Harde schijf hangt / klik

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 14:15

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Even het verhaal in het kort:

- Eergisternacht is mijn pc blijven hangen (freeze) tijdens gebruik van E-mule
- Na enig uitzoek- en testwerk is het probleem reproduceerbaar binnen 1 tot 2 minuten vanaf het opstarten van E-mule.
- Zo'n 10 seconden na het hangen volgt een licht klik in de systeemkast. Dit zal naar mijn idee de harde schijf zijn.
- Daarop gekeken welk bestand in E-mule werd gedownload toen mijn pc ermee ophield (via de datum en tijd van deze TEMP-bestanden in E-mule).
- Deze verwijderd en toen draaide E-mule weer!
- Vervolgens de Windows schijf-foutcontrole gedaan (incl. schijfoppervlak controleren en repareren). Deze gaf geen fouten, echter er stond wel een entry in de System Log: "Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\D"

E-mule heeft de afgelopen nacht de hele nacht aangestaan. Geen probleem vanmorgen. Is deze beschadigde sector nu gemarkeerd zodat de schijf gewoon blijft werken? Of moet ik maar snel op zoek naar een nieuwe schijf? En die 'D' in die systeemmelding, is dat de D: schijf??? Want het probleem zit 'm in m'n C: schijf.

Ik heb gezien dat er tools van Maxtor zijn die evt. kunnen aantonen dat de schijf problemen heeft. Echter dit moet via een bootable diskette.. en ik heb geen diskettestation meer (had liever een cardreader :))
Werken de andere tools van bijv. Seagate ook voor de Maxtor (want die kunnen wel via een bootable CD-rom of zelfs via een internet applicatie)

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Maxtor tools kunnen volgens mij ook via een bootble cd gedraaid worden !
evt. met nero een opstartcd maken met de bestanden die op de floppy staan.

• hars73

hars73

Topicstarter
oww.. da's nog wel een idee ja.. zit nu op mijn werk en hier wel een floppy :)

• hars73

hars73

Topicstarter
Nou ik heb de Maxtor tool erover heen laten lopen. De Quick scan vond niks. De uitgebreidere vond echter WEL fouten en kon deze succesvol repareren :)

Ik ga er dan nu maar vanuit dat de problemen verholpen zijn.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
mooizo!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
Nou ja ga er maar vanuit dat j schijf wel dood aan het gaan is. Een klik is nooit goed.. Kan natuurlijk zijn dat ie ziczhelf uitgezet en weer aangezet heeft (abrupt) maar houd er rekening mee.

Ik heb in 1 jaar 3 maxtor schijven naar de knoppen zien gaan door een nog onbekende (denk zelf warmte) oorzaak. Allemaal begonnen ze eerst langzaam te doen en daarna begonnen ze te tikken en muziekjes te drummen (bij wijze van) waarna ze het gewoon niet meer deden..

Strava | AP | IP | AW

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zie dit stukje uit de FAQ. Het tikken van een HD is echt niet gezond. Dat je MaXtor tooltje met de melding komt het te hebben gefixt zou bij mij niet erg veel vertrouwen naar boven brengen naar de schijf toe. Beschadigde sectoren en tikgeluiden zijn duidelijk indicaties dat de HD d'r allemaal niet erg veel zin meer in heeft.

Als ik jou was zou ik, nu de schijf nog weer een beetje werkt, snel alle belangrijke data backupen en met de schijf teruggaan naar de leverancier. Als je geluk hebt krijg je nog binnen een dag je HD terug. Ga iig. niet stoeien met dingen als een Low Level Format, dat werkt waarschijnlijk alleen maar in je nadeel.
Pagina: 1