[Laserjet 5M] gegevensaanvoer traag

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een Sitecom router / 10/100 Mbit switch waar een kabelinternet-uplink, 2 pc's en een netwerkprinter aanhangen (HP Laserjet 5m, dus met ingebouwde printserver).

Nu zijn de netwerksnelheden van pc naar pc en van pc naar internet (en andersom) prima, maar als ik een printopdracht naar de laserjet stuur, wordt deze met slechts 30 kilobytes per seconde verstuurd (volgens DUmeter). Dat vind ik wel erg traag. Nu zijn de switches en de pc's wel 100 Mbit en de netwerkserver in de printer maar 10 Mbit, maar zo traag hoeft dat toch niet te zijn?

Ik heb de netwerkkaart van de pc's al in diverse modi gehad (full / half duplex / auto mode), maar dat helpt allemaal niets.

Voor tekst maakt het niet zoveel uit, maar voor PDF'jes of plaatjes duurt het me een beetje te lang.

Wie weet wat ik hier aan kan doen?

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025

JEV

koelkast schreef op 09 oktober 2003 @ 11:21:Nu zijn de switches en de pc's wel 100 Mbit en de netwerkserver in de printer maar 10 Mbit, maar zo traag hoeft dat toch niet te zijn?
Zijn ze aangesloten met een switch of is het een router?? (Sitecom router / 10/100 Mbit switch)
Volgens mij een router.
Ten eerste als het een router is, dan als je de printer hebt aanstaan dan is je gehele netwerk 10 Mbit.
Ten tweede hoe heb je die printer en die Jetdirect printerserver kaart geinstalleerd?
Ik heb de mijne (HP5N maar dat moet niet zoveel uitmaken) geinstalleerd met de 'HP Install Network Printer Wizard' te downloaden bij HP. Daarvoor heb ik het zelf geprobeert met IP en IPX instellingen maaar dat wou niet zo vlotten. |:( Met de wizard geen probleem.
Verder haal nooit je router van de voeding af als je eenmaal de printer hebt geinstalleerd. De router verliest dan zijn instellingen en je kunt je printer daarna opnieuw installeren. 8)7
Verder kun je bij HP een 'HP Download Manager' vinden waarmee je de firmware van je jetdirectkaart kunt upgraden (Ook je printer als die het ondersteund)
Verder nog 'HP Web Jetadmin' is een programma waarmee je je netwerk kaart en printer kunt beheren.
Succes.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• koelkast
  • Niet online
JEV schreef op 09 October 2003 @ 12:55:
[...]

Zijn ze aangesloten met een switch of is het een router?? (Sitecom router / 10/100 Mbit switch)
Volgens mij een router.
Ten eerste als het een router is, dan als je de printer hebt aanstaan dan is je gehele netwerk 10 Mbit.
Ten tweede hoe heb je die printer en die Jetdirect printerserver kaart geinstalleerd?
Ik heb de mijne (HP5N maar dat moet niet zoveel uitmaken) geinstalleerd met de 'HP Install Network Printer Wizard' te downloaden bij HP. Daarvoor heb ik het zelf geprobeert met IP en IPX instellingen maaar dat wou niet zo vlotten. |:( Met de wizard geen probleem.
Verder haal nooit je router van de voeding af als je eenmaal de printer hebt geinstalleerd. De router verliest dan zijn instellingen en je kunt je printer daarna opnieuw installeren. 8)7
Verder kun je bij HP een 'HP Download Manager' vinden waarmee je de firmware van je jetdirectkaart kunt upgraden (Ook je printer als die het ondersteund)
Verder nog 'HP Web Jetadmin' is een programma waarmee je je netwerk kaart en printer kunt beheren.
Succes.
Dat m'n netwerk helemaal 10 Mbit is, klopt niet. Op de router branden bij 100 Mbit aansluitingen de lampjes, en bovendien is het gewoon verder een 100 Mbit snelheid die ik ermee haal.

Echter, ik heb geen Jetdirect kaart in m'n Laserjet 5M hangen, maar een XCd XJet IV Plus. Daar kwam ik later achter, want de install wizard vond maar niets :|.

Ik heb de printer heel simpel geinstalleerd, handmatig in Windows XP. Geen problemen. Gewoon kwestie van TCP/IP poort aanmaken en gaan! Alleen wel het IP van de printserver moeten veranderen, dat was niet erg makkelijk, maar het is gelukt..

Maar zou het probleem de firmware zijn? Ik vraag het me af. Als het verkeer bij de printer komt, maak de firmware toch niet uit hoe snel het gaat?

En welke modus zou ik de netwerkkaart moeten zetten in de printer? Als dat uberhaupt kan?

• koelkast
  • Niet online
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Misschien dat er een tweaker is die ineens een verhelderend inzicht heeft in deze problematiek :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

5m/n zijn ook gewoon erg trage bakken ... en met die 16 of 32 mb geheugen zitten ze ook zo vol .....

zijn je pdfjes .. print je die met de postscript drivers of gewoon raw ?
print eens een "klein pdfje" gaat dat beter ?

Iperf

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoe staat je IO buffering :?

FF test page uitrollen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Je noemt het al ... PDF's en plaatjes. Dat vind een LaserJet ook niet echt leuk. Maar eigenlijk niet uit welke. Zelfs de 4050 heeft er moeite mee.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
fish schreef op 03 december 2003 @ 23:58:
5m/n zijn ook gewoon erg trage bakken ... en met die 16 of 32 mb geheugen zitten ze ook zo vol .....

zijn je pdfjes .. print je die met de postscript drivers of gewoon raw ?
print eens een "klein pdfje" gaat dat beter ?
Traag valt wel mee. Ik had een 5MP hiervoor, en met een beetje geheugen erbij (2x8Mb EDO) printte ie best snel, ook na de 1e pagina. Totaal had ik 19Mb (2x8 EDO, 2Mb standaard, 1 Mb postscript)

Nu een 4050, en da's toch iets sneller ;)

Maar goed, ontopic weer, print dat ding wel snel als ie direct op dezelfde PC hangt? (dus niet via dat printerserver ding?)

Anders koop je gewoon een jetdirect kaartje voor 20 EUR ofzo, ben je ook van alle ellende af, en werkt het tenminste gegarandeerd (met de hierboven genoemde network-wizard, gaat voortreffelijk)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

maak je niet druk er over
die printer is nou eenmaal zo (stront) traag :(
ik heb een HP ColorLaserjet 5M via jetdirect of LPT bijde gaat aso traag
volgens HP (jaja ik heb ff gebeld :P )komt et gewoon omdat die printer 1_van_de eerste was en daarom traag is :?
een pdfje dan 5 pagina's (text) issie al 5 minuten bezig :|

specs:
hp CLJ 5M, 52MB, waarvan postsctipt(32MB) denk dat et daat niet aan ligt :)

printen in plain text (courier) dan haalt i wel de 16p/p :Y) :+ ... :|

[ Voor 22% gewijzigd door ThaHandy op 04-12-2003 00:09 ]

• koelkast
  • Niet online
Als ik het zo eens lees merk ik dat jullie de printer _zelf_ traag vinden. Dat valt wel mee. Hij is uitgerust met 8 MB geheugen, en wat er traag is, dat is de gegevensaanvoer. Dat gaat met hoogstens 30 kilobytes per seconde, terwijl het een 10 MB verbinding is. Dat ligt dan toch niet aan de snelheid van de printer? De computer is continue met 30 kB/sec aan het verzenden, en _daar_ moet de printer op wachten. Hij krijgt gewoon niet meer binnen, of het nou PDFjes of platte tekstbestanden zijn, dat boeit 'm niets. Ik heb het idee dat de printerserver ( de XCd XJet IV Plus ) een soort flessenhals is, die op max 30 kB/sec kan doorvoeren, want via LPT gaat het wel prima. Ik wil de printer echter delen via de switch in het netwerk, dus moet het wel via de Netdirect. :)

Ik heb al geprobeerd de firmware van de printserver te upgraden, maar dat krijg ik niet voor elkaar; als ik dat met tftp doe, dan krijg ik een time-out. :?
Met tcp/ip lukt het sowieso niet, omdat er nu een firmware inzit die updaten van de firmware alleen met ipx ondersteunt, dus niet via tcp/ip.

Iemand enig idee of er andere manier zijn om de firmware te updaten? Wat ik tot nu toe heb geprobeerd (wat ook in de handleiding van de printserver staat)

- via tftp client in windows => geeft time-out. Geen idee waarom
- via het webadmin programma van de XCd XJet IV Plus => kan niet via tcp/ip, want er staat nu een te oude firrmware op :?
- via webjetadmin van HP => vindt de server niet eens

Dit heb ik dus geprobeerd. Iemand een ander idee hiervoor?

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 04-12-2003 16:51 ]

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
Heb je geen gewone parallele poort meer op dat ding? Probeer zo eens aan te sluiten dan. Gaan de paginatjes wel vlot op die manier dan probeer je even met een ander printservertje.
Helpt dat niet, sjah, dan laat je je pc maar als printserver werken voor de lokaal aangesloten printer.

• koelkast
  • Niet online
poohbeer schreef op 04 december 2003 @ 22:26:
Heb je geen gewone parallele poort meer op dat ding? Probeer zo eens aan te sluiten dan. Gaan de paginatjes wel vlot op die manier dan probeer je even met een ander printservertje.
Helpt dat niet, sjah, dan laat je je pc maar als printserver werken voor de lokaal aangesloten printer.
Ik heb het idee dat de printerserver ( de XCd XJet IV Plus ) een soort flessenhals is, die op max 30 kB/sec kan doorvoeren, want via LPT gaat het wel prima. Ik wil de printer echter delen via de switch in het netwerk, dus moet het wel via de Netdirect.
LPT gaat dus goed, en ik heb geen zin om een pc de hele dag aan te moeten hebben, als ik ook een router/switch heb, waarop het mogelijk is. Die heb ik niet voor niks.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:08

DJ

ALs de Firmware Update alleen middels IPX kan werken, dan installeer je toch even IPX op je systeem? Dat is het probleem niet lijkt me. Even een herstart vanje systeem en je kunt met IPX Updaten. Daarna checken of je nu via IP alles kan met die printserver en IPX weer weg halen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• koelkast
  • Niet online
DJ schreef op 05 december 2003 @ 09:52:
ALs de Firmware Update alleen middels IPX kan werken, dan installeer je toch even IPX op je systeem? Dat is het probleem niet lijkt me. Even een herstart vanje systeem en je kunt met IPX Updaten. Daarna checken of je nu via IP alles kan met die printserver en IPX weer weg halen.
Inmiddels heb ik het geprobeerd. Ik heb alleen geen idee hoe ik de locatie met IPX kan aangeven. Met TCP/IP heb je gewoon een ip-adres, maar hoe dat met IPX nu zit? Kun je me daarmee helpen?
Pagina: 1