Toon posts:

KT-7 Raid / w2k / irq-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Abit KT-7 raid / Windows 2000

Als ik bij device manager kijk, blijkt dat vrijwel alle hardware op irq-11 is gedumpt:

- highpoint hpt-370 controller
- Soundplaster 128 pcci
- adaptec 2904 scsi controller
- realtec 8029 10mbit geluidskaart
- USB-controller

Alles werkt wel een beetje, CD-brander zit o.a. op scsi-controller en geeft wel veel problemen, wellicht door drukte op deze IRQ.

In windows 2000 zelf kan ik geen irq's wijzigen, en als ik in de bios iets denkt toe te wijzen aan bepaalde PCI-slut, dan blijkt dit niet te gebeuren.

Hoe kan ik mijn spul over meer irq's krijgen ?

Ik heb er nml. zat over (muis, keyboard, printer, scanner allemaal USB, prim/sec IDE disabled).

Verwijderd

acpi of iets dergelijks uitschakelen.

staat op de go.to/kt7faq die nu dood is hoe het moet.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Probeer eens een RS232 poort uit te zetten, dit geeft IRQ 3 / IRQ 4 vrij. (die poorten worden zelden nog gebruikt) Als je dan het zelfde probleem blijft houden is het raadzaam om eens te gaan schuiven met de PCI kaarten. (ander slot) Je hoeft niet eers heel windows op te starten voordat je een IRQ probleem ziet, het is namelijk ook al te zien in de PCI device listing van het BIOS. Vergeet niet om elke keer in het BIOS Reset configuration data op enabled te zetten. Dan worden alle resouces van de PCI opnieuw verdeeld. ACPI kan je uitzetten maar hoeft niet, dit IRQ kan prima geshared worden met een ander device. Maar sommige drivers kunnen niet 100% goed overweg met ACPI dus het blijft toch het proberen waard.

Groeten,

Reink

Murphy was an optimist

Verwijderd

Een nieuw feature van win2k: alle pci apparaten op een irq, want dat zouden ze moeten kunnen. Heb jij ff pech als ze dat niet kunnen hé.. Het heeft geen zin om de irq settings van het bios te veranderen zolang je acpi niet uitgeschakeld hebt, wat dan zal windows tijdens het booten automatisch de foute waarden herstellen.
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP
Microsoft legt wel uit waarom je dit zou kunnen willen, maar niet hoe je er weer vanaf komt.
Groetjes, en succes,
Lauli

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Ik heb dit probleem in windows 98 ook gehad.

Eerst heb ik ACPI eruit gedonderd.
Dit loste het probleem op, ik kon eindelijk langer dan 5 minuten in wandos werken!!! >:)

Ik hield alleen toch nog problemen met irq's.
Als eerste heb ik geprobeerd om m'n com poorten uit te zetten.
Toen waren mijn irq problemen weg, alleen mijn asus 6600 deluxe vond irq 3 niet echt fijn!!! :)

Dus toch maar weer de com poortjes erbij gezet.
Mijn tweede poging bleek uiteindelijk succesvoller: Highpoint controller samen met mijn scsi kaart in het bios naar mijn vrije en altijd ongebruikte irq 9 sturen.
Nu draait alles als een zonnetje!!!

Windows 2000 draait bij mij perfect.
Ik heb gehoord dat je dit ACPI probleem ook onder windows 2000 kunt hebben, ik heb dus wel ACPI onder windows 2000 en dat draait probleemloos.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ACPI uitzet (met unofficial Bios), dan geraakt mijn comp. in een loop: booten, beginnen met windows opstarten, afbreken, opnieuw booten, etc, etc.

Zijn er andere manieren om ACPI uit te zetten ?

Bij de weg: alle onnodige poorten heb ik reeds disabled (seriele, paralelle, primaire & secundaire IDE

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:32

Metzie

Nyaano !

Handmatig IRQ's toekennen in de bios???

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Pagina: 1