[Linux PowerPC] YDL > "apple bootstrap" wil niet

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit is mijn eerste post volgens mij in dit sub-forum, dus als ik noobie klink, vergeef me.

Ik dacht laat ik eens Yellow Dog linux (een red hat distro) op mijn powermac 7500/100 64mb zetten. Ik heb geen ervaring met linux, en weinig met mac's, maarja, je moet je studie toch op een bepaalde manier onwijken :)

Nou gaat het eigenlijk best goed, to nu toe.

Volgens de manual moet ik met Disk druid een "apple bootstrap" partitie maken van 1 MB. Maar ik kan helaas alleen maar kiezen uit ext2, ext3 en SWAP. Geen apple bootstrap....

(In het kort, start op met apple mac os 8.5 cd, maak 2 partities op de schijf, 1 unallocated, 1 mac os standard. zet dan mac os op de laatset partitie, instaleer BootX, en dan kun je daarme de linux setup van YDL starten. Tot zover gelukt.
Misschien dat ik ergens wat fout heb gedaan...)

specs

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je hier al eens voor de grap gekeken?

[google=apple bootstrap linux howto]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Mijn volgorde die ik altijd hanteer:

- Installeer MacOS
=====================================
BootX uitpakken ->
- BootX extension in extensie folder
- BootX app in regelpanelen
- map Linux Kernels in Systeem map
=====================================
- Ramdisk.tar.gz van de YDL cd in de systeem map plaatsen
- De KERNELS (2stuks) van de YDL cd plaatsen in de 'Linux Kernels' map

Herstart je bakkie, bij het BootX menu, stel dan in USE RAMDISK, en zet de kernel op de BOOT versie.

Nu klikken op Linux, en de installatie zal beginnen van de CD.
Als alles geinstalleerd is moet je bij het booten de normale kernel zetten, de ramdisk uitzetten en de boot device op de juiste scsi disk zetten (wordt ook bij installatie vermeld).

Partities maak ik meestal 2 of 3,
1 root /
1 swap

Heb verder nog nooit iets gehoord over een bootstrap partitie, en volgens mij is dit ook helemaal niet nodig.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bootstrappartities zijn alleen nodig voor NewWorld machines. Jij hebt een OldWorld, net als mijn eigen 8500/180. Meer dan BootX en een kleine bootpartitie voor MacOS (om BootX te laden) is niet nodig. Je kunt het ook wel zonder die MacOS partitie doen, maar daar heb ik zelf nog geen aandacht aan besteed.

Edit: oh, laat wel alle Partition_table, Driver, patches, weetikhet partities staan op drives waar je van wilt booten. Anders gaat dat booten namelijk niet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2003 23:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op 08 October 2003 @ 23:02:
Bootstrappartities zijn alleen nodig voor NewWorld machines. Jij hebt een OldWorld, net als mijn eigen 8500/180. Meer dan BootX en een kleine bootpartitie voor MacOS (om BootX te laden) is niet nodig. Je kunt het ook wel zonder die MacOS partitie doen, maar daar heb ik zelf nog geen aandacht aan besteed.
Klopt helemaal! Heb me er ook nog niet echt in verdiept aangezien MacOS 7 bij de minimale installatie een ruimteverslindende 5Mb inneemt :) geweldig systeem, apple!

• maratropa
  • Niet online
Nou, jullie hadden gelijk, bij xboot is helemaal geen bootstrap nodig...slechte handleiding heel onduidelijk, ze zetten het er nergens bij.

Maar ik heb nu Yellow dog linux draaien, en ik heb nog 2 vraagjes, misschien dat iemand het weet,

-YDL zegt dat hij geen sound device kan vinden. Ondersteunt YDL niet het geluid in de 7500/100 PPC?

-Wat voor driver moet ik kiezen in linux voor de ppc 7500/100? ik kan nergens vinden wat voor video chip daar nou eigenlijk in zit. op mijn vision master pro kan ik in mac os nu makkelijk 1280 maal 1024 draaien, maar in linux staat de driver op "generic OF compatible" en kan ik niet hoger kiezen dan 800 maal 600...Al lijkt het af en toe alsof de X opstart op een hogere resolutie..

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 12 October 2003 @ 23:01:
Nou, jullie hadden gelijk, bij xboot is helemaal geen bootstrap nodig...slechte handleiding heel onduidelijk, ze zetten het er nergens bij.
Ik denk dat die handleiding uitgaat van nieuwe machines. Slechte zaak, idd.
-YDL zegt dat hij geen sound device kan vinden. Ondersteunt YDL niet het geluid in de 7500/100 PPC?
Zeker wel. probeer eens 'modprobe dmasound'
-Wat voor driver moet ik kiezen in linux voor de ppc 7500/100? ik kan nergens vinden wat voor video chip daar nou eigenlijk in zit. op mijn vision master pro kan ik in mac os nu makkelijk 1280 maal 1024 draaien, maar in linux staat de driver op "generic OF compatible" en kan ik niet hoger kiezen dan 800 maal 600...Al lijkt het af en toe alsof de X opstart op een hogere resolutie..
tenzij je een betere videokaart hebt dan de ingebouwde: fbdev. (framebuffer device.) Bij mijn weten heeft die 7500 geen accelerated videokaart (net als mijn 8500.)

• maratropa
  • Niet online
merci ik ga dat van dat geluid proberen, als klinkt "modprobe dmasound" als een commandline "ietsemeding", en ik ben nog wel noobie in linux, de X is lekker vertrouwd :) Of kun je dat "proben" van het geluid ook in de gui ergens doen? (net zoals je de monitor kan proben)

en ik ga even kijken naar dat fbdev, al dacht ik dat ie al gebruikt werd..

relaxed trouwens dat je met zo'n convertertje de mac op je pc monitor kan zetten, das wel een stuk beter dan dat 14" schermpie wat er bij zat.

Ik kon trouwens aan een g3 upgrade komen, een 266/133 chip, en alles loopt al een stuk beter, alleen geloof ik dat je in mac os de l2 "cache" van de chip moet aanzetten, moet dit ook in linuxPPC YDL? En het rare is dat MAC os 8.5.1 de G3 chip als bijna 300 mhz ziet, maar YDL ziet hem maar als rond de 200 mhz... (g3 upgrade is een newertech maxpowr 266/133, kan er niet heel veel over vinden dacht dat ze failliet zijn, dacht wel dat sonnet nu de support doet)

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 12-10-2003 23:21 ]

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 12 October 2003 @ 23:20:
merci ik ga dat van dat geluid proberen, als klinkt "modprobe dmasound" als een commandline "ietsemeding", en ik ben nog wel noobie in linux, de X is lekker vertrouwd :) Of kun je dat "proben" van het geluid ook in de gui ergens doen? (net zoals je de monitor kan proben)
Dat is inderdaad een commandline ietsemeding ;) En het heeft niets te maken met proben zoals je een monitor probed.
relaxed trouwens dat je met zo'n convertertje de mac op je pc monitor kan zetten, das wel een stuk beter dan dat 14" schermpie wat er bij zat.
Hoe denk je dat ik mijn Sony er aangehangen heb? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2003 23:28 ]

• maratropa
  • Niet online
nou, fbdev wordt dus al gebruikt, en als monitor mijn iiyama, alleen hij kan dus geen hogere resoluties kiezen, daar snap ik nog niks van, want mac os kan flink hoog.

En ik heb in een root-console modprobe dmasound ingetikt, en hij zegt, "unable to locate device", klinkt alsof er wat mis is?

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 13 October 2003 @ 10:52:
nou, fbdev wordt dus al gebruikt, en als monitor mijn iiyama, alleen hij kan dus geen hogere resoluties kiezen, daar snap ik nog niks van, want mac os kan flink hoog.
Wat gebruik je om die resoluties in te stellen?

• maratropa
  • Niet online
"system settings>display settings" En daar heb je dan een resolutie tabje met kleur diepte en een tabje met je monitor en je grafisch kaart.

specs

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Kan je niet in de 'Apple System Profiler' vinden wat voor vid kaart er in je 7500 zit?

kleurbleur.nl

• maratropa
  • Niet online
daar heb ik ook al gekeken, in de hoop iets te vinden, maar daar staat niks.

Het is ook denk ik zoals CyBeR zegt, gewoon de "fbdev" frambuffer driver die nodig is, als ik in YDLinux zeg "probe videocard" dan kiest ie automatisch "generic OF compatible", met de daarbijbehorende FBdev driver. Hij wil allen gewoon niet hoger dan 800X600, wat wel moet kunnen. Misschien dat er nog andere maniere zijn om de res aan te passen ipv wat ik nu probeer..

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 13 October 2003 @ 12:34:
daar heb ik ook al gekeken, in de hoop iets te vinden, maar daar staat niks.

Het is ook denk ik zoals CyBeR zegt, gewoon de "fbdev" frambuffer driver die nodig is, als ik in YDLinux zeg "probe videocard" dan kiest ie automatisch "generic OF compatible", met de daarbijbehorende FBdev driver. Hij wil allen gewoon niet hoger dan 800X600, wat wel moet kunnen. Misschien dat er nog andere maniere zijn om de res aan te passen ipv wat ik nu probeer..
Mja, in je XF86Config. Ik draai met fbdev op 1152x870, om maar te bewijzen dat het niet onmogelijk is ;)

Als leek echter in die config prutsen is niet altijd een even goed idee, maar kijk 'm eens door of je iets vindt. Hij staat in /etc/X11/XF86Config-4 of XF86Config. Vergeet niet een backup te maken als je iets verandert!

• maratropa
  • Niet online
*grootheidswaanzin* Buig voor mijn l33t linux skills! :)

hmm das iets te overdreven, MAAAAARRRr,

CyBeR, Ik ben er achter dat:

modprobe dmasound werkt niet, maarrr, modprobe dmasound_pmac accepteert
linux wel, en het lijkt wel alsof er iets opgestart word, iig krijg je met lsmodmeer te zien, dus dat lijkt me wel goed. edit yes geluid werkt!

Alleen waar moet ik modprobe dmasound_pmac in opnemen zodat het automatisch al goed werkt?

EN

Ik heb op jouw aanraden in de Xconfig gekeken, en daar vond ik een section met de resoluties en kleuren diepte.

Kan ik naast "800x600" en "640x480" er gewoon een hogere resolutie aan toevoegen?

Het gaat de goede kant op.

edit

Nou alleen 1152x870 toevoegen heeft niet echt effect...bij display settings kan ik wel nu die resolutie kiezen, maar zelfs na een reboot blijft ie maar op 800 maal 600.

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 15-10-2003 11:10 ]

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 15 October 2003 @ 10:37:
*grootheidswaanzin* Buig voor mijn l33t linux skills! :)

hmm das iets te overdreven, MAAAAARRRr,

CyBeR, Ik ben er achter dat:

modprobe dmasound werkt niet, maarrr, modprobe dmasound_pmac accepteert
linux wel, en het lijkt wel alsof er iets opgestart word, iig krijg je met lsmodmeer te zien, dus dat lijkt me wel goed. edit yes geluid werkt!

Alleen waar moet ik modprobe dmasound_pmac in opnemen zodat het automatisch al goed werkt?
hmm, stomme fout van mij aangezien ik 'm notabene zelf ook met die naam heb ;) dmasound zal de oude naam wel zijn. Anyway, zet 'dmasound_pmac' in /etc/modules en hij wordt bij het opstarten geladen.
Ik heb op jouw aanraden in de Xconfig gekeken, en daar vond ik een section met de resoluties en kleuren diepte.

Kan ik naast "800x600" en "640x480" er gewoon een hogere resolutie aan toevoegen?

Het gaat de goede kant op.

edit

Nou alleen 1152x870 toevoegen heeft niet echt effect...bij display settings kan ik wel nu die resolutie kiezen, maar zelfs na een reboot blijft ie maar op 800 maal 600.
Mijn XF86Config staat hier, mischien heb je er wat aan. Ik ben allerminst een expert op het gebied van X configs namelijk. Je moet hiervoor wel XFree4 hebben btw, ik weet niet welke YDL meelevert, maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat het de goede is.

edit: dat doet me denken. Toen XFree4 nog maar net XFree4 was, leverde het problemen op met mijn fbdev hardware. En aangezien jij volgens mij dezelfde hebt.. Welke versie van XFree heb je? ('xdpyinfo|grep version' vanuit X)

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2003 14:38 ]

• maratropa
  • Niet online
dmasound pmac zet ik in de etc/modules, check. :)

edit
Ik heb modprobe dmasound_pmac in etc/modules.conf gezet, maar nu als ik opstart werkt het geluid niet, en als ik in de terminal modprobe dmasound_pmac intik dan zegt ie over dat er een fout is mbt lijn 2 in modules.conf (wat klopt want daar heb ik dat regeltje net ingezet) Haal ik het weg dan kan ik het wel intikken en werkt het geluid daarna wel.
edit

Ik heb voor de gein es bij Bootx "no video driver" geselecteerd, en verdomd nu start ie op in 1152 maal 780...
bedankt voor je config, zal nog eens kijken.

Dus geluid werkt nu, beeld werkt ook, woeiiii

alleen nog 1 ding, ik zit hier op een windows netwerk waar ik windows shares wil benaderen. Ik kan surfen naar de interne pagina www.intranetpagina.local. Ik kan de servers ook pingen vanuit de terminal, dus op zich lijkt me alles ok.

Na wat zoeken kwam ik er achter dat je dus samba nodig hebt. Maar nu, hoe kijk ik of het in yellow dog zit geinstalleerd? En als het er eindelijk op zit, wat is dan de makkelijkste manier om het te configgen.

Als ik dat voor mekaar krijg dan ben ik blij want dat is mijn doel bereikt, een mac met linux waar je op kan textverwerken, internetten en mp3's van het netwerk kan streamen en spelen. (moet de roaring penguin PPPOE client nog instaleren alleen)

Ik heb wat zitten zoeken op internet naar samba howto's, ik wordt alleen niet vrolijk van al dat #mount bla bla bla, ik las ergens dit:

#mount -t smbfs -o username=<username> //<server ip> <mountpoint>

maar nadat ik dat volgens mij goed had ingevuld kreeg ik dit te horen:

wrong fs type, bad option, bad superblock on //server ip or too many mounted filesystems.

Ik las wat over webmin en SWAT, om samba te configgen, maar zouden die al in YDL zitten enzo?

Een kleine pointer zou handig zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 15-10-2003 15:59 ]

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 15 October 2003 @ 15:00:
dmasound pmac zet ik in de etc/modules, check. :)

edit
Ik heb modprobe dmasound_pmac in etc/modules.conf gezet, maar nu als ik opstart werkt het geluid niet, en als ik in de terminal modprobe dmasound_pmac intik dan zegt ie over dat er een fout is mbt lijn 2 in modules.conf (wat klopt want daar heb ik dat regeltje net ingezet) Haal ik het weg dan kan ik het wel intikken en werkt het geluid daarna wel.
edit
/etc/modules is niet hetzelfde als /etc/modules.conf :)
Nu heb ik debian, maar het lijkt me sterk dat YDL/RedHat die file niet hebben.
<snip windows netwerk>
Samba is alleen nodig als je shares wilt opzetten, niet ernaar connecten.
Waarschijnlijk is de smbfs module niet geladen. modprobe smbfs :)
als dat werkt (dus geen error geeft, etc.):
mkdir /mnt/smb
mount -t smbfs -o username=user //server/share /mnt/smb

• maratropa
  • Niet online
Dus een file met de naam "modules" zonder extensie? In etc/ staat bij mij helaas alleen een modules.conf en nog een paar directories met de naam modules in wat sub-mappen van etc/
Maar etc/modules is dus een veel gebruikte manier om "dingen" op te starten bij het booten van linux?

Ik heb modprobe smbfs ingetikt, en kreeg geen errors. (weer dat modprobe ik heb het gevoel dat ik die nog meer ga tegenkomen! :) )

Alleen bij het mounten zoals jij aangaf geeft hij nog steeds dezelfde fout als ik boven beschreef.

bedankt trouwens dat je de tijd neemt voor mijn noobie vraagjes. O+ (:))

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 15-10-2003 17:19 ]

specs

• maratropa
  • Niet online
Nou wat bleek, mounten gaat al verder nadat ik samba client erop gezet had. SMBMOUNT was nodig. (ik kwam het tegen toen ik "man mount" gebruikte, er stond dat mounten van smbfs te maken had met SMBMOUNT, en die had ik nog niet op mijn schijf..)

Ik kan nu mounten, maar als ik mijn password intik krijg ik een andere melding.

"Tree connect failed, errsrv - errbadpw (name/pw pair in a tree connect or session setup are invalid"

Twerwijl ik met Konqueror wel kan connecten en bij de files kan komen, met SMB://server/share

En dan heb ik nog het probleem van waar moet ik de 2 "modprobe ... " commando's laten zodat ze automatisch worden opgestart, bij root en bij andere users,

modprobe dmasound_pmac
modprobe smbfs

wel een hoop geleerd over linux al :)

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel, in Debian heb je daar /etc/modules voor. Maar jij hebt een directory die zo heet? Kijk daar eens in dan? Ik heb wat rondgezocht over hoe het op een nette manier moet in YDL, maar om nou te zeggen dat ik iets kan vinden...

Pagina: 1