Toon posts:

Piepen in bios dat CPU fan niet draait :/

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe coolermaster Aero 7 op m'n AMD XP 2000 gezet, alleen als ik nu de PC op start dan begint hij keihard te piepen waarna ik de boodschap krijg dat de CPU fan niet runt, terwijl hij dat wel degelijk doet :?

Ik krijg dan de optie Y/N en als ik niet snel reageer reboot hij gewoon en krijg ik dezelfde message, en als ik gewoon op N druk dan doet hij het gewoon goed en PC Alert van MSI geeft een nette CPU temp van 44 Cel.

Er zal vast wel een optie zijn in de bios om deze checkup uit te schakelen, maar dat is een beetje op zn russisch oplossen IMO, dus weet misschien iemand een manier om dit fatsoenlijk op te lossen? heb alle stekkertjes nogmaals gecontrolleerd en aangedrukt.

Voor de duidelijkheid ik heb een MSI KT7266-RU mobo...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb je hem wel op de cpu fan aansluiting zitten :?
anders ziet ie hem niet .

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

heb je m waarschijnlijk op de verkeerde fan aansluiting zitten

Verwijderd

Topicstarter
zou kunnen maar als ik me niet vergist heb heb ik hem gewoon de zelfde aansluiting gepakt als de oude koeler, tweede punt is hoe kan dan PC Alert wel gewoon de Fan speed goed aangeven (als ik de koeler sneller laait draaien door controller aan de voorkant laat hij dit netjes zien... of haal ik nu een aantal dingen door elkaar?

Verwijderd

misschien draait de fan op een laag toerental, dat je moederbord niet goed detecteerd. Heb ik zelf ook last van ( Asus p4s-533-e ) maar asus is daar berucht om :( Misschien kun je eens proberen om op te starten met de ventilator op maximum stand ?

Je kunt ook proberen op te starten met een van je casefans in het stekkerding voor je cpu koeler en je cpu koeler op een andere header of gewoon op je molex.

Verwijderd

Als het goed is zit er in je bios ik dacht onder de hardware monitor een instelling dat je cpu fan detection kan uitzetten ik heb dit namelijk ook uitstaan vanwege me wc die draait ook te langzaam voor me mobo.

Verder blijft dan de Rpm meeting wel aan maar al is die fan te langzaam ziet je bios hem gewoon niet met mbm5 kan je wel laage rpm's zien mijn pompje draait 1804 rpm me bios ziet dit niet maar mbm5 wel :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 11:57 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Wat ook nog zo zou kunnen zijn is dat hij niet de fanspeed detecteert, maar of er ook een stroom loopt over de pins.
Dus als je een fan (zoals veel ThermalTake fans) met een los RMP stekkertje, en een stekkertje voor de stroom hebt, en het stekkertje voor de stroom door middel van een convertortje op de 12v van de voeding aansluit en de RPM draad op het moederbord, dan detecteert hij dat er geen stroom over de pins 12v en GND loopt.

Maar dat zal wel niet :P

• Cafe_de_beuk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Geh dan zou je idd wel een brakke fan hebben ;)

Maar tog denk ik ook dat ie op verkeerde aansluiting zit... zou tog maar even in de handleiding van je moederbord kijken. 8)

[ Voor 58% gewijzigd door Cafe_de_beuk op 09-10-2003 22:59 ]

Don't go mad, go linux

Pagina: 1