voorstel m.b.t. corrigeren gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:57

Ronnie_T

Shangri-La

Topicstarter
Ik zou graag een voorstel willen doen met betrekking tot het "corrigeren" van gebruikers van het GOT-forum door moderators/admin's/etc.

Is het misschien een idee om gebruikers, die zich niet aan de regels/policy etc. houden van het forum/topic/etc. individueel te corrigeren? Dit kan bijvoorbeeld door een bericht te sturen op hun e-mailadres. Corrigeren kan betekenen dat ze gewezen worden op hun fout, dat ze een OW krijgen o.i.d.

Dit geeft IMO het forum een betere "uitstraling", zorgt voor minder vervuiling in de topics (ik kom ze steeds tegen en moet ze wel steeds lezen), minder ergenis onder de gevestigde gebruikers, etc.

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Volgens mij gebeurt dit gewoon al, d.w.z. gebruikers die over de scheef gaan krijgen een bericht van de moderator en als ze doorgaan een ow.
Ook is er de mogelijkheid tot een temp ban en als laatste redmiddel de algehele ban.

Dus jouw voorstel is niet noodzakelijk aangezien wat jij bedoelt al bestaat ;)

Het staat overigens in de banrichtlijnen van de algemene faq.

[ Voor 18% gewijzigd door Turkish op 09-10-2003 04:03 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie_T

Ronnie_T

Shangri-La

Topicstarter
Ik bedoel dat de gebruiker alleen nog maar via mail gecorrigeerd zou moeten worden en helemaal niet meer in het topic zelf, omdat dit het forum IMO vervuilt en ergenis met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie_T

Ronnie_T

Shangri-La

Topicstarter
ik kom nu topics tegen waarvan de helft van de antwoorden alleen maar bedoeld zijn om anderen te corrigeren.

/edit: edit-knop vergeten

[ Voor 12% gewijzigd door Ronnie_T op 09-10-2003 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Ik vind persoonlijk dat het in het topic door gebruikers onderling corrigeren wel iets heeft, GOT is niet alleen moderators en draadjes maar ook voor een groot deel de gebruikers die er rondwaren. Die allen samen zijn GOT en de manier waarop wij met elkaar omgaan is ook hoe GOT is.

Als je de diverse draadjes op jouw manier modereert, dan zal je GOT ook voor een deel verzieken. Overigens ook ik vind het wel eens irritant om bepaalde posting van sommige gebruikers te lezen.

offtopic:
Twee keer achter elkaar posten wordt ook als vervuiling gezien, gebruik liever de edit knop ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronnie_T schreef op 09 October 2003 @ 04:07:
Ik bedoel dat de gebruiker alleen nog maar via mail gecorrigeerd zou moeten worden en helemaal niet meer in het topic zelf, omdat dit het forum IMO vervuilt en ergenis met zich mee brengt.
Correcties naar gebruikers in een forum topic zelf hebben ook voordelen:

- ander gebruikers zien dat bepaald gedrag niet gewenst is
- andere gebruikers zien dat er opgetreden wordt, dus niet iedereen gaat zich er mee bemoeien

Dat dit het forum vervuilt lijkt me wat ver gezocht, wat dat doet het negatieve gedrag ook, wanneer wij als crew in een topic zelf dat aangeven dan laat de rest het wel achterwege om daaraan mee te doen.

Gebruikers die te ver gaan worden echt wel per mail ook nog eens aangesproken.

Jouw voorstel is niet verkeerd, maar gaat in de praktijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

^^^^

precies, en ik zal het je nog sterker vertellen; natuurlijk sturen wij ook wel eens mailtjes, en JUIST die mailtjes vallen soms he-le-maal verkeerd bij sommige gebruikers. Die hebben zoiets van: huh, het is een forum, waarom vallen jullie me lastig met mail.

Dit houdt ons natuurlijk niet tegen om die mails te blijven versturen >:) ( ;) ), maar ik wil alleen maar illustreren dat dat ook niet alles is :P Maarja zoals gezegd vallen die bijsturingen best mee volgens mij, en het is gewoon heel essentiëel werk van een mod om in een draad bij te sturen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ronnie_T schreef op 09 October 2003 @ 04:07:
De users zelf hoeven de andere gebruikers niet te corrigeren. Dat is namelijk de taak van de Mod/admin etc. etc.

Als iemand een fout maakt, dan kan iemand anders ook zien wat de user fout heeft gedaan, als de mod hem corrigeerd in het specifieke draadje. Zo leert iedereen er wat van.

En mailen doen de mods echt wel. Soms gaat het namelijk te ver qua corrigeren dan zal de mod een mailtje sturen. Bij een OW gaat vaak een mail gepaard. Bij een PM krijg je meteen uitleg over wat er gebeurd is.
precies, en ik zal het je nog sterker vertellen; natuurlijk sturen wij ook wel eens mailtjes, en JUIST die mailtjes vallen soms he-le-maal verkeerd bij sommige gebruikers. Die hebben zoiets van: huh, het is een forum, waarom vallen jullie me lastig met mail.
Hoevaak heb je hier zo'n topic gezien van: Waarom krijg ik dat mailtje etc.
en waarom denk je dat de mensen achter GoT: TgF hebben aangenomen als bemiddelaar ;)
Juist. Voor die mensen die het verkeerd doen.

Qua Topicvervuiling.
Er is speciaal een faq/sticky gemaakt voor mensen die de TS corrigeren. Die mensen kunnen dus een PM oplopen als ze zich daar niet aan houden. Die mensen zijn dus van te voren gewaarschuwd.
Eigenlijk moeten ze die faq/sticky dan een keer omhoogschoppen zodat niemand het vergeet na te leven. ;)

Maar die mensen blijf je toch houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 09-10-2003 09:10 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OUTerspace schreef op 09 oktober 2003 @ 09:08:
[...]
De users zelf hoeven de andere gebruikers niet te corrigeren. Dat is namelijk de taak van de Mod/admin etc. etc.

Qua Topicvervuiling.
Er is speciaal een faq/sticky gemaakt voor mensen die de TS corrigeren. Die mensen kunnen dus een PM oplopen als ze zich daar niet aan houden. Die mensen zijn dus van te voren gewaarschuwd.
Eigenlijk moeten ze die faq/sticky dan een keer omhoogschoppen zodat niemand het vergeet na te leven. ;)

Maar die mensen blijf je toch houden.
Een sticky staat altijd bovenaan :)

Ofschoon het corrigeren van een TS door users volgens de regels eigenlijk niet mag gebeurt het toch en is i.m.o. in sommige gevallen correct als het op een vriendelijke wijze gebeurt.

Als het al door iemand anders is gedaan dan is er voor anderen geen noodzaak meer om het nog maar eens aan de TS te vertellen dus die postings mogen van mij achterwege blijven. Dat scheelt i.i.g. weer wat minder in onnodige vervuiling van een topic.

Het kan gebeuren dat meerdere users vrijwel tegelijkertijd naar de FAQ of search verwijzen. Dat kan maar als ik persoonlijk zie dat dit gebeurd is dan edit ik mijn bijdrage even weg.

Toevallig heb ik vanmorgen al weer een paar users naar de FAQ en de search verwezen. Iets wat meer users, waaronder jij zelf ook, doen. IK doe dat overigens niet omdat ik het leuk vind maar om onnodige en verdere postings, dus vervuiling, te voorkomen.

Uiteraard meld ik het ook nog via een TR maar de (meeste) Mods hebben ook een sociaal leven (alhoewel ik me dat weleens afvraag :) ) en zijn niet altijd op het forum aanwezig waardoor wat sturing van een 'regular' i.m.o., alhoewel niet conform de regels, niet onacceptabel is.

De volgende alinea is gewijzigd:

Ikzelf ben er i.i.g. nog nooit op eenmaal op aangesproken (overigens naar mijn mening niet terecht omdat op dat moment twee topics met dezelfde titel en een iets andere inhoud door twee verschillende users waren geopend en ik de een naar de ander verwees hetgeen uiterst behulpzaam is) (met dank aan Curry864 voor het opfrissen van mijn geheugen) :) [/]

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 09-10-2003 18:19 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

GuardianAngel schreef op 09 October 2003 @ 09:36:
[...]

Een sticky staat altijd bovenaan :)
|:(
Het kan gebeuren dat meerdere users vrijwel tegelijkertijd naar de FAQ of search verwijzen. Dat kan maar als ik persoonlijk zie dat dit gebeurd is dan edit ik mijn bijdrage even weg.
Ik probeer meestal nog mee info te zoeken en dat erbij in-te-editten. Je kan je bedrage wel weg-editten, maar dan is er dus een reply met niks erin ;) Ook vervuiling.
Toevallig heb ik vanmorgen al weer een paar users naar de FAQ en de search verwezen. Iets wat meer users, waaronder jij zelf ook, doen. IK doe dat overigens niet omdat ik het leuk vind maar om onnodige en verdere postings, dus vervuiling, te voorkomen.
Ik doe het niet omdat ik het leuk vind :| (weet niet als jij beweerd dat ik het wel leuk vind) Ik doe het omdat er vaak handige info in staat. De faq zit boordevol informatie. Veel mensen zien dat blijkbaar niet en wijs ik ze erop.

Als ik ze wijs naar de search dan doe ik dat omdat het:
A. De TS heeft niet goed gezocht, terwijl ik op google 5.000 hits krijg.
B. De TS geeft aan niet zelf te hebben gezocht.
C. Het is zo vaak voorgekomen op GoT, dan zoeken ze zelf maar. Dan denk ik van: jah, wat moet je hiernou mee. Vaak geeft de mod verdere info en sluit topic ;)
Uiteraard meld ik het ook nog via een TR maar de (meeste) Mods hebben ook een sociaal leven (alhoewel ik me dat weleens afvraag :) ) en zijn niet altijd op het forum aanwezig waardoor wat sturing van een 'regular' i.m.o., alhoewel niet conform de regels, niet onacceptabel is. Ikzelf ben er i.i.g. nog nooit op aangesproken.
Ik stuur ook de laatste tijd een TR sinds de regeling van een paar maanden geregeld. Vaak krijg ik ook gelijk, en ben er nooit op aangesproken.
de TR werkt behoorlijk goed

offtopic:
Zo. en nu jij weer ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GuardianAngel schreef op 09 October 2003 @ 09:36:

Ofschoon het corrigeren van een TS door users volgens de regels eigenlijk niet mag gebeurt het toch en is i.m.o. in sommige gevallen correct als het op een vriendelijke wijze gebeurt.
alhoewel we inderdaad niet graag zien dat gebruikers een soort van belerend gedrag vertonen tov. andere nieuwere gebruikers, is het inderdaad wel zo dat er een groot onderscheid bestaat tussen _hoe_ mensen dat doen.

een beleefde corrigerende post, die niet de neiging heeft om offtopic te gaan, of de indruk wenst de kleine lettertjes en bijclausules van de policy een nieuwe gebruiker op te willen dringen, en liefst eentje die niet concentreet op het 'corrigeren', maar ook probeert de gebruiker mbt zijn vraag behulpzaam te zijn,
zal nooit al te zwaar opgenomen worden.
Anderzijds zijn korte opmerkingen, copy-paste-'s van linkjes naar FAQ's zonder hierbij verklarende teksten te posten wel ongewenst.
Probleem daarbij is ondermeer dat juist gerespecteerde en duidelijk toevoegende vaste gebruikers eerder de neiging hebben om zo 'kortaf' te zijn over de regels, die hen welbekend zijn, maar een nieuwe gebruiker nog geen tijd gehad/genomen heeft om deze te doorgronden.

Juist sommige gebruikers met enorm veel kennis en ervaring op het forum, reageren soms te 'hard' reageren op een nieuwe gebruiker die bv. ietwat 'klungelig' post.
Meestal zijn dat soort dingen gewoon ook een vorm van onwennigheid met het forum en ook onwetenheid over de techniek: Hij hoopt juist op een beetje uitleg van 'professionals' waarvan hij denkt die hier te vinden; en hoewel GoT geen helpdsek is, is het wel het behulpzame aspect dat het draagvlak vormt voor het bestaan van het forum.

Iets als het plaatsen van groeten onder een post, dat doen nu eenmaal veel mensen die voor het eerst op het forum postten; het grootste gedeelte leert dat ook wel 'natuurlijk' af, daarvoor hoeven niet 12 personen eropin te hakken enkel mbt dat ene policy-regeltje.

Momenteel word een nieuwe gebruiker die enkele malen blijft opvallen door dit soort 'onwennigheden', na enkele malen benaderd via een beleefd 'welkom op GoT'-mailtje, waarin enkele basis-gedragsregels nog eens extra worden benadrukt.
Ook zullen moderators vaak extra moeite doen voor een sluitpost van een topic dat door een duidelijke 'nieuwe' gebruiker is opgestart.

Het openlijk editten in posts met een modbreak doen moderators enkel als de boodschap ook belang heeft voor anderen, dat kan een extra waarschuwing zijn ontopic te blijven in een draadje, of het beandrukken van een regel warop momenteel in het algemeen binnen het forum wat meer aandaht gelegd wordt.

De manier waarop modbreaks gedaan worden wordt binnen de crew ook kritisch bekeken, en gepoogd wordt deze ook niet als losstaande belediging te laten werken voor de gebruiker die, ge'modbreak'-ed wordt, danwel om hierin consequent en beleefd te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 09-10-2003 10:18 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1