[2ROUTERS] Novell / Microsoft Gateway

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Ok, ik zit hier met de volgende situatie:

Ik moet in een bedrijf adsl aansluiten. In dit bedrijf staat al een 25 poorts switch, een cisco router en wat modem crap.

Wat ik nu gedaan heb is een alcatel speedtouch modem plus DrayTek Vigor 2200 series router aangesloten voor adsl, de verbinding wordt via de vigor via pptp gemaakt.
Router aangesloten op de switch. Als ik nu een pc rechtstreeks op de vigor aansluit heb ik internet.

en dan nu het probleem: Alle pc's in het netwerk hebben een fixed ip en de gateway ingesteld op de cisco router. Dit mag niet verandert worden omdat alle pc's werken met een programma dat alleen via deze gateway en hun eigen ip werkt.

Hierna heb ik het geprobeert om een 2e gateway aan te maken naar de draytek maar dit werkte ook niet. Dit komt omdat windows alleen de 2e gateway aanspreekt als de 1e niet beschikbaar is, wat hij dus wel is, maar NIET voor internet.

Hierna een pc ingesteld met een dynamisch ip en alleen de gateway van de Draytek. Nu werkt het internet, maar natuurlijk niet het programma wat ze gebruiken via de Cisco router.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik instellen dat internet/email over de draytek wordt geregeld, maar dat het programma wat ze gebruiken gewoon via de cisco wordt gerouteerd?

_/-\o_ We thank u in advance :) _/-\o_

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Zet op de cisco router een route erbij, die alles (0.0.0.0) verstuurd naar het ip van de draytec.
code:
1
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 <ip draytec>

Dit kan overigens alleen als de cisco niet zodanig ingesteld is dat hij al een default route heeft.
Zoja, dan moet de route voor die speciale app even aangepast worden voor alleen het netwerk aan de andere kant..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Eerst uitzoeken welke netwerken er achter die cisco zitten, dan static routes voor die netwerk in die cisco stampen (of evt. via RIP/OSPF), voor zover ze er niet zijn. En daarna default-route op de cisco naar de xDSL router zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• domi235
Kun je de cisco router niet zo instellen dat hij alleen bijvoorbeeld internet explorer en outlook moet routeren naar de draytek?

Verwijderd

Dat werkt op een volledig andere laag in het OSI-model. Je kunt wel op protocol gaan routen, maar dit gaat je heel erg veel tijd/moeite kosten. Je route normaal op laag 3, dit zit veel hoger.

• domi235
Hm...

Nou die oplossing van StevenK gaat niet door, want ik ga niet aan die cisco router zitten sleutelen, dan werkt dalijk niks meer :) Maar kun je niet met het een of ander aangeven dat als hij via de eerste gateway niet het internet op komt, hij de 2e gateway moet nemen?

Aangezien windows alleen checkt of de eerste gateway BESCHIKBAAR is, hij kijkt dus niet of hij ermee op internet komt 8)7

Verwijderd

Wat lul jij nou?? Het heeft helemaal nix te maken met het OSI model dat gaat veel te ver. We hoeven geen router te ontwikkelen maar eentje te configuren zodat hij gateways kan werken. Weet jij wel wat het OSI model doet??

Verwijderd

Volgens mij kan je uitzonderingen maken op de standaard gateway met het commando "route add", bv:
route add 10.10.10.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.x
Alle dataverkeer naar adressen die beginnen met 10.10.10 worden nu naar buiten geleid via de router met adres 192.168.0.x (voor je speciaal programma), terwijl voorhet internet (0.0.0.0) je stand. gateway gebruikt wordt.

Ofwel neem je het commando op in het logon-script, ofwel voer je het éénmalig uit met de parameter -p , dan blijft het permanent aktief.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
simepler oplossing zonder aan de router te komen...

komt ie... :P

neem een oude bak en zet er nt4 of 2000 op (of eventueel linux) en draai daar dan squid of squidNT op.. dan config je de clients netjes als proxy client... en voila! internet via de proxy... zonder dat je met routes zit te klooien (die oude pc heeft natuurlijk wel de draytek als gateway aangezien hij niks met die cisco hoeft te doen)

* Zwelgje wil wel even benadrukken dat ie zelf wel aan de router wat zou gaan veranderen, maar dat dit voor de wat minder bedeelden mischien toch te moeilijk is

A wise man's life is based around fuck you

• danplo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:20

danplo

The Force is strong with me

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 16:12:
Wat lul jij nou?? Het heeft helemaal nix te maken met het OSI model dat gaat veel te ver. We hoeven geen router te ontwikkelen maar eentje te configuren zodat hij gateways kan werken. Weet jij wel wat het OSI model doet??
In tien dagen tijd dat je hier lid bent begin je me nu al een beetje te vervelen.
Ik denk dat je beter een beetje moet leren niet te schelden en te schreeuwen.
Hopenlijk wordt er snel wat aan gedaan.

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• domi235
@ zwelgje: ik denk niet dat het bedrijf zo 1-2-3 een pc'tje heeft staan (is klein bedrijf met ca. 10 mensen) maar ik zal het eens navragen, heeft verder nog iemand anders handige/makkelijke tips/ervaringen?

Pagina: 1