eng is dat niet hoor. Je moet hopen dat het momenteel goed werkt, zo niet dan verwijder je het weer. Je kunt ook nog een maandje o.i.d. wachten totdat de volgende versie uit is. Jouw keus.... :)

En ik neem aan dat er bij DVD's net als bij CD's een 'test' optie is, zodat je niet meteen een DVD+/-R eraan verkloot als er iets mis blijkt te gaan?
Maakt niets uit. Ik heb hier rewriteables :)
Ik niet. Maar je kunt als je het zelf compileert opgeven dat 'ie in /opt/k3b installeert, dan komt het tenminste niet door je 'echte' packages heen te staan:

./configure --prefix=/opt/k3b
make
su
make install

Alleen lastig dat je dan wel steeds het hele pad moet intikken, maar ja.
Valt mee te leven. Ik vind het een handige tip en steek deze in mijn zak. Thnx
Op de K3b homepage schijnt ook een script te staan dat dit voor je doet, maar dan weet je natuurlijk weer niet waar alles terecht gaat komen, dus dat zou ik liever niet doen.
Ik heb net toch maar even via cvs geprobeerd met dat script waar je het over hebt en werkt niet. Hij zeurt over een te oude versie van Autoconf. Maar dat is niet het geval (ik update mijn world vrijwel elke dag).

Ik ga nu dus toch die src rpm uitpakken en ./configure --prefix=/opt/k3b uitvoeren.
Ik ben benieuwd.

Verwijderd

Waar we met de CVS daarboven naar verwezen, (ik dan in ieder geval) was gewoon een FTP met de RPM die je gewoon kunt installeren na download van die link ..... ;)

Deze dus is de kant en klaar gecompileerde versie, niet van binnen de CVS maar een gewone FTP link.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 22:02 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 21:53:
Waar we met de CVS daarboven naar verwezen, (ik dan in ieder geval) was gewoon een FTP met de RPM die je gewoon kunt installeren na download van die link ..... ;)
Dat heb ik begrepen (tis gewoon http trouwens) en van die link heb ik de src rpm geplukt om
hem zelf te compilen (er zit standaard geen rpm database bij mijn distro).

Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://130.161.56.19/~gerte/goed.gif

Geweldig! :)
Ik heb nog niets vaags meegemaakt van onstabiliteit i.v.m. cvs versie.
Ik kan niet w8en op de officiële release. Tot die tijd zal ik iig niet updaten, dit voldoet prima.

Verwijderd

;) Da, zelfs een Ghost bootflop - image om een bootable DVD te maken met een paar gigabytes aan Ghost bestanden werkt goed.

Het enig vreemde is de schrijfsnelheid die ik in jouw plaatje zie, hier gaat het op ca. 3,2 Mb/seconde.
(2.4 x)

(Sorry, ik had het vreemde idee dat je RH9 had. Suf van mij.. :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 09:57 ]

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 09:55:
;) Da, zelfs een Ghost bootflop - image om een bootable DVD te maken met een paar gigabytes aan Ghost bestanden werkt goed.
Maak jij die image dan vooraf?

Ik denk het niet. Het lijkt er namelijk op dat ze de functie om images naar dvd te branden nog moeten implementeren (als ze dat gaan doen).

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Wilke
Om toch (mosterd na de maaltijd maar ok) nog even terug te komen op je probleem met autoconf: daar bestaan twee een tikje incompatible versies van inmiddels. Sommige progs moeten nog per se de oude hebben (de meeste), maar een paar gebruiken juist weer features (of bugfixes) die in de nieuwe zitten.

Daarom hebben ze er in Gentoo voor gezorgd dat je gewoon kunt kiezen. Als je de nieuwe wilt, moet je even intikken:

export WANT_AUTOCONF_2_5=yes

en daarna dat script runnen. De kans is groot, dat het dan wel werkt.

Check maar:
$ autoconf --version
Autoconf version 2.13
$ export WANT_AUTOCONF_2_5=yes
$ autoconf --version
autoconf (GNU Autoconf) 2.57
Written by David J. MacKenzie and Akim Demaille.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 10-10-2003 10:58 ]

Verwijderd

TRG schreef op 10 oktober 2003 @ 10:44:
[...]

Maak jij die image dan vooraf?

Ik denk het niet. Het lijkt er namelijk op dat ze de functie om images naar dvd te branden nog moeten implementeren (als ze dat gaan doen).
Lekker slimme opmerkung weer. pffhh..
1 - dat kan allang direct met Ghost
2 - soms heb je ze op HD staan maar wil je wat kiezen en zelf samenstellen.
3 - onzin, het gaat erom dat deze K3B bootable DVD's kan maken.

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 12:05:

Lekker slimme opmerkung weer. pffhh..
1 - dat kan allang direct met Ghost
2 - soms heb je ze op HD staan maar wil je wat kiezen en zelf samenstellen.
3 - onzin, het gaat erom dat deze K3B bootable DVD's kan maken.
Ja, en mij gaat het erom dat k3b het niet toelaat een voorgebakken image naar dvd kan writen.

Weet ik veel dat Ghost images maakt die ook direct bootable zijn, ik gebruik dat programma al jaren niet meer.

edit:
TRG is iemand die op got ingelogd had op mijn pc. De post hierboven was dus van mij onder de naam van een vriend van mij.
Wilke schreef op 10 October 2003 @ 10:57:
Om toch (mosterd na de maaltijd maar ok) nog even terug te komen op je probleem met autoconf: daar bestaan twee een tikje incompatible versies van inmiddels. Sommige progs moeten nog per se de oude hebben (de meeste), maar een paar gebruiken juist weer features (of bugfixes) die in de nieuwe zitten.

Daarom hebben ze er in Gentoo voor gezorgd dat je gewoon kunt kiezen. Als je de nieuwe wilt, moet je even intikken:

export WANT_AUTOCONF_2_5=yes

en daarna dat script runnen. De kans is groot, dat het dan wel werkt.
Mosterd vóór de maaltijd voor het geval de volgende cvs versie naar me lonkt.

[ Voor 49% gewijzigd door irondog op 10-10-2003 12:32 ]

Verwijderd

DVD Image ? Mjah daar had ik even niet aan gedacht.
Misschien omdat ik er nog nooit een gezien heb ... ;)
(zoek je misschien een DVD-Clone achtig programma voor Lniux???)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 14:10 ]

• irondog

irondog

Topicstarter
Nee, niet op dit moment, maar het zou wel mooi zijn als het er is. :)
Ik heb xbox images. Dit zijn .iso bestanden (Niet iso9660). Die zou ik dus graag willen kunnen branden met k3b. Op dit moment gebruik ik daar gewoon growisofs voor.

En natuurlijk zijn er ook echte dvd images. Die kun je (o.a.) maken met mkisofs (onderdeel van cdrtools).
Die xbox images maak ik natuurlijk niet met mkisofs (tis namelijk een heel ander formaat).

edit:

Je kunt natuurlijk naar een dvd schrijven wat je zelf wilt. Als jij dvd wilt maken met ext2 of ext3 bestandsysteem, dan gaat dat prima. Verder heb je aan deze schijfjes niets: ze doen het alleen in linux.

[ Voor 21% gewijzigd door irondog op 10-10-2003 16:26 ]

Verwijderd

Mhh,
K3B gebruikt net als alle branderprogramma's onder andere ook growisofs. Zover ik weet is ook een iso van een DVD branden gewoon in het menu te vinden. (Burn Disc from ISO o.i.d. bij de New Projects of de Tools.)

Alleen, wat ik begrepen heb is dat omgaan met EXT2 DVD's weer afhankelijk zou zijn van een nieuwere (2.5 / 2.6) kernel. Verwarrend is het echter of dat alleen voor packet writing/UDF geldt of niet. K'heb ze niet, dus even testen gaat ook slecht... ;)

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik heb problemen met dvd-RW's.
Als ik ze leeggooi, kan ik ze niet meer branden. Het probleem heb ik zowel met k3b als gewoon met de commandline tools van dvd+rw-tools.

Het leeggooien van de dvd:
gerte@Athlox gerte $ dvd+rw-format /dev/scsi/host0/bus0/target1/lun0/cd -blank
* DVD±RW format utility by <appro@fy.chalmers.se>, version 4.7.
* 4.7GB DVD-RW media in Sequential mode detected.
* blanking 89.4%
.
Nu een .iso naar dvd schrijven:
gerte@Athlox gerte $ growisofs -Z /dev/scsi/host0/bus0/target1/lun0/cd=./xbox/extract-xiso_v2.3/cmr3.iso
Executing 'builtin_dd if=./xbox/extract-xiso_v2.3/cmr3.iso of=/dev/scsi/host0/bus0/target1/lun0/cd obs=32k seek=0'
/dev/scsi/host0/bus0/target1/lun0/cd: "Current Write Speed" is 1.0x1385KBps.
:-! "COMMAND SEQUENCE ERROR(52c00)" at 0h. Is media being read?
:-! the LUN appears to be stuck at 0h, retrying in 5 secs...
0/3213099008 ( 0.0%) @0x, remaining ??:??
gerte@Athlox gerte $

Verwijderd

K3B vindt dat ze maar 1 keer geinitialiseerd hoeven te worden. Daarna moet je 'force' aanzetten om ze te overschrijven.

Heb je dat aangevinkt met branden ?

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 18:06:
K3B vindt dat ze maar 1 keer geinitialiseerd hoeven te worden. Daarna moet je 'force' aanzetten om ze te overschrijven.

Heb je dat aangevinkt met branden ?
Dit werkt:
* een lege dvd+rw beschrijven
* formatteren ook altijd
* overwriten na een crash (eerst moet ik growisofs killen en dan dus opnieuw uitvoeren)
* een beschreven dvd+rw overwriten :)

Dit werkt niet:
* gewoon branden na het formatteren met de -force optie (de crash van het vorige punt)
* branden (of overschrijven) na het formatteren zonder de -force optie (hij geeft de output die ik eerder gepost heb)

Dat formatten is toch gewoon leeggooien?
Voor de duidelijkheid: Ik kan een geformatte dvd niet meer direct branden. Hij crasht dan. (killall -9 dvd+rw-format helpt). Na een format moét hij dus een keer op zijn bek gaan voordat ik weer kan branden (overwriten).

Na het crashen en killen kan ik gewoon overwriten. Hij moet dus wel een keer crashen na het formatten. Formatten is dus nutteloos voor mij en moet ik dus alleen maar doen, als ik in de problemen wil komen.

Welk gedrag kan ik nu normaal noemen en wat is eventueel een bug of falen van hardware?

[ Voor 3% gewijzigd door irondog op 30-10-2003 20:06 ]

Verwijderd

Ik denk dat het niet kunnen overschrijven zonder een crash wel een bug is.

Hier was het met RH9 geen probleem om gewoon met de force optie weer over de reeds beschreven dvd-rw heen te schrijven. Ik zal eens kijken wat de Debian versie doet, hij is wel geinstalleerd, maar eigenlijk nog niet verder getest. RH is een 1.0 versie precompiled, Debian is 1.0 van source gecompiled.
(Omdat de 1.0 en 1.01 Debian precompiled niet wilden installeren hier...)

Maar het probleem met overschrijven kan aan veel liggen, b.v. de writer en dvd type.

Hier dus Ricoh met een DVD+RW...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 22:08 ]

Pagina: 1