Toon posts:

PSU blaast gehele systeem op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een situatie die gisteren is voorgekomen bij ons thuis..

Mijn moeder dr PC (Pentium 800) werd verplaatst in verband met de herindeling van de woonkamer bij ons thuis. Alles stond op z'n plaats en de computer word weer gekoppeld. Zodra de aanknop werd ingedrukt plofte de voeding. Dan is dat wel iets wat wel vaker gebeurd. Maar ik nieuwe voeding kopen en installen. Geen beweging in te krijgen :(

Nou blijkt de schade van deze POWER OVERFLOW het volgende te zijn:

- Geheugenstrip (128 MB)
- Processor (Pentium 3 800 mhz)
- MOBO (een of ander huismerk)
- Netwerkkaart
- Geforce 2 MX 400
- Terratec Soundkaart
- Hardeschijf (Maxtor 15 gig.. nooit verwacht dat die daar ook kapot van kunnen gaan)
- En om af te sluiten een Optische muis met staart. (EEN MUIS!!!)

Wie kent dit soort verhalen. Ik vind het toch wel idioot dat een heel systeem naar de tering kan gaan door 1 voeding die ploft..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 23:23 ]

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 12:04
Als jij 230V door een fietslampje laat gaan vind je het toch ook niet gek dat hij binnen een seconde kapot is? Als er een kortsluiting heeft gezeten die 230V door je Mobo liet gaan is dat inderdaad fataal. Gevalletje pech.

Nu weet ik niet hoe goed jij verzekerd bent, maar probeer daar eens wat zou ik zeggen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat moet een lekkere schok geweest zijn dan!

..umm...zelf zet ik mijn computer altijd achter zo'n stroom filtertje.... kost 10 Euro of minder, beschermt tegen pieken en computers verdienen wel zulke bescherming!

There is no place like ::1

Verwijderd

Dit soort dingen heb ik zovaak meegemaakt op m'n werk, 't is erg lullig voor de klant.
Meestal gebeuren dit soort geintjes wel met K*T-kwaliteit voedingen, des te meer een reden om wat extra geld neer te leggen voor een wat betere voeding.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Tja, spanningpiek doorgeschoten de PC in. Alles wat je opnoemt krijgt zijn stroom uit de PC, dus krijgt die tik te verduren. Gelukkig kan een inboedelverzekering over het algemeen wel een oplossing bieden, alhoewel je voor een dergelijke machine bij de verzekering weinig meer zal krijgen.

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 12:04
swampy schreef op 08 October 2003 @ 23:24:

..umm...zelf zet ik mijn computer altijd achter zo'n stroom filtertje.... kost 10 Euro of minder, beschermt tegen pieken en computers verdienen wel zulke bescherming!
Dat werkt hier dus duidelijk niet tegen, een kortsluiting in de voeding houdt een powerprotector echt niet tegen. Het kan heel snel gebeurd zijn met al die gevoelige computer onderdelen, voordat de protector uberhaupt al wat heeft kunnen doen.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Had ze per ongeluk de schakelaar op de voeding van 220 naar 110 Volt gezet of zo? :?

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Schakelaar was niet omgezet.. En ik denk inderdaad dat ik weinig los krijg bij een inboedelverzekering.. Maarja..

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Rickbv schreef op 08 October 2003 @ 23:26:
[...]

Dat werkt hier dus duidelijk niet tegen, een kortsluiting in de voeding houdt een powerprotector echt niet tegen. Het kan heel snel gebeurd zijn met al die gevoelige computer onderdelen, voordat de protector uberhaupt al wat heeft kunnen doen.
Dat is waar.....het is wel zo fijn om een goede voeding te hebben natuurlijk :-)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 23:30:
Schakelaar was niet omgezet.. En ik denk inderdaad dat ik weinig los krijg bij een inboedelverzekering.. Maarja..
Zie het als tijd om te upgraden, een leuke Appelbred AMD Duron, met wat geheugen....moederbordje..moderne harde schijf ( hoeft niet te duur of te snel )

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

Klippy

Still Game

Hoe heb je trouwens getest of dit de schade is?

Alles een voor een in andere PC getest ofzo?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSilver schreef op 08 oktober 2003 @ 23:34:
Hoe heb je trouwens getest of dit de schade is?

Alles een voor een in andere PC getest ofzo?
Heb ik gedaan ja

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 23:22:
Nou blijkt de schade van deze POWER OVERFLOW het volgende te zijn:

- Geheugenstrip (128 MB)
- Processor (Pentium 3 800 mhz)
- MOBO (een of ander huismerk)
- Netwerkkaart
- Geforce 2 MX 400
- Terratec Soundkaart
- Hardeschijf (Maxtor 15 gig.. nooit verwacht dat die daar ook kapot van kunnen gaan)
- En om af te sluiten een Optische muis met staart. (EEN MUIS!!!)
Zonder l*llig te willen doen denk ik dat je de overige hardware ook wel kunt afschrijven. Hoewel er niet zoveel over is denk ik. (Toetsenbord, floppydrive en cd (writer?). Ik heb wat ervaring met blikseminslag gehad en hardware die het eerst leek te doen ging toch kapot na verloop van tijd. Beetje lullig als het weer nieuwe hardware meesleurt dan.

Verwijderd

Helaas is het goed mogelijk dat door een voedingsprobleem je complete interne hardware kapot gaat. In ieder geval kijken of het wel echt kapot is. Sterkte iig.
Wie kent dit soort verhalen.
[rml][ CM] De mislukkingen - part 2[/rml]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De verzekering dekt alleen bij bijv. blikseminslag. Ik wil je niet een bepaalde richting op duwen :) maar het verschil kun je er niet aan zien.......

Verwijderd

Helaas kan dit wel,

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een kast met goedkope voeding / mobo.
Dure voeding/surge protector zijn achteraf veel goedkoper dan zulk soort geintjes.....
iig een mooie gelegenheid om eens te gaan upgraden...... (de kast heb je al) :+

Verwijderd

euhm dit kan idd wel... Ik heb hier zelf afgelopen zomer een blikseminslag gehad..

Die inslag was zo ruig.. Dat mn kabelmodem beneden defect was.. Maar via mn kabel modem ging die inslag door de UTP kabels naar zolder.. Daar ging ie door mn router :) die ook stuk ging.. En als klap op de vuurpijl ging ie ook nog ff langs bij mn pc.. Deze was dus ook niet aan te krijgen..

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 11:32:
euhm dit kan idd wel... Ik heb hier zelf afgelopen zomer een blikseminslag gehad..

Die inslag was zo ruig.. Dat mn kabelmodem beneden defect was.. Maar via mn kabel modem ging die inslag door de UTP kabels naar zolder.. Daar ging ie door mn router :) die ook stuk ging.. En als klap op de vuurpijl ging ie ook nog ff langs bij mn pc.. Deze was dus ook niet aan te krijgen..
Blikseminslag kan al toeslaan door een telefoonlijn die in een modem geplugd zit.

Daarom ook dat sommige electrische boxjes ook een filter hebben voor de telefoon kabel. Tja, het enige dat ertegen werkt is als je pc totaal afgekoppelt is van alles!

Verwijderd

Laatst plofte bij mij ook de voeding van een AMD thunderbird.... Eerst kwam er heel gaaf een wolk gitzwarte rook uit de ventilator van de voeding waarna er een kleine vlam uitsloeg. Vevolgens begon de videokaart een vuurwerkshow te geven met allemaal mooie vonken en op 't mobo waren er een aantal chips aardig gesmolten.

Ik ben blij dat de kast open stond, anders had ik al dat moois moeten missen.

Alle aangesloten hardware was kapot:

-muis
-toetsenbord
-harddisk
-floppydrive

gelukkig niet te veel. Resultaat is nu wel dat ik een Athlon XP 2500+ heb gekocht :d

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 13:00 ]

Verwijderd

Toink schreef op 09 October 2003 @ 00:02:
De verzekering dekt alleen bij bijv. blikseminslag. Ik wil je niet een bepaalde richting op duwen :) maar het verschil kun je er niet aan zien.......
Das niet waar hoor. K had bij kerstmis vorig jaar ook een pctje die doorbrand. Gewoon bij m'n winkel nieuwe pc besteld en die werd terugbetaald door de verzekering, zonder enige som die je moet laten vallen. Wel leuk hoor van een cellie 400 sys naar een 2000+ amd systeempje >:)

Verwijderd

whaha, dan wellicht eens gewoon 2 draden uit et stopcontact op mn mobo douwen, kan wel weer een nieuwe processor enzo gebruiken:p wel eerst ff mn radeon 9700pro eruit halen en mn harddisks:p

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 13:00:
Laatst plofte bij mij ook de voeding van een AMD thunderbird.... Eerst kwam er heel gaaf een wolk gitzwarte rook uit de ventilator van de voeding waarna er een kleine vlam uitsloeg. Vevolgens begon de videokaart een vuurwerkshow te geven met allemaal mooie vonken en op 't mobo waren er een aantal chips aardig gesmolten.

Ik ben blij dat de kast open stond, anders had ik al dat moois moeten missen.

Alle aangesloten hardware was kapot:

-muis
-toetsenbord
-harddisk
-floppydrive

gelukkig niet te veel. Resultaat is nu wel dat ik een Athlon XP 2500+ heb gekocht :d
Kortom een nieuwe vorm van entertainment.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Daar ben ik ook naar op zoek!!! Waar haal ik zon ding?
Wat voor zaak?

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
De makro heeft van die dingen, heb er hier een van trust. Ook de office center heeft er meerdere.

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dev icey schreef op 10 October 2003 @ 16:31:
De makro heeft van die dingen, heb er hier een van trust. Ook de office center heeft er meerdere.
Ja, maar dat helpt dus niet tegen spikes die vanaf de voeding komen. Zijn er geen interne beveiligen te koop hiertegen?

do not underestimate the power of a sharp mz-700

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

drogoul schreef op 10 oktober 2003 @ 16:32:
[...]

Ja, maar dat helpt dus niet tegen spikes die vanaf de voeding komen. Zijn er geen interne beveiligen te koop hiertegen?
Wat dacht je van het kopen van een voeding met actieve filtering.

PFC heet dat geloof ik, en Antec heeft een paar van die. Die filteren de stroom die door ze gaat waardoor zowel je computer als je stroom netwerk "schone" stroom krijgt.

En ja, simpele filters kunnen maar beperkt helpen.......het zijn passieve filters en die zijn vaak te laat. Maar alles beter als onbeschermt. ACTIEVE filtering is een hele andere zaak!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Over die filtertjes: die beschermen alleen tegen korte piekjes, dus als je stiekum ff een msec 300V op je stroomnet hebt staan beschermt ie, maar tegen een blikseminslag kan ie niet op (ding fikt samen met je PC lekker door).
Verder helpen die dingen helemaal niets als je je boel niet aard: dat ding moet zn piekstroom afvoeren naar de aarde, anders zal ie niet werken.

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Dat werkt hier dus duidelijk niet tegen, een kortsluiting in de voeding houdt een 'powerprotector' echt niet tegen. Het kan heel snel gebeurd zijn met al die gevoelige computer onderdelen, voordat de protector uberhaupt al wat heeft kunnen doen.
Jah, daar heb je echt wat aan. Als je voeding klapt, en die zit dus na die 'protector'. Dan ligt alsnog alles eruit in je PC. Tuurlijk kun je gewoon een powersurge, of nog beter een UPS aanschaffen. Maar als de voeding van de PC het begeeft bestaat ondanks alle voorzieningen domweg de kans dat je PC compleet gefituurd wordt.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Pagina: 1