[WC] Met peltier warmer dan zonder?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:13

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Okee, ik heb de volgende setup:

Abit NF7-S rev. 2
Barton 3200 (Non-OC)
Transcend Ati 9700 NP

Eheim 1048 pomp
Dangerden Maze 3 op CPU
Dangerden WC op NorthBridge
Dangerden WC op VGA
BlackIce Pro rad. met 120 mm Enermax fan

Als ik een 226 W Peltier tussen m'n Maze3 en CPU plaats, dan wordt de temp. van m'n CPU alleen maar hoger. Als ik aan de slangen voel, dan is het water ook ontzettend heet.

Weet iemand wat ik misschein verkeerd doe, of wat er niet aan de setup klopt?

Oh, de CPU is zonder Peltier 37 gr., met Peltier ong. 50 (and rising)

Ik weet zeker dat de Peltier goed zit (niet verkeerd om) getuige de brandblaar op m'n vinger. ;)

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Heb je de peltier wel rondom geisoleerd, dus dat er geen warnte langs gaat richting proc.

• 10011
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10-2022

10011

binair rekend zo makkelijk

Het lijkt erop dat je waterkoel set die 226 watt niet kan afvoeren

een trage pc met xp :) nu benk zeker niet meer koel :P

• Anubis801
  • Laatst online: 28-12-2025
Peltie genereert warte op zichzelf + die van je CPU als je die zeer groote hoeveelheeed warte niet kan afvoeren dan slaat de hitte naar de koude kant waardoor je een soort ketting effect krijgt koude kant wordt warmer daardoor wordt aan de warme kant noeg heter en ga zo door. Ik denk dat je koeling kapaciteit niet voldoende is je moet immer ruim 300watt aan hitte kunnen weg voeren van die peltier (226 watt peltier + 80 watt CPU). De oplossing is een grotere radiator op je WC setje.

=/\= System Status =/\=

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
@Bospiraat: Uhm nee, inderdaad, moet eigenlijk wel he. Stom.

@ 10011: Lijkt het wel op, maar uit heel veel reviews en vergelijkingen weet ik dat deze setup het aan moet kunnen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk ook dat je setje de warmte niet kan afvoeren.. Ook is het inderdaad zo wat Anubis801 zegt... Je water wordt te warm waardoor je Pelt z'n warmte niet meer kwijt kan... Daar heb ik zelf ook last van..... :(

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
als je er ook eens bijvertel welke voeding je voor die pelt gebruikt ?
dit staat ook ergens in de FAQ's hoe je de beste die pelt kan afstellen
anders creeert die teveel warmte (zoals bij jou dus)

je setje moet makkelijk (mits goed gemonteerd) die pelt aankunnen.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
De voeding is een Meanwell S-320-12; 12V 25A.

Zou een andere Peltier (bv. 169W) ook een uitkomst kunnen zijn?

Verwijderd

blackice pro heeft een dissiperend vermogen van 440W dus dat moet werken.

ik zou het zoeken in mijn waterblock, airflow, pomp en slangen. Mischien zit er ergens een obstructie.

Ik gebruik wel twee koperen plaatjes waartussen mijn pelt zit die zo'n 30% groter zijn dan mijn pelt.

Ik heb 2x BI pro rad
en waterblokken van nextcool
mijn pomp heeft een flow van 800 L/u

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
De pomp heeft een flow van 600 L/u en de slangen zijn van Tygon, ik meen 2mm wanddikte. Die knikken absoluut nooit.
Ik heb idd een coldplate onder de Peltier, deze hoort bij de Maze3.
Ik denk dat het of aan de warmteafvoer ligt, dus als test maar even de rad buiten de kast met een flinke kamerventilator erop, en ik moet nog het volledige koelblok met Peltier isoleren.

Ik zal vanavond es ff verder prutsen, hou jullie op de hoogte.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 15:19
Dionysus007281 schreef op 09 October 2003 @ 09:49:
De voeding is een Meanwell S-320-12; 12V 25A.

Zou een andere Peltier (bv. 169W) ook een uitkomst kunnen zijn?
op de swiftech site staat deze ook aanbevolen met een 225 watter
dus zou het goed moeten werken lijkt me
zelf had ik een regelbare voeding bij een legerdump vandaan (in een ver verleden)
deze deed toch wel wat meer dan de meanwell
elke stand geprobeerd van de voeding ?

maak eens wat piccies van je opstelling

Verwijderd

beetje een opmerking voor een newb, maar je gebruikt toch wel koelpasta?

overigens mijn pelt maakt geen direct contact met de core, ik weet niet zeker wat jij bedoelt met "coldplate"

Verwijderd

No way dat je een 226W tec gaat koelen met een BI Pro :D :D Daar zit je probleem.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
Ja ik gebruik Arctic Silver.

En welke rad zou jij aanraden Fewture?

Ik kijk net ff bij XXLCases, en misschien een Nextcool Dual Radiator?
Ik denk eraan hem dan bovenop de kast te plaatsen, met twee 120 mm Enermax fans, die de lucht erdoorheen trekken.

Goed idee?

[ Voor 214% gewijzigd door Dionysus007281 op 09-10-2003 12:16 ]

Verwijderd

Dionysus007281 schreef op 09 October 2003 @ 11:57:
Ja ik gebruik Arctic Silver.

En welke rad zou jij aanraden Fewture?

Ik kijk net ff bij XXLCases, en misschien een Nextcool Dual Radiator?
Ik denk eraan hem dan bovenop de kast te plaatsen, met twee 120 mm Enermax fans, die de lucht erdoorheen trekken.

Goed idee?
Black Ice pro 2 Extreme...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 11:11:
No way dat je een 226W tec gaat koelen met een BI Pro :D :D Daar zit je probleem.
heb er anders geen problemen mee, ik heb de NB en GPU icm de pelt op 2x BI pro staan.

Beide rads hebben samen een dissiperend vermogen van 880 Watt gegarandeerd met een afdoende airflow.

ik heb met een single rad en alleen de pelt geen problemen gehad, wel moet je zorgen dat er GOEDE luchtverplaatsing mogelijk is

Verwijderd

jaja, 440W. Da's leuk, maar bij welk temperatuurverschil tussen water en omgeving? Bij 50 graden verschil kan-ie gegarandeerd meer warmte kwijt dan bij 10 graden verschil, met dezelfde flow voor water en lucht.

Persoonlijk vind ik al die waterkoelingrads maar niks. Een Opel of Suzuki kachelradje doet het net zo goed of beter.

Hoe verbeter je je temps:

- Zorg ervoor dat er een centimeter of 3-4 aan ruimte tussen je fan en rad zit. Wel natuurlijk de rad+fan luchtdicht aan elkaar koppelen. Zit je fan strak tegen de rad aan, dan word er maar een klein stukje van je rad gebruikt (namelijk alleen de cirkel tussen buitenkant bladen en 'ronde schijf' midden in de fan. Oftewel, 80% van je rad gebruik je dan gewoon niet.

- Het goed aanbrengen van koelpasta op de warme kant van de peltier is bijna _nog_ belangrijker dan bij de CPU. En moeilijker; je kunt niet zoveel kracht uitoefenen dus je laag koelpasta blijft relatief dik.

- Samentrekken van coldplate en waterblok met zo'n 3kN kracht hielp veel bij mij.

- Gebruik een koperen coldplate van minimaal 5mm dik. De mijne was 10mm dik.

- Je hebt je vingers gebrand aan de peltier he? De kans dat je 'm om zeep geholpen hebt is vrij groot. Die dingen zitten inwendig met speciaal soldeer vast (iets met indium of antimoon, meen ik), en dat soldeer smelt rond de 110 graden....

- Lucht, lucht, nog meer lucht door je rads. Ik gebruikte een enkele Sunon 120mm 220V fan; die wilde wel...

Laat eens kraanwater door je waterblok stromen, en kijk eens of het dan wel goed werkt? Dan weet je waar de bottleneck zit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 12:12:
[...]

heb er anders geen problemen mee, ik heb de NB en GPU icm de pelt op 2x BI pro staan.

Beide rads hebben samen een dissiperend vermogen van 880 Watt gegarandeerd met een afdoende airflow.

ik heb met een single rad en alleen de pelt geen problemen gehad, wel moet je zorgen dat er GOEDE luchtverplaatsing mogelijk is
Jij heb er geen problemen mee.....

Jij heb er 2 |:( Das dus 2x de warmte afvoer. logisch dat het beter werkt bij jou toch?

Een auto rad of een Airplex 240 of 360 met een paar dikke fans. Stille waterkoeling kun je vergeten iig.

Verwijderd

voetnootje @ Fewture ^^

met 1 had ik ook geen problemen, hij doet het beter met twee ja klopt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 13:06:
voetnootje @ Fewture ^^

met 1 had ik ook geen problemen, hij doet het beter met twee ja klopt
Het kan een optelsom van factoren zijn.. Teveel koelpasta enzo.. vooral op zo'n oppervlak. Dan nog niet strak genoeg klemmen...

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
ff berekening aan de rad:
Binas, tabel 12, lucht: dichtheid=1.293 soortelijke warmte=1
http://www.enermax.com.tw/uc-8fab.htm < de beste enermax 120mm haalt max 95cfm
1cfm=28,3Liter per minuut
95x28.3/60=45Liter per seconde
45x1.293x1=58joule per seconde
366watt=366joule per seconde (226+80+40+20=366 (pelt+cpu+vga+nb))
366/58=6.3 graden temp verschil tussen lucht-in en lucht-uit v.d. radiator

6.3 is dus ook direct het absolute minimum aan temp verschil dat het water moet hebben met de lucht-in, maar omdat jij jou fan waarschijnlijk onefficient gemonteerd is is het nog wel hoger.

Denk daarnaast ook nog eens dat je te maken hebt met een koelblok dat efficienter is bij lager hoeveelheden warmteafgiften. Het koelblok heeft relatief weinig contact oppervlak koper->water

Verwijderd

pcmadman schreef op 09 oktober 2003 @ 14:30:
ff berekening aan de rad:
Binas, tabel 12, lucht: dichtheid=1.293 soortelijke warmte=1
http://www.enermax.com.tw/uc-8fab.htm < de beste enermax 120mm haalt max 95cfm
1cfm=28,3Liter per minuut
95x28.3/60=45Liter per seconde
45x1.293x1=58joule per seconde
366watt=366joule per seconde (226+80+40+20=366 (pelt+cpu+vga+nb))
366/58=6.3 graden temp verschil tussen lucht-in en lucht-uit v.d. radiator

6.3 is dus ook direct het absolute minimum aan temp verschil dat het water moet hebben met de lucht-in, maar omdat jij jou fan waarschijnlijk onefficient gemonteerd is is het nog wel hoger.

Denk daarnaast ook nog eens dat je te maken hebt met een koelblok dat efficienter is bij lager hoeveelheden warmteafgiften. Het koelblok heeft relatief weinig contact oppervlak koper->water
Sluit ik mij geheel mee aan.

vertaling:
De oppervlakte van de cpu=>heatspreader=>pelt=>heatspreader=>waterblok=>water, moet groot genoeg zijn en de waterflow hoog genoeg om gebruik te maken van het dissiperend vermogen van de rad.

Hierbij moet de rad een groot genoeg oppervlakte hebben en van voldoende "koude" lucht voorzien om het gegenereerde vermogen af te laten vloeien naar de omgevingslucht.

• Paul C
@Xavyer:
Met nog andere woorden wil die berekening van mij zeggen dat een dubbel zo grote rad met twee van die fans de temp +/- 3 graden zullen laten zakken ten opzichte van de huidige rad met de fan op een aantal centimeter afstand gemonteerd met een airduct.

Ik moest eigk wel lachen met die vertaling, maar wat wil je als je thuis komt van school in de proefwerk week en net een proefwerk natuurkunde hebt gemaakt waarin je alles conform SI en met de gebruikte formules hebt genoteerd (dit is dus NIET conform SI of met formules!) :D

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Je hebt de koude kant van je peltier NIET geisoleerd?

en dan raar vinde dat je hoge temp hebt.

Dat ding haalt de warmte dan gewoon mee uit de lucht. Hij kan dus niet voldoende koelen om je processor te koelen. Je hebt veel te veel verlies.

EERST de boel goed isoleren, dan gaan we verder praten.

Verwijderd

pcmadman schreef op 09 October 2003 @ 17:20:
Ik moest eigk wel lachen met die vertaling, maar wat wil je als je thuis komt van school in de proefwerk week en net een proefwerk natuurkunde hebt gemaakt waarin je alles conform SI en met de gebruikte formules hebt genoteerd (dit is dus NIET conform SI of met formules!) :D
Been there, maar niet iedereen heeft een wiskunde of natuurkunde knobbel. Het is verdomt handig want je hoeft dan niet te vertrouwen op de specs opgegeven door de producent.

En natuurlijk is HET woord bijgevoegd bij dit alles ISOLATIE zoals meerdere keren hierboven geopperd word.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Wanneer je een peltier te warm laat worden maakt hij inwendig sluiting en dan wordt daarna voor altijd aan twee kanten warm {heet} Ik spreek met grote ervaring jammer genoeg.
Dit kan je trouwens wel goed meten met een ampere meter in serie met het element.
Hij neemt dan namelijk veel meer stroom tot zich dan wat hij behoort te doen

• Paul C
Voor iedereen die ISOLATIE roept:
met een 226watt pelt op een 80watt proc kun je naast de proc koel houden nog ff ruim 11liter lucht 10graden celsius laten afkoelen in een seconde, zoveel over cappaciteit heeft die pelt, dus dat niet isoleren maakt geen f*ck uit tenzij je een koelblok met fan aan de coldside bij de proc hebt weten te monteren!

Dit gaat niet op als je zegt dat de extra opgenomen energy uit de lucht het waterkoel-systeem dusdanig opwarmt dat dit gedeelte het weer niet af kan, maar dat is nog zeker zo verwerpelijk als het eerst genoemde!

(is dit zo voor de wat minder natuurkundige begrijpbaar :D )

Verwijderd

Dat koelen van lucht is natuurlijk leuk, maar je hebt overcapaciteit van de peltier nodig om een aardig temperatuurverschil te halen. Als je een 226W peltier 226W laat verplaatsen heb je een temperatuurverschil van 0 graden. De koude kant wordt dan even warm als de warme kant. En dat wil je niet.
Als het maximale temperatuurverschil bijvoorbeeld 70 graden is, dan is dit bij 0W warmteverplaatsing. Als je op de helft van die 226W gaat zitten hou je nog ongeveer 113W over dat je kan verplaatsen bij dat temperatuurverschil (ong. 35 graden). Het verloop is nagenoeg lineair.

Dus het is noodzaak om goed te isoleren om het te verplaatsen vermogen zo laag mogelijk te houden, en zo een maximaal temperatuurverschil te halen tussen warme en koude kant van de peltier.

ok weg met die delta T :) (dissipatie: jaag de mensen toch niet weg :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 16:04 ]

Verwijderd

VERTALING van hierboven ^^

isolatie is nodig om te voorkomen dat de pelt niet ONNODIG lucht gaat afkoelen waardoor je eventueel dissipatie problemen krijgt al mocht je een NET toerijkend koelsysteem hebben.

Tevens krijg je je proc dan koeler als je de boel isoleerd aan de koude kant omdat er geen luchtverplaatsing om de socket is.

en ga nu niet met delta lambda en gamma gooien ivm dat je dan de "normale" bezoeker kwijt bent. Hou het maar op Jip en Janneke taal.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 08:37 . Reden: leesbaar voor iedereen ]

• Paul C
@stress:
Dat is heel fijn, maar in zijn huidige setup is zijn proc 50graden en zijn coldplate zal daarmee -indien niet goed fout gemonteerd- nooit kouder zijn dat 35graden terwijl zijn casetemp waarschijnlijk onder de onder de 35graden grens licht -anders weet ik wel waarom ie zo warm wordt, dan is dat simpel omdat er te warme lucht op de rad wordt geblazen- en als de casetemp lager is dan de min. temp van de coldplate, dan koel je de lucht niet, maar de coldplate door hem niet te isoleren!! :o

Btw. daar had ik gisteren zelf ook nog niet aan gedacht hoor! :9

Verwijderd

Persoonlijk zou ik -als de koude kant van de pelt 35 graden was, de peltier ertussenuit halen, want dan is het alleen maar energieverspilling. Normaal gesproken pas je een peltier toe de temperatuur beneden kamertemperatuur te krijgen. En dan heeft isoleren wel zin.

Je hebt wel gelijk dat isoleren bij deze temperaturen inderdaad geen zin heeft.

Ik vraag me wel af, als deze opstelling het zo slecht doet of er genoeg stroom door de peltier loopt. Misschien is de voedingsspanning te laag. Heb zelf een pelt die gespecificeert is voor 6 ampere bij 15,4 volt. Op 12 volt trekt deze 3,5 ampere. Dat is dus ruim een halvering van het opgenomen vermogen.

• Dionysus007281

Dionysus007281

Spank my monkey!

Topicstarter
De spec van de Pelt zijn als volgt:

Maximum operating temp: 125 C

Imax = 24 Amps

Qmax = 226.1 Watts

Vmax = 15.2 Volts

Delta Tmax = >67 (C)

Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

M'n voeding is een Meanwell 320-12, 25A bij 12V. Lijkt me voldoende dus.
Maar ik ga eerst de boel ff goed isoleren, dan kijken we wel ff verder.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

makkelijk als je een thermometer hebt, kun je effe de temp van je water voor en na je rad meten, je lucht temps enz.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
Dionysus007281 schreef op 10 oktober 2003 @ 18:51:
De spec van de Pelt zijn als volgt:

Maximum operating temp: 125 C

Imax = 24 Amps

Qmax = 226.1 Watts

Vmax = 15.2 Volts

Delta Tmax = >67 (C)

Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

M'n voeding is een Meanwell 320-12, 25A bij 12V. Lijkt me voldoende dus.
Wat kost die voeding? Ik wil die peltier ook kopen. Maar ik kan die voeding nergens vinden in de pricewatch

• Paul C
Dionysus007281 schreef op 10 oktober 2003 @ 18:51:[...]
Dat heeft GEEN zin tenzij de temp van je coldplate ONDER de temp van de lucht in je case zit, dus dat hoef je pas als één van de latere dingen te doen in het verbeteren van de performance van je peltsetup!

Verwijderd

_ferry_ schreef op 10 October 2003 @ 18:56:
makkelijk als je een thermometer hebt, kun je effe de temp van je water voor en na je rad meten, je lucht temps enz.
voor en na je rad? Zal weinig verschil opleveren aangezien de temp overall vrijwel hetzelfde is :)

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Even een vraagje tussendoor, waarom een peltier als je al een CPU temp hebt van 37 graden ? Ik kan me wel voorstellen dat je nog lager wilt. Maar met 37 graden zou ik absoluut geen probleem hebben ..............

Zeker gezien mijn licht overklokte XP2200+ nu rond de 36 graden ( 40 stressed ) zit ( aircooled ), lijkt me 37 met WC helemaal niet verkeerd. Waarom dan nog een peltier, die ok nog es dik vermogen vreet ?

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• Paul C
@CARman:
Waarom zit jij DOC??

Voor CMOS geld: Halver absolute temp is verdubbeling snelheid.
Oftewel op -100 kun je de proc dubbel zo hard als op 50graden laten lopen en alle tussen stappen hebben ook bijbehorende temp, is gewoon lineair.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

pcmadman schreef op 11 October 2003 @ 04:36:
@CARman:
Waarom zit jij DOC??

Voor CMOS geld: Halver absolute temp is verdubbeling snelheid.
Oftewel op -100 kun je de proc dubbel zo hard als op 50graden laten lopen en alle tussen stappen hebben ook bijbehorende temp, is gewoon lineair.
Zou kunnen.

Maar voor de proccessor is het onzin. Je beweert nu dat je de processor oneindig ver kan overclocken (temp naderend naar 0K) als het maar koud genoeg is.

Nee, die regel gaat niet op. Misschien wel in theorie, maar in de praktijk zeker niet.

Over de winst met een peltier:

Een peltier-effect is, dat als er tusse 2 platen een warmte verschil is, dat er dan stroom gaat lopen. Dit kan echter ook anders gebruikt worden, namelijk door er stroom door heen te laten lopen en zo een warmte verschil op te wekken.

Dit warmte verschil gaat tegenovergesteld evenredig met de belasting omhoog. Bij 0 belasting, heb je het maximale warmte verschil. Bij een volle belasting heb je geen warmte verschil meer.

Elk verlies mbt belasting, heeft dus een effect op de delta T.
Elke overgang ook.

Ruweg kun je zeggen, dat een peltier alleen nu heeft, als hij minder dan 70% belast wordt. Puur omdat je altijd nog verliezen hebt bij de contactoppervlakken van de pelt aan koelblok etc.

Isoleren moet je dus doen, want anders heb je veel meer belasting en is een peltier dus totaal onnuttig.

OM het goed te laten werken:
-Isoleren (ook voor condens) van coldplate + peltier
-Koelen (met water bij peltiers groter dan 80w, en met een simpel WC blokje heb je ook al veel verlies!!)
-Koelen van water, zorg voro een goede radiator
-Goede voeding (met 12v zal je een dik overgeclockte tbred of barton niet goed koel houden, 226w is alleen op die 15v berekent namelijk en een peltier is een ohmse weerstand. Het verlagen van de spanning betekent het exponentieel verlagen van de koelcapaciteit)

Verwijderd

Epsilon schreef op 11 October 2003 @ 16:36:
[...]

Een peltier-effect is, dat als er tusse 2 platen een warmte verschil is, dat er dan stroom gaat lopen.
offtopic:
wat je hier beschrijft heet het Seebeck-effect. Seebeck was 14 jaar eerder dan meneer Peltier. Peltier heeft alleen het omgekeerde van Seebeck geprobeerd en alle roem gekregen. Gelukkig maar want een Seebeck klinkt niet een peltier wel :) :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 17:49 ]

• Paul C
@Epsilon:
Ik heb die theory ook 'maar' van DaBit's site www.icecoldcomputing.com
The basic principle is simple. The maximum clock speed of CMOS chips like the average CPU increases in a linear fashion with a decrease in absolute temperature. Halve the absolute temperature, and the maximum clock speed doubles. '
offtopic:
@waggy:
De link in je sig doet het niet!
Pagina: 1