Windows partitie bij Linux trekken

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
...m'n huidige linux installatie.
Ik (was) fanatiek windows gebruiker (desktop) nu heb ik enkele weken geleden voorgenomen om windows niet meer te booten, en alleen linux te draaien.
Na een tijdje (weekje of 4) heb ik nu dus besloten om windows er definitief af te halen, want ik heb 't toch niet meer nodig, en m'n linux partitie wel wat extra space kan gebruike n ;-)
nu is de situatie als volgt.
ik heb een hd'tje die verdeeld is in 3 partities; 1x windows, 1x linux / , en een swap.
nu wil ik m'n windows partitie verwijderen, en dat gedeelte wat vrijkomt 'bij' linux zetten.
Ik heb geen /Boot partitie, deze staat in de map /boot op de root van m'n linux partitie.
Nu ben ik bang dat wanneer ik windows verwijder m'n mountpoints niet meer kloppen, waardoor lilo (en eventueel andere applicaties/processen) m'n linux niet juist meer zullen vinden.
Kan iemand mij helpen hierbij, ik heb verschillende manuals gevonden, maar die gaan er allemaal van uit dat windows verwijderd wordt voordat de linux installatie wordt gestart.
Aangezien m'n linux al (super relaxed) draait, wil ik deze echt niet kwijt.
Mochten jullie meer info nodig hebben, laat 't me weten. en ik probeer 't te achterhalen.
als vast bedankt :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
je kan bijvoorbeeld je windows partitie mounten als je home paritie. Je houdt dan wel meerdere partities maar je merkt er als gebruiker niet zo veel van. Of als extra data partitie in je home dir. bekijk de manpage van mount

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
dat is inderdaad een optie / alternatief wat ik al voor ogen had.
maar 't moet zeker toch ook wel mogelijk zijn zoals ik hierboven heb beschreven?
'k kan evt ook partition magic gebruiken ... maar dan moet ik m'n belofte breken; en windows opstarten :(
maar dan nog is de vraag voor mij; krijg ik dan geen problemen met booten?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ehmm.. als de windowspartitie groot genoeg is, om je hele linux installatie te bevatten, dan is de oplossing nogal simpel volgens mij:
Je formateerd de windows schijf met ext2fs enzo, daarna copiieer je alle meuk van de linux schijf naar de ex-windows schijf, je chroot ernaartoe, en je past lilo.conf aan, draait lilo, et voila.
Daarna zul je je oude linux schijf aan de nieuwe moeten plakken, en ik dacht dat fips dat kon, maar zeker weten doe ik het eigenlijk niet..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, en op de PC blijven gewoon de oude namen behouden op de een of andere manier, ook als er een partitie tussenuit valt.

Hetzelfde heb ik op de Mac geprobeerd, en daar schoven de nummers wel degelijk op, hoe dit precies zit snap ik niet. Maar je zou gewoon je partitie kunnen verwijderen en/of opsplitsen in meerdere partities, mag geen enkel probleem opleveren.

Tja

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
moto-moi schreef op 08 October 2003 @ 22:45:
Ehmm.. als de windowspartitie groot genoeg is, om je hele linux installatie te bevatten, dan is de oplossing nogal simpel volgens mij:
Je formateerd de windows schijf met ext2fs enzo, daarna copiieer je alle meuk van de linux schijf naar de ex-windows schijf, je chroot ernaartoe, en je past lilo.conf aan, draait lilo, et voila.
Daarna zul je je oude linux schijf aan de nieuwe moeten plakken, en ik dacht dat fips dat kon, maar zeker weten doe ik het eigenlijk niet..
muhahahha brilliant idee ... maar helaas pas m'n linux installatie niet op m'n windows partitie.

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

als je linux-part nu bv hda2 is, windows is hda1, zal je idd lilo ff moeten aanpassen na het samenvoegen. FF opstarten vanaf boot-cd, chrooten naar je linux-part, lilo aanpassen en uitvoeren zoals moto-moi beschreef.

Dan neem ik ff aan dat het samenvoegen geen probleem is..

It seemed like a good idea at the time

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, samenvoegen is dus precies het probleem, tenminste, als je geen backups kunt maken van de linux meuk..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@moto-moi, dan zet die alles toch gewoon eerst in een mirroring soft-raid? En daarna zet die de boel om naar een stripe (raid 0 geloof ik?). Tot nu toe ging dat bij mij altijd met behoud van data....
andere mogelijkhei is gewoon dat je de partitie die de meeste ruimte nodig heeft eens gaat bekijken. Past die wel op de windows partitie? Of heb je maar een partitie, dat maakt het nog makkelijker namelijk... In de meeste systemen neemt tegenwoordig de /usr de meeste ruimte in. Zet je windows part om naar een linux part (ext2fs, ext3fs?) en mount die in /tmp (bijv dirretje maken: /tmp/usr) kopieer dan de /usr met zijn inhoud naar /tmp/usr. Als laatste stap voor het rebooten verwijder je dan je /usr inhoud. De nieuwe usr part laat je dan als /usr mounten in de nieuwe situatie... moet je kijken wat je dan aan ruimte wint.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerver op 08-10-2003 23:45 . Reden: verplaats <--> kopieer ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Misschien samenvoegen met Large Volume Management :?

Of zeg ik nu hele rare dingen...weet niet of dat op bestaande partities *met* data ook kan.

(enigszins weird is het sowieso wel om dat hiervoor te misbruiken, maar okee :) )

• Insanergy
  • Laatst online: 29-11-2025
:o

Logical Volume Management ?

tis al laat....

But I thought YOU did the backups...

• Wilke
Errrrrrrrrrrrrrrrm.

Ja, dat ja :)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Is partition magic geen idee ?

Kweet bijna zeker dat partition magic je windows partitie bij je linux partitie kan trekken ???

• Wilke
Ja, wel als de Windows partitie achter de Linux partitie zit.

En lees even het topic: hij wil niet in Windows booten (als het niet nodig is :P )

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Wilke schreef op 09 October 2003 @ 17:05:
Ja, wel als de Windows partitie achter de Linux partitie zit.

En lees even het topic: hij wil niet in Windows booten (als het niet nodig is :P )
Wie had het over Windows ?
Als je onder windows geboot bent wil pqmagic ook je windows partitie er niet bij trekken hoor ;)
Freedos bootable CD en pqmagic 7 ;)

btw. ik had het topic gelezen hoor :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is toch helemaal geen probleem? Gewoon met fdisk onder je GNU/Linux de windows partitie een ander type geven. Filesystem erop met mke3fs en mounten maar! Geen extra tools nodig nodig, behalve Free Software ;)

Natuurlijk moet je wel een backup maken, want stel je voor dat je de verkeerde partitie overschrijft!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

als je de windows partitie verwijdert met fdisk of cfdisk, kun je toch gewoon na het booten van floppy, knoppix, noem maar op, met resize2fs de vrij ruimte erbij trekken?

Of denk ik nu te simpel :S

Als je per se 1 partitie wilt houden natuurlijk, de partitie inzetten als /home of /usr is nog makkelijker idd.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1