Toon posts:

Luchtweerstand op lichaam laten berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik ben bezig met het maken van een werkje ivm met druk (3de beginsel newton, waterraketten). Nu wil ik graag van men verschillende raketten een berekening maken van hun weerstand, wrijving met de lucht (wat dus te maken heeft met hun vorm en de plaatsing vvan eventuele vinnen.

Ik zoek nu een programma dat dat voor me kan doen (liefst gratis)
Hieronder versta ik: - Ik geef de dimensies van de fles,... in
- Ik geef een snelheid in
- het programma maakt een model dat aangeeft waar er veel weerstand is, waar minder (liefst zelfs met een tekeningtje met bvb rode zones voor veel weerstand en andere kleur naarmate minder weerstand)

Weet iemand waar ik zoiets kan downen ?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 15:57

BaatZ

Prullenbakker :?

Hehehe, ik denk niet dat zoiets gratis is te krijgen. Is het trouwens niet veel stoerder om dat zelf te onderzoeken ? zet de fles horizontaal, scoor een rookmachine en een ventilator, leidt de rook van de rookmachine door een buisje en laat dat ongeveer 30cm voor de fles uitkomen, de wind doet de rest. Maak er uitgebreide video opnamen van en analyseer die, dan weet je waar de weerstand het hoogst is. Je kan ook enkele boeken van bernoulli raadplegen en dan logisch redeneren waar de weerstand het hoogst is.

Maar dit is geen oplossing voor je probleem.
Ik denk echter dat dat soort wetenschaps software niet overal te halen is, een simpel wiskunde pakketje (methematica anyone?) kost aan licenties al gauw 100 euri per jaar :/

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 21:03:
Goeiedag,

Ik ben bezig met het maken van een werkje ivm met druk (3de beginsel newton, waterraketten). Nu wil ik graag van men verschillende raketten een berekening maken van hun weerstand, wrijving met de lucht (wat dus te maken heeft met hun vorm en de plaatsing vvan eventuele vinnen.

Ik zoek nu een programma dat dat voor me kan doen (liefst gratis)
Hieronder versta ik: - Ik geef de dimensies van de fles,... in
- Ik geef een snelheid in
- het programma maakt een model dat aangeeft waar er veel weerstand is, waar minder (liefst zelfs met een tekeningtje met bvb rode zones voor veel weerstand en andere kleur naarmate minder weerstand)

Weet iemand waar ik zoiets kan downen ?
kun je zelf ook wel in elkaar flanzen, helaas heb ik geen binas dus ik kan de formule voor luchtweerstand niet opzoeken, ik weet wel dat het frontaaloppervlak, de snelheid en dichtheid van de lucht ermee te maken hebben....

mmm verkeerd gelezen

ik denk dat programma's zo complex als deze mischie nte krigjen zijn bij HTS'en en TU's, maar reken er neit op dat je ze zo mee krijgt....

[ Voor 8% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-10-2003 23:29 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik ben helaas niet bekend met gratis pakketen die iets dergelijks voor je berekenen. Als je bereid bent om er een programma van te maken, wil ik wel eens kijken naar technieken waarmee je de weerstand kan bepalen en naar de eventuele bijbehorende vergelijkingen.

Wellicht kan je een email sturen naar mensen van de vakgroep aerodynamica.

Verwijderd

Voor geometrische bepalingen zijn er maar in beperkte mate free-ware aero.calculators te verkrijgen, de gegevens met betrekking tot de drukken, stroomsnelheden en voortstuwing zijn vrij basic en kunnen volgens mij berekend worden met free-ware op eerder genoemde site van de werkgroep aerodynamica.
Aerodynamische bepaling zullen heel rudimentair zijn en een volledige uitwerking met vinnen lijkt me niet mogelijk (gratis welteverstaan), met een zuivere vorm moeten er echter wel wat mogelijkheden zijn.

Verwijderd

Op de site van stanford-univ. staat volgens mij iets met een vereenvoudigde raket.

Zoek anders op:
"free flow calculators"
"nozzle calculator(s)"

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 22:28

zerok

geen

kijk eens op http://members.aol.com/nakkarocketry/softw.html staan wel programma hoe goed ze zijn weet ik niet maar je kan het altijd probere

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Aangezien dit topic eigenlijk helemaal niet gaat over wetenschap maar puur over software, een move richting SA :)
Pagina: 1