verschrikkelijk traag netwerk

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik zit nu al een heletijd met het probleem dat mijn netwerk verschrikkelijk traag is.
Ik hoop dat ik mijn situatie in dit topic een beetje duidelijk kan maken:

Netwerk situatie:

Cat 5e UTP Kabels
3com Switch 16 poorts

Ip adressen:

Server 10.0.0.11
Client 10.0.0.2
Gateway (modem) 10.0.0.138

Internet situatie:

Alcatel Speed touch ISDN ADSL modem Getweaked

Linux Bak waarop Debian draait met een 3com kaartje en ik heb er ook een andere unex kaart in getest (Realtek chippie)

Windows XP Machine met een realtek kaartje
Er hangen nog meer clients in het netwerk maar daar gaat het in dit geval even niet om.

Wat heb ik zelf zoal allemaal geprobeert in een aantal dagen tijd:
Andere netwerk kaartjes
Zonder de switch werken, dus crosslink kabel tussen de linux server en mijn windows xp machine
Andere rj45 stekkers aan de kabels knippen (volgens de standaard)
Netwerk kaarten op 10 mbit half/full 100mbit half/full duplex geprobeert

Conclusies:
Bestanden overpompen gaat even zo goed traag
Op de linux machine kan ik wel iets van internet halen dat met de volle download gaat, maar iets van mijn windows xp machine op de linux server gooien via ftp oid gaat traag. Ook ging mijn pdc op die machine niet lekker, ik heb samba draaien. maar dat heeft er ook niks mee te maken aangezien ik nu een clean install debian met niks verders erop heb en het nu nog traag gaat.

Ik denk zelf dat het best wel eens een windows xp configuratie fout kan zijn, standaard oplossingen zoals jullie wel merken uit mijn post heb ik al geprobeert, dus ik moet het dieper gaan zoeken, maar heb echter geen idee wat het kan zijn.

Het zit dus niet in de kaartjes, kabels, switch, ook niet in de linux configuratie.
Zou het moederbord van de linux machine de bottleneck zijn of zou dat er ook niks mee te maken hebben?

Specs linux machine

MSI plank (welke weet ik zo ff niet zit op me werk:))
128 mb ddr 266
AMD Athlon 1 GHz
1.2 Gig bigfoot hdd

Client:
check me sig

Hoe langzaam vind je dan langzaam?

Over het netwerk haal ik soms maar 14 kb per seconde ofzo en soms gaat het zelfs wel naar 200 kb ! Zoals ik al zei als ik op de linux machine of op de xp client wat van internet trek dan gaat dat wel snel...
Beide machines hebben maar 1 netwerk kaart waar tegelijk het internet en het netwerk op draaien want ik heb mijn modem getweaked die het inet deelt etc.

Waar moet ik in de vredensnaam mijn probleem zoeken? Ik heb ook al gezocht met de search engine in GoT met veel resultaten en trage netwerken, maar niet specifiek mijn probleem.

Bedankt voor het helpen alvast!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Gebruik je XP home or Pro ik hoor wel van je.. kan je in ieder geval zegge als je home draaid goo het er maar weer af dan...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 12:17:
Gebruik je XP home or Pro ik hoor wel van je.. kan je in ieder geval zegge als je home draaid goo het er maar weer af dan...
Lekker nuttige post.
Gaat dus echt helemaal nergens over.. De IP stack van XP home is identiek aan die van XP Pro. Alleen staat op XP Home standaard een firewall aan.

Hij kan echter wel versturen en ontvangen, dus aan die firewall ligt het niet.

@TS: Heb je misschien een foutieve naamresolutie/routes staan op je linux machine.. :? (overigens kan je met die specs een website draaien vann 1000 man, zo don't worry )

Wat is je route table op linux en op Windows
wat is je subnetmasker
heb je onder linux nog een firewall draaien die het e.e.a. logged :?

• Chezzer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02-2023
En een kleine aanvulling op bovenstaande vragen: hebben alle clients hetzelfde probleem?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Hij bedoelde denk ik dat je met home niet op een domein kan aanloggen...

Maar goed ik draai dus idd XP Pro.

Verder:

Subnet mask is 255.255.255.0

onder linux heb ik idd tot in den treure logs bekeken heb ze ook in het samba topic gepost en op het moment dat het fout ging dus dat het 20 min duurde voor dat ik een pdf file van een share gehaald heb (nu weet ik dus waardoor het komt, door iets wat brak is buiten samba om dus) zag ik dat er fouten waren met oplock ofzo... dat moet je in je kernel compilen?

Naja goed, alle clients, dus laptop ook, hebben hier last van allemaal xp pro. Verder zou ik niet weten wat er mis moest zijn op de linux machine, heb hem gister net clean geinstalleert en zelfs als ik via de ftp wat download naar mijn client (om te zien of niet alleen samba dit probleem gaf) dan gaat et traag... en dan log ik via ip adressen in dus dat zou die zo ie zo moeten doen.

Ik hoop dat jullie wat met deze info kunnen!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 08:38

HellBeast

Oh My GoT!

Begin weer bij het begin zou ik zeggen.

* Check je kabels en stekkers.
* Check je netwerkkaarten. Zijn ze allemaal identiek? Hebben ze dezelfde instellingen en/of drivers?
* Installeer de software opnieuw van je Alcatel Modem
* Kun je jezelf pingen? ( ping 127.0.0.1 ) Zo controleer je of TCP/IP goed is geinstalled.
* DHCP Server geinstalled? Zo ja, check of je een IP nummer hebt gekregen.
* kunnen de clients elkaar pingen? Staan de Gateways goed ingesteld?
* Heb je de DNS goed ingesteld? ( DNS gegevens krijg je van je provider)
* Firewall aanstaan?
* Zitten alle PC's in dezelfde werkgroep (of Domein)?

Als ik het zo lees lijkt het me een software instelling van of de modem (drivers) of de netwerkkaarten (drivers).

Weet je zeker dat niet 1 van the clients een programma heeft draaien die de bandbreedte opslokt? (Hoeft niet per se Kazaa te zijn...)

Probeer ook eens met perfmon je netwerkje in de gaten te houden. Add een netwerkmodule en bekijk eens waar de belasting zit. Misschien is 1 netwerkkaart de boel wel aan het verstieren.

Misschien staat de DHCP server verkeerd ingesteld en gebruik je een Broadcast ID of een Network ID als IP adres op een van de Clients. ( Je mag dus als je het subnetmask 255.255.255.0 hebt gekozen niet de IP adressen 10.0.0.0 en 10.0.0.255 kiezen.

Hope this helps.

Beauty is in the eye of the beerholder

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:30

ripexx

bibs

HellBeast schreef op 09 October 2003 @ 17:06:

* Check je kabels en stekkers.
* Check je netwerkkaarten. Zijn ze allemaal identiek? Hebben ze dezelfde instellingen en/of drivers?
* Installeer de software opnieuw van je Alcatel Modem
* Kun je jezelf pingen? ( ping 127.0.0.1 ) Zo controleer je of TCP/IP goed is geinstalled.
* DHCP Server geinstalled? Zo ja, check of je een IP nummer hebt gekregen.
* kunnen de clients elkaar pingen? Staan de Gateways goed ingesteld?
* Heb je de DNS goed ingesteld? ( DNS gegevens krijg je van je provider)
* Firewall aanstaan?
* Zitten alle PC's in dezelfde werkgroep (of Domein)?
Zie ook: [rml][ NT] troubleshooter FAQ[/rml] ;)

Verder gebruikje de juste drivers en anders monitor je netwerk verkeer eens met een sniffer, eventueel dat er onnodig netwerkverkeer plaatsvind al lijkt me dat onwaarschijnlijk. :)

buit is binnen sukkel

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Jongens toe nou even ik ben geen leek ofzo. Deze dingen heb ik zoals ik in de start post heb aan gegeven allemaal al 20x na gelopen, ik ben nu bij een fase beland waarin we niet meer moeten denken aan al die "makkelijke dingen".

Als ik via ftp iets van de server af trek gaat dit met 13 kb sec. trek ik iets van de client af op de server via ftp, dan gaat dit met 500 kb sec gemiddelt...

Er staat ergens een instelling dat het in de weg zit. stekkertje brol en switchje brol dat hoofdstuk kunnen we sluiten, want zelfs met een crosslink kabel, zoals ik zei, heb ik dit, ik heb voor de zekerheid de netwerk kaarten vervangen, en trouwens, ik was laatst op een lan en toen trok ik wel alles binnen op volle snelheid, dus dat zou betekenen dat er iets anders aan de hand is..

• koppie
  • Laatst online: 13:59
Waarschijnlijk een stomme vraag, is er constant data-verkeer op het netwerk dat niet verklaarbaar is? Knipperen de lampjes constant? En heb je alleen TCP/IP geinstalleerd, of nog andere protocollen draaien?

Misschien is die HD van de Linux-bak brak, bij mij gaf die bigfoot van de een op de andere dag allemaal vreemde fouten, en nam de data-rate met sprongen af. Dat zou wel verklaren waar het probleem zit.

[ Voor 35% gewijzigd door koppie op 09-10-2003 17:45 . Reden: Briljant idee 8)7 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
alleen tcp.. En nee er is geen constant verkeer... ik ging net ff goed opletten wat er precies gebeurde als ik wat binnen haalde via de ftp maar de snelheden varieerden nog al heel erg tussen de 1.2 Mb p/s en de 100 kb p/s... al zo vreemd. hoort niet zo te zijn

• ripexx

ripexx

bibs

Het rare is dat je zowel het probleem in het SMB protocol als in het FTP protocol hebt. Hieruit verwacht ik toch echt dat er iets niet goed is met je TCP/IP instellingen. Maak je soms gebruik van een rare packet instellingen.

Doe eens een post van je ifconfig in linux, kijk eens hoeveel errors en dropped packets je hebt, wat is MTU standaard 1500 geloof ik. Verder wat zijn je instellingen van je netwerk kaart in XP?

buit is binnen sukkel

• koppie
Misschien is dan toch die HD brak, zie mijn post hierboven..

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
pdc:/home/rick# ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:A0:B0:00:25:62
          inet addr:10.0.0.11  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:36633 errors:1685 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:32593 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:46836193 (44.6 MiB)  TX bytes:2141094 (2.0 MiB)
          Interrupt:12 Base address:0xae00

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:98 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:98 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:9200 (8.9 KiB)  TX bytes:9200 (8.9 KiB)

Die hdd kan onmogelijk brak zijn. gaat zo mooi als wat die hdd :) wel veel errors...

ik edit me post maa met de reactie hier onder anders post ik zo veel :
Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 17:51:
Als een ip met 10. begint is dit officieel een a klasse, dus subnetmask is dan 255.0.0.0. Het masker wat jij gebruikt is een c klasse.

Ik weet niet of dit direct de snelheid kan beinvloeden, maar is mischien het proberen waard.
Nah heb et idd geprobeert maar dat haalt ook niks uit..

[ Voor 21% gewijzigd door DAMAGE op 09-10-2003 17:52 ]

Verwijderd

Als een ip met 10. begint is dit officieel een a klasse, dus subnetmask is dan 255.0.0.0. Het masker wat jij gebruikt is een c klasse.

Ik weet niet of dit direct de snelheid kan beinvloeden, maar is mischien het proberen waard.

• ripexx

ripexx

bibs

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 17:51:

Dat is maakt niets uit aangezien je altijd een ander subnet kan gebruiken. Dat is juist een van de leuke features van het TCP/IP protocol.

Wel veel errors :X Wat gebeurt er als je een ping flood doet naar je server:
ping -t [ip server]

Krijg je dan ook zoveel errors? Verder kan je de snelheid van je hdd testen met hdparm -tT /dev/hda

buit is binnen sukkel

• koppie
Heb je geprobeerd met een andere PC met Windows vanaf de Linux-bak te downen. Misschien zit er wat met de XP-instellingen niet goed.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
pdc:/home/rick# hdparm -tT /dev/hda

/dev/hda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.60 seconds =213.33 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 11.63 seconds =  5.50 MB/sec

Snel zat lijkt mij :)

Hoeveel errors is normaal eigenlijk? eigenlijk liever geen natuurlijk :)

pingflood heb ik eens in de zoveel tijd een ping time out, time out bij opdracht, en dan verschijnt er ook een error in ifconfig...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Ping-statistieken voor 10.0.0.11:
    Pakketten: verzonden = 236, ontvangen = 233, verloren = 3
    (1% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
iseconden:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Gemiddelde = 0ms
Control-C
^C
D:\Documents and Settings\Rick Bakker>

En Owja, als ik via ftp via de server op de client inlog en download daar wat weg gaat het niet alleen traag maar krijg ik ook nog eens de meeste errors binnen

[ Voor 57% gewijzigd door DAMAGE op 09-10-2003 18:09 ]

• koppie
Geen, volgens mij alleen bij hoge uitzonderingen zijn fouten mogelijk

[ Voor 15% gewijzigd door koppie op 09-10-2003 18:07 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik heb nu spoof protect uit gezet in linux, dat stond kennelijk aan, maar nu gaat het al een stuk sneller... tevroeg gejuicht.. nog een keer downloaden laat blijken dat de dips in de snelheden er duidelijk nog zijn...

OKAY!

na de spoof uit is heb ik et nog ff met de crosskabel gechecken en die geeft:

code:
1
2
3
4
5
local: bf1942.exe remote: bf1942.exe
200 PORT Command successful.
150 Opening BINARY mode data connection for bf1942.exe (8904704 bytes).
226 Transfer complete.
8904704 bytes received in 0.89 secs (9763.9 kB/s)

ZO hoort het :)

Okay nu ga ik nieuwe kabels knippen straks aan de andere utp kabel en dan zou het goed moeten zijn.. wel stom dat ze spoofprotect aan zetten en dat dat zo veel preformance verlies geeft in het netwerk.. strange... Jullie horen nog van me :)

[ Voor 92% gewijzigd door DAMAGE op 09-10-2003 18:21 ]

Pagina: 1