Ik zit nu al een heletijd met het probleem dat mijn netwerk verschrikkelijk traag is.
Ik hoop dat ik mijn situatie in dit topic een beetje duidelijk kan maken:
Netwerk situatie:
Cat 5e UTP Kabels
3com Switch 16 poorts
Ip adressen:
Server 10.0.0.11
Client 10.0.0.2
Gateway (modem) 10.0.0.138
Internet situatie:
Alcatel Speed touch ISDN ADSL modem Getweaked
Linux Bak waarop Debian draait met een 3com kaartje en ik heb er ook een andere unex kaart in getest (Realtek chippie)
Windows XP Machine met een realtek kaartje
Er hangen nog meer clients in het netwerk maar daar gaat het in dit geval even niet om.
Wat heb ik zelf zoal allemaal geprobeert in een aantal dagen tijd:
Andere netwerk kaartjes
Zonder de switch werken, dus crosslink kabel tussen de linux server en mijn windows xp machine
Andere rj45 stekkers aan de kabels knippen (volgens de standaard)
Netwerk kaarten op 10 mbit half/full 100mbit half/full duplex geprobeert
Conclusies:
Bestanden overpompen gaat even zo goed traag
Op de linux machine kan ik wel iets van internet halen dat met de volle download gaat, maar iets van mijn windows xp machine op de linux server gooien via ftp oid gaat traag. Ook ging mijn pdc op die machine niet lekker, ik heb samba draaien. maar dat heeft er ook niks mee te maken aangezien ik nu een clean install debian met niks verders erop heb en het nu nog traag gaat.
Ik denk zelf dat het best wel eens een windows xp configuratie fout kan zijn, standaard oplossingen zoals jullie wel merken uit mijn post heb ik al geprobeert, dus ik moet het dieper gaan zoeken, maar heb echter geen idee wat het kan zijn.
Het zit dus niet in de kaartjes, kabels, switch, ook niet in de linux configuratie.
Zou het moederbord van de linux machine de bottleneck zijn of zou dat er ook niks mee te maken hebben?
Specs linux machine
MSI plank (welke weet ik zo ff niet zit op me werk:))
128 mb ddr 266
AMD Athlon 1 GHz
1.2 Gig bigfoot hdd
Client:
check me sig
Hoe langzaam vind je dan langzaam?
Over het netwerk haal ik soms maar 14 kb per seconde ofzo en soms gaat het zelfs wel naar 200 kb ! Zoals ik al zei als ik op de linux machine of op de xp client wat van internet trek dan gaat dat wel snel...
Beide machines hebben maar 1 netwerk kaart waar tegelijk het internet en het netwerk op draaien want ik heb mijn modem getweaked die het inet deelt etc.
Waar moet ik in de vredensnaam mijn probleem zoeken? Ik heb ook al gezocht met de search engine in GoT met veel resultaten en trage netwerken, maar niet specifiek mijn probleem.
Bedankt voor het helpen alvast!
Ik hoop dat ik mijn situatie in dit topic een beetje duidelijk kan maken:
Netwerk situatie:
Cat 5e UTP Kabels
3com Switch 16 poorts
Ip adressen:
Server 10.0.0.11
Client 10.0.0.2
Gateway (modem) 10.0.0.138
Internet situatie:
Alcatel Speed touch ISDN ADSL modem Getweaked
Linux Bak waarop Debian draait met een 3com kaartje en ik heb er ook een andere unex kaart in getest (Realtek chippie)
Windows XP Machine met een realtek kaartje
Er hangen nog meer clients in het netwerk maar daar gaat het in dit geval even niet om.
Wat heb ik zelf zoal allemaal geprobeert in een aantal dagen tijd:
Andere netwerk kaartjes
Zonder de switch werken, dus crosslink kabel tussen de linux server en mijn windows xp machine
Andere rj45 stekkers aan de kabels knippen (volgens de standaard)
Netwerk kaarten op 10 mbit half/full 100mbit half/full duplex geprobeert
Conclusies:
Bestanden overpompen gaat even zo goed traag
Op de linux machine kan ik wel iets van internet halen dat met de volle download gaat, maar iets van mijn windows xp machine op de linux server gooien via ftp oid gaat traag. Ook ging mijn pdc op die machine niet lekker, ik heb samba draaien. maar dat heeft er ook niks mee te maken aangezien ik nu een clean install debian met niks verders erop heb en het nu nog traag gaat.
Ik denk zelf dat het best wel eens een windows xp configuratie fout kan zijn, standaard oplossingen zoals jullie wel merken uit mijn post heb ik al geprobeert, dus ik moet het dieper gaan zoeken, maar heb echter geen idee wat het kan zijn.
Het zit dus niet in de kaartjes, kabels, switch, ook niet in de linux configuratie.
Zou het moederbord van de linux machine de bottleneck zijn of zou dat er ook niks mee te maken hebben?
Specs linux machine
MSI plank (welke weet ik zo ff niet zit op me werk:))
128 mb ddr 266
AMD Athlon 1 GHz
1.2 Gig bigfoot hdd
Client:
check me sig
Hoe langzaam vind je dan langzaam?
Over het netwerk haal ik soms maar 14 kb per seconde ofzo en soms gaat het zelfs wel naar 200 kb ! Zoals ik al zei als ik op de linux machine of op de xp client wat van internet trek dan gaat dat wel snel...
Beide machines hebben maar 1 netwerk kaart waar tegelijk het internet en het netwerk op draaien want ik heb mijn modem getweaked die het inet deelt etc.
Waar moet ik in de vredensnaam mijn probleem zoeken? Ik heb ook al gezocht met de search engine in GoT met veel resultaten en trage netwerken, maar niet specifiek mijn probleem.
Bedankt voor het helpen alvast!
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel