Toon posts:

KPN, prefixen en aanbieder 1604

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakerts!

Vandaag een mooi staaltje KPN meegemaakt. Wie geen zin heeft dit enorme verhaal te lezen moet maar even doorscrollen naar de hoofdvraag onder aan mijn post ;) :

Sinds een uurtje of 3 kunnen wij niet meer bellen naar andere nummers. De melding die we kregen was dat we geen rechten hadden om van het netwerk gebruik te maken. Aha. Dus ik de storingdienst bellen en vragen waarom we ineens niet kunnen bellen via de KPN, zoals we al tig jaar wel kunnen.
Hebben we (zonder dat we het weten) een andere prefix gekregen van 'n een of andere aanbieder met nummer prefix 1604, waarvan KPN niet kan zeggen wie het zijn (die informatie hebben ze gewoon niet). Wij zouden het ook niet weten want we hebben daar helemaal geen opdracht voor gegeven.
Nu is er een nummer om de prefix te veranderen (terug naar 1655, KPN, bijvoorbeeld), maar die accepteerde de code van KPN niet. FIJN!

Bel ik dus opnieuw de storingslijn, komt het er op neer dat aanbieders gewoon jouw prefix (dus netwerkkeuze) buiten jouw weten om kunnen veranderen! Te raar toch? KPN krijgt dus van andere aanbieders de opdracht de prefix (die dus bepaald via welke provider je belt) te veranderen, en dan gaan ze er van uit dat dat klopt en dat de klant daar dus toestemming voor heeft gegeven ('zijn letterlijke woorden: wij gaan er dan dus van uit dat dat klopt'). Dat betekend dus dat Geldklop BV tegen de KPN kan zeggen: verander de prefix van nummer 0123456789 even van 1655 naar 1604. Dan bel ik dus tot op het moment van de eerste reking buiten mijn weten om via een provider die gewoon 353 Eurie per minuut kan gaan vragen. HOE KAN DAT?

Nu moet ik minimaal 5 werkdagen wachten tot KPN mij dat omzetformulier heeft opgestuurd. Tot die tijd moet ik alles wat ik bel prefixen met 1655 en het netnummer. Dus nu toets ik ff 14 nummer in inplaats van 6.

De vraag:
Wie weet welke aanbieder 1604 is, hoe dit kan gebeuren en wie heeft er ook ervaring mee?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 19:40 . Reden: typo ]

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Dit is DailyCom, dat leverde een zoektochtje met ilse op, google kwam namelijk niks uit. Ik ken dit bedrijf niet, maar dit is een link naar hun site: www.dailycom.nl. Dit bedrijf heeft volgens ilse de prefix 1604 .

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:51
Je mag/kan dit bedrijf nu aanklagen. Klachten direct naar de OPTA sturen (en of bellen) Dit mag gewoon niet! (dit handelen heet ook wel "Slammen" of "Slamming", en als onafhankelijk vertegenwoordiger van een ander telecombedrijf weet ik hoe het een en ander in elkaar zit)

Kun je niet met 0800-1273 dit ongedaan maken? (keuze 1, telefoonnummer, keuze 3)

Misschien is dit dmv een of andere internetdailer gedaan.. Als je niet kunt bellen zou dit betekenen dat je (nog) niet bij DailyCom op het netwerk bent aangemeld..

[ Voor 22% gewijzigd door Jester op 08-10-2003 20:05 ]

- hardware always changes.. -

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 19:39:
waarvan KPN niet kan zeggen wie het zijn (die informatie hebben ze gewoon niet).
Die moeten dat toch in hun centrale opvangen en naar die provider leiden? Likt mij dus raar dat KPN niet weet wie dat is...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens deze pagina mag je na aanmelding 150 minuten gratis bellen. Dus dat zou een mazzeltje zijn ;)
http://www.bellen.com/nl/...rvice.asp?taal=nl&land=nl

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Plofkotje
jongentje schreef op 08 October 2003 @ 20:04:
[...]

Die moeten dat toch in hun centrale opvangen en naar die provider leiden? Likt mij dus raar dat KPN niet weet wie dat is...
Dat vind ik ook. Als zoekrobots het zelfs weten, dan zijn ze bij de kpn echt gek. 8)7

Je mag ze nu aanklagen. Ze hebben iets gedaan waar jij niet omvroeg, ik zelf vind dit soort dingen heel erg vaag.

• Jester
Bij de opta kun je sowieso opvragen van wie het voorkies (carrier select) nummer is...

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:24
Wat let je om via 1604 te bellen. Je hebt immers geen contract met hen dus dat zal lastig factureren voor ze worden

• Plofkotje
Matsu_matsu schreef op 08 oktober 2003 @ 20:14:
Wat let je om via 1604 te bellen. Je hebt immers geen contract met hen dus dat zal lastig factureren voor ze worden
Zullen ze dan wel doen via je KPN rekening. Dat doen ze meestal.

Verwijderd

Topicstarter
Plofkotje schreef op 08 oktober 2003 @ 20:00:
Dit is DailyCom, dat leverde een zoektochtje met ilse op, google kwam namelijk niks uit. Ik ken dit bedrijf niet, maar dit is een link naar hun site: www.dailycom.nl Dit bedrijf heeft volgens ilse de prefix 1604 .
Ilse die wat vinden kan wat Google niet lukt, 't moet niet NOG gekker worden! Thanks anyway!
Jester schreef op 08 oktober 2003 @ 20:04:
Je mag/kan dit bedrijf nu aanklagen. Klachten direct naar de OPTA sturen (en of bellen) Dit mag gewoon niet! (dit handelen heet ook wel "Slammen" of "Slamming", en als onafhankelijk vertegenwoordiger van een ander telecombedrijf weet ik hoe het een en ander in elkaar zit)

Kun je niet met 0800-1273 dit ongedaan maken? (keuze 1, telefoonnummer, keuze 3)

Misschien is dit dmv een of andere internetdailer gedaan.. Als je niet kunt bellen zou dit betekenen dat je (nog) niet bij DailyCom op het netwerk bent aangemeld..
Ik ga idd wel even een klacht deponeren ja.
Het ongedaan maken via 0800-1273 was wat ik had geprobeerd, maar waarvan de prefix van de KPN niet geldig werd verklaard. :/
Via een dailer lijkt mij helemaaaal sterk aangezien ik via ADSL internet.
jongentje schreef op 08 oktober 2003 @ 20:04:
[...]

Ik vroeg ook aan de telefonist van de KPN of daar geen centrale database of wat dan ook voor was, maar die hadden ze niet (uhuh, like, whatever).
Jester schreef op 08 October 2003 @ 20:08:
Bij de opta kun je sowieso opvragen van wie het voorkies (carrier select) nummer is...
Dat werkte dus niet? En het is uberhaupt raar dat het via weten om kan?
Matsu_matsu schreef op 08 October 2003 @ 20:14:
Ik ben een van de mensen die geen zin heeft in al die rompslomp en de 'klaag ze dan aan' opmerkingen.

Verwijderd

Ff tussendoor:

Ik zie trouwens dat het inmiddels zo ver is gekomen dat internationaal bellen goedkoper is dan nationaal bellen. Is er misschien nog een dienst als de Duitslandroute in bijv. de V.S.? In dat geval zou ik je account bij dailycom niet opzeggen, maar er gewoon gebruik van maken. Je hebt immers nooit getekend :P

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 15:11

Sick Nick

Drop the top!

Matsu_matsu schreef op 08 October 2003 @ 20:14:
Sinds een uurtje of 3 kunnen wij niet meer bellen naar andere nummers. De melding die we kregen was dat we geen rechten hadden om van het netwerk gebruik te maken
Vrij lastig bellen he ;) Je zal pas toegang krijgen zodra je begint te dokken ofzo, als je het mij vraagt asociaal van dat bedrijf.

• Plofkotje
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 20:16:
[...]

Ilse die wat vinden kan wat Google niet lukt, 't moet niet NOG gekker worden! Thanks anyway!
Geen dank, bij Ilse was het de 5de uit de lijst toen ik heel specifiek ging zoeken. Google vond alleen een kilo site's waar alleen maar 1604 opstond :X .

Ik vind dit wel gek, het zal wel een foute aanvraag zijn geweest, iemand die bijv. een telefoonnummer heeft wat 1 nummer verschilt. Hij dokt dan wel mooi voor jou telefoonkosten >:) .

[ Voor 9% gewijzigd door Plofkotje op 08-10-2003 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Morgen bel ik de OPTA (tussen 9 en 13 zijn ze aanwazig). Mijn klacht gaat dus een beetje vreemd worden (ja, we hebben iets met onze lijn en we kunnen niet bellen maar het is wel gratis maar het kan niet maar het was niet voor ons) maar wie weet ben ik één van de 1000 mensen die zo worden binnengehaald.

M'n opmerking over het aanklagen en rompslomp was niet kwaad bedoeld, maar ik heb gewoon geen zin in al dat gedoe en 100 telefoontjes, ook al kunnen ze mij (volgens simpel boerenverstand trouwens, ik ken de wetten hierover ook niet en de mazen al helemaaal niet) niets maken.

Vrij brutale actie, dat staat vast. KPN vertelde mij trouwens ook dat ze zo nu en dan mensen gaan bellen die via hogere tarieven (of erg fluctuerende tarieven) bellen om na te vragen of ze niet willen overstappen naar KPN. Dit gesprek namen ze ook nog eens op als 'bewijs'.
Ook dat lijkt mij een erg rare en niet echt eerlijke manier van klanten trekken.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
Wat krijg je dan te horen als je het CPS nummer belt en je kiest voor de optie KPN bij een van de categorieen? Volgens mij hoef je dan geen code in te toetsen maar is er een menu optie voor KPN.

[ Voor 28% gewijzigd door Pc123 op 08-10-2003 20:30 ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
lees dit eens: http://info.omroep.nl/vara?nav=xmbpHsHzGHGyGrGmlC

ik had het programma gezien, dus ff opgezocht :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Mr.Nobody schreef op 08 October 2003 @ 20:30:
lees dit eens: http://info.omroep.nl/vara?nav=xmbpHsHzGHGyGrGmlC

ik had het programma gezien, dus ff opgezocht :)
Afgelopen woensdag gaf bijvoorbeeld een klant van Van Landschot Bankiers het nummer van die bank op. Hij dacht dat hij was gebeld om op te geven op welke nummers hij met korting zou kunnen bellen, en gaf het nummer van de Bank. De bank werd vervolgens overgezet naar de nieuwe telecomprovider en kon een dag lang niet bellen op honderd lijnen. Want soms kost het technisch overzetten van een abonnement enige tijd.
OMFG hoe komen die telco's aan zo veel rechten :?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dat is om het makkelijk te houden, behalve voor jou als het mis gaat :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Zo ken ik GoT weer! Veel nuttige replies, teveel info om door te lezen in een hele dag en een nieuwe, frisse berg vragen die in je opkomen na het antwoord wat je zocht :P
Pc123 schreef op 08 oktober 2003 @ 20:30:
Wat krijg je dan te horen als je het CPS nummer belt en je kiest voor de optie KPN bij een van de categorieen? Volgens mij hoef je dan geen code in te toetsen maar is er een menu optie voor KPN.
Dan bedoel je een ander 'service'nummer dan ik!

• Jester
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 20:16:

Ik ga idd wel even een klacht deponeren ja.
Het ongedaan maken via 0800-1273 was wat ik had geprobeerd, maar waarvan de prefix van de KPN niet geldig werd verklaard. :/
Je hoeft de prefix van KPN niet in te stellen, maar optie 3 (dus als je de code in moet toetsen alleen de 3) zou voldoende moeten zijn om alles in de "oorspronkelijke" staat terug te zetten (lees: via KPN)

De Opta neemt je klacht serieus, en met een (misschien 2) telefoontjes ben je er vanaf. Als Dailycom echt aan het "slammen" is, kunnen ze een forse boete tegemoet zien!

[ Voor 8% gewijzigd door Jester op 08-10-2003 20:45 ]

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:15
Is pas een programma op Tv over geweest, KPN is ook helemaal niet gelukkig met deze situatie dat andere bedrijven zomaar de prefix kunnen laten veranderen. Het gebeurt dan ook regelmatig dat zonder dat de gebruiker ervan afweet de prefix verandert.

Verwijderd

KPN beheert het netwerk, zij mogen dus schakelen op het netwerk. Wat de andere aanbieders doen is mensen telefonisch benaderen, voor telefonische verkoop is GEEN handtekening vereist...... stel Tele2 belt je en ookal geef je geen mondelinge toestemming je lijn over te schakelen dan kunnen zij toch namens jou aan KPN doorgeven jouw lijn over te schakelen. Ze hebben tevens een automatische incasso. De evt. rekening kun je binnen 30 dagen terugvorderen. Je kunt die andere aanbieder zeker aanklagen omdat ze dus geen bandopname hebben van het gesprek waarin jij expliciet toestemming geeft.

(KPN belt mensen trouwens ook om ze terug te halen, als een klant akkoord gaat wordt dit heel secuur opgenomen, de voorwaarden worden voorgelezen en de klant moet met alles mondeling instemmen om het dus juridisch rond te krijgen)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 23:30:
stel Tele2 belt je en ookal geef je geen mondelinge toestemming je lijn over te schakelen dan kunnen zij toch namens jou aan KPN doorgeven jouw lijn over te schakelen. Ze hebben tevens een automatische incasso.
Ik geloof je hele verhaal, maar om de autom. incasso te gebruiken hebben ze toch echt een rekeningnr. nodig. Die moet je dan dus via de telefoon gegeven hebben?

No production networks were harmed during this posting

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt Dailycom nu zeker aanklagen (ik zou het idd ook via de OPTA doen). Ze mogen namelijk niet jouw prefix veranderen zonder jouw toestemming. Over het algemeen gebeurt dit door het opnemen van een telefonische bevestiging. KPN veranderd de prefix in goed vertrouwen, het controleren of alle wijzigingen ook echt toestemming hebben zou namelijk gewoon teveel werk zijn. Maar als Dailycom geen verklaring van jou kan overleggen dan hebben ze zeker wel een probleem.

Overigens geeft de melding dat je geen toegang hebt tot het netwerk wel aan dat je niet bij Dailycom bent aangemeld.. misschien ergens een cijfertje verkeerd is getypt door iemand ofzo.
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 23:30:
(KPN belt mensen trouwens ook om ze terug te halen, als een klant akkoord gaat wordt dit heel secuur opgenomen, de voorwaarden worden voorgelezen en de klant moet met alles mondeling instemmen om het dus juridisch rond te krijgen)
Ach op zich valt dat wel mee, het is alleen 'Dus u <NAW> geef KPN toestemming om de instellingen weer terug te zetten op KPN. Mag u deze beslissing nemen en gaat u ermee akkoord dat KPN uw instellingen verandert?' en dan wordt het ja-woord opgenomen (ik doe dat zelf namelijk ook :) ). Volgens mij is dit juridisch nog steeds zeer zwak wanneer het er echt op aan komt, maar daarom krijgen mensen eerst ook nog een bevestigingsbrief.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 20:35:
[...]

[...]
OMFG hoe komen die telco's aan zo veel rechten :?
Hmm, dat vind ik wel een vreemd verhaal. Als ze 100 telefoonlijnen hebben dan neem ik aan dat ze een zakelijke aansluiting hebben en die kunnen helemaal geen gebruik maken van CPS :) CPS is alleen beschikbaar voor analoge en ISDN2 BelBasis lijnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 09-10-2003 11:21 ]

Pagina: 1